Nie byłoby RX-a gdyby nie LS. Toyota w połowie lat 80-tych zabierając się za stworzenie luksusowej limuzyny, nie przebierała w półśrodkach. Auto miało być lepsze od najlepszych wówczas osobówek na świecie i nie wzbudzać żadnych wątpliwości, do jakiej kategorii pojazdów jest przypisane. Nazwa Lexus była wystarczająco dosadna, a debiutujący w 1989 r. pierwszy w historii model LS 400 (przeczytaj jego historię - KLIKNIJ) okazał się tak doskonały, że został najpopularniejszym importowanym autem luksusowym w USA. Po tym mocnym japońskim uderzeniu 9 lat później przyszedł czas kolejnej rewolucji o nazwie Lexus RX.
Poznaj historię: Lexus LS ma już 30 lat. Historia powstania przełomowej japońskiej limuzyny jest zdumiewająca
Po premierze w 1998 roku Lexus RX spotkał się z bardzo przychylnym przyjęciem. Miał nadwozie samonośne, eleganckie wykończenie i napęd na cztery koła. Do napędu służyło zamontowane poprzecznie 3-litrowe benzynowe V6 o mocy 223 KM, które przy współpracy z automatyczną skrzynią biegów pozwalało przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 8,5 s. Dynamika, prowadzenie i komfort akustyczny nie odbiegał poziomem od luksusowych aut osobowych. Lexus RX spowodował transformację rynku samochodów luksusowych. W ciągu zaledwie kilku lat każdy z ważniejszych producentów pojazdów klasy premium wprowadził na rynek własne wcielenie idei RX-a.
GALERIA - zobacz wszystkie generacje Lexusa RX
RX po 20 latach
W połowie 2015 rok świat poznał czwartą generację Lexusa RX, a kiedy rynek domagał się wersji z trzema rzędami siedzeń, w 2017 roku SUV został rozbudowany o większą i przestronniejszą odmianę RX L. Pod maską konwencjonalny silnik benzynowy lub hybryda. Tak też jest obecnie w RX-ie po liftingu, który to został zmodernizowany w połowie 2019 roku i jest bardzo świeżą propozycją w polskich salonach.
Porównaliśmy: Modny SUV na dwa sposoby. Range Rover Evoque D240 HSE vs. Lexus UX 250h
Co się zmieniło? Jak to bywa przy takich odświeżeniach, zmianie uległ wygląd dynamicznie nakreślonego nadwozia. O ile na pierwszy rzut oka ciężko wskazać różnice, tak już po zestawieniu obok siebie rocznika 2015 z rocznikiem 2019, nie da się przegapić różnic. I nie chodzi tylko o grill w kształcie klepsydry, który teraz ma inną kratkę z romboidalnym wzorem w kształcie litery „L”. Zmieniono kształty przedniego i tylnego zderzaka oraz mocniej wyeksponowano osłony podwozia. Uzupełnieniem są nowe kolory i wzory obręczy kół w rozmiarach 18" i 20”.
Bezpieczniejszy
Zespolone tylne lampy nie mają już diodowych punktów, ale pełne wstęgi układające się w motyw litery „L”. Ponadto SUV-a wyposażono w inne reflektory główne z pierwszym na świecie systemem adaptacyjnych świateł drogowych BladeScan AHS. Po przejechaniu się nowym RX-em po zmroku muszę przyznać, że rozwiązanie to działa fenomenalnie. System precyzyjnie rozsyła wiązki światła i nie oślepia kierowców samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka. Pozwala znacznie wcześniej dostrzec znaki drogowe i pieszych z aż z 56 metrów (dawniej z 32 m).
