Opel Mokka - SILNIKI
Oferta Mokki w Polsce obejmuje trzy silniki montowane poprzecznie pod maską. Wszystkie są rzędowymi czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami w układzie rozrządu DOHC. Dwa z nich to benzynowce o wielopunktowym wtrysku paliwa - pierwszy wolnossący 1.6 Ecotec dysponuje mocą 115 KM i momentem obrotowym wynoszącym 155 Nm. Drugi mniejszy pojemnościowo silnik 1.4-litra Ecotec, ale za to turbodoładowany, cechuje się osiągami porównywalnymi z silnikami o większej pojemności skokowej. Generuje 140 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Jednostka wysokoprężna to pojemność 1.7 litra CDTI z bezpośrednim wtrysku paliwa Common-Rail. Rozwijana dzięki turbosprężarce moc to 130 KM i 300 Nm momentu obrotowego.
Podstawowy silnik 1.6 jest połączony z manualną 5-biogową skrzynią. Pozostałe motory 1.4 Turbo i 1.7 CDTI spięto już z 6-stopniową przekładnią manualną. Automatyczna skrzynia 6-biegowa może być skonfigurowana tylko z jednostką 1.7 CDTI. Benzyna 1.4 Turbo oraz Diesel 1.7 CDTI występują też w bardziej zaawansowanych konfiguracjach z napędem na cztery koła, którym jest elektronicznie dołączane 4x4 ze sprzęgłem Haldex.
>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
System Start/Stop mający wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa jest seryjny dla wszystkich silników (nie ma go tylko w konfiguracji z automatem). S&S samoczynnie uaktywnia się i zatrzymuje pracę jednostki przy krótkich postojach, przykładowo po dojechaniu do sygnalizacji świetlnej. Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu jest kontrolka optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.
Opel Mokka 1.4 Turbo 140 KM - TEST
Czterocylindrowy silnik 1.4 Turbo wydaje się być idealnie dobrany do charakteru Mokki. Moc 140 koni mechanicznych jest wystarczająca do napędzenia małego SUV-a. Sprint do setki zajmujący 9,8 sekundy pozwala odpowiednio przyspieszyć w razie potrzeby. W testowej wersji z dołączanym elektronicznie napędem 4x4 (aktywacja AWD odbywa się automatycznie) o zerwaniu przyczepności i ruszeniu z piskiem opon nie było jednak mowy. Jednostka w dolnym zakresie obrotów radzi sobie z crossoverem trochę ospale, przez co kierowca nie odczuje pod stopą wierzgających rumaków, ale po przekroczeniu 4000 obr./min odczuwalny jest zastrzyk energii. Moment obrotowy wynoszący 200 Nm (niezauważalnie rozdzielany między przednią a tylną oś, w razie poślizgu jednego z kół), oferowany w przedziale 1850-4900 obr./min również nie działa cudów. Do dynamicznej jazdy, czy utrzymywania odpowiedniego tempa podróżowania jest więc pożądany wyższy zakres obrotów. Do sprawnego wyprzedzania w trasie trzeba używać maksymalnej mocy 140 KM osiąganych w przedziale 4900-6000 obr./min. Osoby preferujące wysokoobrotowe właściwości znajdą coś dla siebie.
>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Gdy auto nabierze prędkości, jest w stanie według tabeli katalogowej rozpędzić się do maksymalnej prędkości 195 km/h. Siedząc za kierownicą nie trudno dojść do wniosku, że zadaniem lifestylowej Mokki nie jest bicie rekordów przyspieszeń na drodze, tylko raczej zwykła codzienna jazda, nie mająca nic wspólnego ze sportem. I może usadzony pod maską oplowski nie powala osiągami, ale za to cieszy cichą pracą. Kulturze jednostki nie można nic zarzucić, bo siedząc w kabinie Mokki, nawet się nie zorientujemy, że motor jest odpalony. Równie łagodnie dla uszu zachowuje się też układ wydechowy. Podczas jazdy akustyka także utrzymuje się się na niskim poziomie. Dopiero gdy zmusimy silnik do mocniejszej pracy i podciągniemy go na obroty, jednostka zacznie wyraźnie zaznaczać swoją obecność. Do tego przy wyższych prędkościach toczone po asfalcie opony przypominają odgłosem i swojej szerokości.
