Takich miejsc na świecie jest oczywiście wiele, ale śmiało można powiedzieć, że największa liczba takich aut porusza się po Ameryce i Australii, gdzie są używane do wykonywania ciężkich prac na ranczach, farmach czy też w lasach.
Pick-up po europejsku
Do Europy trafiają one jako nieco mniejsze samochody i są bardziej przystosowane do znanych nam warunków. Podobnie jest z ich przeznaczeniem, choć nie do końca się zmienił jego profil, to chętnych na tego typu samochody nie brakuje. Wśród nich są tacy, którzy traktują je jako auta terenowe - ci, którzy pracują w mniej dostępnych miejscach i potrzebują wozić ze sobą ciężki sprzęt, a także właściciele łodzi i jachtów.
Nissan navara jest reprezentantem europejskiej wersji pick-upa. Występuje w dwóch odmianach pod względem nadwozia - dwudrzwiowy King Cab i czterodrzwiowy Double Cab. Produkowany od ponad 20 lat przez japońską firmę mającą już ponad 50-letnie doświadczenie w wytwarzaniu samochodów 4x4. W 2005 roku doczekał trzeciej generacji, której produkcja jest wciąż kontynuowana. Obecna wersja opiera się na rozwiązaniach technicznych wykorzystywanych również w modelu Pathfinder, z którym wspólnie zjeżdża z hiszpańskiej taśmy produkcyjnej. Na naszym rynku navara oferowana jest z napędami 4x2, 4x4 oraz 4x4x z blokowanym tylnym mostem.
Dla tych, co lubują się w "naj"
Sercem japońskiego smoka jest 2,5-litrowy turbodiesel wykazujący się w tej klasie aut największym momentem i mocą. Poszukiwacze wszystkiego, co "naj" w tym aucie będą mieli sporo do wymieniania, a to, co ważniejsze i zarazem praktyczniejsze, to zapewne uciąg i przestrzeń załadunkowa, z których można być wręcz dumnym.
Traktowanie nissana navary jako terenówki nie jest do końca trafne, ale jednak pozwoliliśmy naszym Czytelnikom przekonać się na własnej skórze, że na wertepach wypada nie gorzej niż inne auta 4x4. Jego inną nietypową zaletą jest to, że w Polsce można kupić go na firmę i odliczyć pełną wartość podatku VAT.
Olbrzymi samochód, wyróżnia się na drodze
Artur Golas, 25 lat, z Dąbrowy Górniczej, pracuje jako nauczyciel WF, jeździ daewoo lanos:
Wysoko umieszczone siedzenia powodują, że kierowca ma bardzo dobrą widoczność, lepszą niż w zwykłej osobówce. Trzeba się przyzwyczaić do wsiadania za kierownicę, bo jest znacznie wyżej, ale za to ustawić sobie właściwą pozycję nie jest problemem. W tej wersji mamy chyba wszystko - radio, nawigację, skórzane fotele i oczywiście klimatyzację. Największym mankamentem jest słaba wentylacja z tyłu i środkowe miejsce z tyłu. Dla trzech osób dorosłych jest tam zdecydowanie za mało miejsca, daleka podróż nie będzie dla nich komfortowa.
PLUSY: - Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy |
MINUSY: - Słaba wentylacja z tyłu |
OCENA:
Wygląd: 6 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 5 pkt
Zawieszenie: 6 pkt
Za te pieniądze: 5 pkt
Sprawdzi się w prawie każdych warunkach
Marcin Sarnik, 25 lat, z Dąbrowy Górniczej, jest operatorem CNC, jeździ skodą octavią:
Na drodze prowadzi się go całkiem dobrze jak na pick-upa, a gdy jedziemy w miejsce, gdzie asfalt się kończy, to nie mamy stresu. Zwalniamy i wjeżdżamy. W mieście problemem może być jedynie znalezienie miejsca parkingowego. Jeśli zaś mieszkamy poza miastem, to navara przyda się nie tylko do wyjazdów wypoczynkowych, ale także na co dzień. Olbrzymie wrażenie wywarła na mnie wielofunkcyjność i użytkowość, a w połączeniu z mocnym motorem i fajnym wyposażeniem, nie czujemy się w środku jak w maszynie roboczej.
PLUSY: - Wysokie siedzenia zapewniają z jednej strony bardzo dobrą widoczność, z drugie dają poczucie pewności za kierownicą |
MINUSY: - Brak wentylacji z tyłu na pewno daje się we znaki przy dłuższej jeździe |
OCENA:
Wygląd: 6 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 6 pkt
Za te pieniądze: 5 pkt
Nissan Navara Double Cab
Wyposażenie (m.in.):
ABS; radio, zmieniarka na 6 płyt CD; tempomat; nawigacja; klimatyzacja; skórzana tapicerka; elektryczne sterowanie szybami i lusterkami
Dane techniczne:
Silnik: 2,5 171KM
pojemność silnika (ccm): 2488
moc maks. (KM/obr.): 171/4000
moment obr. (Nm/obr.): 403/2000
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,8
prędkość maks. (km/h): 170
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 3200
długość (mm): 5220
szerokość (mm): 1850
wysokość (mm): 1776
pojemność zbiornika paliwa (l): 80
masa własna (kg): 2039
dopuszczalna masa całkowita (kg): 2805
Zużycie paliwa (l):
średnie: 9,8
Kąt natarcia (stopnie): 29
Kąt zejścia (stopnie): 22
Kąt rampowy (stopnie): 18
Prześwit (mm): 233
Ceny (zł):
wersji najtańszej (4X2): 95 500
wersji podstawowej: 112 400
wersji testowanej: 136 500
Konkurencja nie śpi
Ford ranger
Silnik: pojemność/moc: 2953/156 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s
Maksymalna prędkość: 170 km/h
Cena: 128 710 zł
Toyota hilux
Silnik: pojemność/moc: 2494/120 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,2 s
Maksymalna prędkość: 155 km/h
Cena: 84 500 zł
Mitsubishi L200
Silnik: pojemność/moc: 2477/167 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,6 s
Maksymalna prędkość: 167 km/h
Cena: 119 990 zł