Nissan Juke - UKŁAD JEZDNY
Na potrzeby małego crossovera, platforma B na której bazuje Juke została zmodyfikowana i znaczenie wzmocniona. Na przedniej ramie pomocniczej, wpływającej na sztywność podwozia, pracują niezależne kolumny McPhersona, wahacze i sprężyny śrubowe. Tylne zawieszenie oparte jest na belce skrętnej i sprężynach. Jedynie w przypadku najbogatszej wersji Juke'a z napędem 4x4 dostajemy wielowahaczowe zawieszenie tylne ze sprężynami.
Długość Nissana wynosi 4,13 metra, szerokość mierzy 1,76 m, a wysokość to aż 1,57. Rozstaw osi wynosi 2,53 m. Wyższe nadwozie i duży prześwit wymusiły stosunkowo sztywne zestrojenie zawieszenia. Taki zabieg w połączeniu ze względnie nisko osadzonym środkiem ciężkości jak na auto typu SUV sprawia, że japończyk nie przechyla się podczas pokonywania zakrętów i pewnie trzyma się nawierzchni. Do tego dochodzi wspomagany elektrycznie precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy. Kierowca w każdym momencie czuje co dzieje się z kołami podczas jazdy, co ułatwia prowadzenie w różnych warunkach. Mała sportowa kierownica i możliwość dostosowania do własnych potrzeb kolumny kierowniczej (dwustopniowa regulacja), jeszcze bardziej zachęcają do skrajnych manewrów.
>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Zawieszenie jest świetne i to wcale nie przesada. Juke nie tylko dobrze jeździ, również łagodnie pochłania nierówności drogi, a dziury i wyboje są skutecznie filtrowane. Został też dobrze wyciszony fabrycznie - dźwięki pracy zawieszenia nie przedostają się do kabiny. Na pochwałę zasługuje także połączenie większego prześwitu z dużymi kołami. Mimo 17-calowych obręczy wysokość profilu opon wciąż jest wystarczająca (rozmiar 215/55 R 17), dzięki czemu nie cierpi na tym komfort podróżowania.
Crossover mimo swoich niedużych rozmiarów, nie jest tak zwrotny jakby się to mogło wydawać. By wykonać ciasne parkowanie lub nieprzewidzianą nawrotkę w wąskim miejscu, trzeba się zastanowić, czy damy radę ją wykonać za jednym razem. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,7 metra. Na szczęście w testowej wersji Tekna, mieliśmy do dyspozycji kolorową kamerę cofania. Gadżet ten okazuje się niesamowicie przydatny, ponieważ za sprawą maleńkiej tylnej szyby niewiele widać w momencie używania biegu wstecznego. Japończyk punktuje nie tylko w podwyższonym zawieszeniem, czy "krawężnikoodpornością", ale też sporymi kątami natarcia i zjazdu - dzięki temu jest naprawdę wszechstronny.
>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
W wersji ze 190-konnym silnikiem 1.6 litra i napędem 4x4, zawieszenie zestopniowano trochę inaczej, za sprawą wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Zastosowanie znajduje tam System Torque Vectoring, który rozdziela na każdą stronę moment obrotowy przesyłany na oś tylną, zapewniając szybkie reakcje i zrywność pojazdu. System ten stale przetwarza informacje i przewiduje zamiary kierowcy. Elektryczne złączki na tylnej osi dostosowują moment obrotowy do koła zewnętrznego. Napęd ALL MODE 4x4-i automatycznie przenosi do 50% wartości momentu obrotowego na tylną oś w celu zmaksymalizowania przyczepności w każdych warunkach.
Nasz testowy Juke otrzymał silnik 1.5 dCi z napędem na oś przednią, dlatego też sprawdzenie jego możliwości jezdnych w terenie mijało się z celem. Poza tym musimy się przyznać, że zabrakłoby nam odwagi na wjazd w grząskie, podmokłe tereny bez napędu na 4 koła.
WIDEO - zobacz z bliska Nissana Juke:
Nissan Juke - HAMULCE
Układ hamulcowy niezależnie od wersji silnikowej, we wszystkich Juke'ach jest identyczny. Z przodu znalazły się wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm, z tyłu tarcze hamulcowe o średnicy 291 mm. Hamulce wspomagane układem Brake Assistant ekspresowo reagują na nacisk pedału, a droga hamowania jest typowa dla aut segmentu B - z prędkości 100 km/h do 0 auto zatrzymuje się po 37 metrach.
>>> Nissan Juke 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających hamowanie i jazdę. W Nissanie standardowo na wyposażeniu znajdują się: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania).
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Nissana w wersji Tekna. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi crossover w podstawowej wersji wyposażenia Visia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.