Fiat Panda III - SILNIKI
Pod maską trzeciej generacji Pandy może zagościć jeden z trzech silników, z czego dwa to benzynowce. Pierwszy to dwucylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, dysponujący mocą 85 KM i momentem obrotowym wynoszącym 145 Nm, posiadający system Start&Stop. Jednostka ta charakteryzuje się wagą wynoszącą zaledwie 85 kg i prestiżowym wyróżnieniem "Engine of the Yer 2011". Drugi wolnossący silnik benzynowy to pojemność 1.2 litra 8V Fire, generujący moc 69 KM i 102 Nm.
Panda ma także coś dla miłośników diesli. Pod pokrywę silnika wciśnięto wysokoprężny i turbodoładowany motor 1.3 MultiJet II 16V (taki jak w teście) o mocy 75 KM o momencie obrotowym 190 Nm. Jednostka ta wyposażona jest w dodatkowy fabryczny system Start&Stop.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Mały włoski mieszczuch oferowany w Polsce, dostał dwa warianty przekładni biegowych. Podstawowa manualna skrzynia posiadająca 5 biegów i współpracuje ze wszystkimi jednostkami. Za dopłatą 4 000 zł klienci mogą dostać półautomatyczną skrzynię Dualogic dostępna dla silnika 0.9 8V TwinAir Turbo. Na oszczędność ma wpływać Gear Shift Indicator, czyli po prostu wskaźnik optymalnego przełożenia skrzyni. Kontrolka umiejscowiona wyświetlaczu komputera pokładowego, w dyskretny sposób wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegów, by zminimalizować zużycie paliwa.
WIDEO z testu - zobacz z bliska nową Pandę:
Fiat Panda III 1.3 MultiJet 75 KM - TEST
Redakcyjny test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na modelu z proekologicznym silnikiem 1.3 MultiJet II, wyposażonym w technologię Stop&Start. System ten nieznacznie pozwala ograniczyć właścicielowi wydatki na paliwo i jest przyjazny środowisku. To rozwiązanie w praktyce sprawdza się podczas jazdy w mieście - podczas częstych zatrzymywań. Silnik automatycznie gaśnie i sam się uruchamia, gdy tylko kierowca wciśnie sprzęgło z zamiarem ruszenia z miejsca. Co ciekawe potrafi się wyłączyć jeszcze przed zatrzymaniem, gdy wrzuci się bieg jałowy. Takie zachowanie nieznacznie wpływa na ekonomię, gdyż wysokoprężna jednostka 1.3 MultiJet sama w sobie oszczędnie obchodzi się z paliwem. Funkcję Stop&Start można wyłączyć jednym ruchem, naciskając guzik na panelu środkowym.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Turbodiesel 1.3 MultiJet II po raz pierwszy trafił pod maskę Pandy. Wcześniejsza generacja nie posiadała tego motoru. Kultura pracy jest charakterystyczna dla "ropniaka", silnik specyficznie mruczy, ale absolutnie nie klekocze. Wibracja nie jest odczuwalna gdy siedzi się w kabinie. Wnętrze przyzwoicie wyciszono. Hałas jednostki jest słyszalny podczas jazdy na wyższych obrotach oraz z większymi prędkościami. Skrzynie biegów bardzo precyzyjnie wybiera poszczególne przełożenia. Cieszy lekka praca i lewarek tuż pod ręką, ułożony wysoko w środkowej części kokpitu, identycznie jak w poprzedniej wersji Pandy.
Dobra dynamika 75-konnego motoru zachęca do jazdy. Nieduże stadko kucyków w połączeniu z malutką jak pięść turbiną Garretta, nieźle napędza ważące ponad 1000 kg autko. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 190 Nm, osiąganym jest już przy 1500 obr/min. Auto najbardziej dynamiczne robi się na wyższych biegach - 75 KM osiągane jest przy 4000 obr/min. Te wszystkie dane liczbowe pozwalają osiągnąć pierwszą setkę na liczniku w 12,8 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi natomiast 168 km/h. Jeżdżąc Pandą w pojedynkę ma się nawet poczucie, że przyspiesza lepiej, niż podaje katalog.
