Nowy Hyundai i30 - SILNIKI
Druga generacja modelu i30 oferuje bogatą gamę sześciu jednostek napędowych. Są to dobrze znane motory montowane pod maskami licznych propozycji koreańskiego koncernu. Do wyboru w palecie mamy zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne silniki - wszystkie są czterocylindrowymi, rzędowymi motorami. Benzynowe wolnossące układy CVVT z wielopunktowym wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, to pojemności 1.4-litra 100 KM i 137 Nm oraz 1.6-litra 120 KM i 156 Nm. Najmocniejsza benzyna 1.6 GDI o bezpośrednim wtrysku generuje 135 KM i 157 Nm momentu obrotowego.
Trzy silniki wysokoprężne CRDI cechują się turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail i filtrem DPF. Najsłabszy 1.4 dostarcza 90 KM i 220 Nm, kolejny 1.6-litra oferuje 110 KM i 260 Nm, a mocniejsza odmiana 1.6 legitymuje się mocą 128 KM i 260 Nm. Diesle są oszczędne – w cyklu mieszanym według danych producenta spalają około 4,1-5,5 litra oleju napędowego i emitują niski poziom CO2 - 109 g/km.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Hyundaia i30 oferowany jest z dwoma typami skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo zespolono z 6-stopniową przekładnią manualną (u konkurencji 6-biegówki nie są już takie oczywiste). Optymalny wybór biegu ułatwia znajdujący się seryjnie między zegarami wskaźnik zalecanego przełożenia, korzystnie wpływający na zmniejszenie spalania. W przypadku silników o pojemności 1.6 litra, można zdecydować się na automatyczną sześciobiegową skrzynię - dopłata 4 000 zł.
WIDEO - zobacz z bliska Hyundaia i30 drugiej generacji:
Hyundai i30 1.6 CRDI 110 KM - TEST
Zasiadamy we wnętrzu nowego Hyundaia, kluczyk ląduje w stacyjce, wprawiamy w ruch rozrusznik i silnik "zaczyna gadać". Przysłuchujemy się pracy jednostki na biegu jałowym i jesteśmy pod wrażeniem - dobrze wytłumione wnętrze umiejętnie maskuje efekt diesla. Silnik jest cichy i żadne drgania nie przenoszą się na kokpit. Kultura pracy "ropniaka" także na całkiem dobrym poziomie. Sprawa akustyki trochę inaczej prezentuje się podczas jazdy. Przy wciśniętym pedale gazu do dechy i podkręcaniu wysoko obrotów, silnik CRDI już specyficznie warczy - jak to w dieslach bywa.
Dysponujący 110-koną stajnią silnik bardzo przyzwoicie radzi sobie z napędzeniem ważącego prawie 1,3-tonowego auta. Na przyspieszenie wynoszące 11,5 sekundy do 100km/h wpływa moment obrotowy wynoszący 260 Nm, osiągany w przedziale 1900-2750 obr./min. Hatchback przyjemnie się "odpycha" spod świateł i równie sprawnie przyspiesza w trakcie jazdy. W zwykłej, codziennej eksploatacji kompakt będzie sprawdzał się należycie. Właściwości silnika docenić jednak można najbardziej w czasie dłuższych podróżny, bo wysokoprężny motor bardzo lubi zapuszczanie się w trasy (tam też jest najbardziej oszczędny).
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie
Pozamiejska jazda będzie należeć do przyjemności. Turbodiesel dzięki dobrej elastyczności pozwala na sprawnie wyprzedzanie. Hyundai nawet przy obciążeniu przyzwoicie radzi sobie ze zmianami pasów ruchu. Przeciętny Kowalski z koreańskiego kompakta wyposażonego w 1.6 CRDI z pewnością będzie zadowolony. Seryjna sześciobiegowa skrzynia pozwala na szybszą jazdę przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa. Przy umiejętnym operowaniu biegami i obchodzeniu się z pedałem gazu, tania eksploatacja na dłuższych wojażach jest murowana. Prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 185 km/h. Praca skrzyni cieszy precyzją. Lewarek wygodnie się prowadzi, a poszczególne przełożenia wchodzą gładko.
Hyundai i30 1.6 CRDI 110 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa hatchbacka mieści 53 litry, tak samo jak w przypadku wersji Wagon. Według danych producenta testowany diesel 1.4 CRDI o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową powinien spalać: 4,9 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 3,7 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 4,1 litra na setkę.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie Hyundaia było nieco większe. Jadąc w trasie utrzymując ekonomiczny styl jazdy z niewielką ilością wyprzedzeń, i30 według wskazań komputera zadowolił się dawką 4 l/100km. Szóste przełożenie w skrzyni pozytywnie wpływało na zmniejszenie zużycia i jednocześnie pozwalało na podróż z wyższą prędkością. Przy jeździe wyłącznie w mieście, w warszawskich realiach spalanie wychodziło w granicach 6,8 litra na "setkę". W cyklu mieszanym dawka to około 5,6 l/100km.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Jak to w nowych modelach Hyundaiach bywa, informacje na temat spalania auta można zdobyć po użyciu przycisków nietypowo wkomponowanych w kierownicę. Początkowo to rozwiązanie może nie przypaść użytkownikowi do gustu, ale szybko idzie się do niego przyzwyczaić. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów. Co ważne komputer jest standardem wyposażenia, a to bardzo duży plus.
Hyundai i30 1.6 CRDI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1582 cm3 |
Moc maksymalna | 81 kW/110 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 260 Nm/1900-2750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,5 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Masa własna/ładowność | 1290/1920 kg |
Opony | 195/65 R15 |
Emisja CO2 | 109 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 378 l/1360 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hyundaia i30. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu hyundaia na SuperAuto24.pl.