Fiat Panda - WSTĘP
Historia Fiata Pandy twa nieprzerwanie już od 32 lat. Pierwsza seryjna Panda zjechała z taśmy montażowej w 1980 roku i była wytwarzana w różnych wersjach i modernizacjach przez następne 23 lata. Auto od początku stanowiło dla innych wzór miejskiego, taniego samochodu osobowego. Druga generacja debiutująca w 2003 r., produkowana i wytwarzana do dziś przez spółkę Fiat Auto Poland, w fabryce w Tychach, zaliczyła spektakularny sukces rynkowy. Panda II na dodatek jako pierwszy na świecie samochód segmentu A, została wyróżniona tytułem "Car of the Year" na rok 2004. Do dziś wyprodukowano łącznie ponad 6,4 miliona Pand, oferowanych przez producenta w kilku odmianach nadwoziowych.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Trzecia generacja popularnego malucha, zadebiutowała w 2011 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Auto zostało gruntowne odświeżenie w stosunku do poprzedniczki. Produkcją tego modelu, w odróżnieniu od wcześniejszej generacji, która powstawała w Polsce, zajęła się włoska fabryka Pomigliano d'Arco usytuowana niedaleko Neapolu. Panda III bazuje na sprawdzonej konstrukcji II generacji. Nadwozie jednak delikatnie urosło - w stosunku do poprzedniczki - jest dłuższe o 11 cm, szersze o 5 cm i wyższe o 1 centymetr.
Zadaniem nowego mieszczucha Fiata, będzie konkurowanie na rynku m.in. z takimi autami jak: Kia Picanto, Volkswagen Up, Renault Twingo, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, Chevrolet Spark, czy wchodząca niebawem na polski rynek Skoda Citygo.
WIDEO z testu - zobacz z bliska nową Pandę:
Fiat Panda III - STYLISTYKA
Nowym symbolem identyfikującym Pandę jest unikalny kształt geometryczny "kwadrokoło". Niemal każdy detal małego włoskiego wozidełka został wpisany w ten zaokrąglony kwadrat. Patrząc na wygląd zewnętrzny Pandy III i porównując go do wcześniejszego modelu numer II, Fiacik przeszedł elegancką restylizację. Designerzy zaokrąglili znane dotąd kształty regularnej bryły nadwozia - w wyniku czego postało o wiele fajniejsze obłe pudełko. Auto w zestawieniu z poprzedniczką wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką i bardzo dopracowanymi detalami. W teście SuperAuto24.pl dysponowaliśmy Pandą w bogatej wersji wyposażenia LOUNGE.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Już od samego patrzenia na nową Pandę można się w niej zauroczyć. Mały włoch jest nowością, dlatego na pierwszy rzut oka wzbudza sympatię i zachęca do przyjrzenia się mu z bliska. Obok tego cuda nie da się przejść ani przejechać obojętnie - podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy zainteresowanie innych na drodze i na parkingach. Osoby w przejeżdżających obok pojazdach przyklejały nosy do szyb na widok nowej Pandy, a bardziej ciekawscy przechodnie podchodzili do zaparkowanego Fiata, by lepiej się mu przyjrzeć i zerknąć ukradkiem do wnętrza.
Zanim ruszamy w trasę, skupiamy się wnikliwie na sylwetce. Motyw zaokrągleń odnajdujemy prawie w każdym miejscu. Nieco wypukła pokrywa komory silnikowej łączy się płynnie z elegancką kratką grilla. Na masce widać centralne przetłoczenie schodzące do logo marki oraz wyoblenia nad reflektorami, które w przeciwieństwie do Pandy II, teraz są zaokrąglone. Lampy zręcznie podkreślono umieszczonymi niżej kloszami świateł do jazdy dziennej (standardowe wyposażenie). Do tego dochodzi sporych rozmiarów wlot powietrza, wypełniony kratownicą skonstruowaną ze spłaszczonych prostokątów.
