Mieszanka propan-butan wykorzystywana jako paliwo do samochodów od lat święci rynkowy triumf. Popyt na gaz nie maleje nawet pomimo faktu, że czasy, w których był on czterokrotnie tańszy od benzyny minęły bezpowrotnie. Na dodatek dziś proste i tanie instalacje gazowe nie zdają egzaminu jak kiedyś. Świat motoryzacji się zmienia i coraz trudniej kupić fabrycznie nowy pojazd, który nie wykorzystuje technologii bezpośredniego wtrysku paliwa do silnika. Instalacje LPG są więc stale unowocześniane, a boom na zainteresowanie takimi układami co jakiś czas rośnie współmiernie do podwyżek cen paliw.
Przeczytaj też: Czego jeszcze nie wiesz o instalacji autogaz
Jedni kierowcy kupują samochody z gotową fabryczną instalacją LPG, inni decydują się na dołożenie autogazu dopiero po jakimś czasie, ale działaniom tym przyświeca zawsze ten sam czysto finansowy powód. Zasilanie gazem to rozwiązanie dla osób, które chcą cieszyć się generowanymi oszczędnościami już od momentu nabycia pojazdu. Owszem, auto z instalacją jest droższe na wstępie, tak samo jak kosztowne bywa dołożenie takiego układu w wyspecjalizowanym warsztacie, ale z czasem inwestycja ta się zwraca. Im więcej kilometrów pokonuje się autem rocznie, tym poniesione koszty szybciej maleją, a po pewnym czasie generowane są już tylko oszczędności. Instalacja gazowa w zależności od typu układu oraz od konkretnego auta, zwraca się po około 20-35 tysiącach przejechanych kilometrów (od 1 roku do 3 lat).
Tańsza jazda na LPG
Choć silnik spalinowy pracujący na benzynie spala o około 20 procent mniej paliwa w stosunku do pracy na gazie, to znacznie niższa cena litra gazu w porównaniu z litrem benzyny, jednoznacznie wypada na korzyść LPG. Użytkowanie pojazdu zasilanego autogazem jest po prostu tańsze, dlatego popularność autogazu w Polsce nikogo nie powinna dziwić.
Sytuację tę można zobrazować na przykładzie testowanego przez nas Forda Focusa 1.6 Ti-VCT 125 KM z instalacją STAG QNEXT PLUS, poddanego konwersji przez białostocką firmę AC S.A. (test tego auta można przeczytać tutaj). W cyklu mieszanym zapotrzebowanie na benzynę wynosiło około 8 litrów na 100 km, a średnie spalanie LPG oscylowało w granicy 10 l LPG/100 km. Jak przedstawiają się koszty? Uśredniając cenę Pb95 do poziomu 4,35 zł za litr, na przejechanie 100 km trzeba wydać 34,80 zł. Płacąc natomiast za litr gazu 1,80 zł, na pokonanie tego samego dystansu wyda się 18,00 zł. Wychodzi więc, że tankowanie kosztuje blisko o połowę taniej.
Spalanie Forda Focusa 1.6 Ti-VCT 125 KM
.
paliwo | cena | średnie zużyciepaliwa na 100 km | koszt paliwa na 1000 km |
Pb95 | 4,35 zł/l | 8 l/100 km | 348 zł |
LPG | 1,80 zł/l | 10 l/100 km | 180 zł |
Zanim jednak zaczniemy oszczędzać, musimy zainwestować w instalację LPG. Koszt przykładowej instalacji STAG QMAX PLUS z montażem do 4-cylindrowego silnika z wtryskiem pośrednim wynosi ok. 2500 zł. Trzeba jeszcze pamiętać o serwisie i nieco droższym przeglądzie okresowym oraz sporadycznym tankowaniu benzyny, bowiem sekwencyjna instalacja LPG potrzebuje tego paliwa na rozruch. Biorąc do ręki kalkulator można łatwo wyliczyć, że skala niższych wydatków rośnie wraz ze wzrostem skali pokonanych kilometrów. W przypadku przykładowego Forda Focusa da się w przybliżeniu wyliczyć, że instalacja gazowa zwróci się po przejechaniu około 18 000 km, a pokonanie takiego dystansu zajmie przeciętnemu Kowalskiemu mniej więcej 1,5 roku.
