Peugeot 208 - HISTORIA
Francuzi od zawsze znani byli z produkcji niewielkich i funkcjonalnych aut. Do pojazdów przeznaczonych dla rodzin z niedużym portfelem, zalicza się serię 200, której początki sięgają aż 1929 roku, kiedy to francuska marka rozpoczęła produkcję modelu 201. Po tym samochodzie przyszedł czas na model 202 wytwarzany w latach 1938-1948. Kolejnym autem skonstruowanym już po zakończeniu II wojny światowej (lata produkcji 1948-1960), była niezwykle udana i popularna 203-ka. Kolejna generacja oznaczona symbolem 204 przypadła na lata 1965–1976.
Historię nowej generacji Peugeotów, przypisywanych segmentowi B, które zaczęły podbój światowych rynków, rozpoczęła rewelacyjna 205-ka. Mały hatchback wytwarzany między 1983 a 1998 rokiem, powstał w łącznej ilości 5,3 miliona egzemplarzy. Auto było strzałem w dziesiątkę i znacznie przyczyniło się do sukcesów finansowych marki. Rynkowy popyt zachęcił Peugeota do stworzenia modelu 206, który po debiucie w 1998 roku, okazał się jeszcze bardziej popularny od poprzednika. Auto w znacznie zmienionej formie, jest wciąż wytwarzane jako Peugeot 206+, czy Peugeot C2, a ilość powstałych egzemplarzy szacuje się na 7 milionów. Numer 206 zawdzięcza swój sukces m.in. dzięki zapoczątkowaniu ewolucji nadwoziowych - Peugeot od "dwieścieszóstki" produkuje poza hatchbackami jeszcze odmiany coupe-cabrio oraz kombi.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Lata 2006-2012 to czas unowocześnionej generacji 207. Pod względem pomysłu stanowił kontynuację koncepcji zastosowanych u poprzednika, ale stylistyczne okazał się zbyt ostry. Pojazd nieźle radził sobie we własnej klasie pod względem sprzedaży. W 2007 roku 207 okazał się najczęściej kupowanym samochodem w Europie, co zapewniło mu to szereg nagród, w tym m.in. zwycięstwo w plebiscycie Auto Europa 2007. W 2009 roku 207 zaliczył wyraźny facelifting. Peugeot nie był jednak zadowolony z wyników, jakie generował ten model Mimo, dlatego teraz bardzo liczy na sukces jego następcy. Mimo iż od maja 2012 roku w salonach gości już 208, wciąż całkiem niezła "dwieściesiódemka" nadal jest produkowana.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Peugeota 208:
Peugeot 208 - STYLISTYKA
Z tym samochodem szefowie francuskiego koncernu wiążą wielkie nadzieje. 208-ka zrywa z agresywnym designem starszej 207-ki, stawiając na subtelną rewię mody. Nowy wóz mimo groźnego lwa na masce, nie jest wcale drapieżny. Auto zbliżone zostało do łagodnej sylwetki popularnej niegdyś 206-tki. Wzornictwo ma przypaść do gustu każdemu, kto choć raz rzuci okiem na 208. Odnośnikiem dla projektantów nowości z kraju bagietek, nie był jednak model sprzed 10 lat, ale plasujący się w klasie średniej, designerski model 508. To właśnie ten samochód wyznacza obowiązujący kierunek stylistyczny, a odzwierciedla go przede wszystkim jego przednia część. Elementy wspólne z 208-ki z 508-ką nie są więc przypadkowe.
Na wzór starszego brata, przede wszystkim został zmniejszony wlot powietrza. Nie zajmuje on już prawie całej powierzchni zderzaka i zgrabnie wchodzi pod pokrywę silnika. Poza najtańszym modelem ACCESS, atrapa chłodnicy jest otoczona elegancką chromowaną obwolutą, a po środku ma wkomponowane miejsce na montaż tablicy rejestracyjnej. Uwagę przykuwa ciekawy element tuż pod maską - to wąski lśniący pasek z wyżłobionym napisem PEUGEOT. Identyczny akcent znamy ze wspomnianego 508.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Największe wrażenie wywarły na nas jednak niesamowite reflektory o wyraźnych konturach, "uzbrojone" w nowoczesne światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED. Niestety ten element nie występuje we wszystkich wersjach wyposażeniowych. Także pokrywa silnika została upodobniona do bardziej luksusowych modeli - w jej centralnej części dominuje wyżłobienie w kształcie nosa, z wkomponowanym po środku znaczkiem marki. Zgrabny zderzak zyskał wydatne przetłoczenie w dolnej części i ładnie wlepione po bokach światła przeciwmgłowe. Lamp przeciwmgielnych nie znajdziemy tylko w najuboższym modelu ACCESS.
