NOWE Audi A3 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie trzeciej generacji kompaktu

2012-12-08 2:10

Bryła nowej A-trójki wygląda bardzo znajomo, bo designerzy z Ingolstadt nie wprowadzili żadnych nowatorskich udziwnień. Kompakt zaprojektowany według panującego w Audi ściśle określonego kodu stylistycznego, wciąż cechuje się elegancją i wysoką jakością wykonania. Samochód świetnie jeździ, jest wygodny i oferuje mocne nowoczesne silniki oraz sporą listę różnych gadżetów okupionych trochę zaporowymi cenami, bo już samo A3 to duży wydatek. Nie ma się co oszukiwać - Audi jest kierowane do grona określonych klientów nie zważających na koszty, doskonale wiedzących czego od auta oczekują. W SZÓSTYM i OSTATNIM odcinku dziennika SuperAuto24.pl, prezentujemy PODSUMOWANIE testu trzeciego Audi A3.

Audi A3 - WSTĘP

Audi A3 to auto segmentu C zaliczane do klasy niższej średniej z górnej półki. Pojazd w momencie pojawienia się na rynku był pierwszym kompaktem cechującym się walorami gamy premium. Dobrze wykonany i wykończony szlachetniejszymi materiałami niemiecki wóz, dzięki zapoczątkowaniu mody na luksusowe nieduże auta, stał się wzorem dla innych producentów. A-trójka będąca jednym z najbardziej prestiżowych samochodów w swojej klasie, przez 16 lat od momentu debiutu doczekała się trzech generacji i paru odmian nadwoziowych. Samochód może pochwalić się wielkim sukcesem rynkowym - mimo iż od początku jest kierowany do osób z zasobniejszym portfelem, to znalazł na siebie niemal trzy miliony nabywców.

Pierwszą generację A3 zaprezentowano w 1996 roku. Płytą podłogową, silnikami i rozwiązaniami technicznymi Audi jest mocno spokrewnione z VW Golfem. Początkowo kompakt był oferowany wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. W 1999 r. pojawił się 5-drzwiowy hatchback. W roku 2000 przeprowadzono lifting nadwozia. Sportową odmianą był model S3 z napędem na cztery koła quattro i silnikiem 1.8 Turbo generującym 224 KM. W roku 2003 rynek przywitał II generację A-trójki, która podobnie jak poprzedniczka najpierw była dostępna w wersji 3-drzwiowej. Dopiero w 2004 r. do salonów wjechała pięciodrzwiówka, która otrzymała nową nazwę Sportback. W roku 2006 odbyła się prezentacja topowego S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro. W 2008 r. firma przeprowadziła facelifting oraz dodatkowo poszerzyła gamę o modele S3 Sportback, a także A3 Cabrio wyposażone w tradycyjny miękki dach.

Zaprezentowana na Salonie Samochodowym Genewa 2012 trzecia generacja A3, jesienią trafiła do polskich salonów sprzedaży. Po dziewięciu latach oczekiwań, następca w stosunku do "dwójki" zachował niemal identyczne rozmiary nadwozia, a sama stylistyka zmieniła się raczej nieznacznie. Znajoma sylwetka skrywa jednak pod blachami całkiem nową lekką platformę modułową MQB, z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy Volkswagena. W ofercie obok "trzydrzwiówki" pojawi się niebawem Sportback. Marka z czasem przewiduje także alternatywę hybrydową, kabriolet z miękkim dachem, a nawet sedana, którego jeszcze dotąd nie było.

PODSUMOWANIE

Całkiem nowa trzecia generacja Audi A3 wygląda bardzo znajomo, bo marka z czterema pierścieniami w logo nie zdecydowała się na wielkie zmiany. Firma kurczowo trzyma się też ściśle określonego designu opartego na wielkiej atrapie chłodnicy i lampach w kształcie klina. To sprawia wrażenie, jakby hatchback starał się być anonimowy. Audi za to trzyma bardzo wysoki poziom elegancji i jakości wykonania. W stonowanej kolorystycznie kabinie czuć styczność z droższym ekskluzywnym autem. A3 mimo, iż jest tylko kompaktem, oferuje wykończenie materiałami przywodzącymi na myśl samochody wyższej klasy. W kokpicie rozpościera się widok estetycznej, oszczędnej w ozdobniki deski z ilością przyrządów ograniczoną do minimum. Każdy przycisk umieszczono dokładnie tam gdzie trzeba. Przednie fotele zadowalają obszernością, ale tylna kanapa choć jest wygodna, pozwoli na dalszą podróż raczej tylko dwójce, a sama próba zajęcia na niej miejsca wymaga gimnastyki.

Elegancka sylwetka może skrywać pod maską dwie benzynówki lub dwa diesle. Testowana wersja z mocniejszą wysokoprężną jednostką 2.0 TDI, odznaczała się bardzo dobrą dynamiką i elastycznością. Wysoki moment obrotowy w połączeniu ze stajnią 150 turbodoładowanych koni świetnie napędza auto, co analogicznie przekłada się na sporą frajdę i swobodę jazdy nawet z kompletem pasażerów. Gdyby nie charakterystyczny klekot TDI, byłoby idealnie. Równie dobrze jak silnik, wypadło w teście zawieszenie. Zestrojenie podwozia to zdecydowanie mocny punkt nowego Audi A3. Precyzja układu kierowniczego i zaawansowany technicznie układ jezdny dają dużą przyjemność z prowadzenia. Wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania autem wyższej klasy, a szybsze pokonywanie zakrętów nie jest problemem dzięki niezłej stabilności nadwozia.

Trzecia generacja A-trójki pod względem bezpieczeństwa przewyższa przyjęte standardy. Kompakt w przeprowadzonych testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył najwyższą notę 5 gwiazdek, i dodatkowo uzyskał od organizacji cztery prestiżowe tytuły za innowacyjne systemy zapobiegające wypadkom. Prestiż marki Audi i jej nowoczesność w konsekwencji jest okupiony wysokimi kwotami w cenniku. Ceny rozpoczynające się od 90 000 zł nie zostały skierowane do przeciętnego Kowalskiego. Do tego kwoty poszczególnych pozycji na liście dodatków w katalogu mogą przyprawić o zawrót głowy. A-trójka to propozycja dla klienta, który może pozwolić sobie na zakup kompaktu, kosztującego tyle co auto klasy średniej z segmentu D. Ceny najbliższych rywali przedstawiają się następująco (ceny wersji podstawowych): Mercedes Klasa A - 89 900 zł, BMW 1 - 90 200 zł, Volvo V40 - cena 86 900 zł, Lexus CT 200h - 113 300 zł, Alfa Romeo Giulietta - cena 69 500 zł, Citroen DS4 - 71 800 zł.

WIDEO - zobacz z bliska trzecią generację Audi A3:

STYLISTYKA

Nowe A3 to rewolucja pod względem konstrukcji, ale w temacie designu to tylko ewolucja, bo "Audik" wygląda jak stary dobry znajomy. Tu nie ma żadnej drastycznej zmiany wizerunku, jak to zwykle bywa w przypadku kolejnych motoryzacyjnych odsłon. Projektanci rysując nadwozie nie wprowadzili żadnych rzucających się w oczy udziwnień. Prestiżowy niemiecki kompakt zwyczajnie upodobnił się do panującego w Ingolstadt eleganckiego trendu o sportowym zacięciu. Samochód po prostu wyładniał bo prezentuje się jakby przeszedł na lekką dietę, ale wciąż ściśle trzyma się obowiązującego firmowego stylu.

Hatchback podobnie jak większe modele posiada typowe elementy kodu designerskiego. Przód to kolejne wydanie dobrze znanej formy opartej na potężnym sześciokątnym wlocie powietrza (poprzedni był czterokątny) przedzielonym kratownicą i miejscem pod tablicę rejestracyjną. Atrapę chłodnicy dodatkowo seryjnie okraszono chromowaną obwolutą wraz z lśniącą aplikacją czterech zachodzących na siebie pierścieni. Charakterystyczne reflektory przednie tradycyjnie już układają się w kształt klina - seryjnie są halogenowe ze światłami do jazdy dziennej, a w opcji mogą być wyposażone w soczewki i świetlne pasy wykonane w technologi LED. Testowy przez SuperAuto24.pl model posiadał właśnie taki układ z ksenonami i wysokociśnieniowymi spryskiwaczami (cena takiego zestawu 4 490 zł, sam układ zmywania reflektorów to cena 1 180 zł). Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard w AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE dopłata 770 zł ). Bardzo wyraźne zarysy wyżłobione na masce schodzą łukiem do grilla.

Z profilu rysuje się bardzo znajoma zachowawcza stylistyka. Zwarta bryła z szerokim słupkiem C wygląda jakby się nie zmieniła. Dopiero po bardziej wnikliwym przyjrzeniu się widać inaczej zachodzące na boki lampy, czy lusterka zamocowane na ramionach wtopionych w korpus drzwi, a nie tak jak poprzednio w słupki. Linia nadwozia jest bardzo uporządkowana i elegancka. Przez całą długość sylwetki tak samo jak w poprzedniku przebiega jedna, ale za to bardzo mocno uwydatniona kreska, która optycznie odcina kabinę pasażerską od reszty. Żeby nie było nudno to w dolnej części karoserii nie ma już doklejonej listwy ochronnej na płaszczyzny, tylko pojawiło się zgrabne wcięcie na drzwiach i fragmencie błotnika. Całość rzeźby uzupełniają niezbyt mocno nadmuchane błotniki, które bez problemu potrafią skryć nawet 18-calowe obręcze kół (testowy model posiadał alufelgi w rozmiarze 17"). Dach przeszklony, panoramiczny i na dodatek otwierany to koszt 4 400 zł. Dodatkowe przyciemnienie fabryczne szyb wyceniono na 1 850 zł. Blisko zakończenia dachu umieszczono na szczycie nowoczesną antenkę na kształt płetwy rekina, kojarzącą się z samochodami marki BMW.

Tył A3 w zestawieniu z poprzednikiem stał się bardziej wyrazisty. Nowoczesnego charakteru nadały "zadkowi" na nowo ukształtowane zespolone lampy, częściowo przechodzące na klapę bagażnika. Nie są one już tak duże jak w poprzedniku, bo przycięto je trochę pod skosem. Na życzenie w kloszach można otrzymać nowoczesne świetlne LED-owe wstęgi. Mocniej przetłoczono również w jednej linii z lampami pokrywę, co w połączeniu z niewiele już zmienionym zderzakiem z wpasowaną w dole czarną listwą, daje powiew świeżości. Świetnie komponuje się z umieszczonym centralnie pierścieniowym logo marki na klapie, podwójna końcówka rury wydechowej, która jest seryjna. Przedłużeniem linii dachu jest niewielki spoilerek górujący nad szybą. Bardziej sportowy ton autu może dodać pakiet spoilerów i elementów stylizacyjnych S Line, które wyceniono na kwotę 6 760 zł.

WNĘTRZE

Audi w przypadku modelu A3 oferuje do wyboru trzy wersje wyposażenia: ATTRACTION, AMBITION oraz AMBIENTE, dostosowując w ten sposób charakter pojazdu do oczekiwań klienta. Dla każdej z wersji, projektanci zaproponowali różne kolory wnętrza oraz elementy wykończeniowe. W zależności od poziomu, przestrzeń prezentuje się w odmienny sposób - ATTRACTION ma być subtelnie nowoczesne, AMBITION sportowe, a AMBIENTE najbardziej eleganckie (taką odmianą właśnie dysponowaliśmy podczas testu SuperAuto24.pl).

Designerzy tworząc konsolę nie zamierzali popisywać się fantazją, tylko zwyczajnie sięgnęli do historii motoryzacji, by zaczerpnąć garścią ze stylu retro. Prosty i oszczędny w ozdobniki projekt deski wygląda bardzo znajomo. Układ czterech okrągłych wlotów powietrza z regulowanymi turbinowymi dyszami, to typowe elementy znane ze starych sportowych samochodów. Poziome linie czołowego płata deski także przywodzą na myśl wykonywane dawniej kokpity. To wszystko narysowane jeszcze raz od nowa we współczesnym stylu, wygląda bardzo elegancko. Odcinającym się kolorystycznie srebrnym detalem jest linia przebiegająca przez całą długość deski - to na niej ulokowano kilka przycisków, których najbardziej w aucie spodziewa się użytkownik. Konsolę środkową bardzo delikatnie skierowano w stronę kierowcy. Widać to przede wszystkim po wysunięciu się wyświetlacza na szczycie deski (opcja). Po środku wstawiono segment ze sterowaniem klimatyzacją.

Podkreśleniem prestiżu są użyte wysokiej jakości materiały, stosowane w wykończeniu aut wyższej klasy, i wcale nie mamy tu tak bardzo na myśli skórzanej tapicerki. Wszelkie tworzywa, czy elementy boczków i podsufitki są w dotyku przyjemne, nie pozwalają się łatwo zarysować i nie wydają z siebie podczas jazdy żadnych niepożądanych dźwięków, bo wszystko zostało sumiennie spasowane. Wnętrze testowanej A-trójki zostało utrzymane w spokojnych odcieniach czerni i srebrnych dodatków, mówiących o elegancji. Zastosowane aplikacje w aluminiowym tonie są dyskretne - klamki drzwi, pokrętła w panelu, obwoluty nawiewów i przycisków, fragmenty lewarka czy konsoli sterowania multimediami.

Podobne nienachalne srebrne aplikacje wpasowano w zestaw analogowych liczników. Prędkościomierz i obrotomierz tradycyjnie umieszczono pod owalnym daszkiem. Wskaźniki temperatury wody i poziomu paliwa ciekawe przesunięto w dolną partię zegarów, ze skalą pokazywaną w postaci podświetlanych białych kreseczek. Prostokątny wyświetlacz komputera pokładowego seryjnie jest monochromatyczny, ale może być też kolorowy w wersjach AMBITION i AMBIENTE. Zestaw wskaźników podświetlono białym kolorem, a same wskazówki są czerwone, podobnie jak większość przycisków. Ponadto w katalogu Audi jest pakiet oświetlenia wnętrza diodami LED za cenę 980 zł (standard w wersji AMBIENTE).

Ładną całkiem nową formę przybrała kierownica - jest gruba, więc dobrze układa się w dłoni. W zależności od wersji wyposażenia może by trzy- lub czteroramienna. Podstawowo jest niestety wykonana z tworzywa, co nie przystoi na tak drogi samochód. Skórzane obicie seryjnie znajdziemy tylko w AMBIENTE (pozostałe wersje dopłata 880 zł). Sportowa kierownica skórzana jest dedykowana tylko dla AMBITION za kwotę 790 zł. Spłaszczona dołem wersja to już cena 1 280 zł. Przyciski wielofunkcyjne usytuowane na podstawowym sterze wraz ze skórzanym obiciem to elementy wyposażenia dodatkowego - koszt 1 670 zł dla czteroramiennej w AMBITION, a w odmianie AMBIENTE cena spada do 790 zł.

Podstawowo auto oferuje elektrycznie otwierane szyby i klimatyzację manualną. W opcji po dopłacie 2 550 zł do kupienia jest automatyczna klima dwustrefowa z pięknie podświetlonym LED-owo wyświetlaczem. Wloty kanałów powietrznych posiadają świetną funkcję precyzji regulacji powiewu powietrza. Przez pociągnięcie za oś dyszy, strumień może się zmieniać od szerokiego do wąsko ukierunkowanego. Lusterka regulowane elektrycznie i podgrzewane wyceniono na 580 zł, a za zestaw rozbudowany o dodatkowe automatyczne składane trzeba już dać 1 510 zł. Ergonomia przycisków uchodzi za wzorową, bo jest ich bardzo mało i zostały umiejscowione tam gdzie należy się ich spodziewać. Przy obsłudze można liczyć na intuicję - nawet wersje z systemem MMI nie sprawią kłopotów po wcześniejszej nauce. Centralne pokrętło-przycisk strasznie wygląda tylko na początku, bo w rzeczywistości to prosty w obsłudze element wspierany polskim menu.

WIDEO - zobacz wnętrze Audi A3 trzeciej generacji:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

W przednim przedziale podróżni mają zaskakująco dużo wolnej przestrzeni. Wpływ na takie odczucie ma oszczędnie zaprojektowana deska, która nie zabiera niepotrzebnie miejsca. Widoczność w każdą ze stron dzięki dużym oknom jest przyzwoita. Na miękkich na nowo zaprojektowanych fotelach A3 można siedzieć nisko jak w sportowym aucie. Zapewniają miłe oparcie i wygodną pozycję za sprawą dobrego trzymania bocznego i trzystopniowej regulacji. Do pełni szczęścia jedynie brakuje seryjnej regulacji podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa (dopłata 1 140 zł). Ogrzewanie foteli wyceniono natomiast na 1 530 zł. Zakres regulacji kolumny kierownicy jest spory, podstawowo można manewrować sterem w pionie oraz w poziomie.

Kanapa przedziału pasażerskiego jest przewidziana dla trzech osób, ale wygodnie usiądzie na niej tylko dwójka dorosłych. Siedziska zostały nisko ulokowane, więc osoby do wzrostu 1,90 metra nie będą uderzały głową o podsufitkę. Nogi również mają się gdzie podziać, bo z tyłu za sprawą zwiększonego rozstawu osi, jest nieco więcej miejsca niż w poprzedniku, a do tego plecy foteli dostały przydatne wyżłobienia. Audi standardowo posiada funkcję Easy-Entry odpowiedzialną za przesuwanie i składanie przednich foteli, ale to "niby udogodnienie" wcale nie podnosi łatwości zajmowania miejsca z tyłu. Dorosły człowiek żeby wejść na kanapę, lub wydostać się z wozu, musi być gotowy na gimnastykę.

Sportowe fotele przednie z regulowanym wsparciem pod udami seryjnie znajdują się tylko w wersji AMBITION. Pozostałe odmiany można w nie doposażyć za kwotę 1 090 zł. Do wyboru w salonie jest kilka wzorów i wersji kolorystycznych tkanin obić siedzeń. Na życzenie klienta fotele obszyte mogą być różnymi gatunkami skóry. Tapicerka z alcantary (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) posiada cenę 4 170 zł dla ATTRACTION i AMBITION, a dla AMBIENTE 3 240 zł. Tapicerkę w całości ze skóry (wraz ze skórzaną kierownicą i pakietem schowków) opatrzono natomiast ceną 7 640 zł dla ATTRACTION i AMBITION, a w AMBIENTE sumą 6 710 zł. Za zestaw sportowych siedzeń w specjalnej pomarańczowo-czarnej tonacji Capri, przemieszanej z elementami tapicerki również w takich barwach, trzeba zapłacić 9 900 zł. Jest też w całości czarny pakiet sportowy S Line zawierający dużą ilość ekskluzywnych dodatków stylistycznych.

rodzaje i kolorystyczne wersje tapicerki

MULTIMEDIA

Jak przystało na segment premium, Audi w temacie multimediów oferuje naprawdę wiele. Niestety większość elementów powodujących uśmiech na twarzach gadżeciarzy to kosztowne dodatki. Podstawowo w kompakcie znajduje się ulokowany na szczycie deski subtelnie prezentujący się radioodtwarzacz CD/MP3 Audi Radio, ze złączem AUX-IN, małym 2,5-calowym wyświetlaczem monochromatycznym, anteną o wysokiej czułości oraz 4 głośniki z przodu o łącznej mocy 40 W.

Kolejny poziom to o wiele bardziej rozbudowany system MMI Radio (wyceniony na sumę 1 970 zł) przenoszący dźwięk na 8 głośników o łącznej wartości mocy 80 W. W jego skład wchodzi 5,8-calowy ultra-cienki kolorowy ekran (wysuwany automatycznie z deski rozdzielczej po uruchomieniu auta), oddzielny panel obsługi MMI i Car Menu w konsoli centralnej, napęd CD/MP3, czytnik kart pamięci SDHC, złącze Aux-In (elementy urządzenia ulokowanego w schowku). Za kwotę 1 180 zł w ofercie jest dodatkowy Audi Sound System, stanowiący doposażenie radia MMI o 6-kanałowy wzmacniacz, zestaw 10 głośników (subwoofer w bagażniku, głośnik centralny w desce) o łącznej mocy 180 W. Najbardziej audiofilski komplet marki Bang & Olufsen z 15-kanałowym wzmacniaczem o mocy 705 W, zintegrowanym napędem DVD i odbiorem dźwięku w systemie 5.1 Surround i 14 głośnikami, wyceniono na 3 660 zł. Złącze Bluetooth umożliwiające bezprzewodowe sparowanie odtwarzacza z telefonem komórkowym, tworzące zestaw głośnomówiący to koszt 1 390 zł.

Dla użytkowników poszukujących zintegrowanej z autem nawigacji satelitarnej, jest zestaw MMI z mapami całej Europy na karcie SD i menu w języku polskim. Obejmuje on 8-głośnikowy system nagłośnienia i wszystkie atrybuty MMI Radio wraz ze złączem Bluetooth, z dodatkowym czytnikiem kart SDXC. Obsługę stanowi panel w tunelu środkowym, przyciski z kierownicy lub wykorzystywanie komunikatów głosowych (cena takiego zestawu to 5 370 zł). Kamera cofania to kolejny gadżet za 1 900 zł.

Najbardziej zaawansowaną technicznie wersją nawigacji GPS jest MMI Navigation plus z MMI touch. Sprzęt ten współdziała z 8 głośnikami, radiem z potrójnym tunerem i anteną o wysokiej czułości. Duży 7-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapki w wersji 3D. Całość to centrum multimedialne z wbudowaną pamięcią 60 GB i napędem DVD, które można obsługiwać głosowo, lub za pośrednictwem panelu w tunelu środkowym. Co więcej, główne pokrętło zawiera ekscytujący touchpad - ruchem palca na obrotowym przycisku można rysować litery i cyfry, które z łatwością rozpoznaje system. W ten sposób wpisuje się pożądaną lokalizację w nawigacji, lub numer telefonu, którego nie ma w książce. Poprzez zintegrowany interfejs Bluetooth system łączy się z telefonami komórkowymi oraz przenośnymi odtwarzaczami. Cena tego zestawu to 12 610 zł. Dzięki polskiemu menu wszystko jest proste w obsłudze i bardzo szybko idzie się przyzwyczaić do użytkowania tego zaawansowane ustrojstwa.

SCHOWKI

Półeczek i uchwytów mamy w Audi pod dostatkiem. Wszelkie szpargały i większe elementy można łatwo pochować w różnych miejscach. Największa skrytka we wnętrzu to ta usytuowana w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Pod segmentem sterowania wentylacją wpasowano gniazdo 12V oraz wyżłobiono pojemną szeroką lukę, kryjącą dwa dyskretnie podświetlone okrągłe otwory na napoje. Pod seryjnym podłokietnikiem jest prostokątny schowek idealny na podręczne różności. W przednim przedziale na ściance tunelu środkowego od strony pasażera jest jeszcze elastyczna siatka. Drzwi przednie mają półki z dodatkowymi uchwytami do wstawienia butelki lub kubka.

W zakończenie tunelu środkowego w uplasowano kanały powietrzne i kolejne gniazdo 12V dla pasażerów tylnego przedziału. Na środku pod kanapą jest zamykany wąski otwór, po bokach w plastikach wycięto okrągłe luki na napoje, a w boczkach drzwiowych wgłębienia. Tylny podłokietnik ze skrytką i dwoma wysuwanymi łapkami na napoje to koszt 720 zł. Podświetlane LED-owo lusterka do makijażu w daszkach przeciwsłonecznych to standard w wersji AMBIENTE, a w pozostałych wymaga dopłaty 330 zł. Istnieje jeszcze dodatkowy pakiet schowków seryjny w AMBIENTE (w pozostałych dopłata 840 zł). W jego skład wchodzą: oparcia siedzeń z elastycznymi siatkami, szuflada pod fotelem kierowcy, oddzielna skrytka na CD w schowku, siatki zaczepy w bagażniku.

BAGAŻNIK

Audi w porównaniu z kompaktami niższej półki nie oferuje zadziwiających możliwości przewozu bagażów, ale już w swojej niewielkiej klasie premium pojemność wynosząca 365 l wpisuje się w przyjęte standardy. Litraże najbliższej konkurencji są następujące: Citroen DS4 - 370 l, BMW 1 - 360 l, Lexus CT200h - 375 l, Volvo V40 - 335 l, Mercedes Klasy A - 340 l, Alfa Romeo Giulietta - 350 l, Mazda 3 - 340 l.

Kształty bagażnika są regularne. Nadkola tak zabudowano, że po uchyleniu klapy rozpościera się prostokątny luk ładunkowy ze standardowo regulowaną płytą podłogi. Miejsca na zakupy czy weekendowe bagaże jest w sam raz, ale już na dłuższy wczasowy wyjazd z dziećmi z pewnością się nie pomieścimy. Możliwość położenia oparć siedzeń, zwiększająca objętość do 1100 litrów jest banalna. Wystarczy po otwarciu klapy nacisnąć przyciski wtopione w seryjnie dzielone asymetrycznie oparcia i pchnąć je do przodu (na szczęście nie ma uciążliwego podnoszenia siedzisk). Po ich opuszczeniu by nie denerwować się powstającym progiem załadunkowym, do uzyskania płaskiej powierzchni wystarczy podnieść podłogę o stopień wyżej.

W przypadku wycieczki na narty lub chęci przewozu jakiegoś długiego szczupłego elementu, w transporcie pomoże wnęka w tylnej kanapie (dopłata do podłokietnika z wnęką wynosi 720 zł). Dodatkowy wysuwany pokrowiec na narty to koszt 350 zł, a dwustronna tkaninowo-gumowa wykładzina została wyceniona na 290 zł. Pomagająca utrzymać w kufrze porządek rozwieszana siatka, wraz z haczykami pod półką i dodatkowym pakietem schowków w kabinie pasażerskiej jest standardem w AMBIENTE, a w pozostałych wersjach kosztuje 840 zł. Lampka podświetlająca bagażnik z przydatnym gniazdem 12V w lewym nadkolu są podstawą. We wnęce pod podłogą standardowo ulokowano koło zapasowe z kompletem kluczy. Śruby zabezpieczające do kół to dodatkowe 120 zł.

SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW

Pod maską w Audi można znaleźć jedna z czterech jednostek napędowych. Do wyboru są dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. Motory choć wydają się być przejęte z poprzednika, to tak naprawę są nowymi konstrukcjami. Benzynowce to turbodoładowane układy TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy o pojemności 1.4 litra generuje 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana 1.8 litra (znana choćby z modelu A5) dostarczająca 180 KM i 250 Nm, zapewnia najlepsze osiągi spośród wszystkich dostępnych motorów. Silnik 1.8 poza standardową konfiguracją napędzającą przednią oś, występuje również w odmianie quattro (napęd na 4 koła). Wysokoprężne TDI charakteryzują się wtryskiem paliwa typu common-rail i turbosprężarką. Słabsza odmiana to pojemność 1.6 litra rozwijająca moc 105 KM i 250 Nm. Kolejna 2-litrowa generuje już 150 KM i 320 Nm.

A3 jest wyposażone w każdej wersji silnikowej standardowo w manualną 6-biegową przekładnię. Dostępna jest też automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia S-tronic. Taki zestaw posiada łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej oraz mechanizm Audi Drive Select, pozwalający na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) indywidualnych nastawach (Individual). Technika Start/Stop z systemem rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną) pozwalająca na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach, to element wyposażenia seryjnego każdej wersji silnikowej.

Audi A3 2.0 TDI 150 KM - TEST

Podstawowo żeby dostać się do Audi trzeba użyć kluczyka pilota, po czym włożyć go do stacyjki by odpalić wóz. Nasz testowy samochód otrzymał jednak opcjonalny nowatorski system inteligentnego kluczyka (cena w katalogu 1 810 zł). Bezpiecznie schowany w kieszeni klucz zostaje automatycznie wykryty przez auto, które pozwala zasiąść w środku. Do uruchomienia silnika wystarczy tylko naciśnięcie podświetlonego przycisku startera w tunelu środkowym. Noga na sprzęgło, palec na guzik i silnik budzi się do życia. W tym momencie już nie zostaliśmy specjalnie zaskoczeni niczym spektakularnym, bo jednostka pracująca na biegu jałowym wydaje z siebie typowe odgłosy motoru TDI. Dieslowanie szczególnie wyraźnie słychać na zimnym silniku, które minimalnie łagodnieje po rozgrzaniu. Plus to miękkie zawieszenie jednostki, bo wibracje nie przenoszą się na kokpit. Kultura dwulitrowego ropniaka w trakcie jazdy to akustyczne atrakcje dobrze znane w grupie VAG - przy wolnych obrotach jest dość przyjemnie, ale po wciśnięciu pedału gazu w podłogę robi się głośno.

Sama jazda wozem sprawia wielką przyjemność, dlatego szybko do głowy przychodzi wrażenie, że w A3 zestrojono prawie wszystko tak jak trzeba. Prawie, ponieważ układ Start/Stop odpowiedzialny za wyłączanie motoru na krótkich postojach wymaga zrozumienia i przyzwyczajenia. Bardzo cieszy niski poziom hałasu dochodzący z zewnątrz, będący efektem przemyślanej aerodynamiki. Szumy oporów powietrza są bardzo niewielkie (0,31 Cx) nawet przy dużych prędkościach, a te "Audik" rozwija z wielką ochotą. Jak to w przypadku jednostek wysokoprężnych z turbosprężarką, samochód przyspiesza już od samego dołu. Sto pięćdziesiąt koni mechanicznych w połączeniu z wysokim momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm, dostarczanym w zakresie 1750-3000 obr./min, rwie do przodu jak szalone. kompakt po zbyt gwałtownym dodaniu gazu jest gotowy w każdej chwili do przyspieszenia okupionego utratą przyczepności. Przy dynamicznym sprincie połączonym z szybką zmianą biegów, trakcję możne zerwać na moment nawet po wrzuceniu "trójki".

Nowe 2.0 TDI w A-trójce, podobnie jak poprzednio cechuje się rewelacyjną reakcją na gaz i co ważne świetną elastycznością. Wyprzedzanie innych pojazdów w trasie nie jest żadnym problemem, nawet przy obciążonym aucie. Przy takim manewrze nie trzeba nawet zastanawiać się nad zmianą biegu, bo przeważnie wystarcza sam nacisk pedału gazu - turbina od razu zaczyna pompować pod ciśnieniem powietrze do cylindrów, a auto rusza z kopyta. Czerwona wskazówka wędrująca po cyferblacie dochodzi do pierwszej setki już w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 216 km/h.  Lewarek skrzyni biegów zakończony okrągłą gałką przyjemnie leży w dłoni. Osadzony jest w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym - dzięki temu jest krótki i pozwala na szybką zmianę przełożeń. Precyzyjna paca przekładni daje spore powody do uśmiechów na twarzy, biegi wchodzą lekko i bardzo precyzyjnie, a "szóstka" pozwala jechać w miarę oszczędnie z wyższą prędkością.

Audi A3 2.0 TDI 150 KM - SPALANIE

Hatchback posiada zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów. Według danych producenta testowany silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią ma spalać: 4,9 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,1 litra/100km.

Katalogowe dane dotyczące spalania nie przedstawiają się w rzeczywistości tak optymistycznie jak te na papierze. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie 2-litrowego silnika na olej napędowy jest wyższe. Przy spokojnym traktowaniu, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się osiągnąć wynik 4,5 l/100km. Dynamiczna i szybka jazda automatycznie zaowocuje w trasie spalaniem wyższym nawet o 2 litry. Poruszanie się wyłącznie po mieście także odbiega wynikiem od tego prezentowanego w katalogu, bo według wskazań komputera pokładowego Audi potrzebuje około 7,5 litrów ropy na setkę. W cyklu mieszanym dawka ON oscylowała w trakcie testu w granicach 6,2 l/100km.

Komputer pokładowy znajduje się na wyposażeniu seryjnym. Podstawowo w modelu ATTRACTION oferowany jest cyfrowy wyświetlacz monochromatyczny, a w wyższych AMBITION i AMBIENTE ekran zastąpiono kolorowym (w ATTRACTION dopata 530 zł). Informacje na temat spalania zdobywa się podstawowo za pomocą przycisku wkomponowanego w manetkę, lub w wyższych wersjach używając klawiszy przeniesionych na kierownicę. Dane pokazywane są na wyświetlaczu wpasowanym pomiędzy wskaźniki są bardzo czytelne. A-trójka podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, dysponuje w wersji z manualną skrzynią wskaźnikiem optymalnego wyboru przełożenia, co pozwala na wybór odpowiedniego biegu by obniżyć spalanie.

UKŁAD JEZDNY

Budowa podwozia opiera się na nowoczesnej lekkiej platformie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika), z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy VW/Audi. Sztywniejsze i lżejsze w stosunku do poprzednik nadwozie otrzymało skonstruowany od nowa układ jezdny. Z przodu zamocowano do aluminiowej ramy pomocniczej tradycyjne kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Z tyłu postawiono na oś modułową, czyli zawieszenie czterodrążkowe z obu stron przymocowane do osi wzdłużnej. Sprężyny oraz amortyzatory są zamocowane niezależnie.

Nowe A3 jest podobnie wygodne i komfortowe jak poprzednik. Wystarczająco sprężyste zawieszenie łagodnie wybiera dziury, a wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania dopracowanym autem wyższej klasy. Pochłaniane ze spokojem i ciszą nierówności dróg dają się jedynie odczuć. O tendencji do nerwowych zachowań można zapomnieć, bo auto odznacza się wysoką stabilnością na zakrętach, dzięki wystarczająco sztywnej charakterystyce zaawansowanego technicznie zawieszenia. W trakcie prowadzenia Audi odznacza się stabilnością, dzięki niepoddawaniu się przechyłom zachowanie jest przewidywalne. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada blokadę mechanizmu różnicowego EDS sprawiającą, że pokonywanie szybkich zakrętów jest bezpieczne. Do momentu pojawienia się podsterowności trzeba pojazd naprawdę zmusić. Czułe bezpośrednie elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa efektywnie i pozwala na dobre czucie napędzanych przednich kół, a przy tym lekko daje się prowadzić.

W A-trójce można mieć bardziej twarde sportowe podwozie, które charakteryzuje się obniżeniem o około 15 mm w stosunku do podstawowego (montowane jest standardowo w modelu AMBITION, a w pozostałych ATTRACTION i AMBIENTE można je dokupić za sumę 1 020 zł). Ciekawostką na liście opcji jest współpracujący wyłącznie z automatyczną skrzynią S-tronic system Audi Drive Select. Pozwala on na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) oraz o indywidualnych nastawach (Individual). System ten zmienia charakter auta poprzez: odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, przestawienie adaptacji amortyzatorów i reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu oraz wyboru przełożeń w skrzyni.

HAMULCE

Hamulce w A3 są takie same niezależnie od wersji silnikowej. Zestaw montowany z przodu zawiera tarcze wentylowane o średnicy 312 mm, a tylną oś wyposażono w wentylowane tarcze o średnicy 272 mm. Układ hamulcowy jest hydrauliczny ze wzmacniaczem siły hamowania Dual Rate. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. W aucie można zapomnieć o tradycyjnym ręcznym, gdyż każdy egzemplarz posiada elektromechaniczny hamulec postojowy oraz adaptacyjne światła hamowania, ostrzegające innych kierowców o gwałtownej sile zatrzymywania.

Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt) oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych). Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach można mieć za cenę 380 zł.

BEZPIECZEŃSTWO

W nowym kompaktowy Audi zabezpieczenie przed poważnymi obrażeniami podczas wypadku stanowi rozbudowany system poduszek powietrznych. Seryjnie we wszystkich wersjach jest montowanych aż 7 airbagów: czołowe dla kierowcy i pasażera, boczne chroniące tułowia, kurtynowe przeznaczone dla głów podróżnych obydwu przedziałów oraz poduszka kolanowa kierowcy. Pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, z przodu posiadają regulację na wysokość i pirotechniczne napinacze. Ograniczniki siły napięcia zastosowano w pasach z przodu i skrajnych z tyłu. Wszystkie siedziska wyposażono już seryjnie w czujniki obecności na fotelach, dlatego brak zapięcia pasów skutkuje uruchomieniem dzwonka oraz sygnalizuje ten fakt kierowcy na wyświetlaczu komputera. Także niedomknięcie drzwi lub komory silnika jest wyłapywane przez czujniki i komunikowane. Fotele tylne wyposażono w system ISOFIX do mocowania dwóch fotelików dziecięcych.

System ochrony bezpieczeństwa pasażerów Pre Sense Basic to niezależny system identyfikujący potencjalnie niebezpieczne sytuacje na drodze i inicjujący odpowiednie działania w celu lepszej ochrony pasażerów podczas ewentualnej kolizji. W krytycznym momencie system napina pasy bezpieczeństwa i automatycznie zamyka okna oraz otwierany dach samochodu. Kolejna funkcja ochrony Audi Pre Sense Front dotyczy osób siedzących z przodu - informuje kierowcę, czy zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu jadącego przed nim. Ponadto, system ostrzega o krytycznych sytuacjach, a jeśli to konieczne, automatycznie inicjuje awaryjne hamowanie. Dzięki temu prędkość pojazdu podczas kolizji jest mniejsza. Poniżej prędkości 30 km/h system inicjuje pełne hamowanie, unikając zderzenia. W trakcie wypadku aktywuje się oświetlenie wnętrza, a jeśli pojazd wyposażony jest w telefon samochodowy z Bluetooth, dodatkowo zostanie wysłany sygnał wzywania pomocy. Ciekawostką jest też automatyczna rekomendacja robienia przerw podczas jazdy.

ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI

Nowe A3 posiada podstawowo elektroniczny immobiliser. Centralny zamek sterowany falami radiowymi ze składanego kluczyka i wewnętrzny przycisk odpowiedzialny za ryglowanie zamków również są seryjne. Autoalarm fabryczni Audi trzeba już sobie dokupić za kwotę 1 850 zł. Kluczyk Komfortowy (potocznie inteligentny kluczyk, zwalniający zamki auta już po zbliżeniu się do drzwi), z przyciskiem rozrusznika START/STOP w konsoli to koszt 1 810 zł.

Czujniki parkowania z tyłu Audi Parking System są seryjne tylko w modelu AMBIENTE, a w modelach ATTRACTION i AMBITION i wymagają dopłaty 1 850 zł. W połączeniu z radiem MMI jest dostępna wersja Audi Parking System Plus rozszerzony o czujniki z przodu z wizualizacją na ekranie monitora (dopłata 3 610 zł w ATTRACTION i AMBITION, lub 1 760 w AMBIENTE). Jeszcze wyższy poziom pomagający w parkowaniu to Asystent Parkowania z Wizualizacją współpracujący z MMI (12 czujników ultradźwiękowych wyszukuje odpowiednie miejsce do zaparkowania pojazdu i samodzielnie niemal wykonuje manewr), za sumę 4 1 20 zł dla ATTRACTION i AMBITION, lub 2 270 zł dla AMBIENTE. Kolorowa kamera cofania przesyłająca obraz do wyświetlacza to kolejny koszt 1 900 zł. Czujniki świateł mijania z czujnikami deszczu mają cenę 580 zł.

W ofercie opcji znaleźć możemy sporo bajerów. Tempomat utrzymujący odległość - cena 1 260 zł. System ACC (Adaptive Cruise Control) korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu - cena 2 600 zł). Audi Side Assist (wykorzystuje obrazy przesyłane przez kamerę zintegrowaną z lusterkiem na przedniej szybie) - asystent zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta - cena 2320 zł). Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu - cena 2780 zł.

OŚWIETLENIE

Charakterystyczne reflektory układające się w kształt klina seryjnie są halogenowe z elektryczną regulacją zasięgi i światłami do jazdy dziennej. Sam wysokociśnieniowy układ zmywania reflektorów to cena 1 180 zł. W w lampy opcji mogą być wyposażone w ksenony i świetlne wstęgi wykonane w technologi LED - taki zestaw ze zintegrowanym układem spryskiwaczy wyceniono na 4 490 zł. Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard jedynie AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE dopłata 770 zł ).

Asystent świateł drogowych wyceniony na 630 zł automatycznie rozpoznaje reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz światła tylne aut poprzedzających. W zależności od sytuacji na drodze wdrażana jest samoczynna aktywacja świateł lub ich wyłączenie. Pozycja w katalogu pod nazwą Adaptive Light opierająca się na funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów to koszt 6 110 zł.

W opcji z reflektorami ksenonowymi, tylne lampy o nowoczesnym kształcie także posiadają światłowody LED, z których wykonano światła pozycyjne, hamowania i pasy kierunkowskazów. Trzecie światło STOP umieszczone w tylnej szybie to wyposażenie seryjne.

GWARANCJA

Podstawowa gwarancja na mechanikę pojazdu obejmuje 2-letni okres bez limitu kilometrów, z jednorocznym okresem na przeglądy. Gwarancja na powłokę lakierniczą nadwozia to okres 3 lat, a perforacja blach to 12-letni okresem gwarancyjny bez limitu kilometrów.

Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia kosztów naprawy po upływie fabrycznej gwarancji. Do wyboru są opcje od 3 do 5 lat eksploatacji, lub maksymalny przebieg 150 tys. kilometrów. Gwarancja 10 lat lub przebiegu 200 tys. kilometrów aktywowana jest przeglądem wykonywanym w ASO. Auto przy zakupie jest też objęte 2 letnim programem assistance.

film z CRASH TESTu Euro NCAP

Auto w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP otrzymało najwyższą notę 5 gwiazdek. W serii testów  zdobyło 95% wszystkich możliwych do uzyskania punktów za ochronę dorosłych pasażerów, 87% punktów za ochronę dorosłych, 74% punktów za ochronę pieszych i 86% punktów za dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Organizacja dodatkowo uhonorowała A3 czterema tytułami Euro NCAP Advanced. Wyróżnienia te przyznawane są za innowacyjne systemy zapobiegające wypadkom, których skuteczność wykracza poza standardy bezpieczeństwa określone przepisami prawa.

Audi A3 - CENA

Najtańsze nowe A3 w podstawowej wersji wyposażenia ATTRACTION z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI o mocy 122 KM, kosztuje 90 000 zł. Za najtańszego diesla 1.6 TDI 105 KM, trzeba zapłacić w salonie 96 000 zł.

Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl A-trójka 2.0 TDI 150 KM w wersji wyposażenia AMBIENTE, to wydatek 113 800 zł bez elementów opcjonalnych wyposażenia.

Silnik ATTRACTION AMBITION AMBIENTE
1.4 TFSI 122 KM / 6 biegów
90 000 zł
98 800 zł 98 800 zł
1.4 TFSI 122 KM / S tronic
98 800 zł
107 600 zł 107 600 zł
1.8 TFSI 180 KM / 6 biegów 105 800 zł
113 800 zł 113 800 zł
1.8 TFSI 180 KM / S tronic
113 800 zł
122 600 zł 122 600 zł
1.8 TFSI 180 KM / S tronic quattro
123 880 zł
132 680 zł 132 680 zł
1.6 TDI 105 KM / 6 biegów
96 000 zł 104 800 zł 104 800 zł
1.6 TDI 105 KM / S tronic
104 800 zł 113 600 zł 113 600 zł
2.0 TDI 150 KM / 6 biegów 105 000 zł 113 800 zł 113 800 zł
2.0 TDI 150 KM / S tronic
113 800 zł 122 600 zł 122 600 zł

.

Audi A3 2.0 TDI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 110 kW/150 KM przy 3500-4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 320 Nm przy 1750-3000 obr./min
Prędkość maksymalna
216 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,6 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ ładowność 1355/1840 kg
Opony 225/45 R17
Emisja CO2 128 g/km
Bagażnik/ po rozłożeniu
365 l/ 1100 l

.

WYMIARY

Nowe Audi A3 zbudowane na nowoczesnej płycie podłogowej MQB wcale nie urosło w porównaniu z poprzednikiem. Najistotniejsza zmiana dotyczy powiększonego o 23 mm rozstawu osi, który wynosi teraz 2601 mm. Auto może pochwalić się następującymi wymiarami: długość 4237 mm (mniej o 1 mm niż starsza wersja), szerokość 1777 mm (taka sama), wysokość 1421 mm (wzrost o 1 mm). Ważna różnica to odchudzenie nowej A-trójki. Redukcję masy udało się osiągnąć głównie dzięki jeszcze szerszemu wykorzystaniu aluminium, z którego wykonane są m.in. maska i błotniki. Podstawowy model z silnikiem 1.4 TFSI waży 1250 kg, odmiana 1.8 TFSI 1325 kg, a najcięższy model z silnikiem 2.0 TDI posiada masę 1355 kg. Pojemność bagażnika z 360 litrów wzrosła do 365 l. Po złożeniu oparć przestrzeń rośnie do 1100 l.

 

KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to biały Amalfi, czerwony Brillant i czarny Brillant. Pozostałe lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 3 100 zł. Zderzaki i lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej, tak samo jak lakierowane klamki zewnętrzne. Chromowane wykończenie grilla jest seryjne, ale chromowana listwa dekoracyjna wokół okien to koszt 750 zł lub element "pakietu optycznego".

WZORY OBRĘCZY

W ofercie Audi znajduje się kilka wzorów obręczy do wyboru. Rozmiary kół rozpoczynają się od 16-calowych stalówek z kołpakami, które są wyposażeniem podstawowym każdej wersji. Dopiero za dopłatą można mieć obręcze ze stopów lekkich. W ofercie znajduje się jeden wzór felg w rozmiarze 16-cali, 4 typy felg 17-calowych oraz dwa rodzaje największych wzorów 18-calowych. Ceny poszczególnych kompletów kół są znacznie różnicowane.