Polecamy: Czy Lexus ES to tylko Toyota Camry w przebraniu? Lexus ES300h F Sport - TEST, OPINIA
Nowy RX jeszcze lepiej wspomaga kierowcę w zapobieganiu wypadkom dzięki drugiej generacji systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+. Rozwiązanie to opiera się na współpracy kamery i radaru fal milimetrowych, które sprawdzają się nawet w warunkach słabego oświetlenia. Pakiet obejmuje m.in. system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów przy świetle dnia, a także asystenta odczytywania znaków drogowych (RSA), które są prezentowane na wyświetlaczu HUD oraz na wielofunkcyjnym ekranie na tablicy przyrządów. Łącząc radarowy aktywny tempomat (DRCC, Dynamic Radar Cruise Control) oraz asystenta śledzenia pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist), nowy RX ułatwia kierowcy utrzymanie samochodu na pasie. Jeżeli system wykryje ryzyko opuszczenia pasa, LTA ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym lub wibracjami kierownicy, a w razie potrzeby wprowadza korektę toru jazy.
Zmiany drobne, ale potrzebne
Klasyka bez zbyt nachalnej i przekombinowanej efektowności - tak można podsumować otoczenie panujące w kabinie. Wnętrze wykończone materiałami wysokiej jakości może zgodnie z upodobaniami obfitować w skórę, metal oraz drewno. Nie ma tu nachalnych zdobień typu piano black, a spasowanie elementów i precyzja ich wykonania jest godna pochwały. Do wyboru jest kilka połączeń kolorystycznych tapicerki i gotowe linie stylizacyjne - Elegance, Prestige, Omotenashi i F Sport dodający pazura zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Deska rozdzielcza nie pozostała identyczna. Ulokowany na szczycie panoramiczny ekran (przekątna 12,3”) został przybliżony w stronę podróżnych i stał się dotykowy. Oczywiście wciąż można nim operować z poziomu gładzika ulokowanego w tunelu środkowym, który od strony intuicyjności obsługi nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem.
Fabryka emocji: Więcej emocji: Lexus LC500h 3.5 V6 359 KM
Pod panelem środkowym dodano ładowarkę indukcyjną, nowy uchwyt na telefon i kolejny port USB (wciąż tradycyjny). Godzinę cały czas można sprawdzać na eleganckim analogowym zegarku wpasowanym w konsolę, a niezwykle klarowne brzmienie muzyki uzyskać decydując się na 15-głośnikowy system audio renomowanego producenta Mark Levinson.
Więcej miejsca
Lexus RX L odpowiadający na potrzeby klientów poszukujących aut 7-osobowych ma nadwozie wydłużone o 110 mm i tylne okno ustawione pod większym kątem, by przebywanie na siedzeniach 3. rzędu było udręką. RX L ma nieznaczne podniesiony drugi rząd foteli w celu wygospodarowanie większej ilości miejsca dla nóg podróżujących w trzecim rzędzie, do którego dostęp zapewnia możliwość odsuwania foteli drugiego rzędu.
Pisaliśmy: TEST Lexus RC F 5.0 V8 477 KM: spektakl wrażeń
W Lexusie RX L po modernizacji, siedzenia w drugim rzędzie zostały zaaranżowane w taki sposób, by można było zastosować niezależnie montowane fotele kapitańskie. Udało się to osiągnąć, dodając 95 mm miejsca na nogi w trzecim rzędzie siedzeń. Teraz też rozłożone siedzenia trzeciego rzędu można ustawić w dwóch pozycjach. Jeśli wymaga tego sytuacja, w nowym ustawieniu można zapewnić więcej miejsca dla nóg.
Bagażnik o pojemności 453 litrów nie należy do rekordowych, ale po złożeniu rolety z pewnością wystarczy do spakowania się nawet na dłuższy wakacyjny wyjazd. Dopiero wersja dłuższa RX L legitymuje się wartością 652 l. Klapa unosi się elektrycznie, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń przewozowa w 5-osobowym RX-ie rośnie do 924 litrów.