Jeszcze oszczędniej z aplikacją
Wielu kierowców użytkujących swoje samochody na co dzień, lubi znać średnie spalanie i na bieżąco obserwować na komputerze pokładowym ile auto pali w danym momencie. Dzięki temu łatwiej jeździć oszczędnie i bawić się w bicie własnych rekordów minimalnego zużycia. Właściciele pojazdów z dokładanymi instalacjami gazowymi takiego udogodnienia zwykle nie mają i są zmuszeni do samodzielnego liczenia średniego zapotrzebowania na gaz po każdorazowym zatankowaniu. Na przeciw użytkownikom aut z nowocześniejszymi instalacjami gazowymi STAG wychodzi firma AC S.A. proponująca użytkownikom darmową aplikację mobilną STAG GAS COMPUTER, umożliwiającą łatwy dostęp do przydatnych informacji.
Nie przegap: Test auta z instalacją gazową – spalanie, komfort jazdy
Jak to działa? Wystarczy pobrać aplikację na smartfon z systemem Android (niestety aplikacja nie współpracuje z systemem iOS) i z jej poziomu skomunikować urządzenie z interfejsem diagnostycznym wpinanym w sterownik instalacji autogaz. Sam interfejs to niewielki moduł przypominający pendrive. Do połączenia należy wykorzystać bezprzewodową łączność Bluetooth, po czym po skalibrowaniu aplikacji w momencie tankowania zbiornika LPG, można w czasie rzeczywistym śledzić zarówno chwilowe, jak i średnie spalanie LPG, odmierzyć ilość spalonego gazu czy obserwować parametry pracy instalacji gazowej. Aplikacja ta działa intuicyjnie - i co ważne - z jej pomocą realnie da się zmniejszyć wydatki na LPG. Oszczędniejsza jazda jest po prostu łatwiejsza, gdy na bieżąco widzi się wyniki zużycia.
Ekonomia i ekologia
Oszczędność jazdy nie jest jedyną zaletą instalacji LPG, która wraz ze wzrostem skali pokonanych kilometrów z czasem zwraca się z nawiązką. W przypadku tego typu zasilania nie bez znaczenia pozostaje aspekt ekologiczny. Dzięki instalacjom LPG możliwe jest obniżenie emisji cząstek stałych do atmosfery, bowiem LPG generuje kilkukrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń w stosunku do tradycyjnych paliw takich jak benzyna czy diesel. W mieszance propan-butan w ogóle nie występują związki siarki i ołowiu, w związku z czym autogaz z powodzeniem spełnia wymagania normy EURO 6, czyli jednej z dyrektyw emisyjnych wydanych przez Unię Europejską. Autogaz jest więc nie tylko oznaką oszczędności, ale też synonimem dbałości o środowisko.
Dowiedz się: Rajdówki "w gazie"? To możliwe i legalne!
Warto też wiedzieć, że oszczędność z jazdy na gazie oraz świadomość bycia "eko" jest tym wyższa, im większa jest pojemność silnika. Niewielki motor zużyje mało benzyny i niewiele więcej gazu. Za to duży motor (sześć i więcej cylindrów) potrzebujący sporych ilości "bezołowiowej", po "zagazowaniu" nawet przy stosunkowo wysokim koszcie montażu, z marszu będzie generował odczuwalnie duże oszczędności z tytułu wydatków na paliwo. Dzięki rozwiniętej technologii gazowej dziś niemal każdy silnik da się przystosować do tolerowania LPG, ale przed podjęciem decyzji o montażu instalacji, zawsze wypada zasięgnąć rady specjalistów.