Nowa Honda Civic IX 1.8 i-VTEC - TEST - Stylistyka, dane techniczne, wymiary, silnik, bezpieczeństwo, cena - ZDJĘCIA

2012-03-08 11:24

Nowa Honda Civic IX generacji zaliczyła oficjalną premierę w Polsce i trafiła do sprzedaży. Kompaktowy model z Japonii z pewnością zamiesza w segmencie C, za sprawą stylistycznych zmian i udoskonaleń technicznych. Nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne przyczyniły się do zwiększenia funkcjonalności, komfortu podróżowania, redukcji zużycia paliwa i poprawy parametrów ekologicznych. W TEŚCIE SuperAuto24 oceniamy Civica IX.

Honda Civic IX - WSTĘP

Honda wprowadziła na rynek IX generację najbardziej popularnego modelu. Nowy Civic zadebiutował podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Kształtem bardzo przypomina poprzedni model w wersji hatchback. Produkcja auta odbywa się w Swindon w Wielkiej Brytanii. Samochód poza sedanem jest dostępny wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Japońska firma nie przewiduje w ogóle 3-drzwiowych odmian, ze względu na zbyt duże zainteresowanie nadwoziem 5D. Na razie nie wiadomo co z topowymi sportowymi wersjami Type-R.

Choć Civic IX wyglądem bardzo przypomina swojego poprzednika, jest kompletnie innym pojazdem. Samochód to rewolucyjna ewolucja za sprawą wprowadzonych nowatorskich rozwiązań i nowinek technicznych. Dzięki zastosowanym zmianom w projekcie sylwetki i wprowadzeniu detali stylistycznych, zoptymalizowano opory powietrza. Auto różni się też wymiarami w stosunku do modelu numer VIII. Nieznacznie skrócono rozstaw osi o 25 mm, wzrosła jednak długość samochodu do 4300 mm. Wysokość nowej Hondy liczona łącznie z anteną typu płetwa rekina, wynosi 1450 mm. Największy hit to pojemność bagażnika, która urosła do imponujących 477 litrów.

Stylizacja nowego Civica jest znacznie bardziej zachowawcza, jednak w zestawianiu z konkurencją nie brakuje jej awangardy. Japończyk na rynku konkuruje z takimi modelami jak: Volkswagen Golf, Ford Focus, Citroen C4, Hyundai i30, Opel Astra, Renault Megane, Toyota Auris, czy Alfa Romeo Giulietta.

STYLISTYKA

Nowy Civic kształtem bardzo przypomina poprzedni model w wersji hatchback. IX-tka jest jednak bardziej stonowana i mniej agresywna - nie przypomina już statku kosmicznego, prezentuje się dużo mniej futurystycznie niż wersja VIII generacji. Przedni pas pozbawiony został oryginalnej listwy ze światłami, ciągnącej się przez całą szerokość auta. Reflektory teraz są wyraźnymi, oddzielnymi elementami, harmonijnie łączącymi się z lśniącym przyciemnionym pasem czołowym. Honda wróciła do tradycji i "na nosie" pojawił się tradycyjny grill z logo marki. Przekonstruowany przedni zderzak wygląda o wiele lepiej niż w poprzedniej wersji, co ważne znalazły się w nim świecące ledowe pasy do jazdy dziennej.

W tylnej części nadwozia od razu w oczy rzuca się odmieniony "zadek". Wszystko za sprawą świateł - konstruktorzy podobnie jak w przedniej części pojazdu, zrezygnowali z pasa przeciągającego się przez cały tył. Zespolone lampy wciąż wchodzą głęboko w błotniki, jednak powędrowały o wiele wyżej. Inżynierowie Hondy położyli nacisk na udoskonalenie parametrów aerodynamicznych, dlatego też narysowane od nowa tylne lampy wraz z trzecim światłem stopu przecinającym szybę, pełnią rolę spoilera.

Obły wygląd produkowanej od 2006 roku UFO zmienił się teraz w bardziej atletyczny kształt. Płaskie błotniki zostały teraz napompowane w myśl obowiązujących trendów. Hatchback wydoroślał i nabrał muskulatury, dlatego też dostał całkiem nowe wzory aluminiowych obręczy, by odpowiednio komponowały się z karoserią. Tylna szyba została nieco powiększona, dodano jej także wsteczną wycieraczkę. Zabieg ten jednak nie wpłynął na poprawienie widoczności, która wciąż jest kiepska. Niestety w nowym Civicu zabrakło ciekawych, trójkątnych końcówek wydechu, wkomponowanych w zderzak. Elementy te dodawały autu charakteru.

