Opel Zafira Tourer - WNĘTRZE
Na polskim rynku Zafira Tourer jest oferowana w jednym z dwóch wariantów wyposażenia: Enjoy oraz Cosmo. Nasza redakcja do testu otrzymała egzemplarz w wersji Cosmo, która została dodatkowo wyposażona w dużą ilość gadżetów. Po otwarciu drzwi w oczy rzuca się elegancka i nowoczesna deska rozdzielcza, nadająca kabinie nieco prestiżowego smaczku. Jakość wykonania jest na wysokim poziomie, tworzywa są miękkie i przyjemne w dotyku, a połączenie konsoli środkowej z boczkami drzwi daje wrażenie, że auto chce nas otulić. Dodatkowego luksusu dodają również ekstrawaganckie podświetlenia m.in. w drzwiach kieszeniach drzwi oraz tunelu środkowym - ten "bajer" jest dostępny tylko w odmianie Cosmo.
>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary rodzinnego vana <<<
Początkowo może nieco straszyć ilość przycisków na konsoli środkowej, ale okazuje się że ich użytkowanie jest proste i intuicyjne, a ich ilość sprawia, że nie trzeba się szczegółowo zgłębiać w menu. Przystosowanie się do tego rozwiązania zajmuje tylko kilka chwil. Cieszą również czytelne, analogowe zegary, które wyglądają podobnie jak w modelu Meriva. Na szczęście projektanci zdecydowali się na białe podświetlenie, które nie męczy oczu. Co ciekawe, barwa wskaźników zmienia się na czerwoną w momencie włączenie ustawień sportowych. Ciekawym dodatkiem jest też panoramiczna przednia szyba wraz z oknem dachowym - dzięki temu do kabiny wpada więcej światła, jednak opcja ta kosztuje 3 500 zł.
>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Co dostają klienci w bazowej odmianie Enjoy? Jako wyposażenie standardowe na pokładzie znajduje się m.in. manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne (w kolorze nadwozia), komputer pokładowy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, kierownicę pokrytą skórą, w którą wkomponowano przyciski do obsługi urządzeń pokładowych, dwuosiową regulację układu kierowniczego oraz radioodtwarzacz CD/MP3. Jak widać nawet bazowy wariant nie jest ubogo wyposażony. Wersja Cosmo oferuje ponadto m.in. automatyczną klimatyzację, zamykaną konsolę z przesuwanym podłokietnikiem, fotele klubowe w drugim rzędzie, dodatkowy trzeci rząd siedzeń (możliwość przewiezienia 7 osób), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektryczny hamulec postojowy z asystentem ruszania na wzniesieniu, przyciemniane tylne szyby, 17-calowe alufelgi, tylne światła wykonane w technologii LED oraz reflektory przeciwmgłowe.
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Wnętrze trzeciej generacji Opla Zafiry jest bardzo przestronne i funkcjonalne. W aucie siedzi się jak w limuzynie - miejsca na głowy, tułów i nogi jest naprawdę dużo. O komfort podróży dbają wygodne i ergonomiczne fotele przednie, zaś w opcjonalnych przednich fotelach sportowych dodano także regulację długości siedziska, dzięki czemu podudzia mają lepsze oparcie. Podgrzewanie foteli przednich to dodatek warty 1 000 zł, a za pakiet z dodatkowo podgrzewaną kierownicą trzeba zapłacić 1 700 zł.
>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
W Zafirze Tourer może podróżować siedem osób. Cały trzeci rząd podobnie jak dotychczas, może być składany i chowany w równej linii z podłogą i bagażnikiem. Fotele te nie są jednak zbyt wygodne i nie oferują zbyt dużej przestrzeni - należy je traktować raczej jako awaryjne. Drugi rząd został za to diametralnie zmodyfikowany. Zamiast pojedynczej kanapy są teraz trzy oddzielne, wygodne fotele, które można składać i przesuwać według własnego uznania - regulowane są nawet oparcia. Ciekawym rozwiązaniem jest środkowy fotel drugiego rzędu, który można przekształcić na duże podłokietniki. Niestety trzeci rząd nie jest standardem dla wersji Enjoy, trzeba za niego dopłacić 2 500 zł, jednak w wariancie Cosmo już tak.
