Nowy Hyundai i30 - WNĘTRZE
Nowe auta Hyundaia udowadniają, że marka wytrwale pracuje nad tym, by być bardziej luksusową i prestiżową niż dotychczas. Znaczny wpływ na wygląd wnętrza auta ma Thomas Burkle - niegdyś designer zatrudniony w BMW, a dziś szef stylistów odpowiedzialnych za projekt kokpitu nowego i30. Linie deski rozdzielczej są śmiałe, pełne przełamań i ozdobnych detali. Boczne części deski z wlotami powietrze zgrabnie łączą się profilami obić drzwiowych. Środkowemu panelowi z zabudowanym fabrycznie radioodtwarzaczem (lub wkomponowanym kolorowym wyświetlaczem dotykowym), nie można odmówić uroku. Cała konsola w połączeniu ze wskaźnikami i kierownicą wygląda bardzo nowocześnie, i co najważniejsze jest po prostu praktyczna.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Jakość plastiku pokrywającego konsolę i tapicerkę drzwiową jest dobra, a tworzywa są przyjazne w dotyku i dają pozytywny wrażenie. Czas pokaże, czy okażą się tak solidne na jakie wyglądają. Czarne elementy zostały przełamane lakierowanymi na srebrno panelami. Wystrój wnętrza na liście widnieje również w przyjemnej jasnej beżowej tonacji. Wszystkie przyrządy i klawisze otrzymały neonowe niebieskie podświetlenie, podobnie jak w innych wozach Hyundaia. Po zmroku wnętrze wygląda ciekawie, ale intensywne zimne światło może szybko męczyć wzrok. Jest jednak na to sposób - natężenie podświetlenia daje się regulować według uznania, a nawet całkiem wygasić.
Dwa okrągłe analogowe zegary osadzone w ciekawych tubach świetnie się prezentują. Obrotomierz jest po lewej, a prędkościomierz z prawej. Po środku znalazł się mały blat z kontrolkami oraz dwa cyfrowe wyświetlacze. Jeden informuje o stanie paliwa i temperaturze wody, a drugi pełni funkcję seryjnego komputera pokładowego (występują dwa typy wyświetlacza - mniej i bardziej zaawansowany). Wszelkie prezentowane informacje na komputerze są czytelne, a obsługa za pomocą dwóch przycisków z koła kierownicy banalna. Cena za tempomat wynosi 1 000 zł (dotyczy wersji COMFORT, STYLE i PREMIUM).
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Nawet najtańsza odmiana BASE ma przyzwoite wyposażenie - auta maksymalnie nie ogołocono z dodatków, by za wszelką cenę zejść z ceny. Jest dwustopniowa regulacja kierownicy i wspomniany komputer pokładowy. Elektryka lusterek i szyb przednich jest standardowa. Podgrzewanych lusterek bocznych nie ma tylko BASE i CLASSIC. Elektryka szyb tylnych jest dopiero od wersji COMFORT.
Klimatyzacji nie ma wcale w BASE. Manualną klimę dostajemy w wersji CLASSIC i CLASSIC PLUS. Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa to cecha odmian COMFORT, STYLE i PREMIUM. Te trzy wymienione wersje cechują się też skórzaną kierownicą i gałką zmiany biegów ze skóry. Lusterko wsteczne fotochromatyczne, podgrzewana przednia szyba czy czujniki deszczu i pomiaru ciśnienia w oponach są zarezerwowane tylko dla najbogatszego PREMIUM.
WIDEO - zobacz wnętrze nowego Hyundaia i30:
KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ
Kabina jak na kompaktowy wóz wyróżnia się swoją obszernością szczególnie z tyłu. Przedział pasażerski jest zadziwiająco duży a wsiada się do niego bezproblemowo. Płaska podłoga z tyłu znacznie wpływa na zwiększony obszar dla nóg. Przestrzeni na kolana oraz głowy także nie będzie brakować nawet wysokim osobom. Kanapa jest wygodna i siedzi się na niej nisko. Wysuwany z oparcia szeroki podłokietnik (wersje COMFORT, STYLE i PREMIUM) podnosi walory podróży w tylnym przedziale - dwie dorosłe persony rozsiądą się tu bardzo wygodnie.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Z przodu też jest dość miejsca dla ramion, nóg i głów. Fotele zasługują na nazwanie ich bardzo wygodnymi i miło wyprofilowanymi. O znalezienie komfortowej pozycji dba podwójna regulacja kierownicy i trzystopniowe ustawienia fotela, które można sporo obniżyć (regulacji fotela na wysokość nie ma tylko w BASE). Duży przyjazny podłokietnik jest oferowany od wersji CLASSIC PLUS. W standardzie znajduje się materiałowa tapicerka foteli i boczków drzwiowych. W modelach STYLE i PREMIUM tapicerka jest materiałowo-skórzana.
Jak ktoś marzy o niebie nad głową, może zdecydować się na panoramiczny szklany szyberdach, którego koszt wynosi 4 500 zł. Taki gadżet jest fajny, ale niestety niekorzystnie wpływa na obszerność kabiny, bo obniża podsufitkę.
Kolorystyczne warianty tapicerki
Nowy Hyundai i30 - MULTIMEDIA
Radioodtwarzacza nie znajdziemy wyłącznie w najtańszym BASE. Poza tą wersją fabryczny zestaw CD/MP3 z RDS oraz 4 głośnikami jest już standardem, tak samo jak sterowanie radiem z koła kierownicy. Przydatnych złącz AUX-IN i USB w półce centralnej nie ma tylko BASE. Do tego obok uplasowane dwa przydatne gniazda 12V. Od wersji COMFORT PLUS dostajemy już 6 głośników.
