Najtańsza hybryda plug-in

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV - test najtańszej hybrydy plug-in na rynku - OPINIA

2022-07-19 8:41

Auta z napędem hybrydowym plug-in są w Polsce coraz częstszym widokiem. Powód? Niskim kosztem potrafią pokonać kilkadziesiąt kilometrów bez kropelki paliwa, a gdy prądu zabraknie, ciągle potrafią niewiele palić. Wielu uważa, że to droga technologia, ale czy na pewno? Kia Ceed SW PHEV to najtańsza hybryda z gniazdkiem na rynku. Ile kosztuje i co oferuje?

Kia Ceed Plug-in hybrid w teście

Kia Ceed trzeciej generacji dała się już nam poznać jako komfortowy i przestronny kompakt do miasta i w trasy, który podobnie jak bliźniaczy Hyundai i30, jest częstym widokiem na polskich drogach. Auto jest często wybierane przez klientów prywatnych, ale także duże floty. Spore zainteresowanie koreańskim kompaktem jest w głównej mierze podyktowane konkurencyjną ceną i dobrym wyposażeniem już w standardzie, ale również faktem, że to auto po prostu dobrze wygląda. Zwłaszcza po liftingu i zwłaszcza w odmianie kombi (SW). W ramach modernizacji wprowadzono nowe reflektory, cyfrowe wskaźniki i nowsze multimedia. Mówiąc wprost, nie zmieniło się wiele, ale sporo rzeczy poprawiono. Po liftingu gama silnikowa powiększyła się odmianę hybrydową plug-in (PHEV) - z takim właśnie wariantem mieliśmy do czynienia przez kilka dni.

Kia Ceed PHEV - można oszczędnie i tanio

Hybrydy plug-in są coraz częstszym widokiem na polskich drogach. Dlaczego tak się dzieje? Zainteresowanie autami PHEV rośnie, bo technologia dotarła do aut marek popularnych, ale przede wszystkim z uwagi na oszczędności, jakie samochody z gniazdkami potrafią generować. Pokonywanie krótkich dystansów na prądzie, w czasach, gdy ceny paliw biją kolejne rekordy, po prostu się opłaca. To również ciekawa propozycja dla ciekawskich elektromobilności, ale niegotowych na zrezygnowanie z auta spalinowego.

Hybryda z gniazdkiem pozwala tanio i w ciszy podróżować po mieście, a po rozładowaniu akumulatorów wykazać się niewielkim spalaniem na trasie. Jeszcze do niedawna PHEV-y były zarezerwowane dla zamożnych rodzin, bo oferowały je tylko marki premium, a jak jest dzisiaj? Nasz tytułowy bohater, czyli Kia Ceed PHEV, to aktualnie najtańszy plug-in na polskim rynku - ceny kompaktowego kombi (SW) startują od 139 400 zł. To o 29 000 zł więcej, niż w przypadku analogicznie wyposażonego auta w wersji "L" z turbodoładowanym silnikiem 1.5 T-GDI, jednak jeśli będziemy korzystać z pełnego potencjału napędu PHEV, oszczędności zaczną się pojawiać już po pierwszych kilometrach.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

Kia Ceed PHEV - zasięg i spalanie

Kia Ceed w roku modelowym 2023 występuje już tylko z jednostkami benzynowymi. Jedną z nich jest 4-cylindrowy motor 1.5 T-GDI o mocy 160 KM, który domyślnie jest sprzężony z 6-biegowym manualem. Klienci spragnieni większego komfortu, jaki oferuje obecność skrzyni automatycznej, są zmuszeni zdecydować się na odmianę plug-in hybrid (PHEV), czyli hybrydę ładowaną z gniazdka. Ta wersja jest napędzana przez wolnossącą jednostkę 1.6 GDI o mocy 105 KM i 147 Nm, którą wspiera elektryczny motor (60 KM i 170 Nm), w wyniku czego łączna moc całego układu wynosi 141 KM i 265 Nm. W połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DCT o sześciu przełożeniach, pierwsza "setka" pojawia się na zegarach po niespełna 11 sekundach. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 171 km/h.

