Nowa Zafira wygląda bardzo znajomo. Nic w tym dziwnego, bo to konstrukcja obecna na rynku jako Citroen Space Tourer, czy Toyota Proace Verso. Teraz niemiecka marka w portfolio grupy PSA prezentuje swoją interpretację osobowego vana, a przy okazji daje nowe, choć zupełnie inne niż dotychczas, życie nazwie Zafira.
Zobacz pełny CENNIK nowego Opla Zafira Life - KLIKNIJ
Z kompaktowych rozmiarów minivana, niemiecki wóz przeistoczył się w całkiem duże auto z „użytkowym” rodowodem. Charakter busa całkiem mocno czuć w nowej Zafirze. Występuje ona w trzech różnych długościach, które różnią się rozstawem osi i długością. Wysokość jest za to wspólna dla każdego wariantu. 190 cm wzrostu pozwala Zafirze zwiedzać parkingi podziemne.
Najmniejsza konfiguracja ma 5 miejsc i 4,6 metra długości. Największy model zabiera na pokład aż 9 osób i mierzy ponad 5,3 metra. Pośrednia odmiana medium ma 4,95 metra długości i jest dostępna w 6-7 osobowych konfiguracjach.
Porównaliśmy: Renault Kadjar vs. Opel Grandland X. Który lepszy?
O zmianach względem poprzednika nie ma co pisać, z prostego powodu. Zmieniło się dosłownie wszystko, a jedyne co przypomina tu przodków, jest emblemat z błyskawicą. Skupmy się na zmianach względem bliźniaków z koncernu PSA (i Toyoty, która korzysta z tej samej konstrukcji).
Tych również nie ma zbyt wiele i ograniczają się głównie do wyboru wersji wyposażenia i konfiguracji siedzeń. Stylistyczne zmiany ograniczono do minimum, a we wnętrzu odmienna jest tylko tapicerka.
Największa zmiana to obecność wersji 4x4 przygotowanej przez renomowaną, francuską firmę Dangel. Zafira może być wyposażona w napęd na 4 koła - taka odmiana pojawi się w sprzedaży nieco później. Jeszcze trochę przyjdzie nam poczekać na wersję elektryczną. W pełni zelektryfikowana Zafira ma pojawić się na rynku w 2021 roku.
Sprawdź: Elektryczny Opel Corsa-e wprowadzony do Polski - CENNIK
Na obecną chwilę, wybierać można spośród 2 diesli w 4 wariantach mocy. 1.5-litrowa konstrukcja może występować w odmianie 102 i 120-konnej. Mocniejsze, dwulitrowe jednostki rozwijają 150 i 177 KM. Cieszy nas obecność 8-stopniowej skrzyni automatycznej, która jest szeroko stosowana przez koncern we wszystkich swoich markach. To bardzo przyjemnie działający mechanizm, który zwalnia kierowcę z konieczności wachlowania biegami. A w rodzinnym aucie o wygodę przecież chodzi. My jeździliśmy 150-konnym 2.0 z manualną „szóstką”. Auto sprawnie przyspiesza i taka moc wydaje się być odpowiednia, musimy jedynie pamiętać, by planować manewry z wyprzedzeniem, gdy zechcemy przewieźć komplet pasażerów z bagażami.
Była mowa o wygodzie - Zafirę można wyposażyć w szereg udogodnień, takich jak masaż w przednich fotelach, elektrycznie otwierane drzwi przesuwne, czy osobno sterowane nawiewy na tylne rzędy siedzeń. Auta, którymi jeździliśmy miały również skórzaną tapicerkę, kamerę cofania z widokiem z lotu ptaka i head-up display. Zawodzi obecność reflektorów bi-ksenonowych. Mamy 2019 rok - najwyższy czas na pełne oświetlenie LED-owe.
Przeczytaj: Opel Grandland X Hybrid4 wjeżdża do salonów - CENY
Zafirą podróżuje się wygodnie i nie można jej odmówić przestronności. Nie jest to połykacz kilometrów i, jak to w przypadku vanów bywa, nie jest tak wyciszony od szumów wiatru jak typowe auta osobowe. Do komfortu jazdy nie można jednak mieć zarzutów, a wóz dobrze radzi sobie z filtrowaniem nierówności. Cieszy fakt, że (póki co) z kabiny nie dobiegają żadne niepożądane dźwięki.
Opel liczy, że nową Zafira Life skusi zarówno przedsiębiorców, jak i rodziny. A co z klientami na dotychczasową Zafirę, którzy nie chcą stawiać w garażu auta, które można nazwać „busem”?
Producent wskazuje im Opla Combo Life - kombivana, który co prawda ma mniejsze wymiary zewnętrzne od poprzedniej Zafiry, ale mieści 7 osób i miło zaskakuje praktycznością. Cóż, z pewnością ma jednak inny charakter niż Zafira, której dotknęła ta ewolucja, będąca zwiastunem (nomen omen) wiatru zmian na rynku, który wkrótce może zepchnąć segment minivanów w niepamięć.
KLIKNIJ i SPRAWDŹ - pełne wyposażenie i specyfikacja Zafiry Life
Decydując się na Zafirę będziemy musieli przygotować minimum 134 750 zł brutto. To cena za bazową, 5-osobową odmianę ze 102-konnym silnikiem diesla. Dla porównania, podstawowy Peugeot Traveller Business jest tańszy o 750 zł. Tyle samo kosztuje Citroen Space Tourer w totalnie gołej wersji z czarnymi zderzakami.
Opel Zafira Life 2.0 Diesel 150 KM 6MT - dane techniczne
SILNIK | R4, turbo |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 370 Nm przy 2000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,0 s |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednią oś |
Zbiornik paliwa | 69 l |
Katalogowe zużycie paliwa (w cyklu mieszanym, WLTP) |
6,8-8,0 |
poziom emisji CO2 (cykl mieszany) | 170-210 g/km |
Długość | 4956 mm |
Szerokość (bez lusterek) | 2010 mm |
Wysokość | 1900 mm |
Rozstaw osi | 3275 mm |
Masa własna | 1735 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 2770 kg |
Pojemność bagażnika | do 3,9 m3 |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wahacze wleczone |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/55R17 |