Kia Cee'd - WSTĘP
Pierwsza generacja Kii Cee'd została zbudowana od podstaw głównie z myślą o rynkach europejskich. Auto nakreślono w centrum projektowym Kia w Rüsselsheim pod Frankfurtem. W zamyśle twórców było stworzenie samochodu o praktycznych cechach, będącego w stanie rywalizować z kompaktami popularnymi na Starym Kontynencie. Na potrzeby europejskiej produkcji, na Słowacji wybudowano nowoczesny zakład w Żylinie. A skąd wzięła się w ogóle mało mówiąca nazwa Cee'd z nietypowym apostrofem? Koreańczycy pomysł na oznaczenie całkiem nowego modelu wzięli z faktu, że powstaje on w Unii Europejskiej - pierwsze literki CE to skrót od Community of Europe, a kolejne ED pochodzą od european design - co oznacza specjalny projekt dla europejskiego klienta. Na bazie koreańskiej nowości powstał bliźniaczy Hyundai i30, różniący się od Kii stylistyką nadwozia.
>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Utrzymany w konserwatywnej stylistyce pierwszy Cee'd zastąpił na rynku model Cerato. Wpisano go w segment C, czyli grupę najchętniej kupowanych aut klasy niższej-średniej. Wersję 5-drzwiową zaprezentowano na wystawie samochodowej Paryż 2006. W sprzedaży samochód pojawił się już w lutym 2007 roku, a pół roku później wprowadzono na rynek wersję kombi SW. Trzydrzwiowa odmiana hatchbacka otrzymała nazwę Pro-Cee'd. Koreański produkt na starcie dostał ciężkie zadanie do wykonania, bo wyznaczono mu rywalizację z popularnymi i dobrze znanymi pojazdami. Strategia sprzedaży oparta na atrakcyjnych cenach i rekordowej 7 letniej gwarancji, przyczyniła się jednak do osiągnięcia rewelacyjnych wyników. Auto stało się chętnie wybierane wśród mniej zamożnych klientów, ekspresowo wjechało na parkingi flotowe, a nawet zasiliło szeregi polskiej Policji. W 2009 roku Cee'da poddano subtelnemu face-liftingowi.
>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
W marcu 2012 roku zaprezentowano nową Kię Cee'd. Sceną światowego debiutu drugiej generacji był Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Najpierw pokazano światu pięciodrzwiowego hatchbacka, potem przyszedł czas na odmianę SW, a pół roku później na salonie Paryż 2012 światło dzienne ujrzał usportowiony 3-drzwiowy Pro-Cee'd. Nowy model w porównaniu z zachowawczym designem prostego poprzednika, zmienił się rewolucyjnie. Ekstrawagancka Kia do polskich salonów wjechała już na przełomie kwietnia i maja. Przy okazji sponsorowania piłkarskich mistrzostw EURO 2012, marka zrobiła sobie świetną reklamę. Dziś kompakt ze spokojem rywalizuje z takimi propozycjami w segmencie C jak: Chevrolet Cruze, Citroen C4, Ford Focus, Opel Astra, Honda Civic, Volkswagen Golf, Renault Megane, Mitsubishi Lancer Sportback, czy Seat Leon.
WIDEO - tak prezentuje się Kia Cee'd II:
Kia Cee'd II - STYLISTYKA
Atrakcyjna stylistyka najnowszej "Kijanki" to dzieło zdobywającego prestiżowe nagrody zespołu projektantów Kia Motors, kierowanego przez designera Petera Schreyera. Ekipa w okresie ostatnich czterech lat otrzymała już 20 prestiżowych tytułów za projekty dla marki Kia. Obecnego modelu Cee'da zwyczajnie nie da się porównać z pierwszą generacją, bo wszystko jest totalnie nowe, a sama sylwetka to szokujący przeskok pod względem wzornictwa. Auto wyraźnie dojrzało - zwraca na siebie uwagę niskim zawieszeniem, krótkimi zwisami i dużym rozstaw osi, co w połączeniu z rysunkiem nadwozia podkreśla jego wyrafinowane.
>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Centralne miejsce przodu ozdobiono typowym dla nowych modeli marki wlotem chłodniczym, nazywanym przez Koreańczyków "tygrysim nosem". Odnajduje on po części swoje odzwierciedlenie dużo wyżej w połączeniu szyby z dachem. Po bokach symetrycznie rozpościerają się duże skośne reflektory, które świetnie współgrają z linią grilla i znacznie wciskają się w błotniki. Dzięki nim przód nabrał agresywnego przymrużonego spojrzenia, a w połączeniu ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED (wyposażenie wersji L i XL), całość wygląda fenomenalnie. Ciekawie poprowadzono muskularne przetłoczenia klapy silnika, zwężające się od linii słupków w stronę nosa, ozdobionego na końcu logotypem. W dolnej części zderzaka znalazł się wzdłużny wlot powietrza z rozmieszczonymi po bokach lampami przeciwmgłowymi, wpasowanymi w ładne chromowane obudowy (niedostępne tylko w bazowej wersji S).