>>> NOWY Fiat Panda III - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Profil fiacika także jest charakterystyczny. Gładkie nadwozie otrzymało wyoblone, wpisane w zaokrąglony kwadrat nadkola oraz okna boczne. Wzdłuż dolnej linii drzwi biegnie szeroki pas czarnych litew ochronnych (wersja POP dopłata 400 zł), poprowadzony również przez całą długość tylnego zderzaka. Kwadratowe lampki (przeciwmgłowa i cofania) standardowo wpisano w motyw zaokrąglenia. Ponadto totalnej zmianie uległy tylne lampy zespolone. W poprzedniej Pandzie świetlne pasy były pionowe i biegły przez słupek aż do linii zderzaka. Trzecia generacja dostała dużo mniejsze tylne światła, wkomponowane już tylko w słupek, ale przy tym ciekawie otulając trzecie boczne okienko. Szybę tylną zagłębiono w płaszczyźnie klapy bagażnika. Smaczkiem kloszy lamp jest akcent w postaci niewielkiego napisu PANDA pod plastikiem. Nazwa modelu teraz pisana jest całkiem nową czcionką. Poza dużym lśniącym oznaczeniem nad tylną rejestracją oraz w kloszach lamp, napis znajdziemy też na "kwadrakółkowych" dekielkach felg.
Wykończeniem linii dachu są podłużne relingi. W porównaniu z wcześniejszym modelem Pandy są one o wiele bardziej dyskretne. W wersji POP wymagają dopłaty 800 zł, standardowo dostajemy jest tylko w modelu LOUNGE. Boczne lusterka są takie same jak we wciąż dostępnej w salonach Pandzie II Classic. Inne identyczne detale karoserii to boczne kierunkowskazy i antenka dachowa. Ciekawą opcję stanowi elektrycznie otwierany dach Sky Dome - ale jego koszt skutecznie odstraszy osoby marzące o niebie na głową - cena 4 000 zł.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i ceny <<<
Podstawowymi obręczami w obu wersjach POP i LOUNGE są stalowe felgi w rozmiarze 14-cali, z tradycyjnymi pełnymi kołpakami. Dopełnieniem stylistycznym mogą być jednak 14" lub 15" obręcze ze stopów lekkich, które współgrają ze stylistyką motywu zaokrąglonego kwadratu. Koszt felg aluminiowych w rozmiarze 14" z oponami 175/65 R14 wynosi 1 500 zł, a cena większego rozmiaru 15" z oponami 185/55 R15 to 2 000 zł.
Fiat Panda III - KOLORY NADWOZIA
Nową Pandę można kupić w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawową, bezpłatną barwą w wersji POP jest pastelowy Biały Peaceful. Czerwony Italian i Czarny Seduction wymagają dopłaty 1 000zł. Wersja LOUNGE oferuje wszystkie 10 lakierów. Pastele kosztują 1 000 zł, a metaliki 1 500 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne w tej samej barwie występują tylko w wersji LOUNGE.
Fiat Panda III - WYMIARY
Nowa odmiana Pandy urosła w stosunku do swojej poprzedniczki - jest dłuższa o 11 cm, szersza o 5 cm i wyższa o 1 centymetr. Maluch ma jedynie wciąż ten sam rozstaw wynoszący 2,30 m, szerokość rozstawu kół to 1,40 m. Bagażnik stał się delikatnie obszerniejszy - z 205 litrów zrobiło się 225 l. Panda III mierzy: 3,65 m długości, 1,64 metra szerokości i 1,55 m wysokości. Masa własna małego Fiata może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej, od 940 kg do 1035 kilogramów.
Używany Fiat Panda - CENA za moto.gratka.pl
>>> Fiat Panda 2011 – CENA od 21,9 tys. zł
>>> Fiat Panda 2008 – CENA od 10,9 tys. zł
>>> Fiat Panda 2005 – CENA od 9,5 tys. zł
>>> Fiat Panda 2003 – CENA od 7 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Nasza Panda została wyposażona w motor wysokoprężny 1.3 MultiJet II 16V mocy 75 KM, z systemem Start&Stop. Jak silnik miejskiego autka reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Jak zachowuje się skrzynia begów? Ile benzyny spala mały mieszczuch na drodze? O tym w 2. odcinku dziennika testu NOWEJ Pandy na SuperAuto24.pl.