Przełom w multimediach
Lexus nareszcie dostosowując swoje samochody do rynkowych standardów pod kątem technologii łączności, rozpoczął zmiany od modelu RX. SUV otrzymał pożądane dziś systemy integracji multimediów samochodowych z telefonem - Apple CarPlay i Android Auto. Tradycjonaliści wciąż mogą korzystać z nawigacji Lexusa MM19 (3-letnia darmowa aktualizacja), której obsługa i precyzja działania cały czas pozostawia wiele do życzenia. Ja osobiście mając możliwość wrzucenia mapy Google na ekran auta wprost z telefonu, zawsze wybiorę właśnie taką opcję, zamiast nawigacji fabrycznej Lexusa.
Przeczytaj też: Lexus UX 250h F Sport: jest crossoverem, a jeździ, jak kompakt - TEST, OPINIA
W systemie Android Auto kierowca może bez problemu podłączyć telefon i korzystać z niego za pośrednictwem systemu multimedialnego auta. Dzięki większym ikonom na ekranie, uproszczonemu interfejsowi oraz łatwym w użyciu funkcjom głosowym przez Google Assistant, system ułatwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu. Android Auto umożliwia korzystanie z aplikacji do odtwarzania muzyki, takich jak Spotify czy Pandora oraz wysyłanie wiadomości przez popularne komunikatory, jak WhatsApp. Interfejs pozwala także korzystać z aplikacji do nawigacji na telefonie, takich jak Google Maps czy Waze. Z Google Assistant kierowca może sterować systemem głosowo. Dostosowuje się on do użytkownika na podstawie jego aktywności i zwyczajów, dotychczasowej historii korzystania z aplikacji oraz kalendarza.
Apple CarPlay umożliwia integrację iPhone’a z systemem multimedialnym samochodu oraz korzystanie z Siri do wykonywania połączeń telefonicznych, wysyłania i odbierania wiadomości oraz otrzymywania wskazówek nawigacyjnych. Apple CarPlay daje również dostęp do takich aplikacji, jak Apple Music, Apple Maps, Podcasts i Audiobooks, a także Waze czy Spotify.
Pewniejsza jazda
Design, technologie i bezpieczeństwo to nie wszystkie obszary, w jakich dokonano zmian. Lexus wsłuchał się w opinie użytkowników i przyjrzał się także konstrukcji auta. Inżynierowie usztywnili nadwozie i udoskonalili układ zawieszenia. Usztywniono stabilizatory, zastosowano nowe amortyzatory i system sterowania hamulcami. Dzięki temu samochód zyskał lepsze właściwości jezdne i większą precyzję prowadzenia. Wyposażenie zawiera aktywny system wspomagania pokonywania zakrętów ACA (Active Cornering Assist), który tłumi podsterowność występującą podczas dodawania gazu w połowie zakrętu. Poprawiono też zestrojenie systemu EPS, co skutkuje bardzo bezpośrednim wyczuciem kierownicy, umożliwiając modelowi RX dokładne podążanie optymalnym torem jazdy. Auto przy tym jest cały czas wygodne i komfortowo połyka przemierzane kilometry.
Polecamy: Lexus LS500h F-Sport: w pogoni za najlepszymi limuzynami
W RX-ie obecne może być również zawieszenie adaptacyjne AVS. System ten dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych, sterując aż 650 parametrami zawieszenia. W wersji F Sport dla bardziej dynamicznych właściwości jezdnych montowane są sportowe amortyzatory poprzeczne zawieszenia przedniego i tylnego.
W Lexusie RX napęd przekazywany jest na cztery koła. O ile w wersji 300 z silnikiem benzynowym jest to tradycyjne AWD z wałem napędowym napędzającym tylną oś i 6-biegową przekładnią automatyczną, tak hybrydowy RX 450h wykorzystuje napęd E-Four. W układzie tym nie ma fizycznego połączenia zespołu napędowego z tylną osią. Koła tylne napędza dodatkowy silnik elektryczny. Dla odmiany RX 300 przewidziano opcjonalny system Active Torque Control z elektronicznie sterowanym sprzęgłem przed tylnym mechanizmem różnicowym. Regulowany jest podział momentu obrotowego w zakresie od 100:0 do 50:50 (przód/tył) w zależności od dynamiki jazdy i warunków drogowych.
