Opel Agila – WSTĘP
Agila to miejskie auto Opla, zaliczane do klasy mini, czyli segmentu A. Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 2000 roku, jako bliźniacza wersja Suzuki Wagon R+. Druga generacja Agili, produkowana od 2008 roku również spokrewniona jest z Suzuki, z modelem Splash. Agila II prezentuje się dużo lepiej od swojego poprzednika o pudełkowatym kształcie. Nowy model otrzymał także większe i bardziej funkcjonalne nadwozie, które łączy cechy miejskiego hatchbacka i małego vana. Pierwsza generacja Opla Agili produkowana była w fabryce Opla w Gliwicach. Produkcję Agili II jak i jej bliźniaka Suzuki Splash umieszczono w na Węgrzech w Esztergom, gdzie mieści się fabryka Suzuki.
>>> Opel Agila 2011 – CENA od 41,9 tys. zł
Starsze modele:
>>> Opel Agila 2009 – CENA od 24,5 tys. zł
>>> Opel Agila 2006 – CENA od 10,9 tys. zł
W Polsce podstawowa wersja Opla Agili Essentia z silnikiem benzynowym 1.0 65 KM kosztuje 41 990 zł. Najdroższa odmiana Enjoy z silnikiem benzynowym 1.2 94 KM kosztuje 52 190 zł.
Opel Agila – OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu Autocentrum.pl na razie niewiele opinii o Oplu Agila. Jednak te które są, są pozytywne:
> t.p: Auto jest ładne. Polecam!!!!!!!!!!!! promil skrętny jest super. Zawieszenie super. do tyłu na boki do przodu w lusterkach widoczność jest super. Schowki duże i dużo ich rozmieszczenie ich również jest świetne. Ogólnie wszystko pod ręką. Dla kierowcy troszkę tego miejsca za mało ale dla pasażerów już więcej się nie dało. Czyli przedobrzyli.
> Aneczka: Jak na takie zgrabne autko, sporo jest w nim miejsca.
> Pietruszka: Gdyby spalanie było trochę mniejsze było by nie "dobrze" ale "doskonale". Fajna dynamika, zupełnie wystarczająca jak do takiego auta Twarde zawieszenie w połączeniu z twardą gąbką tapicerki na siedzeniach to nie najlepsze zestawienie ale nie przeszkadza. Małe na zewnątrz i ogromne w środku. Wcześniej używana przez nas Panda umywa się.
Opel Agila - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Opel Agila – OPINIE DZIENNIKARZY
Maciej Pobocha / Motofakty.pl: Przy długości 374 cm (25 cm mniej niż w Corsie) mały Opel oferuje sporo miejsca dla pięciu pasażerów. Trzy osoby podróżujące z tyłu będą ściśnięte, ale na ilość przestrzeni na nogi i nad głowami nie powinny narzekać. Przestronność wnętrza odbija się na objętości bagażnika, wynoszącej 225 l. Zakupy się zmieszczą, ale większa torba już niekoniecznie. Po złożeniu oparć tylnej kanapy (w odmianie Enjoy dzielonej w proporcji 60:40) uzyskujemy przestrzeń o pojemności 1 050 l. Opuszczenie jednej części oparcia powoduje również obniżenie odpowiedniej części siedziska, aby mogła powstać jak najbardziej płaska podłoga bagażnika.
Agila bez wątpienia zwraca uwagę wyglądem. Przód ma typową dla Opla stylizację, nawiązującą do nowej Corsy. Z tyłu sporo jest krągłości. W środku przykuwa wzrok sporych rozmiarów szybkościomierz, w którym zintegrowano wyświetlacz komputera pokładowego i lampki kontrolne. Obrotomierz zamontowany jest oddzielnie, a dźwignię skrzyni biegów umieszczono wysoko. Całości dopełnia tapicerka, która w niebieskim wykończeniu „Atlanta Blue” ma nieregularnie rozrzucone duże litery A, G, I, L, A. Do tego dochodzą niebieskie nakładki na deskę rozdzielczą i wstawki w drzwiach oraz srebrne wykończenie środka i srebrne elementy dekoracyjne. Całość jest niezwykle przyjemna dla oka, co zapewne docenią panie, do których głównie skierowany jest mały Opel. Minus należy się za brak podświetlania przycisków na kierownicy służących do sterowania radiem i niezbyt dokładne dopasowanie plastików na podszybiu, które w testowanym egzemplarzu trzeszczały. W zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą przeszkadza brak jej poziomej regulacji. Siedziska mogłyby też być nieco dłuższe. Z przodu siedzi się wysoko, trochę jakby na krzesełku. 5-stopniowa, ręczna skrzynia biegów i układ kierowniczy pracują precyzyjnie, chociaż poszczególne przełożenia „wchodzą” z wyczuwalnym oporem.
W związku z niewielkim rozstawem osi i prostą budową zawieszenia po Agili nie można oczekiwać zbyt wysokiego komfortu podróżowania po naszych dziurawych drogach. Nierówności są odczuwalne, a szybka jazda po nich powoduje wyraźne podskakiwanie samochodu. Widoczność do przodu i do tyłu jest znakomita dzięki sporym szybom i dużym lusterkom zewnętrznym. Ułatwia to wykonywanie manewrów, które i tak do najtrudniejszych nie należą. Dzięki niewielkiej średnicy zawracania (9,6 m między krawężnikami) i krótkiemu nadwoziu zaparkowanie nie sprawia problemów.
