Drugie i trzecie miejsce zajęły dwa auta z napędem hybrydowym, a mianowicie honda insight i toyota prius. Czwarta lokata przypadła hyundaiowi i20. Natomiast na piątej pozycji zostały sklasyfikowane aż trzy auta: toyota avensis, volvo XC 60 oraz opel astra. W 2009 roku Euro NCAP przebadała 33 samochody. Każdy z pojazdów oceniany był w czterech kategoriach, czyli poziomu zabezpieczenia dorosłych pasażerów, dzieci, pieszych w wyniku kolizji z autem oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, w które został wyposażony przez producenta.
Oprócz zderzenia czołowego, bocznego oraz kolizji auta z pieszym zeszłoroczne testy rozszerzono jeszcze o uderzenie w tył samochodu, pozwalające na ocenę obciążenia odcinka szyjnego kręgosłupa. Aby otrzymać maksymalną notę pięciu gwiazdek, pojazd musi uzyskać ustaloną minimalną liczbę punktów we wszystkich czterech kategoriach. W ocenie samochodu punkty zdobyte w każdej kategorii przelicza się na procenty w spełnieniu stawianych w tej kategorii wymogów bezpieczeństwa.
Na 2010 rok Euro NCAP zapowiada kolejne podniesienie poprzeczki w ocenie bezpieczeństwa. W tegorocznych testach uzyskanie pięciu gwiazdek wymagać będzie spełnienia wymogów w zakresie ochrony dorosłych pasażerów na poziomie minimum 80 proc. (poprzednio 75 proc.), w zakresie ochrony dzieci - min. 75 proc. (poprzednio 70 proc.) i w zakresie ochrony pieszych minimum 40 proc. (było 25 proc.). W tej ostatniej kategorii jest jeszcze sporo do zrobienia, ale już obecnie są samochody, które mogą być wzorem dla innych.
Honda insight, toyota prius oraz subaru impreza w zakresie ochrony pieszych wykraczają poza wymagania Euro NCAP na rok 2009, spełniając jednocześnie w 60 proc. wymogi przewidziane na rok 2012. Pierwsze wyniki tegorocznych testów według zaostrzonych kryteriów uzyskania maksymalnej oceny pięciu gwiazdek zobaczymy już na początku marca.
O zwycięzcy
Golf już w 2008 roku otrzymał pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. W zeszłym roku został ponownie przebadany, już według zaostrzonych reguł, i uzyskał doskonałe wyniki we wszystkich czterech kategoriach. Kompakt z Wolfsburga oprócz pięciu gwiazdek zgromadził w sumie 103 punkty, co przyniosło mu tytuł "Najbezpieczniejszego samochodu 2009 roku". W bardziej surowej procedurze oceny uwzględniono także elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, które pozwalają zapobiegać ciężkim obrażeniom i wypadkom. Golf na polskim rynku standardowo wyposażony jest m.in. w zestaw siedmiu poduszek powietrznych, na który składają się czołowe i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, kolanowa poduszka kierowcy oraz kurtyny powietrzne.
Wśród seryjnych systemów znajdują się: ABS ze wspomaganiem hamowania, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych przy ruszaniu (ASR), elektryczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS), układ zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR) oraz mocowanie Isofix dla dwóch fotelików dziecięcych na tylnej kanapie. Ponadto w ESP seryjnie wyposażone są golfy z przekładnią DSG lub napędem 4Motion oraz wersje BlueMotion Technology, GTI, GTD i R.