WNĘTRZE

We wnętrzu mimo zachowania wcześniejszego stylu, udoskonalono niektóre rozwiązania i poprawiono detale. Jest sporo chromowanych akcentów, boczne kanały powietrzne pozostały okrągłe, ale te środkowe przybrały o wiele sympatyczniejszy kształt. Oko cieszą finezyjne linie deski, która może być różnobarwna. Kabina teraz jest o wiele łagodniejsza, co wcale nie oznacza, że wieje od niej nudą. Ładna i jednocześnie elegancka deska rozdzielcza jest o wiele bardziej przyjazna dla kierowcy. Po organoleptycznym teście wszystkiego co się da, musimy stwierdzić, że zastosowane tworzywa i materiały wykończeniowe są wysokiej jakości i wydają się być trwałe.

Kabinę przemyślano o wiele bardziej inteligentnie, dopracowano konstrukcję kokpitu otaczającą kierowcę. Linie konsoli wraz z panelem drzwi i tunelem środkowym przyjemnie otulają siedzącą za sterem osobę. Lewarek skrzyni został podniesiony nieco wyżej i do tego skierowano go bardziej w stronę sternika. Można się poczuć jak pilot w myśliwcu. Panel kontrolny posiada wszytko to co niezbędne. Przycisków nie jest za dużo, wystarczy spędzić chwilę w Civicu, by zbadać funkcję przełączników.

Wersja Executive, którą jeździliśmy cechuje się systemem nawigacji HDD z dużym wyświetlaczem, bezprzewodowym Bluetooth oraz Systemem Audio Premium z głośnikiem basowym zainstalowanym w bagażniku. Zestaw ten gra naprawdę nieźle i może zagłuszyć. Co ważne, już podstawowa wersja oferuje pełną elektrykę szyb. Zdalnie sterowanych lusterek brakuje w podstawowych modelach S, podobnie jak radia i głośników. Na pokładzie w zależności od wersji możemy mieć klimatyzacja automatyczną, a nawet automatyczna dwustrefową.

Czytelne wyświetlacze nie są skomplikowane. Przed oczami kierowcy są, ciekawie podświetloe zegary, wkomponowane w głębokie tuby. Centralne miejsce zajmuje obrotomierz, po lewej stronie znajdziemy wskaźnik temperatury wody, a po przeciwnej wskaźnik poziomu paliwa. Na powyższej, osłoniętej daszkiem listwie wyświetlacza elektronicznego, pojawiają się cyfry prędkościomierza. Tuż obok wkomponowano w nią kolorowy 5" wyświetlacz wielofunkcyjny nazwany przez producenta i-MID. Ekranik ten pokazuje m.in dane dotyczące spalania czy godzinę, może także wyświetlać załadowane na dysk twardy prywatne zdjęcia. Co ciekawe wyświetlacz jest podstawą wyposażenia.

KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ

Auto nie wygląda na tak duże wewnątrz, jakie jest w rzeczywistości. W kabinie miejsca jest sporo, ale wrażenie przestronności psują małe okna boczne i słaba widoczność do tyłu. Panoramiczne okno dachowe może pozytywnie wpłynąć na poprawę doświetlenie wnętrza, ale niestety jest ono cechą wyłącznie modelu Executive.

Fotele przednie są szalenie wygodne. Oparcia mocno wyprofilowano w przeciwieństwie do siedzisk, które już nie posiadają tak dobrego trzymania bocznego. W aucie siedzi się nisko (jak to w Hondzie). Odpowiednią pozycję za kierownicę można migiem dostosować do własnych potrzeb za sprawą pełnej regulacji w każdym kierunku. W testowym modelu Civica mieliśmy przyjemność zasiadać w skórzanych fotelach sterowanych elektrycznie i podgrzewanych - to cecha najbogatszej wersji wyposażenia Executive. Otwierany podłokietnik przedniego przedziału montowany jest w każdej wersji. W zasięgu rąk są poręczne miejsca na butelki czy kubki, a schowek umiejscowiony w desce przy nogach pasażera jest wystarczająco duży.

