Audi A3 trzecia generacja - SILNIKI
Pod maską w Audi można znaleźć jedna z czterech jednostek napędowych. Do wyboru są dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. Motory choć wydają się być przejęte z poprzednika, to tak naprawę są nowymi konstrukcjami. Benzynowce to turbodoładowane układy TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy o pojemności 1.4 litra generuje 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana 1.8 litra (znana choćby z modelu A5) dostarczająca 180 KM i 250 Nm, zapewnia najlepsze osiągi spośród wszystkich dostępnych motorów. Silnik 1.8 poza standardową konfiguracją napędzającą przednią oś, występuje również w odmianie quattro (napęd na 4 koła). Wysokoprężne TDI charakteryzują się wtryskiem paliwa typu common-rail i turbosprężarką. Słabsza odmiana to pojemność 1.6 litra rozwijająca moc 105 KM i 250 Nm. Kolejna 2-litrowa generuje już 150 KM i 320 Nm.
>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
A3 standardowo jest wyposażone w każdej wersji silnikowej w manualną 6-biegową przekładnię. Dostępna jest też automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia S-tronic. Taki zestaw posiada łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej oraz mechanizm Audi Drive Select, pozwalający na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) indywidualnych nastawach (Individual). Technika Start/Stop z systemem rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną) pozwalająca na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach, to element wyposażenia seryjnego każdej wersji silnikowej.
WIDEO - zobacz z bliska trzecią generację Audi A3:
Audi A3 2.0 TDI 150 KM - TEST
Podstawowo żeby dostać się do Audi trzeba użyć kluczyka pilota, po czym włożyć go do stacyjki by odpalić wóz. Nasz testowy samochód otrzymał jednak opcjonalny nowatorski system inteligentnego kluczyka (cena w katalogu 1 810 zł). Bezpiecznie schowany w kieszeni klucz zostaje automatycznie wykryty przez auto, które pozwala zasiąść w środku. Do uruchomienia silnika wystarczy tylko naciśnięcie podświetlonego przycisku startera w tunelu środkowym. Noga na sprzęgło, palec na guzik i silnik budzi się do życia. W tym momencie już nie zostaliśmy specjalnie zaskoczeni niczym spektakularnym, bo jednostka pracująca na biegu jałowym wydaje z siebie typowe odgłosy motoru TDI. Dieslowanie szczególnie wyraźnie słychać na zimnym silniku, które minimalnie łagodnieje po rozgrzaniu. Plus to miękkie zawieszenie jednostki, bo wibracje nie przenoszą się na kokpit. Kultura dwulitrowego ropniaka w trakcie jazdy to akustyczne atrakcje dobrze znane w grupie VAG - przy wolnych obrotach jest dość przyjemnie, ale po wciśnięciu pedału gazu w podłogę robi się głośno.
>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Sama jazda wozem sprawia wielką przyjemność, dlatego szybko do głowy przychodzi wrażenie, że w A3 zestrojono prawie wszystko tak jak trzeba. Prawie, ponieważ układ Start/Stop odpowiedzialny za wyłączanie motoru na krótkich postojach wymaga zrozumienia i przyzwyczajenia. Bardzo cieszy niski poziom hałasu dochodzący z zewnątrz, będący efektem przemyślanej aerodynamiki. Szumy oporów powietrza są bardzo niewielkie (0,31 Cx) nawet przy dużych prędkościach, a te "Audik" rozwija z wielką ochotą. Jak to w przypadku jednostek wysokoprężnych z turbosprężarką, samochód przyspiesza już od samego dołu. Sto pięćdziesiąt koni mechanicznych w połączeniu z wysokim momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm, dostarczanym w zakresie 1750-3000 obr./min, rwie do przodu jak szalone. kompakt po zbyt gwałtownym dodaniu gazu jest gotowy w każdej chwili do przyspieszenia okupionego utratą przyczepności. Przy dynamicznym sprincie połączonym z szybką zmianą biegów, trakcję możne zerwać na moment nawet po wrzuceniu "trójki".
>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Nowe 2.0 TDI w A-trójce, podobnie jak poprzednio cechuje się rewelacyjną reakcją na gaz i co ważne świetną elastycznością. Wyprzedzanie innych pojazdów w trasie nie jest żadnym problemem, nawet przy obciążonym aucie. Przy takim manewrze nie trzeba nawet zastanawiać się nad zmianą biegu, bo przeważnie wystarcza sam nacisk pedału gazu - turbina od razu zaczyna pompować pod ciśnieniem powietrze do cylindrów, a auto rusza z kopyta. Czerwona wskazówka wędrująca po cyferblacie dochodzi do pierwszej setki już w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 216 km/h. Lewarek skrzyni biegów zakończony okrągłą gałką przyjemnie leży w dłoni. Osadzony jest w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym - dzięki temu jest krótki i pozwala na szybką zmianę przełożeń. Precyzyjna paca przekładni daje spore powody do uśmiechów na twarzy, biegi wchodzą lekko i bardzo precyzyjnie, a "szóstka" pozwala jechać w miarę oszczędnie z wyższą prędkością.
Audi A3 2.0 TDI 150 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa hatchbacka posiada pojemność 50 litrów. Według danych producenta testowany silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią ma spalać: 4,9 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,1 litra/100km.
Katalogowe dane dotyczące spalania nie przedstawiają się w rzeczywistości tak optymistycznie jak te na papierze. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie 2-litrowego silnika na olej napędowy jest wyższe. Przy spokojnym traktowaniu, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się osiągnąć wynik 4,5 l/100km. Dynamiczna i szybka jazda automatycznie zaowocuje w trasie spalaniem wyższym nawet o 2 litry. Poruszanie się wyłącznie po mieście także odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu, bo według wskazań komputera pokładowego Audi potrzebuje około 7,5 litrów ropy na setkę. W cyklu mieszanym dawka ON oscylowała w trakcie testu w granicach 6,2 l/100km.
>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Komputer pokładowy znajduje się na wyposażeniu seryjnym. Podstawowo w modelu ATTRACTION oferowany jest cyfrowy wyświetlacz monochromatyczny, a w wyższych AMBITION i AMBIENTE ekran zastąpiono kolorowym (w ATTRACTION dopata 530 zł). Informacje na temat spalania zdobywa się podstawowo za pomocą przycisku wkomponowanego w manetkę, lub w wyższych wersjach używając klawiszy przeniesionych na kierownicę. Dane pokazywane są na wyświetlaczu wpasowanym pomiędzy wskaźniki są bardzo czytelne. A-trójka podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, dysponuje w wersji z manualną skrzynią wskaźnikiem optymalnego wyboru przełożenia, co pozwala na wybór odpowiedniego biegu by obniżyć spalanie.
Audi A3 2.0 TDI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 Turbo |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 110 kW/150 KM przy 3500-4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 320 Nm przy 1750-3000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
216 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,6 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna/ ładowność | 1355/1840 kg |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 128 g/km |
Bagażnik/ po rozłożeniu |
365 l/ 1100 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji A-trójki. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego wozu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Audi A3 trzeciej generacji na SuperAuto24.pl.