300 i 450h
Ofertę dużego SUV-a Lexusa otwiera oznaczenie RX 300. Kryje się pod nim 2-litrowy turbodoładowany benzynowy silnik. Choć jednostka ta może budzić kontrowersje, wystarczająco dobrze radzi sobie z 2-tonowym SUV-em. 238 KM mocy maksymalnej oraz 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego wprawia pojazd w ruch bez przesadnego ociągania się. Auto z wynikiem przyspieszenia od 0 do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy spełnia pokładane w nim oczekiwania. Dynamika jest akceptowalna, a wyczuwalny zapał słabnie dopiero po przekroczeniu 160 km/h. Charakterystyczną cechą turbodoładowanego silnika Lexusa jest jego liniowość pracy z relatywnie mocnym dołem i bez braku wyraźnej zadyszki u góry. Wykorzystuje on zaawansowany układ wtrysku paliwa D-4S, łączący wtrysk bezpośredni i pośredni. Dla uzyskania maksymalnej efektywności, pracą zaworów dolotowych steruje system VVT‑iW, zaś wylotowych – VVT‑i, dzięki czemu w zależności od sytuacji silnik może pracować w zapewniającym wyższe osiągi cyklu Otto lub w oszczędnym cyklu Atkinsona. Wspomniany wcześniej seryjny napęd AWD dba o sprawne przeniesienie mocy.
Testowaliśmy też: Lexus CT 200h F Sport 1.8 Hybrid E-CVT
Drugim silnikiem teoretycznie bardziej pasującym do charakteru auta jest 3.5-litrowe V6 działające w cyklu Atkinsona. Ten benzynowy motor połączony z silnikiem elektrycznym w nomenklaturze Lexusa widnieje pod oznaczeniem 450h. Zespół silnika spalinowego i elektrycznego osiąga łączną moc systemową 313 KM i 335 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni automatycznej. Moc tych jednostek napędowych przenoszona jest płynnie na wszystkie koła. Ponieważ moment obrotowy silników elektrycznych dostępny jest już od najniższych obrotów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 7,7 sekundy. Magazynowana w bateriach energia odzyskiwana w procesie rekuperacji nie tylko odciąża silnik spalinowy, ale też umożliwia na krótko wymuszenie bezszelestnego przemieszczania się wyłącznie na napędzie elektrycznym. To doskonały sposób do poruszania się po kameralnych uliczkach czy garażach podziemnych. W trybie EV Lexus RX 450h porusza się niemal bezgłośnie, nie zużywa paliwa i rozpędzi się do 65 km/h.
Jeśli z komfortowego z natury RX-a chce się wydobyć wszystko, co możliwe, Lexus oferuje selektor trybów jazdy umożliwiający dopasowanie charakterystyki pojazdu do nastroju. Oprócz neutralnego trybu Normal oraz mdłego i nudnego ECO dostępne są trzy inne tryby – Customize, Sport S oraz Sport S+. Różnica pomiędzy skrajnymi trybami (ECO a Sport S+) jest wyczuwalna, ale już Sport S od Sport S+ różni niewiele. Wyraźnie natomiast czuć, że w najbardziej jadowitym trybie samochód bardziej ochoczo reaguje na ruchy prawej stopy, a skrzynia biegów zaczyna się bardziej spieszyć podczas redukcji przełożeń. Uzupełnieniem są łopatki przy kierownicy pozwalające na ręczne sterowanie pracą skrzyni biegów.
Cena i podsumowanie
Odkąd Lexus zadebiutował na światowej scenie motoryzacyjnej w 1989 roku, marka nieustannie się rozwija. W pierwszej dekadzie istnienia oferowała tylko dwa modele - i to wyłącznie na rynku amerykańskim. W ciągu 30 lat istnienia Lexus znacznie rozbudował swoją gamę samochodów oraz zwiększył zasięg działania do 90 rynków i zagwarantował sobie międzynarodową rozpoznawalność. W Polsce marka obecna jest od 2000 roku, nieustannie rozwija się nad Wisłą i wprowadza na polskie drogi coraz więcej swoich aut.