Kolumna kierownicza regulowana dwustopniowo to standard. Skoro jesteśmy już przy kierownicy, konstruktorzy pożegnali futurystyczny styl "kierowajki" znany z modelu VIII. tak oto sprowadzona na ziemię kierownica wygląda bardziej normalnie, jest mięsista i dobrze leży w dłoni. Można znaleźć na niej sterowanie radiem, czy funkcjami komputera pokładowego, we wszystkim wersjach wyposażenia poza podstawową S.

Pasażerowie tylnego przedziału raczej nie będą narzekać. Kanapa jest wygodna i może mieć podłokietnik. Miejsca na nogi czy barki jest sporo. Jedynie bardzo wysocy podróżnicy mogą odczuwać dyskomfort - przestrzeni nad głową może delikatnie brakować. Civic posiada na wyposażeniu podstawowym innowacyjne siedzenia Magic Seats, które składają się na parę różnych sposobów - wystarczy jeden ruch dźwignią. Gadżet ten pozwala dopasować przestrzeń w kabinie pasażerskiej do najdziwniejszych wymagań. Odległość od podłogi do sufitu wynosi po złożeniu siedzeń 1370 mm z płaską podłogą.

BAGAŻNIK

Dziewiąta generacja Civica oferuje użytkownikom rekordowo pojemny bagażnik. Kufer objętościowo niezwykle urósł - teraz zamiast 451 litrów pojemności, do dyspozycji jest ich aż 477 - co daje pozycję lidera w segmencie klasy aut niższej średniej. Dla porównania w Volkswagenie Golfie jest 350 l, a w Citroenie C4 408 litrów. Skąd tak duży bagażnik? Otóż bak paliwa został umiejscowiony centralnie pod fotelami kierowcy i pasażera, dzięki czemu maksymalnie wykorzystano każdą część auta. Pod podłogą bagażnika znajdziemy dodatkową wnękę. Nie znajdziemy w niej jednak zapasówki czy dojazdówki, lecz zestaw do szybkiej naprawy koła.

Otwierając tylną klapę mamy furę miejsca do przestrzeni załadunkowej o regularnych kształtach. W wersjach z zaawansowanym systemem audio niedużą ilość przestrzeni zajmuje w bocznej ściance oryginalny głośnik basowy. Dostęp do bagażnika utrudnia nieco wysoka krawędź załadunku. Jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia większych gabarytów, można zaadoptować wnętrze dzięki złożeniu siedzeń, które dzielą się asymetrycznie 60/40.

Po opuszczeniu oparć kanapy otrzymujemy idealnie równą powierzchnię i 1210 litrów przestrzeni. Uchwyty mocujące na różne rzeczy w kufrze oraz lampka podświetlająca to standard. Dodatkowe gniazdo 12V to cecha wersji Sport i Executive.

SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW

W polskich salonach Honda Civic IX generacji jest oferowana z dwoma silnikami benzynowymi. Motor 1.4 i-VTEC posiada moc 100 KM i 127 Nm. Mocniejsza odmiana to silnik o pojemności 1.8 i-VTEC dysponujący mocą 142 KM i momentem obrotowym 174 Nm. Wysokoprężny motor 2.2 i-DTEC o mocy 150 KM na razie nie jest dostępny na polskim rynku. Sprzedaż auta z dieslem jest przewidziana dopiero od początku 2013 roku. Silniki mogą być zespolone 6-biegową przekładnią manualną lub z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

Nacisk położono wyraźnie na ekologię. Silniki zostały poddane modyfikacjom mającym na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Auto wyposażono w systemy Econ oraz Start/Stop. Pierwszy pomaga kierowcy uzyskać jak najniższe spalanie (spowolnione ruchy przepustnicy, sugestie co do stylu jazdy), wraz z podpowiedziami w temacie spalania na wyświetlaczu, a Start/Stop zatrzymuje pracę silnika przykładowo po dojechaniu do świateł.

Honda Civic IX 1.8 i-VTEC - TEST

Bezkluczykowy dostęp do auta i odpalanie z guzika Start/Stop to bardzo fajny i przydatny bajer (tylko w wersji Executive). Po zapaleniu silnika jesteśmy pod wielkim wrażeniem. Testowana mocniejsza jednostka 1.8 i-VTEC pracuje niesamowicie cicho. W kabinie Civica pracującego na biegu jałowym w ogóle nie słychać silnika, podobnie jest podczas jazdy na niskich obrotach. Motor zaczyna dawać o sobie znać dopiero przy przyśpieszaniu, szczególnie po przekroczeniu 3500-4000 obr./min.