Grzegorz Skarbek / Autogaleria.pl: Druga generacja Opla Agili stara się być lepsza pod każdym względem od swojej poprzedniczki. Jest przestronniejsza, zwinniejsza, lepiej wykonana no i oczywiście ładniejsza. Mały Opel najlepiej czuje się w mieście. Charakterystyka silnika spokojnie wystarcza do zwinnego poruszania się od świateł do świateł, a niewielkie wymiary i lekko pracujący, aczkolwiek pozbawiony czucia, układ kierowniczy pozwalają na szybkie manewrowanie na parkingu. Widoczność jest dobra, choć może przeszkadzać zbyt szeroki tylny słupek oraz fakt, że auto nie kończy się tuż za tylną szybą - zderzak wystaje dobrze ponad kilka centymetrów za nią.
Wszystko byłoby idealnie, gdyby nie... Zawieszenie. Trudno wymagać od inżynierów Suzuki/Opla, aby konstruowali zawieszenia idealne dla wszystkich. Owszem, zdarzy się komuś trafić na kompromis, ale rzadko. Tu niestety w Agili tego kompromisu nie ma - charakterystyka zawieszenia małego Opla jest wyjątkowo sztywna i czuć każdą wyrwę w jezdni. Może przekłada się to na pewniejsze zachowanie podczas pokonywania zakrętów (aczkolwiek Agila i tak ma tendencję do wychylania się w nich), jednak w mieście bywa to czasem nie do zniesienia, zwłaszcza kiedy trafimy na wyjątkowo dziurawą ulicę. Auto wówczas się trzęsie i podskakuje, a przy tym momentami jest głośne przy dobijaniu. Od takiego auta, a więc stworzonego głównie do miasta, oczekuję spokojniejszej charakterystyki zawieszenia i większego komfortu.
Opel Agila 1.0 – TEST Auto Świat
Portal Auto-Świat.pl w artykule z 20.02 2009 tak pisze o Oplu Agili:
Pudełkowate nadwozie i mało wyszukane wnętrze może odstraszać potencjalnych nabywców, ale Opel Agila to pojazd praktyczny i niedrogi w zakupie i eksploatacji. Dzięki wysokiemu nadwoziu w Oplu Agila można liczyć na sporą przestrzeń nad głową. Także pojemność bagażnika (240/1250 l) to dobra wartość w klasie. Powiększenie jego pojemności ułatwia prosty w obsłudze system rozkładania tylnych foteli. Kokpit jest ergonomiczny, a jego materiały są przyzwoitej jakości i zostały dobrze spasowane.
- Nie polecamy zakupu podstawowej jednostki benzynowej, która nie dość, że ma słabą dynamikę, to charakteryzuje się niską kulturą pracy i sporym, jak na swoją pojemność spalaniem (6,5 l/100 km). Podobne zapotrzebowanie na paliwo ma 4-cylindrowy silnik 1.2, a jego osiągi są zdecydowanie lepsze. Rzadzej spotykany, ale godny polecania jest silnik wysokoprężny (opracowany wspólnie z Fiatem) – czytamy w AŚ.
Zdaniem testujących, niskie ceny aut używanych i niedroga eksploatacja to atuty Opla Agila. Użytkownicy cenią w nim małą podatność na awarie. Zdarzają się drobne usterki elektroniki odpowiedzialnej za sterowanie silnikiem oraz przedwczesne zużycie elementów układu hamulcowego.
Opel Agila 1.0 – DANE TECHNICZNE
Opel Agila | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | mikrovan |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 3,740/1,680/1,590 |
Rozstaw osi (metry) | 2,360 |
Masa własna (tony) | 1,050 |
Pojemność bagażnika (litry) | 225 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 45 |
SILNIK | |
Paliwo | benzyna bezołowiowa 95 |
Liczba cylindrów | 3 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 48 / 65 (6000 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 90 (4800 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,7 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 5,9 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 4,4 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 5,0 |
CENA | |
listopad 2011 | 41 990 zł |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | niedostępne |
Nawigacja (zł) | niedostępna |
Skórzana tapicerka | niedostępna |
Opel Agila (2011) - SPALANIE
Według danych producenta, Opel Agila z silnikiem benzynowym 1.0 o mocy 65 KM spala: 5,9 litra/100 km w cyklu miejskim, 4,4 litra/100 km w cyklu pozamiejskim i 5,0 litra/100 km w cyklu mieszanym.
Według opinii w portalu Autocentrum.pl, Opel Agila z silnikiem 1,0 litra pali:
* ŚREDNIO - 6,3 litra / 100 km
* W MIEŚCIE - 7,9 l/100 km
* W TRASIE - 4,5 l/100 km
Opel Agila (2011) – CENA
W Polsce podstawowa wersja Opla Agili Essentia z silnikiem benzynowym 1.0 65 KM kosztuje 41 990 zł. Najdroższa odmiana Enjoy z silnikiem benzynowym 1.2 94 KM kosztuje 52 190 zł.
Opel Agila - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl:
>>> Opel Agila 2010 r. – cena od 26,5 tys. zł
>>> Opel Agila 2004 r. – cena od 10,9 tys. zł