Obsługa fabrycznego zestawy jest bardzo łatwa, wybieranie poszczególnych funkcji nie powinno nikomu przysporzyć problemów. Zestaw audio z 6 głośnikami gra bardzo przyzwoicie. Porty złącz ucieszą fanów urządzeń z przenośną muzyką. Każde kieszonkowe MP3 czy telefon komórkowy można szybko sparować z radioodtwarzaczem. Za pomocą łączności Bluetooth (nie ma tylko w BASE i CLASSIC) można odtwarzać muzykę bezprzewodowo i korzystać z zestawu głośnomówiącego. Przyciski odpowiedzialne za łączność umiejscowiono przy okazji na kierownicy. Mikrofon sprytnie ukryto w podsufitce.
Kolorowa nawigacja z bajeranckim 7-calowym ekranem dotykowym i kamerą cofania ułatwiającą parkowanie, chowaną pod logo marki na klapie, jest dostępna w wersjach STYLE i PREMIUM. Wymaga jednak sporej dopłaty 5 000 zł.
Nowy Hyundai i30 - SCHOWKI
Pojemne i funkcjonalne kieszenie to dziś podstawowa cecha nowoczesnych wozów. Hyundai wcale pod tym względem nie ustępuje rywalom, bo pomyślano o wielu przydatnych miejscach na różności. Największym schowkiem jest ten umiejscowiony w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Posiada podświetlenie, a w modelach z klimatyzacją ma dodatkowy otwór wentylacyjny, przez który wydostaje się powietrze chłodzące butelki z napojami.
>>> NOWY Hyundai i30 1.6 CRDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
W tunelu środkowym jest wnęka z połączonymi ze sobą dwoma okrągłymi uchwytami na napoje z gumową wkładką regulacyjną. Tuż pod panelem środkowym znajdziemy bardzo głęboką półkę z dwoma stopniami - można się dostać do nich nawet z bocznej strony. Boczki drzwi dostały obszerne wyżłobienia będące w stanie pomieścić nawet 1,5-litrowe butelki. W tylnych boczkach także wygospodarowane miejsce na podobne półki. W oparcia foteli zamiast kieszeni, wkomponowano standardowo elastyczne siatki.
Od wersji CLASSIC PLUS oferowany jest podłokietnik przedni z pojemnych schowkiem oraz skrytka na okulary umieszczona w podsufitce. Natomiast od wersji COMFORT nabywca otrzymuje obszerny tylny podłokietnik wysuwany z oparć, z uchwytami na 2 napoje. Daszki przeciwsłoneczne mają seryjnie lusterka, ale dodatkowe lampki podświetlające montowane są dopiero od CLASSIC PLUS.
Nowy Hyundai i30 - BAGAŻNIK
Pojemność bagażnika plasuje się w wyznaczonych standardach segmentu C - kufer nowego i30 teraz pomieści 378 litrów (pierwsza generacja 340 l). Kufry u kompaktowych rywali prezentują się następująco: Chevrolet Cruze - 412 l, Volkswagen Golf 7 - 380 l, Citroen C4 - 400 l, Fiat Bravo - 400 l, Opel Astra - 370 l, Peugeot 308 - 349 l, Renault Megane - 372 l, Toyota Auris - 352 l, Ford Focus - 363 l.
Mocno pochylona do tyłu klapa unosi się wysoko, co daje dobry dostęp do przestrzeni bagażowej. Regularne kształty pozwolą upakować w środku dość duże rzeczy. W przypadku przewożenia drobniejszych przedmiotów, które bezwładnie mogłyby się przesuwać po kufrze, pomaga elastyczna siatka rozpięta przy podłodze (wersje BASE i CLASSIC nie posiadają siatki). Gdy zachodzi potrzeba przewiezienia dłuższych elementów, można powiększyć przestrzeń załadunkową do 1316 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40. Można je swobodnie odchylić, lub całkiem położyć, ale najpierw wymagane jest podniesienie samych siedzisk kanapy. Po wykonaniu tej operacji, idealnej równej powierzchni jednak nie otrzymujemy, a do tego powstaje delikatny próg.
Fabrycznie mamy wewnątrz kufra lampkę doświetlającą i haczyki pozwalające na zawieszenie mniejszych reklamówek. Bogate odmiany STYLE i PREMIUM mają jeszcze gniazdo 12V w bagażniku. Do zamykania klapy przydają się specjalne otwory na dłonie w obiciu, by nie brudzić sobie rąk o blachę. Pod podłogą w wersji BASE ulokowano zestaw naprawczy koła, a w modelach CLASSIC, CLASSIC PLUS i COMFORT znajdziemy standardowo koło dojazdowe z zestawem kluczy. Najbogatsze modele STYLE i PREMIUM posiadają pełnowymiarowy zapas i dodatkowy schowek pod podłogą.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
Piąty odcinek zostanie poświęcony bezpieczeństwu Hyundaia i30 oraz cenom nowego auta oferowanego w salonach. Ile kosztuje podstawowa wersja BASE, a ile trzeba zapłacić za testowaną przez redakcję wersję COMFORT? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Które z systemów otrzymujemy w wyposażeniu seryjnym? O tym w 5. odcinku dziennika testu nowego Hyundaia na SuperAuto24.pl.