Pięć lub siedem miejsc, bagażnik o pojemności ponad 700 litrów, silnik z fabryczną instalacją LPG i rozsądne wyposażenie. Na Dacię Jogger czekało wielu klientów, a my mieliśmy już okazję sprawdzić "auto dla Kowalskiego" w praktyce. Oszczędności w nowej Dacii są widoczne na każdym kroku i na próżno szukać tu szlachetnych materiałów wykończeniowych, lecz cena zdecydowanie to wynagradza. Nawet dobrze wyposażony egzemplarz kosztuje grubo poniżej 100 000 zł.
Sprawdziliśmy, jak litrowy silnik o mocy 100 KM radzi sobie z napędzaniem rodzinnego auta. Jednostka o pojemności 1.0 to jedyny wybór do Joggera, choć klienci mogą zdecydować się na bazową odmianę z instalacją LPG, lub nieco mocniejszy, 110-konny motor bez instalacji gazowej. Nietrudno domyślić się, która opcja gwarantuje niższe koszty eksploatacji.
Ile gazu pali Dacia Jogger?
Fabryczna instalacja ma 40-litrowy zbiornik gazu, a dane o jego zużyciu są dostępne w komputerze pokładowym. Wlew jest umieszczony estetycznie, bo pod klapką, a przycisk do aktywacji instalacji jest odpowiednio wkomponowany w deskę rozdzielczą. Widać już na pierwszy rzut oka, że jest to fabryczna, a nie dealerska instalacja.
Dacia Jogger w mieście zadowoli się 8 litrami gazu na każde 100 km, jeśli będziemy ostrożnie obchodzić się z pedałem gazu. W gęstym ruchu lub w korkach, wciąż możemy liczyć na zużycie poniżej 10 l/100 km, choć krótkie trasy i bardzo dynamiczna jazda sprawiają, że wynik zbliża się do 11,5 l/100 km. To istotna informacja dla tych, którzy nie będą jeździć Joggerem sami - po załadowaniu samochodu pasażerami i bagażami, wynik z pewnością będzie bliższy wyższym wartościom.
Spalanie w trasie zależy od stylu jazdy - jak w każdym samochodzie. W nowej Dacii nie warto się jednak przesadnie spieszyć, bo powyżej 120 km/h w samochodzie robi się głośno, a opór powietrza daje się we znaki. Przy prędkościach typowych dla dróg ekspresowych, możemy liczyć na zużycie gazu około 8,5 l/100 km. Prędkość autostradowa winduje wynik do 9,5 l/100 km, a spokojna jazda drogami krajowymi (90 km/h) skutkuje zużyciem na poziomie 7-7,5 l/100 km. Oznacza to, że na LPG możemy przejechać w trasie około 500 km. Przyzwoity wynik.
W Dacii Jogger do dyspozycji mamy również 50-litrowy zbiornik benzyny, co sprawia, że łączny zasięg zdecydowanie przekracza 1000 km. Spalanie benzyny jest, tradycyjnie, odrobinę niższe niż w przypadku gazu. W mieście, Jogger zużywa 7,5-8 l/100 km, a w trasie możemy liczyć na spalanie benzyny około 1-1,5 l/100 km niższe niż w przypadku LPG. Jogger okazuje się być w miarę ekonomicznym autem z uwagi na niską masę własną - w wersji 5-osobowej waży zaledwie 1223 kg.
Czy silnik 1.0 wystarcza do rodzinnego auta?
W wersji zasilanej autogazem, osiągi są lepsze, gdy jeździmy na LPG. Przyspieszenie do setki, w wersji 5-osobowej zajmuje Dacii około 12,3 sekundy. To akceptowalny wynik, a samochód jest wystarczająco elastyczny do komfortowej jazdy. Warto pamiętać jednak, że podczas jazdy z kompletem pasażerów, osiągi nie będą już tak korzystne. Dla większości kierowców, dynamika auta powinna być wystarczająca, choć wyprzedzanie TIR-ów czy korzystanie z lewego pasa autostrady lepiej będzie sobie po prostu odpuścić.