Kia Ceed PHEV nie należy więc do aut, którymi chcemy się ścigać spod świateł, ale pozwala generować naprawdę spore oszczędności. Z pomocą litowo-jonowej baterii o pojemności 8,9 kWh to kompaktowe kombi potrafi w teorii przejechać lekko ponad 50 km na samym prądzie. W praktyce zasięg jest nieznacznie mniejszy, ale nawet bez prądu to bardzo oszczędne auto. Pierwsze 100 kilometrów, które pokonałem po odbiorze auta w mieście i na obwodnicy, zakończyłem z wynikiem 2,5 l/100 km. Kiedy stan naładowania akumulatorów spadł poniżej 15 procent, obawiam się, że zużycie paliwa szybko podskoczy. Okazało się, że Kia Ceed PHEV cały czas utrzymywała ok. 12-15 proc. baterii i zachowywała się jak HEV - zwykła hybryda. Przy łagodnym obchodzeniu się z gazem często przełączała się na prąd i dryfowała, a gdy jechałem z górki, doładowywała baterie. W efekcie na dystansie ponad 300 kilometrów mój wynik zużycia paliwa wyniósł 4,3 l/100 km. Stosując się do ograniczeń prędkości w mieście, udałoby mi się w ten sposób przejechać ponad 600 km na jednym baku.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

Po prostu przyjemnie

Kia Ceed SW w odmianie PHEV, pomimo dodatkowych kilogramów, nadal jest wygodnym i przyjemnym w prowadzeniu kompaktowym kombi. Obecna generacja jest oparta na platformie K2, w której Koreańczycy usztywnili dolne partie nadwozia, a zamiast belki skrętnej zastosowali wielowahaczowe zawieszenie. W pierwszym kontakcie może się wydawać, że układ kierowniczy pracuje za lekko, jednak z każdym mocniejszym skrętem zaczyna stawiać coraz większy opór, co pozwala lepiej wyczuć zakręt i sprawnie go pokonać, bez mocniejszych przechyłów nadwozia.

Obecność hybrydowego napędu obudziła we mnie taksówkarza, walczącego o jak najżniższe zużycie paliwa, dlatego o szarżowaniu nie było mowy. Hybrydowym Ceedem jeździłem spokojnie i często wolniej, niż nakazywały znaki, ale to również dlatego, że to kombi przyjemnie dryfuje po jezdni. Skrzynia natomiast nie zawsze zachowywała się tak, jakbym tego oczekiwał. Bywała ospała, czasem dłużej pomyślała - zupełnie jak wiekowy "automat". Podwozie jest niewątpliwie gotowe na więcej mocy, jak przykładowe 204 KM w odmianach GT, których w ofercie… na ten moment nie ma i nie wiadomo, czy jeszcze do nas wrócą.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

Praktycznie praktyczna

W kabinie Kii Ceed SW kierowca szybko znajdzie wygodną pozycję i nie zmęczy się długimi podróżami. Wszystkie najważniejsze przyciski i pokrętła (ciągle fizyczne!) są na wyciągnięciu ręki, a obsługa tym samym jest banalnie prosta. Kia Ceed po liftingu nie jest jeszcze skażona dotykowymi panelami i nieprzejrzystymi multimediami, natomiast otrzymała już cyfrowe zegary, które działają płynnie. Większy ekran i nowy system info-rozrywki pozwala, tak jak w Hyundiach, skonfigurować wyświetlanie treści po swojemu, a w dodatku bezprzewodowo obsługiwać Apple CarPlay. 

Z tyłu jest niewiele gorzej. Pasażerowie nie mogą narzekać na brak przestrzeni na barki czy nad głowami, aczkolwiek brakujące 5 cm w rozstawie osi względem Toyoty Corolli TS, mogą odczuć wyższe osoby podróżujące z tyłu. W drugim rzędzie znajdziemy jedno gniazdo ładowania USB. Przestrzeń bagażowa też do najgorszych nie należy, bowiem w odmianie PHEV mierzy 437 litrów. Do dyspozycji mamy także trzy haczyki na siatki, gniazdo 12V, a także schowek na kable w podłodze, który pomieści również roletę. Ponieważ kanapa składa się w proporcjach 40:20:40, do przewożenia nart nie jest potrzebny bagażnik dachowy.

Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Business Line

Kia Ceed PHEV nie jest dla każdego

Hybrydy plug-in potrafią generować spore oszczędności, ale tylko jeśli pasują do profilu kierowcy. Co to znaczy? Postawmy się na chwilę w sytuacji dużej firmy. Te coraz częściej decydują się na samochody z napędem PHEV, jednak wymiana floty na hybrydy plug-in ma sens tylko wtedy, gdy nasi przedstawicele dużo czasu spędzają w miastach i na przedmieściach. Wówczas akumulatory mogą ładować w miejscu pracy lub w domu. W efekcie też więcej czasu podróżują na tańszym od benzyny prądzie, a sporadycznie pojawi się taka potrzeba, niewielkim kosztem dojadą też do innego miasta.

Jeżeli jesteś takim kierowcą, dopłacenie blisko 30 tys. złotych do Ceed'a PHEV można sobie szybko uzasadnić. Siłą rzeczy wszystko sprowadza się do kalkulacji. Niektórzy dopłacą, by taniej podróżować, a inni, by małymi krokami przyzwyczaić się do jazdy na prąd. Obie drogi są dobre, a Kia Ceed PHEV, jako najtańszy plug-in na rynku, to dobry kierunek. 

Nasi Partnerzy polecają