Opel Astra GTC - SILNIKI
W polskich salonach GTC oferowane jest z sześcioma jednostkami napędowymi - wszystkie są turbodoładowane. Trzy z nich to benzynowce: słabszy 1.4 litra Turbo Ecotec dysponuje mocą 120 KM, a mocniejszy osiąga 140 KM. Obydwa motory mimo różnicy mocy, generują moment obrotowy wynoszący 200 Nm. Mocniejsza jednostka o pojemności 1.6 litra Turbo Ecotec oferuje pod pedałem gazu moc 180 KM i moment obrotowy 230 Nm.
Astra GTC to także zmodernizowane, wysokoprężne jednostki CDTI. Dwie z nich to pojemności 1.7 litra o dwóch wariantach mocy: 110 KM i 280 Nm oraz 130 KM i 300 Nm. Najmocniejszy diesel ma większą pojemność 2.0 litra i osiąga moc 165 KM i 350 Nm.
>>> Opel Astra GTC 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Wszystkie silniki są fabrycznie zespolone z 6-biegowymi manualnymi przekładniami. Dwa motory (1.4 Turbo 140 KM i 2.0 CDTI 165 KM) dostępne są również z przekładniami automatycznymi. Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu jest kontrolka optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę. Wszystkie silniki poza benzynowym 1.6 Turbo 180 KM, mogą być dodatkowo wyposażone w oszczędzający paliwo system Start/Stop, który m.in. uaktywnia się i zatrzymuje pracę jednostki po dojechaniu do sygnalizacji świetlnej.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Opla Astrę GTC:
Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140 KM - TEST
Parametry Astry GTC testowanej przez redakcję SuperAuto24.pl, nie były tak rewelacyjne, jak jej wygląd zewnętrzny. Ukrytemu pod sportowym opakowaniem silnikowi 1.4 Turbo brakuje charakteru. Moc 140 koni mechanicznych mimo iż wydaje się duża, zbyt ospale radzi sobie z napędzeniem ciężkiego auta ważącego prawie 1400 kg. Kierowca nie odczuje pod stopą narowistych rumaków, ale małą stajnię wierzchowców. Do 140-konnej GTC należy podejść więc z dystansem i nie oczekiwać rewelacyjnych osiągów. Dane katalogowe mówią same za siebie - sprint do setki zajmuje 9,9 sekundy, a to dużo, jak na auto uchodzące za sportowe. Lepiej więc nie prowokować sytuacji do ścigania się spod świateł, bo zbieranie batów może być częstsze, niż się wydaje.
>>> Opel Astra GTC 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Usadzony pod maską oplowski Ecotec jest za to bardzo cichy, kulturze pracy jednostki nie można nic zarzucić. Siedząc w kabinie samochodu nawet się nie zorientujemy, że motor jest odpalony. Podczas jazdy akustyka także utrzymuje się się na niskim poziomie. Dopiero gdy zmusimy silnik do mocniejszej pracy i podciągniemy go na obroty, jednostka zacznie wyraźnie zaznaczać swoją obecność. Równie cichy, jak pracujący na biegu jałowym motor, jest też układ wydechowy. Konstruktorzy nie zdecydowali się na zastosowanie tłumików wydechu o sportowym brzmieniu. Astrze brakuje nawet delikatnego gangu.
Wyższy zakres obrotów jest pożądany do dynamicznej jazdy Astrą GTC. Auto mimo iż potrafi w miarę sprawnie "zebrać się z dołu" dzięki turbosprężarce, to ochoty na wojaże nabiera dopiero po wduszeniu pedału gazu do oporu. Maksymalną moc 140 KM kompaktowe coupe osiąga w przedziale 4900-6000 obr./min. Najwyższy moment obrotowy wynoszący 200 Nm, oferowany jest natomiast w przedziale 1850-4900 obr./min. Gdy auto nabierze prędkości, jest w stanie rozpędzić się do 201 km/h. Świetnie pracuje 6-biegowa manualna skrzynia - jej precyzja jest rewelacyjna. Gałka dźwigni przyjemnie układa się w dłoni, a krótki lewarek osadzony w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym, zachęca do ostrzejszej jazdy. Trochę gorzej wypada elastyczność auta, bo do sprawnego wyprzedzana trzeba używać raczej niższych biegów.
