NOWA Kia Ceed 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-12-18 2:30

Pod maską koreańskiego kompaktu znaleźć można jednostki dobrze znane wśród użytkowników Kii oraz Hyundaii. Benzynowy 135-konny motor GDI doposażony w automatyczną skrzynię studzącą jego temperament, radzi sobie zaledwie wystarczająco z napędzeniem auta. Wolnossący silnik nie powala osiągami ani brzmieniem, za to przy odpowiednim traktowaniu jest dość oszczędny, jak na wygodny produkt z automatem. DRUGI ODCINEK dziennika Cee'da został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Kia Cee'd II – SILNIKI

W drugiej odsłonie Kii, do wyboru są 4 jednostki napędowe o mocach od 90 do 135 koni mechanicznych. Są to dobrze znane motory montowane pod maskami licznych propozycji koreańskiego koncernu. W palecie znalazły się benzynowe oraz wysokoprężne silniki - wszystkie są czterocylindrowymi, szesnastozaworowymi, rzędowymi motorami. Pierwszy benzynowy wolnossący układ z wielopunktowym wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, to pojemność 1.4-litra 100 KM i 137 Nm. Mocniejsza benzyna 1.6 GDI o bezpośrednim wtrysku z łańcuchem rozrządu generuje 135 KM i 164 Nm momentu obrotowego.

Trzy silniki wysokoprężne CRDI cechują się turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail i filtrem DPF. Najsłabszy 1.4 dostarcza 90 KM i 220 Nm, kolejny 1.6-litra oferuje 110 KM i 260 Nm, a mocniejsza odmiana 1.6 legitymuje się mocą 128 KM i 260 Nm. Pozycją w katalogu jest możliwość dokupienia za 1 500 zł systemu Start/Stop, pozwalającego na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach, sprawdzający się przede wszystkim w mieście (niedostępny z automatycznymi skrzyniami biegów).

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Kia oferowana jest z trzema typami skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo zespolono z 6-stopniową przekładnią manualną (u konkurencji 6-biegówki nie są jeszcze takie oczywiste). Optymalny wybór biegu ułatwia znajdujący się seryjnie między zegarami wskaźnik zalecanego przełożenia, korzystnie wpływający na zmniejszenie spalania. Dla silników Diesla o pojemności 1.6 CRDI przygotowano tradycyjny 6-biegowy automat posiadający manetki przy sterze (dopłata 4 000 zł). W przypadku silników benzynowych 1.6 GDI, można zdecydować się na automatyczną sześciobiegową, dwusprzęgłową skrzynię DCT także z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy (dopłata 6 000 zł w wersjach L oraz XL), co gwarantuje szybszy i płynniejszy wybór biegu.

WIDEO - tak prezentuje się Kia Cee'd II:

