Opel Adam - SILNIKI
Opel montuje w Adamie zaledwie trzy jednostki napędowe. Wszystkie są wolnossącymi benzynowcami o czterech cylindrach i 16 zaworach, które mogą być wyposażone w oszczędzający paliwo system Start/Stop. Do wyboru są pojemności 1.2 l (70 KM, 115 Nm) oraz 1.4 l, przy czym ten drugi jest oferowany w dwóch wariantach: 87 KM (130 Nm) oraz 100 KM (130 Nm). Wszystkie motory zostały ułożone poprzecznie, a napęd trafia na przednie koła. Wszystkie jednostki napędowe są połączone z pięciobiegową skrzynią ręczną. Przekładnie automatyczne nie są oferowane w tym modelu.
>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary maluszka <<<
Dla klientów wymagających od maluszka maksymalnych oszczędności podczas jazdy, General Motors przygotował fabryczną instalacją LPG. Układ ten odpowiednio dostosowano do jednostki benzynowej o pojemności 1.4-litra i mocy 87 KM. Dodatkowy 35-litrowy zbiornik na gaz umieszczono pod podłogą auta. Zmiana zasilania z gazu na benzynę i odwrotnie odbywa się praktycznie niezauważalnie, a przy zestawie wskaźników wylądowała specjalna kontrolka informacyjna. Taki silnikowy wariant o nazwie 1.4 Ecotec LPG Tec, można bez problemu zamówić w polskim salonie.
Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST
"Nasz" egzemplarz miał pod maską silnik 1.4 o mocy 87 KM. Na postoju agregacik był słyszalny, aczkolwiek wibracje nie docierały do kabiny pasażerskiej. Niestety w trakcie jazdy motor lubił dawać o sobie znać głośnymi dźwiękami. Najgorzej jest przy wysokich prędkościach, kiedy to po prostu brakuje szóstego biegu, a pasażerowie są męczeni uciążliwym warkotem. Pewnym sposobem na polepszenie sytuacji mógłby być ciekawie brzmiący układ wydechowy, jednak w przypadku Adama odgłos wydawany przez cztery cylindry jest mało porywający. Dobrze, że autko zostało przeznaczone głównie do przemieszczania się w mieście, gdzie szybsza jazda jest zabroniona.
>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Benzynowy silnik o momencie obrotowym na poziomie 130 Nm umiarkowanie radzi sobie z napędzeniem ważącego 1120 kg wozu. Moc 87 KM przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, trwające 12,5 sekundy, co nie jest zachwycającym wynikiem. O ile w mieście nie ma problemów z przemieszczaniem się, o tyle w trasie agregatowi brakuje nieco "pary". Na szczęście sytuację ratuje fakt, że małolitrażowy motorek lubi pracować na wysokich obrotach, więc niektórzy odnajdą trochę przyjemności w każdorazowym redukowaniu biegu przed manewrem wyprzedzania oraz "wyciskaniu potów" z jednostki napędowej. Warto również wspomnieć o stosunkowo opóźnionej reakcji na wciśnięcie pedału gazu - czasami może to być irytujące, zwłaszcza podczas ruszania spod świateł.
>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Jeśli chodzi o skrzynię biegów to każdy wariant silnikowy ma zamontowanego "manuala" o pięciu przełożeniach. Ręczna skrzynia sprawuje się całkiem nieźle - jest dosyć precyzyjna i biegi wchodzą bezproblemowo. Na minus należy zaliczyć fakt, iż pracuje ona stosunkowo głośno i brakuje "szóstki", która pozwoliłaby obniżyć spalanie oraz podwyższyć komfort podróżowania przy wysokich prędkościach.
Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 38 litrów, a według danych producenta testowany "benzyniak" o mocy 87 KM, w połączeniu z ręczną skrzynią 5-biegową powinien spalać: 7,3-litra/100 km w cyklu miejskim, 4,4-litra/100 km w trakcie jazdy poza miastem, a w trybie mieszanym powinien zużywać 5,5-litra na "setkę".
Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. W trakcie naszych jazd spalanie małego Opla było nieco większe. W trasie, podczas spokojnej jazdy Adam według wskazań komputera potrzebował 5,7 l na każde 100 km. W mieście spalanie wychodziło w granicach 8,4-litra na "setkę". Warto zaznaczyć jednak, że wartość "miejska" to spalanie przy ekonomicznej jeździe i przy stosunkowo płynnym natężeniu ruchu. W przypadku korków i energicznej jazdy mały niemiec potrafi "wypić" nawet ponad 10 l/100 km.
>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Informacje dotyczące zapotrzebowania na Pb można uzyskać po przekręceniu pierścienia na manetce odpowiedzialnej za kierunkowskazy. To średnio funkcjonalne rozwiązanie, ponieważ kierowca chcąc zmienić wyświetlane dane musi oderwać rękę od kierownicy. Komunikaty dotyczące m.in. zużycia benzyny są pokazywane na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów. Komputer nie występuje jedynie w podstawowej konfiguracji nazwanej po prostu Adam, zaś dla wersji Jam, Glam i Slam to wyposażenie montowane standardowo.
Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1398 cm3 |
Moc maksymalna | 87 KM/6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 130 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
176 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,5 s |
Skrzynia biegów/liczba przełożeń |
ręczna/5 |
Napęd | na przednią oś |
Zbiornik paliwa | 38 l |
Masa własna/ładowność | 1120/1465 kg |
Opony | 185/65 R16 |
Emisja CO2 | 129 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 170 l/663 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Opla Adama. Jak zawieszenie auta sprawuje się na polskich drogach? Co myślimy o układzie jezdnym oraz prowadzeniu? Czy hamluce mają wystarczającą skuteczność? O tym w 3. odcinku dziennika testu niemieckiego malca na SuperAuto24.pl.