Pisaliśmy: Lexus zarezerwował oznaczenie LX 600. Nowy ogromny SUV w przygotowaniu
Ile trzeba wydać, aby stać się właścicielem nowego Lexusa RX? Ceny zaczynają się z poziomu 265 900 zł za wersję 300 ze standardem wyposażenia Elegance. Koszt hybrydy 450h to minimum 324 900 zł. W kwestii ceny niemiecka konkurencja musi uznać wyższość swojego dalekowschodniego rywala. BMW X5 (xDrive 25d) startuje od 271 800 zł, a hybryda (xDrive45e) od 368 900 zł). Mercedes-Benz GLE (300d 4Matic) to koszt minimum 272 000 zł, a Audi Q7 (3.0 TDI quattro) wyceniono na co najmniej 293 500 zł. Nawet Volvo XC90 nie startuje od niższej kwoty – wersja B5 Mild Hybrid kosztuje minimum 283 700 zł.
Ważną i wartą podkreślenia przypadłością japońskiego auta, odróżniającą go od europejskiej konkurenci, jest gotowe wyposażenie. Lexus nie pozwala na zbyt mocną personalizację konkretnego egzemplarza. Plusem takiego rozwiązania jest fakt, że klient poza wyborem upodobanego wariantu tapicerki i paru opcji, otrzymuje auto wyposażone w udogodnienia, za jakie rywale bardzo często żądają słonej dopłaty.
Lexus RX po liftingu na rok modelowy 2020, to auto komfortowe, zwracające na siebie uwagę i wciąż świeże z wyglądu. Jak przystało na reprezentanta klasy premium oferuje bogate wyposażenie, masę systemów wsparcia czuwających nad bezpieczeństwem oraz szereg opcji multimedialnych (w tym łączność Apple CarPlay, Android Auto), które nareszcie dostosowano do trendów panujących od paru lat na rynku. Jak to się mówi, „lepiej późno, niż wcale”, a co za tym idzie, żegnaj dramatyczna fabryczna nawigacjo, witajcie współczesne udogodnienia!
KLIKNIJ i POBIERZ - Lexus RX 2020 katalog PDF
Dane techniczne
RX 300 | RX 450h | |
---|---|---|
SILNIK | R4 16V Turbo | V6 24V + silnik elektryczny |
Paliwo | benzyna | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1998 cm3 | 3456 cm3 |
Moc maksymalna | 175 kW/ 238 KM przy 4800-5600 obr./min. |
193 kW/ 263 KM przy 6000-70000 obr./min. +123 kW/ 167 KM silnik elektryczny łączna moc 230 kW/ 313 KM |
Maks moment obrotowy | 350 Nm przy 1650-4000 obr./min. | 335 Nm przy 4600 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 7,7 s |
Skrzynia biegów | automatyczna | automatyczna |
Napęd | AWD (na cztery koła) | E-FOUR (na cztery koła) silnik elektryczny z tyłu 50 kW/ 68 KM i 139 Nm |
Zbiornik paliwa | 72 l | 65 l |
Katalogowe zużycie paliwa cykl mieszany |
9,9-10,5 l | 6,7-8 l |
poziom emisji CO2 cykl mieszany |
225-339 g/km | 171-182 g/km |
Długość | 4890 mm | 4890 mm |
Szerokość | 1895 mm | 1895 mm |
Wysokość | 1690 mm | 1685 mm |
Rozstaw osi | 2790 mm | 2790 mm |
Prześwit | 200 mm | 195 mm |
Masa własna | 1960 - 2080 kg | 2100 - 2215 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2575 kg | 2715 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
453 l | 453 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe Double Wishbone | wielowahaczowe Double Wishbone |
Opony przód i tył | 235/65 R18 (seria) 235/55 R20 (opcja) |
235/65 R18 (seria) 235/55 R20 (opcja) |