Kia Cee'd 1.6 GDI 135 KM - TEST

Każda wersja podstawowo posiada tradycyjny kluczyk z pilotem. W trakcie trwania testu mogliśmy jednak zapomnieć o sięganiu do kieszeni po klucz. Nasz samochód został wyposażony w system bezkluczykowy ułatwiający dostanie się do środka (seryjny element wyposażenia wersji XL, lub dopłata 2 000 zł w L), znacznie podnoszący wygodę użytkowania auta. Odpalanie guzikiem START/STOP rozbudza motor, który nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym podczas pracy na biegu jałowym. Silnik wyraźnie słychać stojąc obok auta, ale po usadowieniu się w kabinie na postoju, do uszu dochodzi już tylko delikatny szmer. Wytłumienie grodzi jest więc niezłe, a ciało nie odczuwa prawie żadnych wibracji, poza nieznacznymi poszarpywaniami typowymi dla pojazdów z automatami.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Silnik legitymujący się mocą 135-konni mechanicznych, sprzężony ze skrzynią DCT, nie wyraża tak ekspresowej chęci do jazdy, jakby się chciało. Mocne dociśnięcie pedału gazu w podłogę nie skutkuje wyrwaniem do przodu, bo nie dochodzi do nagłej redukcji - mechanizm ustawiony w tryb DRIVE musi się zastanowić nad tym, czego od niego oczekujemy. Dlatego w momencie ochoty szybszego wyprzedzenia w trasie lepiej nie liczyć na jakiś cud związany z elastycznością, tylko korzystać z trybu sekwencyjnego i samodzielnie zrzucić biegi łopatką przy kierownicy, lub dźwignią w tunelu przestawioną w tryb SPORT. Kia próbuje naśladować volkswagenowski układ DSG, i choć w praktyce DCT działa całkiem miło, bo biegi płynnie przełączają się za sprawą dwóch sprzęgieł, to jeszcze nieco brakuje do osiągnięcia podobnej precyzji jak u Niemców. To dopiero pierwsze kroki stawiane przez koreańską markę w tym temacie, więc niedociągnięcia trzeba wybaczyć.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Niestety automatyczna skrzynia ogranicza temperament jednostki 1.6 GDI, co pokazują dane prezentowane w katalogu. Cee'd w takiej konfiguracji przyspieszający z czasem 10,8 s do 100 km/h, jest gorszy o sekundę od klasycznej wersji z ręczną przekładnią. Przy codziennym niespiesznym przemieszczaniu się fakt ten nie będzie przeszkadzał, jeżeli właścicielowi zależy na ekonomii i łagodnie traktuje Cee'da. W momencie chęci szarżowania sprawa ma się już trochę inaczej, bo wymagane jest wkręcanie wolnossącej 16-zaworówki w górne zakresy obrotów, a to wiąże się z podwyższonym spalaniem. Odczuwalne przyspieszenie zaczyna się w granicach 5000 obr./min, a najwyższa moc 135 KM jest uzyskiwana przy 6300 obr./min, jednak w tych granicach silnik nieprzyjemnie brzmi. Irytować też może dostępność maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 164 Nm dopiero przy 4850 obr./min. Musimy za to podkreślić, że jak już rozpędzimy pojazd, to można nim według katalogu osiągnąć na 6-biegowym automacie prędkość 195 km/h

Kia Cee'd 1.6 GDI 135 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka mieści 53 litry, tak samo jak w przypadku wersji kombi. Według danych producenta testowany motor 1.6 GDI o mocy 135 KM, w połączeniu z automatyczna dwusprzęgłową DCT powinien spalać: 7,8 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 4,8 litra/100km, a średnio zużywać 6 litrów na setkę. Wlew paliwa z tradycyjnym zakręcanym korkiem jest automatycznie ryglowany po zamknięciu samochodu.

>>> NOWA Kia Cee'd 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo Cee'da. Według próby spalanie auta postawionego na koła 17-calowych kołach z oponami w rozmiarze 225/45 R17 było większe. Jadąc w trasie z uruchomionym oszczędnym trybem ECO, przy utrzymywaniu ekonomicznego stylu jazdy z ostrożnymi wyprzedzeniami, koreańczyk według wskazań komputera zadowolił się dawką 5,2 l/100km (to całkiem przyzwoicie, jak na pojazd a automatyczną skrzynią). Przy wyłącznie miejskich jazdach, które dodatkowo odbywały się w niesprzyjających warunkach pogodowych i niskich temperaturach, spalanie wychodziło w granicach 10 litrów na "setkę". Dawka w cyklu mieszanym w trakcie testu wyniosła około 7,8 l/100km. Bardziej energiczna zabawa z pedałem gazu połączona dodatkowo z przesunięciem dźwigni skrzyni DCT w  tryb SPORT, szybko poinformuje o wzroście spalania na wyświetlaczu. Przy wciśniętym do dechy pedale i szybkich próbach autostradowych wskazówka poziomu paliwa szybko opada w oczach.

Informacje na temat spalania auta można zdobyć po użyciu przycisków nietypowo wkomponowanych w prawą stronę kierownicy. Do tego rozwiązania idzie się bardzo szybko przyzwyczaić. Dane wyświetlane na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku tablicy prędkościomierza są czytelne. Co ważne komputer jest standardem wyposażenia, bazowo okrągły ekranik jest monohromayczny, a w wyższych modelach kolorowy.

Kia Cee'd 1.6 GDI 135 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1591 cm3
Moc maksymalna 99 kW/135 KM przy 6300 obr./min
Maks mom. obrotowy 164 Nm przy 4850 obr./min
Prędkość maksymalna
195 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,8 s
Skrzynia biegów automatyczna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 53 l
Masa własna/ładowność 1273/1840 kg
Opony 225/45 R17
Emisja CO2 137 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 380 l/1380 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowej Kii Cee'd. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy i nowy system zmieniający charakterystykę czułości? O tym w 3. odcinku dziennika testu drugiej generacji kompaktowej Kii na SuperAuto24.pl.

Nasi Partnerzy polecają