Honda Civic IX - WSTĘP
Honda Civic wprowadza na rynek IX generację swojego najbardziej popularnego modelu. Nowy Civic zadebiutował podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Kształtem bardzo przypomina poprzedni model w wersji hatchback. Dziewiątka jest jednak bardziej stonowana i mniej agresywna - nie przypomina już statku kosmicznego, jak to było w przypadku VIII generacji. Sprzedaż nowej Hondy Civic, która niestety będzie dostępna wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback, rozpocznie się na początku 2012 roku. Jak na razie japońska firma nie przewiduje ani 3-drzwiowych odmian, ani topowych sportowych wersji Type-R. Produkcja nowego Civica odbywa się w Swindon w Wielkiej Brytanii.
Nowa Honda Civic prezentuje się dużo mniej futurystycznie, niż jej poprzedniczka. Przedni pas pozbawiony został oryginalnej listwy ze światłami, ciągnącej się przez całą szerokość auta. W tylnej części zabrakło natomiast ciekawych końcówek wydechu, wkomponowanych w zderzak. Wnętrze choć zachowało stary styl Civica VIII generacji, nieco się zmieniło - jest o wiele łagodniejsze a wyświetlacze czytelniejsze. Lepsze mają być teraz materiały użyte do wykończenia.
Honda Civic IX – OPINIE DZIENNIKARZY
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat, nr 49, 5 grudnia 2011 r.) opisuje Honde Civic IX, jako ucywilizowanego kosmitę:
Auto Świat: W Polsce prawdopodobnie cała uwaga i zainteresowanie klientów skupi się na benzyniaku 1.8 i-VTEC. Jego parametry są obiecujące: osiąga 142 KM i pozwala przyspieszyć do "setki" w 9,1 s. Problem w tym, że zupełnie tego nie czuć. Tym bardziej zatem osoby oczekujące "pazura" rozczaruje moto 1.4 i-VTEC/100KM. W obu przypadkach przyczyna jest ta sama - słaba elastyczność przy niskich obrotach. Oczywiście, trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do kultury pracy silnika. Skrzynia biegów działa precyzyjnie - standardowo: 6 biegów manualna, ale w odmianie 1.8 dostępny będzie też 5-stopniowy automat.
Nacisk położono wyraźnie na ekologię. Auto wyposażono w systemy Eco i idle Stop. Pierwszy pomaga kierowcy uzyskać jak najniższe spalanie (spowolnione ruchy przepustnicy, sugestie co do stylu jazdy), a Idle Stop to po prostu układ start-stop.
Modyfikacjom poddano układ jezdny. Zawieszenie jest bardziej komfortowe i lepiej wyciszone niż w poprzedniku - zmieniono sztywność sprężyn, przy tylnej belce zastosowano olejowe poduszki, a nadkola oklejono dodatkowym wyciszeniem. Wyeliminowano piętę achillesową modelu, czyli kiepską widoczność do tyłu. Nieco lepsze są materiały wykończeniowe, chociaż nadal niektóre tworzywa okazują się zbyt twarde. We wnętrzu zachowano wcześniejszy styl, ale poprawiono detale, m.in. czytelniejsze są wyświetlacze, jeszcze praktyczniejsza kanapa (Magic Seats).
Magazyn AutoMoto (AutoMoto, nr 1/2011 r.) uważa, że Honda Civic to anarchista na emeryturze:
AutoMoto: Stylizacja nowego Civica jest znacznie bardziej zachowawcza niż poprzednika, ale... może tak się tylko wydaje dlatego, że wszyscy spodziewaliśmy się kolejnej rewolucji? poza tym, jeśli porównać najnowszą Hondę z konkurentami w segmencie kompaktowym, jej wygląd można określić jako awangardowy.
kabina pasażerska jest bardziej przemyślana i znacznie nowocześniejsza. choć w strefie kierowcy królują kolorowe wyświetlacze, a wskazanie prędkości nadal przekazywane jest cyfrowo, to już reszta informacji - w tradycyjny sposób. Niestety teraz kokpit Hondy wygląda mniej oryginalnie, sportowy charakter kabiny schodzącej, 8. generacji należy do przeszłości (...). Kierowca nie powinien narzekać na wygodę - pozycja "za kółkiem" jest co najmniej tak samo ergonomiczna, jak w poprzedniku, a wszystkie mechanizmy pracują idealnie: od najmniejszego przełącznika po drążek zmiany biegów.
Konstrukcja zawieszenia pozostała tak samo klasyczna - kolumny McPhersona w przednim zawieszeniu i belka skrętna w tylnym, ale sztywność tej ostatniej została zwiększona. Tyle teoria. W praktyce Civic stał się bardziej komfortowym autem - wyboje niwelowane są szybciej i skutecznej,a zawieszenie pracuje zdecydowanie ciszej. Auto prowadzi się przy tym neutralnie, a brak rozbudowanego, wielowahaczowego układu jezdnego daje się odczuć sporadycznie, tylko w granicznych zakresach przyczepności.
Silnik 1.8 i-VTEC został poddany modyfikacjom mającym na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji, może być zespolony także z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Właśnie ta jednostka napędowa zapewnia najwyższą kulturę pracy. Ponadto bardzo lubi wysokie obroty.
Honda Civic IX 1.8 i-VTEC 142 KM – DANE TECHNICZNE
Honda Civic (2012) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | kompakt, segment C |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,285/ 1,770/ 1,472 |
Rozstaw osi (metry) | 2,605 |
Masa własna (tony) | 1,215 |
Pojemność bagażnika (litry) | 477 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | |
SILNIK | |
Paliwo | Benzyna |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 104 / 142 (6500 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 174 (4300 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 215 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | brak danych |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | brak danych |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 5,8 |
CENA | |
styczeń 2012 | nieustalone |
DODATKI | |
ksenony (zł) | nieustalone |
Nawigacja (zł) | nieustalone |
Skórzana tapicerka (zł) |
nieustalone |
Honda Civic IX 1.8 i-VTEC 142 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Honda Civic z silnikiem benzynowym 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM spala: 5,8 litra/100 km w cyklu mieszanym. Firmowy katalog z danymi producenta nie zawiera na razie danych o spalaniu w cyklu miejskim oraz w trasie.
Honda Civic IX (2012) – CENA
W polskich salonach Honda Civic IX generacji oferowana będzie od marca 2012 roku. na początku oferowane będą tylko dwie wersje benzynowe. Motor 1.4 i-VTEC mocy 100 KM, jego cena jest jeszcze znana. Mocniejsza odmiana to silnik o pojemności 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM - koszt nieznany. Wysokoprężny diesel 2.2 i-DTEC o mocy 150 KM na razie nie trafi w ogóle na polski rynek, z powodu zbyt wysokiej ceny (duża wartość akcyzy).
Honda Civic VIII generacja - CENA za Samar i Otomoto.pl:
>>> Honda Civic 2011 - CENA od 60,5 tys. zł
>>> Nowa Honda Civic poprzednia generacja - CENA od 70,9 tys. zł