>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Świetnie zachowuje się 6-biegowa manualna skrzynia - jej precyzja jest rewelacyjna. Gałka dźwigni przyjemnie układa się w dłoni, a krótki lewarek osadzony w tunelu środkowym zachęca do częstszego sięgania do niego. I tak też wygląda raczej jazda Mokką, bo elastyczność nie jest jej mocną stroną. Do do sprawnego wyprzedzana trzeba używać niższych biegów, a szóstka przydaje się wyłącznie przy szybszej jeździe. Seryjny system Start/Stop pracował w trakcie testu bez zastrzeżeń, i ani trochę nie był uciążliwy podczas użytkowania wozu w mieście. Wyłączał silnik i uruchamiał go ponownie w odpowiedni sposób, nie sprawiając niemiłych niespodzianek.
Opel Mokka 1.4 Turbo 140 KM - SPALANIE
Bak paliwa crossovera posiada pojemność 53 litrów. Według danych producenta testowany motor 1.4 Turbo o mocy 140 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową i napędem 4x4, ma spalać: 8,3 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,1 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 6,3 litra/100km.
Trudno oczekiwać od turbodoładowanego silnika benzynowa niskiego zapotrzebowania paliwo, przy uwzględnieniu, że masę ponad 1400 kg trzeba jakoś napędzić. Katalogowe dane dotyczące spalania różnią się więc od tych osiąganych w rzeczywistości. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zużycie benzyny jest większe. Mały SUV przy normalnym poruszaniu się w ruchu miejskim palił około 10 litrów na setkę. W trasie przy spokojnym obchodzeniu się z pedałem gazu, utrzymując prędkość w granicach 90-100 km/h, z niewielką ilością wyprzedzeń, udało się na dystansie 150 kilometrów osiągnąć wynik 5,5 l/100km. W cyklu mieszanym dawka paliwowa oscylowała w granicach 7,8 l/100km.
Cyfrowy wyświetlacz rozbudowanego komputera pokładowego jest podstawą wyposażenia. Bogatsze wersje opcjonalnymi systemami bezpieczeństwa, posiadają zwiększony wyświetlacz, który poza prezentowaniem standardowych wartości (zużycie paliwa, przebieg kilometrów, spalanie chwilowe, dystans podróży), pokazuje także grafiki, czy pozwala uruchomić okno podpowiedzi z ekonomiczną skalą zużycia paliwa. Funkcjami komputera operujemy przy pomocy przełącznika tradycyjnego dla Opli i Chevroletów, wkomponowanego w manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami. Dodatkowa kontrolka zmiany biegu dyskretnie sugeruje wybór najbardziej optymalnego przełożenia, co przyczynia się do obniżenia spalania.
Opel Mokka 1.4 Turbo - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1364 cm3 |
Moc maksymalna | kW103 /140 KM przy 4900-6000 obr/min |
Maks mom. obrotowy | 200 Nm przy 1850-4900 obr/min |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,8 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Masa własna/ładowność | 1415/1959 kg |
Opony | 215/55 R18 |
Emisja CO2 | 149 g/km |
Bagażnik / po złożeniu siedzeń |
356 l /1372 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Opla Mokki. Jak skomponowano zawieszenie auta i układ hamulcowy? Co myślimy o sposobie prowadzeni i napędzie 4x4? Jak subkompaktowe auto zachowuje na różnych typach drogi? O tym już w 3. odcinku dziennika testu lekkiego SUV-a na SuperAuto24.pl.