Jesienią 2020 roku Peugeot poddał swojego kompaktowego SUV-a liftingowi. Debiutujący w 2016 roku model 3008 doczekał się kilku zmian. Ogólne założenia pozostały niezmienne. Tak samo jak niezmienny pozostał hybrydowy układ napędowy, który w wersji HYbrid4 zajmuje topową pozycję w cenniku. Suzuki Across ma zupełnie inną historię. To japońskie auto jest legalną kopią Toyoty RAV4 z zainstalowanym innym przodem. Auto debiutowało pod koniec 2020 roku i miało przed sobą jeden cel. Obniżyć średnią emisję CO2 dla całej marki Suzuki.
Duży i większy
Co prawda oba prezentowane samochody są SUV-ami, ale plasują się w nieco innej lidze. Across jest zdecydowanie większym autem od 3008. Japoński samochód mierzy 4635 mm długości, 1885 mm szerokości i 1690 mm wysokości. Francuz ma 4447 mm długości, 1841 mm szerokości oraz 1620 mm wysokości. Różnice są wyraźne więc w tym materiale nie skupię się na bezpośrednim porównaniu przestronności wnętrz czy pojemności bagażników. W tych autach najbardziej liczy się napęd.
Zestawiliśmy: Kopiuj-wklej? Znajdź 5 różnic! Hybrydowe Suzuki Across i Toyota RAV4 - TEST, OPINIA
Wspomniałem już, że Across jest wierną kopią RAV4. Gdyby nie inny przedni zderzak oraz inne klosze reflektorów, odróżnienie Suzuki od Toyoty byłoby praktycznie nie możliwe. Japończycy nie wysilali się tutaj zbytnio. Styliści 3008 nie chcieli nikogo kopiować. Już od kilku lat francuskie samochody mają swój styl i zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji. Wersja po liftingu cechuje się przemodelowanym przednim grillem z wkomponowanymi światłami LED do jazdy dziennej przypominającymi kły lwa. Całość wygląda zgrabnie, a opcjonalny Black Pack (bardzo dużo czarnych akcentów na nadwoziu łącznie z czarnym logo Peugeota) dodaje autu agresywności.
Przestronne wnętrza
Oba prezentowane samochody mają przestronne wnętrza. W Acrossie jest więcej wolnej przestrzeni, co wynika z faktu, że Suzuki jest po prostu większym samochodem. Jednak pasażerowie 3008 także nie powinni narzekać na ciasnotę. Mieszane uczucia wywołują bagażniki. Kufer Peugeota ma tylko 385 litrów pojemności. To wynik na poziomie samochodów kompaktowych. Winę za taki stan rzeczy ponoszą akumulatory oraz dodatkowy silnik elektryczny, napędzający tylną oś. To wszystko gdzieś trzeba było przecież upchnąć (kufer w wersji spalinowej ma 520 litrów pojemności).
Kufer Suzuki pomieści 490 litrów. Taka wartość nie budzi zastrzeżeń, ale po tak dużym SUV-ie można spodziewać się więcej. Jednak tutaj, podobnie jak w Peugeocie dodatkową przestrzeń zabierają akumulatory oraz silnik elektryczny napędzający tylną oś. W Suzuki dodatkowo pod podłogą można liczyć na koło dojazdowe, czego w Peugeocie nie dostaniemy.
Dwa zupełnie różne światy
Wsiadam do Acrossa i... czuję się jak w RAV4. Logo Suzuki na kierownicy cały czas jednak przypomina kierowcy w jakim samochodzie się znajduje. Absolutnie każdy detal, każdy element wnętrza jest dobrze znany. Ogólny wygląd jest nieco oldschoolowy. Ale w tym szaleństwie jest metoda. Ergonomia użytkowa stoi na najwyższym możliwym poziomie. Wszystkie przełączniki i pokrętła są dokładnie tam, gdzie ich szukamy. Obsługa jest prosta i czytelna. Przejawem nowoczesności są częściowo cyfrowe zegary oraz ekran dotykowy będący mózgiem całego systemu multimedialnego. Swoją drogą Toyota mogłaby zadbać o odświeżenie grafiki w dość prostym i niedzisiejszym menu. Suzuki nie zmieniło niczego, poza powitalnym efektem z logo marki wyświetlanym na ekranach.
Przesiadka do 3008 dobitnie pokazuje, że Francuzi grają w zupełnie innej lidze. Wyższej? Po prostu innej. Peugeot stawia na nowoczesność oraz szeroko pojęty futuryzm. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest z fantazją. Cyfrowe zegary tworzące z deską i malutką kierownicą tak zwany i-Cockpit, budują nieszablonową całość. Delikatnie skierowany ku kierowcy ekran systemu multimedialnego oprócz pełnienia funkcji centrum rozrywki służy także m.in. jako panel klimatyzacji. Obsługa jest prosta, czytelna, ale wymaga chwili przyzwyczajenia. Świetnym rozwiązaniem są fizyczne przyciski służące do wywołanie głównych funkcji. Dzięki nim nie trzeba przedzierać się przez wirtualne menu, aby dotrzeć to szukanej opcji.
W kategorii jakości wykonania bryluje Peugeot. Co prawda wnętrza Acrossa stwarza solidne wrażenie, ale to Francuzi kładą większy nacisk na detale oraz materiały, które wykorzystali do wykończenia elementów wnętrza. W SUV-ie Peugeota miejscami czuć zapach premium. We wnętrzu Acrossa nie.
Hybrydy plug-in
Najważniejszymi elementami w przypadku opisywanych samochodów są ich układy napędowe. To właśnie one są niejako częściami wspólnymi Suzuki Across oraz Peugeota 3008 HYbrid4. Pod przednią maską japońskiego auta drzemie 2.5-litrowy wolnossący silnik benzynowy. Wspomagają go dwa silniki elektryczne. Łączna moc systemowa wynosi okazałe 306 KM, a akumulatory o pojemności 18,1 kWh powinny wystarczyć na pokonanie 75 km w trybie elektrycznym (według normy WLTP). Standardem jest napęd i-AWD oraz bezstopniowa skrzynia e-CVT.
Pod maską Peugeota drzemie 1.6-litrowy silnik benzynowy z turbosprężarką. W sukurs przychodzą mu dwa silniki elektryczne. Łączna moc to okrągłe 300 KM. Podobnie jak w Suzuki standardem jest napęd AWD oraz automatyczna skrzynia biegów, która w tym przypadku jest klasycznym, 8-biegowym automatem. Francuski SUV ma mniejsze akumulatory o pojemności 13,2 kWh, których pojemność powinna wystarczyć na 59 km pokonanych bez zużywania benzyny.
Across ze sporym zasięgiem na prądzie
Wsiadam za kierownicę SUV-a Suzuki i nie muszę się nad niczym zastanawiać. W końcu auto zostało wyposażone w dobrze mi znany solidny napęd Toyoty, tyle że w tym wypadku doszła jeszcze możliwość ładowania z gniazdka. W pełni naładowane auto pokazuje zasięg na energii elektrycznej wynoszący 69 km. W praktyce, po około 65 km japońskie akumulatory skapitulowały, a to i tak bardzo dobry rezultat. Wystarczy podłączyć auto do zewnętrznego źródła zasilania, aby znów jeździć bez zużycia benzyny.
Suzuki Across posiada kilka trybów jazdy. Wśród nich znaleźć można tryb czysto elektryczny (działa tylko, gdy akumulatory są wystarczająco naładowane) oraz tryb Trail wymuszający pracę napędu 4x4. Jest też możliwość wybrania sportowego trybu jazdy. W takiej sytuacji wszystkie silniki są gotowe dać z siebie maksimum. Auto potrafi się rozpędzić do 100 km/h równo w 6 sekund i zawstydzić tym samym wiele usportowionych samochodów. W rzeczywistości poza sportowymi osiągami na prostej, SUV Suzuki nie wykazuje jakichkolwiek sportowych zapędów. Zawieszenie jest komfortowo zestrojone, a układ kierowniczy silnie wspomagany.
Nieźle wyciszone 3008
Przesiadka do Peugeota od razu daje do zrozumienia, że to także nie jest auto sportowe. Zawieszenie zapewnia duży komfort, pracuje ciszej i kulturalniej niż w Acrossie. Jednak osiągi (6,1 sekundy od 0 do 100 km/h) także są niczego sobie i także zaskakują wiele sportowych samochodów. Niestety nie udało mi się osiągnąć deklarowanego przez producenta zasięgu na energii elektrycznej. Silnik spalinowy wkroczył do akcji po przejechaniu 40 km w trybie bezemisyjnym. Podobnie jak w przypadku Suzuki, Peugeot także oferuje kilka trybów jazdy z hybrydowym, sportowym oraz wymuszającym napęd AWD na czele. W każdym z nich auto zachowuje się zauważalnie inaczej.
Oddzielną kwestią jest praca skrzyni biegów. Japońska przekładnia charakteryzuje się mozolnym utrzymywaniem silnika na wysokich obrotach podczas przyspieszania, ale płynność działania oraz szybkość reakcji są jej bardzo mocnymi stronami. EAT8 w Peugeocie jest bardziej niezdecydowana. Dodatkowo, każde mocniejsze wciśniecie pedału gazu okraszone jest nie tylko chwilą zwłoki, ale także wyraźnym szarpnięciem. Można nie lubić skrzyń bezstopniowych, ale w tym przypadku taka skrzynia sprawuje się lepiej od konkurencyjnej, konwencjonalnej przekładni.
Spalanie, cena i podsumowanie
Oddzielną kwestią jest średni apetyt na paliwo w chwili, w której energia w akumulatorach zostanie wyczerpana. Tutaj dużo lepszymi wynikami może pochwalić się Suzuki, które zadowoli się średnio 6,8 l/100 km. Spalinowy silnik Peugeota na pokonanie tego samego dystansu potrzebuje o około 1 litr więcej. Na dodatek bak hybrydowego 3008 ma 43 litry pojemności. Oznacza to, że podczas dłuższych podróży postoje na stacjach benzynowych będą musiały odbywać się dość częściej.
Przeczytaj też: Nie tylko świecące kły. Peugeot 3008 i 5008 po liftingu to więcej zmian - TEST, OPINIA, CENNIK
Ceny Suzuki Across zaczynają się i. kończą na 261 800 zł. W ofercie jest tylko topowo wyposażona wersja Elegance z napędem hybrydowym typu plug-in. Innych wariantów brak. Peugeot 3008 HYbrid4 jest wyjściowo tańszym samochodem, którego cena zaczyna się od 197 500 zł. Po dopakowaniu tego auta dodatkami, których wbrew pozorom jest jeszcze trochę w opcjach, cena końcowa potrafi zbliżyć się do 250 tys. zł (na tyle skonfigurowałem samochód testowy na stronie Peugeota). Jednak ceny obu prezentowanych aut trudno jednoznacznie ze sobą porównać, ponieważ Suzuki Across jest samochodem większym od Peugeota 3008.
Pierwsza hybryda plug-in z logo Suzuki na przednim grillu jest bardzo dopracowaną, oszczędną i przestronną konstrukcją. Biorąc pod uwagę, że auto jest legalną kopią Toyoty RAV4, tak pozytywne odczucia dotyczące Acrossa nie powinny nikogo dziwić. Peugeot 3008 HYbrid4 gra w nieco innej lidze. Francuska hybryda jest jedną z kilku wersji silnikowych tego modelu. Potrafi być oszczędna (ale nie aż tak jak większy Across), jest dobrze wykonana i ma nieszablonowy styl. Jest także zaskakująco dynamiczna i szybka. Jednak odmiana HYbrid4 w przeciwieństwie do Suzuki jest mniej uniwersalna, a relatywnie nieduży zbiornik na paliwo może dać się we znaki podczas częstych i dłuższych podróży bez dostępu do źródeł energii elektrycznej.
WIDEO - zobacz iCockpit i efektowne oświetlenie w 3008
Dane techniczne
Suzuki Across Plug-in Hybrid |
Peugeot 3008 HYbrid4 |
|
---|---|---|
SILNIK | R4, 16V | R4, 16V |
Paliwo |
benzyna + energia elektryczna |
benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 2487 cm3 | 1598 cm3 |
Łączna moc maksymalna | 306 KM przy 6000 obr./min. | 300 KM |
Maks moment obrotowy | 227 Nm przy 3200-3500 obr./min. | 520 Nm |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 235 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6 s | 6,1 s |
Skrzynia biegów | bezstopniowa, e-CVT | automatyczna, EAT8 |
Napęd | 4x4 (i-AWD) | 4x4 (AWD) |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l | 43 l |
Katalogowe średnie życie paliwa | 1 l/100 km | 1,3-1,4 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 22 g/km | 29-32 g/km |
Długość | 4635 mm | 4447 mm |
Szerokość | 1885 mm | 1841 mm |
Wysokość | 1690 mm | 1624 mm |
Rozstaw osi | 2690 mm | 2675 mm |
Masa własna | 1940 kg | 1853 kg |
Pojemność bagażnika | 490 l | 385 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
Zawieszenie prozd | kolumny MacPhersona | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R19 | 205/50 R19 |