>>> Opel Astra GTC 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<
Nie trudno dojść do wniosku, że zadaniem usportowionej Astry jest raczej lansowanie się po bulwarach, niż bicie rekordów przyspieszeń na drodze. Nie oznacza to jednak, że GTC nie nadaje się do zabawy. W przeciwieństwie do silnika, rewelacyjnie wypada zawieszenie i zachowanie pojazdu na zakrętach (TEST zawieszenia 3 ODCINKU DZIENNIKA). Podbijanie prostych natomiast o wiele lepiej wychodzi mocniejszej wersji 1.6 180 KM, która pierwszą setkę osiąga w 7,8 s. Najwięcej ognia wykrzesać można z topowej odmiany OPC, gdzie pod maską drzemie stado 280 mechanicznych rumaków.
Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa nowej Astry GTC mieści 56 litrów (w poprzedniej generacji było 52 l). Według danych producenta testowany model z jednostką napędową 1.4 turbo o mocy 140 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią oraz oponami w rozmiarze 235/50 R18 spala: 8,0 litra/100 km w cyklu miejskim. Na trasie kompaktowe coupe zadowolić się ma dawką 4,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym ma spalać 5,9 litra/100km.
Jak powszechnie wiadomo, deklarowane przez producenta spalanie zawsze mija się z tym uzyskiwanym w rzeczywistości. Dane dotyczące zapotrzebowania na benzynę, jakie udało się nam zebrać w teście, sporo różnią się od katalogowych. Według próby SuperAuto24.pl, rzeczywiste spalanie Astry GTC z jednostką napędową 1.4 Turbo 140 KM, jest znacznie wyższe od reklamowego. Z pewnością dobrym rozwiązaniem dla miłośników oszczędnej jazdy, jest fabrycznie montowany system Start&Stop.
Nawet umiejętnie operowanie biegami i pedałem gazu nie pozwoliło nam na osiągnięcie 8 litrów w mieście. Starając się jeździć oszczędnie, auto w warszawskich realiach potrzebowało około 9,5 l/100km. W trasie Opel także był o wiele bardziej łapczywy, niż zapewnia w katalogu producent - spalał około 6,6 l/100 km, przy raczej statecznej jeździe z umiarkowaną ilością wyprzedzeń. To o dwa litry więcej od deklarowanej przez producenta dawki. Średnie spalanie przy poruszaniu się w cyklu mieszanym wynosiło około 7,5 l/100km. Musimy jednak koniecznie podkreślić, że w momencie sportowej jazdy, do której w końcu GTC niezwykle zachęca, zapotrzebowanie na Pb znacznie wzrasta - osiągnięcie średniego spalania na poziomie 15 l/100km, absolutnie nie jest problemem.
Dana dotyczące spalania systematycznie monitorujemy na wyświetlaczu komputera pokładowego. Niestety ekranik umiejscowiony pomiędzy zegarami, nie jest podstawą wyposażenia (dopłata 900 zł), brak seryjnego komputera w takim samochodzie bardzo rozczarowuje. Funkcjami komputera operujemy za pomocą przycisków wkomponowanych w manetkę sterowania kierunkowskazami.
Opel Astra GTC 1.4 Turbo - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1364 cm3 |
Moc maksymalna | 103 kW/140 KM/4900-6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 200 Nm/1850-4900 obr./min |
Prędkość maksymalna |
201 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,9 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | na przód |
Zbiornik paliwa | 56 |
Masa własna/ładowność | 1362 kg/1960 kg |
Opony | 235/50 R18 |
Emisja CO2 | 139 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 380 l/1165 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego sportowej Astry GTC. Jak skomponowane zostało zawieszenie? Jak działa system FlexRide, w który została wyposażona Astra? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak wygląda zwrotność sportowego kompakta? O tym w 3. odcinku dziennika testu Opla Astry GTC na SuperAuto24.pl.