Opel posiada bogatą gamę kolorystycznych wersji tapicerki. Tkanina obić siedzeń i elementów wnętrza może być naprawdę różnorodna. Dostępna jest nawet skórzana tapicerka, której koszt wynosi 5 000 zł.
Opel Zafira Tourer - MULTIMEDIA
Seryjnie auto wyposażono w antenę dachową, radio CD/MP3, cztery głośniki oraz złącze AUX-IN. Sterowanie radiem z kierownicy również jest bazowym elementem wyposażenia. Cyfrowy tuner DAB z anteną typu "płetwa rekina" kosztuje 900 zł. Radioodtwarzacz CD/MP3 wyższej klasy z kompletem 6 głośników kosztuje 1 400 zł. O wiele drożej wychodzi radio z nawigacją 2D i złączem USB - za taki zestaw z kolorowym wyświetlaczem zapłacimy już 4 000 zł. Jeżeli komuś marzy się bardziej zaawansowana nawigacja 3D, to będzie musiał przyszykować na to 5 500 zł. Obsługa zestawu z nawigacją jest dość prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na sprawdzenie do czego służą poszczególne pokrętła i klawisze, by sprawnie posługiwać się zestawem.
>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Gniazdo 12 V jest seryjne. Wraz ze złączem AUX-IN i portem USB, znajduje się w wysuwanej półeczce, tuż pod panelem sterowania klimatyzacją. Portal głośnomówiący Bluetooth będący sporym udogodnieniem dla osób często korzystających z telefonu komórkowego, kosztuje wraz ze sterowaniem z kierownicy 1 100 zł.
Opel Zafira Tourer - SCHOWKI
We wnętrzu auta łatwo utrzymać ład i porządek. Liczne schowki sprawiają, że można w nich schować naprawdę wiele przedmiotów. Zwykły podłokietnik z półką jest standardem, jednak naprawdę rewelacyjnym rozwiązaniem jest FlexConsole (Enjoy dopłata 1 000 zł, Cosmo standard), czyli ulepszony system FlexRail, stosowany wcześniej w Merivie. Jest to podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na kubki przesuwany po aluminiowych szynach, dzięki czemu można go ustawić w dowolnej pozycji. Tunel środkowy zawiera także głęboką półkę zasuwaną roletą oraz wnękę przy łączeniu z konsolą środkową.
Największymi schowkami są te sytuowane w desce rozdzielczej - jeden przy kolanach pasażera, a drugi u góry deski rozdzielczej. W przednich i tylnych drzwiach wygospodarowano miejsce na kieszenie, w których mieszczą się 1,5-litrowe butelki. Pod przednim siedzeniem pasażera znajduje się także użyteczna szuflada albo półka. W podsufitkę wkomponowano schowek na okulary, a osłonki przeciwsłoneczne standardowo mają podświetlane lusterka.
Opel Zafira Tourer - BAGAŻNIK
Skoro Opel Zafira Tourer jest autem rodzinnym, to bagażnik powinien sprostać jej wymaganiom. W przypadku minivana z Niemiec przestrzeń bagażowa jest uzależniona od konfiguracji. Przy pięcioosobowym ustawieniu, z trzecim rzędem foteli schowanym w podłodze, kufer ma pojemność 710 lirów, zaś po złożeniu tylnych siedzeń w drugim i trzecim rzędzie bagażnik pomieści 1860 litrów. Co ważne, podłoga wciąż pozostaje całkowicie płaska. W modelu 5-miejscowym, pod podłogą bagażnika zamiast siedzeń, znajduje się ogromny schowek.
Kolejnym ciekawym patentem jest FlexFix. Jest to już druga generacja zintegrowanego z tylnym zderzakiem bagażnika rowerowego, który po wysunięciu ze zderzaka może podstawowo pomieścić dwa rowery, a w zmodernizowanej wersji aż cztery. Koszt bagażnika FlexFix to 3 000 zł.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na kwestii bezpieczeństwa niemieckiego minivana oraz jego cenniku. Ile kosztuje wersja bazowa, a ile trzeba wydać na bogatszą odmianę wyposażeniową? Jak zadbano o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Opla Zafiry Tourer na SuperAuto24.pl.