NOWE Audi A3 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-12-05 2:30

Zestrojenie podwozia to zdecydowanie mocny punkt nowego Audi A3. Precyzja układu kierowniczego i zaawansowane technicznie zawieszenie dają dużą przyjemność z prowadzenia. Wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania autem wyższej klasy, a szybsze pokonywanie zakrętów nie jest problemem dzięki niezłej stabilności nadwozia. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena układu jezdnego i hamulców nowego A3. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Audi A3 trzecia generacja - UKŁAD JEZDNY

Budowa podwozia opiera się na nowoczesnej lekkiej platformie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika), z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy VW/Audi. Sztywniejsze i lżejsze w stosunku do poprzednik nadwozie otrzymało skonstruowany od nowa układ jezdny. Z przodu zamocowano do aluminiowej ramy pomocniczej tradycyjne kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Z tyłu postawiono na oś modułową, czyli zawieszenie czterodrążkowe z obu stron przymocowane do osi wzdłużnej. Sprężyny oraz amortyzatory są zamocowane niezależnie.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Nowe A3 jest podobnie wygodne i komfortowe jak poprzednik. Wystarczająco sprężyste zawieszenie łagodnie wybiera dziury, a wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania dopracowanym autem wyższej klasy. Pochłaniane ze spokojem i ciszą nierówności dróg dają się jedynie odczuć. O tendencji do nerwowych zachowań można zapomnieć, bo auto odznacza się wysoką stabilnością na zakrętach, dzięki wystarczająco sztywnej charakterystyce zaawansowanego technicznie zawieszenia. W trakcie prowadzenia Audi odznacza się stabilnością, dzięki niepoddawaniu się przechyłom zachowanie jest przewidywalne. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada blokadę mechanizmu różnicowego EDS sprawiającą, że pokonywanie szybkich zakrętów jest bezpieczne. Do momentu pojawienia się podsterowności trzeba pojazd naprawdę zmusić. Czułe bezpośrednie elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa efektywnie i pozwala na dobre czucie napędzanych przednich kół, a przy tym lekko daje się prowadzić.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W A-trójce można mieć bardziej twarde sportowe podwozie, które charakteryzuje się obniżeniem o około 15 mm w stosunku do podstawowego (montowane jest standardowo w modelu AMBITION, a w pozostałych ATTRACTION i AMBIENTE można je dokupić za sumę 1 020 zł). Ciekawostką na liście opcji jest współpracujący wyłącznie z automatyczną skrzynią S-tronic system Audi Drive Select. Pozwala on na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) oraz o indywidualnych nastawach (Individual). System ten zmienia charakter auta poprzez: odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, przestawienie adaptacji amortyzatorów i reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu oraz wyboru przełożeń w skrzyni.

Audi A3 trzecia generacja - HAMULCE

Hamulce w A3 są takie same niezależnie od wersji silnikowej. Zestaw montowany z przodu zawiera tarcze wentylowane o średnicy 312 mm, a tylną oś wyposażono w wentylowane tarcze o średnicy 272 mm. Układ hamulcowy jest hydrauliczny ze wzmacniaczem siły hamowania Dual Rate. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. W aucie można zapomnieć o tradycyjnym ręcznym, gdyż każdy egzemplarz posiada elektromechaniczny hamulec postojowy oraz adaptacyjne światła hamowania, ostrzegające innych kierowców o gwałtownej sile zatrzymywania.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt) oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych). Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach można mieć za cenę 380 zł.

>>> Nowe Audi A3 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

W ofercie opcji znaleźć możemy: tempomat utrzymujący odległość (cena 1 260 zł), system ACC korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu (cena 2 600 zł), Audi Side Assist - asystenta zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta (cena 2320 zł), lub Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu (cena 2780 zł).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza kompaktowego A3 w wersji wyposażenia AMBIENTE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło w stosunku do poprzedniego modelu? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi hatchback, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Audi A3 na SuperAuto24.pl.

WIDEO - zobacz z bliska trzecią generację Audi A3: