A-trójka będąca jednym z najbardziej prestiżowych samochodów kompaktowych w segmencie C, przez 16 lat od momentu debiutu w 1996 roku, doczekała się trzech generacji i paru odmian nadwoziowych. Samochód może pochwalić się wielkim sukcesem rynkowym - mimo iż od początku jest kierowany do osób z zasobniejszym portfelem, to znalazł na siebie niemal trzy miliony nabywców. Dobrze wykonany i wykończony szlachetniejszymi materiałami niemiecki wóz, w momencie pojawienia się na rynku był pierwszym kompaktem cechującym się walorami gamy premium. Dzięki zapoczątkowaniu mody na luksusowe nieduże auta, szybko stał się wzorem dla innych producentów, i taki pozostaje do dziś.
Oferowana obecnie całkiem nowa trzecia generacja Audi A3, jesienią 2012 trafiła do polskich salonów sprzedaży w podstawowej odmianie 3-drzwiowej. Kolejna nieco większa 5-drzwiowa wersja Sportback debiutuje właśnie w salonach marki. Do polskiej prezentacji prasowej niemieckiego wozu doszło w malowniczej scenerii Krynicy-Zdroju. Miejsce to zostało wybrane nieprzypadkowo przez AUDI, ponieważ górskie tereny z trudniejszymi podjazdami i zaśnieżonymi drogami, miało pokazać testującym dziennikarzom, jak przednionapędowe odmiany samochodu radzą sobie w trudnych warunkach.
WYMIARY i STYLISTYKA
Nowy Sportback w stosunku do poprzednika zachował podobne rozmiary nadwozia, a sama stylistyka zmieniła się raczej nieznacznie. Znajoma sylwetka skrywa jednak pod blachami całkiem nową konstrukcję. To lekka platforma modułowa MQB, z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy Volkswagena. Sportback w stosunku do trzydrzwiówki różni się wymiarami. Auto jest dłuższe przez powiększony rozstaw osi o całe 58 mm, który wynosi 2636 mm. Rozstaw kół także zwiększono o 35 mm. Długość wozu to 4310 mm, szerokość mierzy 1780 mm, a wysokość 1425 mm. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny zredukowano o prawie 90 kg w porównaniu do "starszego brata", co jest sporą kuracją odchudzającą, pozytywnie wpływającą na osiągi i zmniejszenie zużycia paliwa.
Bryła Sportbacka wygląda bardzo znajomo, bo designerzy z Ingolstadt nie wprowadzili żadnych nowatorskich udziwnień. Tu nie ma żadnej drastycznej zmiany wizerunku, jak to zwykle bywa w przypadku kolejnych motoryzacyjnych odsłon. Dla niektórych może to być wadą, ale kompakt zaprojektowany według panującego w Audi ściśle określonego kodu stylistycznego, mimo tego wciąż cechuje się elegancją i sportowym zacięciem. Z przodu króluje wielka atrapa chłodnicy i lampy w kształcie klina, które w opcji mogą posiadać LED-owe wstęgi, tak samo jak światła tylne. Z profilu rysuje się bardzo znajoma zachowawcza linia. Bryła jest zwarta i wygląda zgrabnie nawet z parą dodatkowych drzwi i wąskim przeszklonym słupkiem C. W zestawieniu z poprzednikiem widać inaczej zachodzące na boki lampy, czy lusterka zamocowane na ramionach wtopionych w korpus drzwi, a nie tak jak poprzednio w słupki. Przez całą długość sylwetki przebiega jedna, ale za to bardzo mocno uwydatniona kreska, nazywana w AUDI Linią Tornado - optycznie odcinającą kabinę pasażerską od reszty. Całość rzeźby dopełniają niezbyt mocno nadmuchane błotniki, które bez problemu potrafią skryć nawet 18-calowe obręcze kół. Uzupełnieniem sportowego zacięcia są akcenty w postai sportowej końcówki układu wydechowego, spoiler nad szybą, antena w kształcie płetwy rekina.
WNĘTRZE i MULTIMEDIA
Audi trzyma bardzo wysoki poziom elegancji i jakości wykonania. W stonowanej kolorystycznie kabinie czuć styczność z droższym ekskluzywnym autem. Materiały wykończeniowe przywodzą na myśl samochody wyższej klasy. W kokpicie rozpościera się widok estetycznej, oszczędnej w ozdobniki deski z ilością przyrządów ograniczoną do minimum. Każdy przycisk umieszczono dokładnie tam gdzie trzeba. Kierownica w trzch wariantach do wyboru świetnie leży w dłoni, skórzane elementy są faktycznie skórzane, przednie fotele zadowalają obszernością i są bardzo wygodne. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi na tylnej kanapie jest dużo więcej miejsca jak w trzydrzwiówce. Dodatkowa para drzwi pozwala na wygodne wsiadanie do tylnego przedziału, ale na dalszą podróż w komforcie pozwoli już raczej tylko dwójce. Bagażnik urósł podobnie jak przedział pasażerski, zamiast 340 litrów jak w A3, wersja Sportback oferuje 380 l, a po złożeniu kanapy 1220 l. Szerokość między nadkolami w kufrze to 100 cm, podłoga jest płaska i można ją umieścić na dwóch wysokościach. Oparcie kanapy tylnej składa się całkowicie lub w stosunku 60/40. Wyposażenie podstawowe jest całkiem bogate, o obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, radioodtwarzacz z CD/MP3, elektrykę szyb i lusterek, komputer pokładowy, czy manualną klimatyzację.
Audi A3 Sportback w temacie multimediów oferuje naprawdę wiele, ale są to bardzo kosztowne dodatki. Rewelacyjnie sprawuje się rozbudowany infotainment, posiadający w topowej odmianie 7-calowy ultra-cienki kolorowy ekran wysuwany z deski rozdzielczej. Genialnym poręcznym rozwiązaniem jest oddzielny panel obsługi MMI i Car Menu w konsoli centralnej. Napęd CD/MP3, czytniki kart pamięci, czy złącza dla przenośnych urządzeń sprytnie ukryto w schowku w desce rozdzielczej. Na liście jest nawet audiofilski komplet marki Bang & Olufsen ze zintegrowanym napędem DVD i 14 głośnikami. Inne pozycje to nawigacja GPS, interfejs Bluetooth, wewnętrzna pamięć, czy panel MMI touch, co oznacza główne pokrętło zawierające ekscytujący touchpad, umożliwiający pisanie palcem.
Co więcej, właśnie w Sportbacku debiutuje jeszcze bardziej rozwinięte ustrojstwo Audi connect, umożliwiające połączenie sieciowe z otoczeniem. Są to zindywidualizowane usługi online, umożliwiające kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej. Za pośrednictwem systemu, który jest rozszerzeniem nawigacji MMI Navigation plus, możliwy jest dostęp do Internetu. Pasażerowie mogą podłączyć do pokładowego punktu WLAN do ośmiu mobilnych urządzeń. Zindywidualizowane usługi online, pozwalają nawigacji odnajdywać punkty w terenie za pomocą grafik, czy dostarczają przez system informacje o ruchu drogowym, kolejowym i lotniczym. Za pomocą Audi connect można uzyskać również dostęp portali społecznościowych Facebook i Twitter. System umożliwia też kierowcy korzystanie z głosowego odczytywania e-maili i dyktowania wiadomości tekstowych SMS. Wszystkie te bajery faktycznie działają, a dzięki polskiemu menu obsługa jest dość łatwa i szybko idzie się do niej przyzwyczaić.
SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW
Pod maską w Audi można znaleźć jedną z czterech jednostek napędowych. Do wyboru są dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. Motory choć wydają się być przejęte z poprzednika, to tak naprawę są nowymi konstrukcjami. Benzynowce to turbodoładowane układy TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy o pojemności 1.4 litra generuje 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana 1.8 litra (znana choćby z modelu A5) dostarczająca 180 KM i 250 Nm, zapewnia najlepsze osiągi spośród wszystkich dostępnych motorów. Silnik 1.8 poza standardową konfiguracją napędzającą przednią oś, występuje również w odmianie quattro (napęd na 4 koła). Wysokoprężne TDI charakteryzują się wtryskiem paliwa typu common-rail i turbosprężarką. Słabsza odmiana to pojemność 1.6 litra rozwijająca moc 105 KM i 250 Nm. Kolejna 2-litrowa generuje już 150 KM i 320 Nm.
A3 jest wyposażone w każdej wersji silnikowej standardowo w manualną 6-biegową przekładnię. Dostępna jest też automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia S-tronic. Taki zestaw posiada łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej oraz mechanizm Audi Drive Select, pozwalający na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) indywidualnych nastawach (Individual). Technika Start/Stop z systemem rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną) pozwalająca na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach, to element wyposażenia seryjnego każdej wersji silnikowej.
Podczas przejazdu testowego w Krynicy-Zdroju dysponowaliśmy podstawową wersją Sportbacka z silnikiem 1.4 TFSI o mocy 122 KM. Wrażenia z jazdy były pozytywne, bo auto zadowalająco reagowało podczas testu na gaz i nie opierało się wysokim obrotom. Do bezpiecznego wyprzedzania potrzebne były jednak redukcje, bo niemiecki kompakt w połączeniu z motorem 1.4 nie jest tak elastyczny, jakby się tego chciało. Ta odmiana wprawdzie nie jest demonem prędkości, ale do sprawnej jazdy na co dzień, nawet w górzystych terenach nadaje się w sam raz. Szybsze przemieszczanie się też wychodzi przyzwoicie, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy to nie mało. Praca manualnej skrzyni biegów cieszyła swoją precyzją, dlatego sięganie do lewarka było wręcz przyjemnością.
Wkrótce będziemy mogli opisać o wiele bardziej szczegółowo, jak zachowuje się Sportback 1.8 TFSI o mocy 180 KM, wsparty 7-stopniowa przekładnią S-tronic. W połowie marca 2013 na redakcyjnym parkingu SuperAuto24.pl zagości właśnie taki samochód.
UKŁAD JEZDNY
Budowa podwozia opiera się na nowoczesnej lekkiej platformie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika), z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy VW/Audi. Sztywniejsze i lżejsze w stosunku do poprzednik nadwozie otrzymało skonstruowany od nowa układ jezdny. W porównaniu z modelem poprzednim, oś przednią przesunięto o 40 mm do przodu, co odpowiednio skróciło zwis. Z przodu zamocowano do aluminiowej ramy pomocniczej tradycyjne kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Z tyłu postawiono na oś modułową, czyli zawieszenie czterodrążkowe z obu stron przymocowane do osi wzdłużnej. Sprężyny oraz amortyzatory są zamocowane niezależnie.
Wystarczająco sprężyste zawieszenie łagodnie wybiera dziury, a wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania dopracowanym autem wyższej klasy. Pochłaniane ze spokojem i ciszą nierówności dróg dają się jedynie odczuć. O tendencji do nerwowych zachowań można zapomnieć, bo auto odznacza się wysoką stabilnością na zakrętach, dzięki wystarczająco sztywnej charakterystyce zaawansowanego technicznie zawieszenia. W trakcie prowadzenia Audi odznacza się stabilnością, dzięki niepoddawaniu się przechyłom zachowanie jest przewidywalne. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada blokadę mechanizmu różnicowego EDS sprawiającą, że pokonywanie szybkich zakrętów jest bezpieczne. Jazda w trudnych warunkach zimowych to pestka, bo układ rewelacyjnie radzi sobie z momentami utraty przyczepności i w dużym stopniu myśli za kierowcę. Do momentu pojawienia się podsterowności trzeba pojazd naprawdę zmusić.