Karoseria przy niezmienionym rozstawie osi stała się dłuższa i niższa na tle "jedynki". Okna boczne wydłużono i zaprojektowano tak, by szyby zwężały się ku tyłowi, a płynna linia dachu zgrabnie łączyła się ze spoilerem. Bryła hatchbacka nabrała dzięki temu o wiele więcej atrakcyjności i przypomina kształt klina. Patrząc z profilu sprawia wrażenie trochę sportowej, ale dzięki zachowaniu kompletu pięciu drzwi mówi o codziennej funkcjonalności. Ciągnące się od drzwi przednich w stronę kufra subtelne przetłoczenie blachy powyżej linii klamek, gładko przechodzi w klosz lampy. Połacie drzwi w dolnej części przecina mocne widoczne wcięcie. Chromowane obramowanie linii okien dodające prestiżu to dodatek w wersjach L i XL. Wyobleń nadkoli nie zaakcentowano zbyt mocno, ale uwydatniono je na tyle, by były zauważalne. Widoczne krawędzie łuków błotników pociągnięto w taki sposób, by tworzyły jedną całość ze zderzakami.
>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Przyglądając się przez dłuższy czas z boku opływowej "Kijance" nasuwa się myśl, że każdy elementy zewnętrzny został zaprojektowany tak, by wizualnie mówił o atrakcyjności auta. Nawet lusterka nie są pospolite, bo ostro zadarto je na zakończeniach. Całkiem nieźle wypada także aerodynamika. Niski współczynnik oporu Cx wynoszący jedynie 0,30 uzyskano m.in. dzięki płaskiej płycie podłogowej. Nad tylną częścią auta dominuje spojler wyposażony w trzecie światło STOP wykonane w technologi LED. Zespolone lampy przedzielono w połowie tak, by stanowiły integralną część klapy bagażnika. W wersjach wyposażenia L i XL klosze otrzymały diodowe oświetlenie. Niezbyt duża klapa obłego kufra z usytuowanym na środku logo marki jest gładka. Bardzo ładnie prezentuje się zderzak, wykończony w dolnej części czarnym plastikiem z wkładkami odblaskowymi, tak żeby przypominał stylem zderzak przedni. Zakończenie układu wydechowego ozdobiono chromowaną owalną nakładką.
WZORY OBRĘCZY
Do wyboru w ofercie jest kilka wzorów obręczy. Auto standardowo w wersjach S i M stoi na 15-calowych felgach stalowych z oponami 195/65 R15. Kolejna M posiada felgi stalowe 16" i opony 205/55 R16. Alufelgi 16" w tych wersjach wymagają dopłaty 1 500 zł. W najbogatszej odmianie XL koła aluminiowe w rozmiarze 16" dostajemy przy zakupie, a za większe obręcze 17-calowe ze stopów lekkich obute w opony 225/45 R17 trzeba dopłacić 1 000 zł.
Kia Cee'd II - KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Bazowa barwa bezpłatna to Cassa White. Pozostałe lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 900 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia wraz z klamkami drzwi to standard każdej wersji wyposażeniowej. Czarne lusterka boczne znajdują się tylko w bazowym S. Chromowane obramowanie szyb bocznych wraz z ich przyciemnieniem to cecha wersji wyposażenia L oraz XL. Wykończenie atrapy chłodnicy w barwie lśniącej czerni o wysokim połysku Piano Black także zarezerwowano dla modeli L i XL, tak samo jak zintegrowane w lusterkach kierunkowskazy.
Kia Cee'd II - WYMIARY
Nowa generacja Kii Cee'd nieznacznie urosła w porównaniu z poprzednią wersją modelu. Auto posiada długość 4310 mm, szerokość 1760 mm i mierzy 1470 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2650 mm pozostał bez zmian, ale rozstaw kół przednich zwiększono o 17 mm, a tylnych o 32 mm. Masa własna może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1183 kg a najcięższy bogato wyposażony z silnikiem Diesla i automatem to nawet 1434 kg. maksymalne obciążenie wynosi od 1820 kg do 1920 kg. Pojemność bagażnika plasuje się w wyznaczonych standardach segmentu C - kufer teraz pomieści 380 litrów (pierwsza generacja 340 l), a po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1318 l.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowana Kia Cee'd została wyposażona w benzynowy silnik 1.6 GDI 16V o mocy 135 KM, sprzężony z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT. Jak pracuje taka konfiguracja? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu Cee'da drugiej generacji na SuperAuto24.pl.