>>> NOWY Fiat Panda III - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
W miejskiej eksploatacji maluch sprawdza się rewelacyjnie. Łatwo manewruje się nim korkach i dzięki dobrej dynamice i niedużym wymiarom, można wciskać się w przerwy między pojazdami. Samochodzik jest też elastyczny, jak na tak niewielkie pojemnościowo auto, wyprzedzanie idzie sprawnie. Dopiero z pasażerami na pokładzie Panda robi się nieco ociężała, dlatego też w takiej konfiguracji lepiej odpuścić sobie manewry wymagające mocy pod stopą.
Fiat Panda III 1.3 MultiJet 75 KM - SPALANIE
Zbiornik nowej Pandy III posiada pojemność 37 litrów, to o 2 litry więcej niż w poprzedniej generacji. Według danych producenta testowany turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 75 KM spala: 4,7 litra/100 km w cyklu miejskim. Na trasie Fiat zadowolić się ma dawką 3,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 3,9 litra/100km.
Gama silników oznaczona symbolem MultiJet charakteryzuje się oszczędnością - przy umiejętnym posługiwaniu się pedałem gazu, zapotrzebowanie na paliwo jest niewielkie. Dane dotyczące zapotrzebowania na ON nowej Pandy III, z jednostką 1.3 MultiJet II 16V 75 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl były zadowalające. Choć spalanie nieznacznie różniło się od katalogowego, było bardzo niskie. Podczas jazdy po mieście Panda zadowoliła się ilością 5,1 l/100km. Przy poruszaniu się na trasie komputer pokazywał wartości poniżej 4 litrów/100km, a podczas jazdy mieszanej osiągnęliśmy spalanie 4,5 l/100km.
>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i ceny <<<
Dane dotyczące spalania wyświetlają się na seryjnie montowanym w każdej Pandzie komputerze pokładowym, wkomponowanym między zegarami. Jego obsługa jest bardzo poręczna. Przycisk osadzono na manetce odpowiedzialnej za regulację wycieraczkami (typowe miejsce dla Fiatów). Funkcję Stop&Start można wyłączyć jednym ruchem, wybierając odpowiedni guzik na panelu środkowym.
Fiat Panda III – DANE TECHNICZNE
SILNIK |
1.3 MultiJet II 16V (testowany) |
0.9 TwinAir Turbo 8V |
1.2 Fire 8V |
liczba cylindrów |
R4 | R4 | R2 |
Paliwo | Diesel | benzyna |
benzyna |
Pojemność | 1248 cm3 | 957 | 1242 cm3 |
Moc maksymalna | 55 kW/75 KM/4000 obr./min | 62 kW/85 KM/4000 obr./min | 50 kW/69 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 190 Nm/1500 obr./min | 145 Nm/1900 obr./min | 102 Nm/3000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
168 km/h | 177 km/h |
164 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,8 s | 11,2 s |
14,2 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Zbiornik paliwa | 37 l | 37 l | 37 l |
Masa własna/ładowność | 1035/1535 kg | 975/1475 kg | 940/1440 kg |
Opony | 175/65 R14 |
175/65 R14 |
175/65 R14 |
Emisja CO2 | 104 g/km | 99 g/km | 120 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 225 l/870 l |
225 l/870 l |
225 l/870 l |
Używany Fiat Panda - CENA za moto.gratka.pl
>>> Fiat Panda 2011 – CENA od 21,9 tys. zł
>>> Fiat Panda 2008 – CENA od 10,9 tys. zł
>>> Fiat Panda 2005 – CENA od 9,5 tys. zł
>>> Fiat Panda 2003 – CENA od 7 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego odmienionego włoskiego mieszczucha. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Czy układ kierowniczy jest precyzyjny? O tym w 3. odcinku dziennika testu nowej Pandy III na SuperAuto24.pl.
1248 cm3 |