Peugeot 2008 - SILNIKI
Peugeot do modelu 2008 proponuje pięć silników. Klienci mogą wybrać coś dla siebie spośród benzynowych lub wysokoprężnych jednostek napędowych. Benzynowe motory VTI mają pojemność 1.2-litra (82 KM i 118 Nm) oraz 1.6-litra (120 KM i 160 Nm). Jak widać, w gamie brakuje turbodoładowanego "serca" 1.6 THP, który w modelu 208 rozwija 155 KM lub nawet 200 KM (w wersji GTI).
Turbodoładowane diesle HDI i e-HDI mają dwie pojemności: 1.4-litra (68 KM i 160 Nm) oraz 1.6-litra (92 KM i 230 Nm lub w mocniejszym wariancie 115 KM i 270 Nm). Według danych producenta, w cyklu mieszanym diesle spalają równe 4 litry oleju napędowego na każde 100 km.
Silniki Peugeota 2008 są zespolone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, jednak "szóstka" jest oferowana tylko z najmocniejszym dieslem. Szkoda, ponieważ w pozostałych przypadkach przy wyższych prędkościach może zabraknąć kolejnego biegu.
Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - TEST
Turbodoładowany diesel już od samego startu nie ukrywa, że żywi się olejem napędowym. Jego praca jest głośna i słychać go dobrze zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie pasażerskiej. Jednostka o mocy 92 KM wraz z pięciobiegową skrzynią manualną to duet całkiem nieźle sprawujący się w mieście. O ile nie zachodzi konieczność mocniejszego wciśnięcia gazu, to kierowca nie ma powodów do zmartwień. Zawalidrogą właściciela 2008 w tym wydaniu silnikowym nikt nie nazwie, ale o nadzwyczajnych doznaniach "zza kółka" nie ma tutaj mowy. Crossover to z natury spokojnie usposobiony środek transportu.
>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary francuza <<<
Niestety rozczarowanie nadchodzi w trasie, gdzie konieczne jest częste wyprzedzanie innych pojazdów. W takim przypadku okazuje się, że motor ma dosyć wąski zakres użytecznej pracy. Kiedy czuć, że auto zaczyna się "zbierać" nagle można odczuć brak dostarczanej "pary". Przedział prędkości obrotowej silnika w zakresie od 2000 do około 3500 obr./min to jedyny okres w którym jednostka wykazuje się entuzjazmem. W wyższe wartości obrotowe nie ma już sensu się zapędzać. Do miasta więc jak najbardziej, w trasę już nieco gorzej. Jeśli chce się więcej emocji, lepiej zdecydować o zakupie odmiany 115-konnej.
>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Niestety o 5-biegowej skrzyni biegów niewiele można powiedzieć dobrego. Jest mało precyzyjna, występuje efekt "mieszania" biegami, a sama dźwignia ma za duże luzy. Ponadto pierwszy bieg i "wsteczny" nie chcą czasami zapiąć się za pierwszym razem, co sprawia, że konieczne są poprawki. Do przekładni trzeba się zwyczajnie przyzwyczaić, co jest minusem tego modelu.
Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 50 litrów, a według danych producenta testowany silnik 1.6 e-HDI o mocy 92 KM, w połączeniu z ręczną, 5-biegową skrzynią powinien spalać: 4,7-litra/100 km w cyklu miejskim, 3,6-litra/100km w trasie, a w trybie mieszanym powinien zużywać 4 litry na "setkę".
>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie na paliwo francuskiego crossovera. W trasie Peugeot według wskazań komputera potrzebował 3,9 l na każde 100 km. W mieście, stosując się do zasad eco-drivingu, spalanie wychodziło na poziomie 5,7-litra na "setkę", aczkolwiek realniejszą wartością jest 6,4-litra /100 km. Średnie spalanie na dystansie 676 km, przeważnie w warunkach miejskich i podmiejskich wyniosło 6,0 l/100 km, a wartość ta została osiągnięta bez absolutnie żadnych wyrzeczeń.
>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku umieszczonego na manetce wycieraczek - to wygodne rozwiązanie. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów, lub na dotykowym ekranie multimediów umieszczonym na desce rozdzielczej.
Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Olej napędowy |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 92 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
181 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,5 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna/ładowność | 1235 kg/1684 kg |
Emisja CO2 | 103 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 350 l/1194 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Peugeota 2008. Jak ustawiono zawieszenie auta? Co sądzimy o układzie jezdnym oraz prowadzeniu? Jak oceniamy układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu crossovera na SuperAuto24.pl.