Nazwa VTEC i katalogowe parametry silnika 1.8 wydawały się obiecujące. Civic dysponuje mocą 142 KM i pierwszą setkę osiąga po 9,1 s. Na niskich obrotach elastyczność jest słaba, dlatego Hondę trzeba "ciągnąć" w wyższym zakresie, by z większą chęcią jechała do przodu. Dusząc pedał gazu do oporu i próbując wycisnąć ile się da, byliśmy nieco rozczarowani - w samochodzie nie odczuwa się oferowanej mocy. Auto nie przyspiesza tak, jakbyśmy się tego spodziewali, ale takim wrażeniom sami jesteśmy chyba sobie winni - na wstępie oczekiwaliśmy od IX-tki zbyt wiele.

Wysokie obroty sprawiają, że rośnie apetyt na Pb. By zaoszczędzić na spalaniu, należy uruchomić seryjny system Auto Stop oraz funkcji Econ. Te bajery zmieniają charakterystykę pracy silnika czy klimatyzacji. Auto Stop zatrzymuje automatycznie pracę silnika podczas zatrzymań, a Econ dodatkowo podpowiada, jak mamy operować pedałem gazu, by zmniejszyć zużycie paliwa.

SPALANIE

Zbiornik paliwa Civica jest w stanie pomieścić 50 litrów. Zoptymalizowanie silników, skrzyń biegów oraz elementów układu jezdnego, a także korekty aerodynamiczne mają zapewnić niższe spalanie. Według danych producenta testowany 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 225/45R17 spala: 6,1 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie kompakt zadowolić się ma dawką 5,2 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 7,6 litra/100km.

W przeprowadzonym teście SuperAuto24 przejechaliśmy zbyt małą liczbę kilometrów, by zebrać wystarczające danych na temat spalania. Udało się jedynie zbadać poziom apetytu na paliwo w cyklu miejskim. Civic podczas jazdy po Warszawie spalił 8,8 litra - czyli ponad litr więcej od deklarowanej przez producenta dawki.

Informacje na temat spalania auta, możemy zdobyć używając przycisków umiejscowionych na kierownicy oraz systematycznie je monitorować na kolorowym 5-calowym wyświetlaczu wielofunkcyjnym, nazwanym i-MID. Ekranik umiejscowiono w desce rozdzielczej i jest podstawą wyposażenia.

UKŁAD JEZDNY

Modyfikacjom poddano układ jezdny. Zawieszenie oraz raz układ kierowniczy są świetnie zestrojone. Autem jedzie się bardziej komfortowo, na pochwałę zasługuje lepiej wyciszona praca zawieszenia, niż w poprzedniku. Zmieniono ułożenie i sztywność sprężyn, przy tylnej belce skrętnej zastosowano olejowe poduszki, a nadkola oklejono dodatkowym wyciszeniem. Z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona. Kabinę pasażerską bardzo dobrze odizolowano od zewnętrznych odgłosów i szumów powietrza.

Nowa generacja Civica na drodze zachowuje się pewnie, oferując ogromną przyjemność z jazdy. Auto nie opiera się poleceniom kierowcy, manewry są precyzyjne i przewidywalne. Nie zaobserwowaliśmy tendencji do nerwowych zachowań na łukach, tył niewzruszenie podąża za przodem i trzyma się drogi. To wszystko dzięki dobremu położeniu środka ciężkości i wystarczającej twardości zawieszenia, które przy tym zestrojono tak, by sprężyście tłumiło wszelkie nierówności.

HAMULCE

Układ hamulcowy niezależnie od wersji silnikowej jest identyczny. Z przodu znalazły się wentylowane tarcze hamulcowe, z tyłu także standardem są tarcze. Hamulce są wspomagane całym pakietem systemów, które kierowca dostaje już w podstawie. Są to: ABS (układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), EBD (układ elektronicznego rozdziału siły hamowania), VSA (system kontroli stabilności jazdy), BA (wspomaganie nagłego hamowania, zwiększające siłę hamulców), DWS (system monitorujący ciśnienie w oponach), HSA (system wspomagania ruszania na wzniesieniu).

Za dopłatą w można mieć jeszcze system ograniczający skutki kolizji (CMBS) monitorujący drogę w poszukiwaniu przeszkód. W momencie jej wykrycia natychmiast sugeruje kierowcy podjęcie odpowiednich działań, a nawet może rozpocząć hamowanie w celu zmniejszenia prędkości jazdy. W pakiecie z CMBS oferowany jest również tempomat adaptacyjny (ACC), który pozwala zaprogramować prędkość jazdy.

