Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-11-19 2:30

Klienci, którym przypadł do gustu Peugeot 2008, mają do wyboru jedną z pięciu jednostek napędowych. Testowany 92-konny diesel to sensowny wybór, który spalaniem nie wydrenuje kieszeni właściciela, jednak trudno wymagać od niego sportowych emocji. O ile sprawdzi się on idealnie w metropoliach, o tyle w trasie może być nieco za słabym wyborem. DRUGI ODCINEK dziennika Peugeota został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Peugeot 2008 - SILNIKI

Peugeot do modelu 2008 proponuje pięć silników. Klienci mogą wybrać coś dla siebie spośród benzynowych lub wysokoprężnych jednostek napędowych. Benzynowe motory VTI mają pojemność 1.2-litra (82 KM i 118 Nm) oraz 1.6-litra (120 KM i 160 Nm). Jak widać, w gamie brakuje turbodoładowanego "serca" 1.6 THP, który w modelu 208 rozwija 155 KM lub nawet 200 KM (w wersji GTI).

Turbodoładowane diesle HDI i e-HDI mają dwie pojemności: 1.4-litra (68 KM i 160 Nm) oraz 1.6-litra (92 KM i 230 Nm lub w mocniejszym wariancie 115 KM i 270 Nm). Według danych producenta, w cyklu mieszanym diesle spalają równe 4 litry oleju napędowego na każde 100 km.

Silniki Peugeota 2008 są zespolone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi, jednak "szóstka" jest oferowana tylko z najmocniejszym dieslem. Szkoda, ponieważ w pozostałych przypadkach przy wyższych prędkościach może zabraknąć kolejnego biegu.

Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - TEST

Turbodoładowany diesel już od samego startu nie ukrywa, że żywi się olejem napędowym. Jego praca jest głośna i słychać go dobrze zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie pasażerskiej. Jednostka o mocy 92 KM wraz z pięciobiegową skrzynią manualną to duet całkiem nieźle sprawujący się w mieście. O ile nie zachodzi konieczność mocniejszego wciśnięcia gazu, to kierowca nie ma powodów do zmartwień. Zawalidrogą właściciela 2008 w tym wydaniu silnikowym nikt nie nazwie, ale o nadzwyczajnych doznaniach "zza kółka" nie ma tutaj mowy. Crossover to z natury spokojnie usposobiony środek transportu.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary francuza <<<

Niestety rozczarowanie nadchodzi w trasie, gdzie konieczne jest częste wyprzedzanie innych pojazdów. W takim przypadku okazuje się, że motor ma dosyć wąski zakres użytecznej pracy. Kiedy czuć, że auto zaczyna się "zbierać" nagle można odczuć brak dostarczanej "pary". Przedział prędkości obrotowej silnika w zakresie od 2000 do około 3500 obr./min to jedyny okres w którym jednostka wykazuje się entuzjazmem. W wyższe wartości obrotowe nie ma już sensu się zapędzać. Do miasta więc jak najbardziej, w trasę już nieco gorzej. Jeśli chce się więcej emocji, lepiej zdecydować o zakupie odmiany 115-konnej.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Niestety o 5-biegowej skrzyni biegów niewiele można powiedzieć dobrego. Jest mało precyzyjna, występuje efekt "mieszania" biegami, a sama dźwignia ma za duże luzy. Ponadto pierwszy bieg i "wsteczny" nie chcą czasami zapiąć się za pierwszym razem, co sprawia, że konieczne są poprawki. Do przekładni trzeba się zwyczajnie przyzwyczaić, co jest minusem tego modelu.

Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 50 litrów, a według danych producenta testowany silnik 1.6 e-HDI o mocy 92 KM, w połączeniu z ręczną, 5-biegową skrzynią powinien spalać: 4,7-litra/100 km w cyklu miejskim, 3,6-litra/100km w trasie, a w trybie mieszanym powinien zużywać 4 litry na "setkę".

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie na paliwo francuskiego crossovera. W trasie Peugeot według wskazań komputera potrzebował 3,9 l na każde 100 km. W mieście, stosując się do zasad eco-drivingu, spalanie wychodziło na poziomie 5,7-litra na "setkę", aczkolwiek realniejszą wartością jest 6,4-litra /100 km. Średnie spalanie na dystansie 676 km, przeważnie w warunkach miejskich i podmiejskich wyniosło 6,0 l/100 km, a wartość ta została osiągnięta bez absolutnie żadnych wyrzeczeń.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku umieszczonego na manetce wycieraczek - to wygodne rozwiązanie. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów, lub na dotykowym ekranie multimediów umieszczonym na desce rozdzielczej.

Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Olej napędowy
Pojemność 1560 cm3
Moc maksymalna 92 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 230 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
181 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,5 s
Skrzynia biegów ręczna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ładowność 1235 kg/1684 kg
Emisja CO2 103 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 350 l/1194 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Peugeota 2008. Jak ustawiono zawieszenie auta? Co sądzimy o układzie jezdnym oraz prowadzeniu? Jak oceniamy układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu crossovera na SuperAuto24.pl.