Nissan Leaf - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-08-14 3:30

Nissan Leaf, pomimo swojej oczywistej egzotyki oraz ekstrawagancji, bardzo dobrze sprawuje się na polskich drogach. Dobrze dobrany kompromis pomiędzy sztywnością, a komfortem zawieszenia sprawia, że jazda autem jest przyjemna. Układ kierowniczy mógłby nieco lepiej przekazywać informacje dotyczące sytuacji przednich kół, jednak nieźle zestrojone wspomaganie kierownicy pasuje do koncepcji auta. Jedynie lekkie wychyły nadwozia podczas szybko przejeżdżanych zakrętów mogą być dla niektórych kierowców dużą wadą. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia elektrycznego Nissana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Nissan Leaf - UKŁAD JEZDNY

Elektryczne auto z Japonii bazuje na płycie podłogowej modelu Tiida. To oznacza, że z przodu znajdują się kolumny McPhersona, natomiast z tyłu ulokowano belkę skrętną. Rozstaw osi wynosi 2700 mm, co znacząco wpływa na podniesienie komfortu podróży, a rozstaw kół na poziomie 1540 mm (z przodu) dba o prawidłowe zachowanie się samochodu na drodze.

>>> Nissan Leaf - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary japońskiego ekoauta <<<

Jeśli chodzi o same wrażenia z jazdy to Nissan Leaf przypomina dobrze zaprojektowane auta spalinowe. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności pozwalając na bezstresową jazdę, jednocześnie nie sprawiając, że na każdym zakręcie lusterka boczne będą ocierały się o asfalt. Owszem, na zakrętach samochód się przechyla, jednak nie w takim stopniu, żeby straszyć kierowcę, a raczej informując go o dostępnym zakresie przyczepności. A tej okazuje się być całkiem sporo. Auto prowadzi się przewidywalne i neutralnie - podsterowność nie występuje zbyt często w japońskim pojeździe.

>>> Nissan Leaf - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Niestety jest jeden minus w prowadzeniu elektrycznego Nissana - chodzi o wrażliwość na boczne podmuchy wiatru. Drzwi Leaf'a są niemal płaskie, przez co po wyjeździe np. zza lasu lub ekranów dźwiękochłonnych podmuchy powietrza będą zmuszać nas do korygowania toru jazdy. Całe szczęście elektrycznie wspomagany układ elektryczny nie ma tendencji do myszkowania ani do tworzenia zbyt dużego oporu w centralnym położeniu wolantu, więc działania kierowcy nie są ograniczane, a ruchy przekazywane na koła są pewne i właściwe. Dodatkowo umieszczenie akumulatorów w podwoziu pozwoliło na obniżenie środka ciężkości.

>>> Nissan Leaf - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

W mieście auto sprawuje się bardzo dobrze - nie ma problemów z przemieszczaniem się i jest na tyle zwrotne, że jego użytkowanie w metropoliach jest przyjemnością. Trzeba tylko pamiętać o specyficznym zakończeniu nadwozia, co jest ważne przy parkowaniu tyłem. Dużą wygodą jest bezstopniowa przekładnia automatyczna, która zwalnia nas ze zmiany biegów, i działa na tyle sprawnie, że nie tęskni się za tradycyjnym rozwiązaniem. Jedyne zastrzeżenie można mieć do hamulca awaryjnego, który aktywuje się stopą - tradycyjne umiejscowienie "ręcznego" byłoby wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Dla osób, mających problem z ruszaniem pod górę, przygotowano specjalny system, który pomaga wyjść z tarapatów i jest dostępny już w standardzie.

Nissan Leaf - HAMULCE

Przy wszystkich kołach znajdują się wentylowane hamulce tarczowe, ponadto samochód wyposażony jest w hamulec rekuperacyjny, którego zadaniem jest odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości. Warto zaznaczyć, że pedał hamulca działa przyjemnie sztywno, dzięki czemu można precyzyjnie dobrać siłę hamowania, a sam układ hamulcowy skutecznie zatrzymuje samochód. Niestety podczas gwałtownego hamowania auto lubi zanurkować. Co ciekawe, po nabraniu doświadczenia można używać samego hamulca rekuperacyjnego, ponieważ podczas odzyskiwania energii pojazd szybciej zwalnia i niemal wcale nie trzeba dotykać lewego pedału.

>>> Nissan Leaf - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Oczywiście na pokładzie znajduje się  m.in. ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) oraz HSA (układ pozwalający na łatwiejsze ruszenie wozem na wzniesieniach).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Nissana Leaf'a w wersji wyposażenia Visia. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie jest wyposażenie standardowe, a co można znaleźć na liście opcji? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu japońskiego ekoauta na SuperAuto24.pl.