BEZPIECZEŃSTWO

Podróżujących Hondą Civic chronią liczne systemy bezpieczeństwa, począwszy od sześciu poduszek powietrznych montowanych w każdej wersji. W ich skład wchodzą Air Bagi dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne i kurtyny. Siłę uderzenia podczas wypadku monitoruje zaawansowany system czujników. Wszystkie siedzenie są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a przednie fotele posiadają system korygujący pozycję siedzącą podczas zderzenia oraz automatycznie napina pasy.

Na bezpieczeństwo wpływają też zagłówki redukujące ryzyko obrażeń kręgosłupa podczas uderzenia w tył samochodu. Siedziska w samochodzie otrzymały czujniki obecności podróżujących osób - brak zapiętych pasów skutkuje mało przyjemnym dla uszu dźwiękiem brzęczyka. Tylne siedzenia dostały mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych.

Przed kradzieżą Civica chroni seryjny immobilizer i dwustopniowy centralny zamek. Składane kluczyki typu scyzoryk otrzymujemy w zestawie. System alarmowy ze zdalnym sterowaniem oferowany jest tylko w wersjach Sport i Executive.

Honda Civic IX - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Struktura nadwozia absorbuje i rozprasza energię uderzenia z dla od przedziału pasażerskiego, chroniąc podróżujących w razie wypadku. Strefy kontrolowanego zgniotu nowej generacji Hondy Civic, pochłaniają siły w momencie kolizji na piątkę. Bezpieczeństwo podróżujących jest bardzo wysokie - kompaktowy hatchback został uznany za jeden z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie. W przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, Honda otrzymała ocenę 5 gwiazdek.

Honda Civic IX - CENA

Auto w podstawowej wersji wyposażenia S z silnikiem benzynowym 1.4 i-VTEC MT kosztuje 64 900 zł. Testowy model, który trafił w ręce redakcji SuperAuto24 to wersja Executive, której koszt wynosi ponad 90 tys. zł.

silnik
wersja cena
1.4 i-VTEC MT
S 64 900 zł
1.4 i-VTEC MT
Comfort 69 200 zł
1.4 i-VTEC MT
Sport 73 200 zł
1.8 i-VTEC MT
S 69 900 zł
1.8 i-VTEC AT
S 73 900 zł
1.8 i-VTEC MT Comfort 74 900 zł
1.8 i-VTEC AT
Comfort 78 900 zł
1.8 i-VTEC MT
Sport 79 400 zł
1.8 i-VTEC AT
Sport 83 400 zł
1.8 i-VTEC MT
Executive 92 600 zł
1.8 i-VTEC AT
Executive 96 900 zł

Base Classic Classic Plus Comfort Style Premium 1.4 MPI 100 KM 50 900 zł 55 900 zł 59 400 zł 63 400 zł 69 400 zł
75 400 zł 1.6 MPI 120 KM - 59 400 zł
62 900 zł 66 900 zł 72 900 zł 78 900 zł 1.6 GDI 135 KM - 61 900 zł 65 400 zł 69 400 zł 75 400 zł 81 400 zł 1.4 CRDI 90 KM 58 900 zł 
63 900 zł 67 400 zł 71 400 zł 77 400 zł 83 400 zł 1.6 CRDI 110 KM - 65 900 zł
69 400 zł 73 400 zł 79 400 zł 85 400 zł 1.6 CRDI 128 KM - 67 900 zł 71 400 zł 75 400 zł 81 400 zł 87 400 zł

 

.

Honda Civic IX 1.8 i-VTEC - DANE TECHNICZNE

Honda Civic (2012) DANE TECHNICZNE
NADWOZIE
Rodzaj kompakt, segment C
Długość / szerokość / wysokość (metry) 4,285/ 1,770/ 1,472
Rozstaw osi (metry) 2,605
Masa własna (tony) 1,215
Pojemność bagażnika (litry) 477
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 50
SILNIK 1.8 i-VTEC
Paliwo Benzyna
Liczba cylindrów 4 (rzędowo)
Moc (kW / KM) 104 / 142 (6500 obr./min)
Moment obrotowy (Nm) 174 (4300 obr./min)
OSIĄGI
Szybkość maksymalna (km/h) 215
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,1

 

 

Honda Civic IX - dostępne kolory nadwozia