Nowy Hyundai i30 - UKŁAD JEZDNY
Układ jezdny kompaktowego Hyundaia został nieco przeprojektowany w stosunku do poprzednika, ale podobnie jak pierwszej generacji konstrukcja opiera się na wahaczach zastosowanych na obu osiach. Z przodu wykorzystano niezależne kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi oraz stabilizator. Tylni w pełni niezależny układ wielowahaczowy współpracuje także ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami. Łatwo się więc domyślić, że skuteczność resorowania takiego zestawu będzie wysoka.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Przyjemność prowadzenia nowego i30 szybko daje się odczuć. Duży wpływ ma na to całkiem precyzyjny układ kierowniczy wspomagany elektrycznie, komunikujący o tym, co dzieje się pod kołami. W testowym modelu mieliśmy dodatkowo szansę przetestować trójstopniowy system wspomagania Flex Steer (wyposażenie wersji CLASSIC PLUS, COMFOR, STYLE i PREMIUM). Układ ten dysponuje trzema trybami pracy regulowanymi jednym guzikiem przez kierowcę: Normal, Sport i Comfort. Używanie pierwszego zaleca się podczas jazdy w ruchu miejskim i po drogach lokalnych. Tryb Sport gwarantuje lepszą komunikatywność i szybsze reakcje układu kierowniczego przy wyższych prędkościach. Ostatni Comfort to sztuczne podbicie siły wspomagania, pomocne przykładowo w trakcie trudnych manewrów parkingowych. W rzeczywistości wszystkie te nastawy faktycznie działają. Auto jest do tego zwrotne - średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,6 metra.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie
Hyundai z pewnością nikogo nie rozczaruje pod względem zawieszenia. Konstruktorzy położyli duży nacisk na przyjemność płynącą z podróży. Wielowahacz wywołuje entuzjazm u kierowcy, bo pozwala na komfortowe pokonywanie dziurawych dróg. Elastyczne i sprężyste podwozie dość łagodnie wybiera nierówności i stara się nie hałasować. Całość tak uniwersalnie zestrojono, że szybsza jazda po łukach nie odbiera kierowcy pewności prowadzenia. Gwałtowne zmiany toru jazdy także są dobrze znoszone. Kompakt nie ma tendencji do nieprzewidywalnych zachowań, dlatego dzięki tej neutralności sprawnie pokonuje wiraże.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Nowy Hyundai i30 - HAMULCE
Układ hamulcowy to podobny zestaw, jaki można było znaleźć u poprzednika. Bez względu na wersję silnikową na obu osiach zamontowano tarcze hamulcowe. Z przodu o odpowiednie hamowanie dbają tarcze wewnętrznie wentylowane, a z tyłu zwykłe tarcze hamulcowe. Zestaw uzupełnia elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HAC wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę. Auto seryjnie otrzymało także automatyczny włącznik świateł ostrzegawczych w razie nagłego hamowania.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Hyundai w dbałości o bezpieczeństwo podróżujących oferuje podstawowo systemy wspomagające jazdę. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorski układ VSM wpływający na tor jazdy i trakcję.
WIDEO - zobacz z bliska Hyundaia i30 drugiej generacji:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza nowego i30 w wersji wyposażenia COMFORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik hatchbacka? O tym w 4. odcinku dziennika testu Hyundaia i30 na SuperAuto24..pl.