Czułe bezpośrednie elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa efektywnie i pozwala na dobre czucie napędzanych przednich kół, a przy tym lekko daje się prowadzić. Średnica zawracania Sportbacka to 10,9 metra.
Ciekawostka to opcjonalny system Audi Drive Select współpracujący wyłącznie z automatyczną skrzynią S-tronic. Pozwala on na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) oraz o indywidualnych nastawach (Individual). System ten zmienia charakter auta poprzez: odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, przestawienie adaptacji amortyzatorów i reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu oraz wyboru przełożeń w skrzyni.
HAMULCE i SYSTEMY
Hamulce w A3 są ostre jak żylety. Zestaw montowany z przodu zawiera tarcze wentylowane o średnicy 312 mm, a tylną oś wyposażono w wentylowane tarcze o średnicy 272 mm. Układ hamulcowy jest hydrauliczny ze wzmacniaczem siły hamowania Dual Rate. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. W aucie można zapomnieć o tradycyjnym ręcznym, gdyż każdy egzemplarz posiada już podstawowo elektromechaniczny hamulec postojowy oraz adaptacyjne światła hamowania, ostrzegające innych kierowców o gwałtownej sile zatrzymywania.
Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt) oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych).
Na liście elementów wyposażenia znajdują się jeszcze sporo bajerów. Parkujący asystent Audi Parking System oparty na czujnikach, może być rozszerzony o wizualizacją na ekranie monitora. Jeszcze wyższy poziom pomagający w parkowaniu to Asystent Parkowania z Wizualizacją współpracujący z systemem MMI (12 czujników ultradźwiękowych wyszukuje odpowiednie miejsce do zaparkowania pojazdu i samodzielnie niemal wykonuje manewr). Inne gadżety to: tempomat utrzymujący odległość, system ACC (Adaptive Cruise Control) korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu. Audi Side Assist (wykorzystuje obrazy przesyłane przez kamerę zintegrowaną z lusterkiem na przedniej szybie) - asystent zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta. Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu.
Audi A3 Sportback - CENNIK
Naszpikowany nowoczesnymi technologiami i wysoką jakością wykonania niemiecki samochód, świetnie jeździ, jest wygodny, a przy tym został okupiony sporą listą różnych kosztownych gadżetów. A3 w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP otrzymało najwyższą notę 5 gwiazdek i wykazało skuteczność ochrony podróżujących wykraczającą poza standardy bezpieczeństwa. Ostateczna cena za taki gotowy kompaktowy pojazd z Ingolstadt jest bardzo wysoka. Z tego powodu Audi jest kierowane do grona określonych klientów z grubszym portfelem, doskonale wiedzących czego od auta oczekują.
Silnik | ATTRACTION | AMBITION | AMBIENTE |
1.4 TFSI 122 KM / 6 biegów |
94 000 zł |
102 800 zł | 102 800 zł |
1.4 TFSI 122 KM / S tronic |
102 800 zł |
111 600 zł | 111 600 zł |
1.8 TFSI 180 KM / S tronic |
117 800 zł |
126 600 zł | 126 600 zł |
1.6 TDI 105 KM / 6 biegów | 100 000 zł | 108 800 zł | 108 800 zł |
1.6 TDI 105 KM / S tronic | 108 800 zł | 117 600 zł | 117 600 zł |
2.0 TDI 150 KM / 6 biegów | 109 000 zł | 117 800 zł | 117 800 zł |
2.0 TDI 150 KM / S tronic | 117 800 zł | 126 600 zł | 126 600 zł |
2.0 TDI 150 KM / S tronic quattro | 119 100 zł | 127 900 zł | 127 900 zł |
.
WIDEO - Audi A3 Sportback na prezentacji w Krynicy-Zdroju:
/źródło wideo: x-news/