Zwarta i zgrabna sylwetka 208, wcale nie przerosła poprzednika. Choć rzadko się to zdarza, nadwozie auta wymiarowo się zmniejszyło. Designerzy rysując bryłę, zrezygnowali z napompowanych błotników i wydatnych zderzaków, dzięki czemu auto nabrało lekkości i zdecydowanie lepiej zachowuje proporcje. Zamiast ostrych linii otrzymujemy wygładzony, dżentelmeński charakter. 5-drzwiowa wersja różni się stylem profilu, od wersji 3-drzwiej. Boczne linie karoserii inaczej przecinają błotniki i drzwi.
Testowany przez redakcję SuperAuto24.pl 5-drzwiowy model, jest wersją o delikatnie bardziej stonowanej linii bocznej. Pierwsza kreska wychodząca z błotnika przedniego załamuje się w miejscu lusterka i dalej stanowi podkreślenie okien. Druga wychodząca od zakończenia tylnej lampy, przebiega przez klamkę tylnych drzwi i kończy się na klamce przedniej. Trzeci charakterystyczny akcent to wzdłużne cięcie przez drzwi tuż nad progiem. Nadkola obrysowane jedynie wyraźnym łukiem, nie mają już nic więcej wspólnego z muskularnymi błotnikami poprzednika 207.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Tył to emocjonujące krągłości. Spokojnie narysowany zderzak, układa się przy tylnej klapie bagażnika w układ litery V. W dolnej części otrzymał poprzeczne przetłoczenie z czarnym zakończeniem w stylu dyfuzora, a po środku lampę przeciwmgłową, będącą ukłonem w kierunku hitowej 206-tki. Najbardziej charakterystyczne są jednak ekspresyjnie nakreślone lampy, układające się w nietypowy kształt. Klosze świateł z diodami bajeranckimi LED wewnątrz, będą teraz znakiem rozpoznawczym numeru 208. Nad znaczkiem lwa w klapie, widnieje chromowana listwa z napisem PEUGEOT. Trzecie światło STOP zwyczajnie wkomponowano w zakończenie klapy. Osoby lubiące sportowe akcenty, mogą wypatrywać w najdroższej wersji ALLURE małego spoilerka na klapie.
W katalogu fabrycznych elementów oraz akcesoriów, znalazło się w sumie aż 12 wzorów obręczy, w tym aż 10 dla felg aluminiowych. Musimy przyznać, że taka liczba imponuje - jest w czym wybierać. Genialnie wyglądają aerodynamiczne lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami.
Peugeot 208 - WYMIARY
Najnowsza odmiana miejskiego Peugeota, zmalała w stosunku do poprzedniej 207-ki. Jest krótsza o 70mm (3963 mm), węższa o 10 mm (1739 mm) i tak samo niższa 10 mm (1460 mm). Jedynie rozstaw osi pozostał ten sam co w 207 i wynosi 2538 mm. W porównaniu do poprzedniej generacji, auto zaliczyło dodatkowo kurację odchudzającą - wraz z rozmiarami, zmalała jego masa własna. Bazowy model 5-drzwiowy waży 1050 kg, ale najcięższy z mocnym 155 konnym silnikiem, może mieć za to masę 1165 kg. Symbolicznie wzrosła pojemność bagażnika o 15 litrów - teraz zamiast 270 l, jest ich 285. Po złożeniu siedzeń przestrzeń można powiększyć do 1076 l.
Peugeot 208 - KOLORY NADWOZIA
Model 208 można kupić w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowa bezpłatna barwa to Biały Banquise. Pozostałe 9 lakierów metalizowanych wymaga dopłaty 1 800 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne w kolorze czarnym są cechą najtańszej wersji ACCESS. Lakierowane lusterka i klamki drzwi w barwie nadwozia występują w wyższych modelach ACTIVE i ALLURE.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Jeszcze inaczej sprawa się mia w kwestii zewnętrznych chromowanych elementów wykończeniowych - listwy podokienne i łuki szyb w chromie, wraz z obudowami lusterek bocznych, są cechą tylko najbogatszego ALLURE. Wygląd wlotu powietrza także zmianie się w zależności od wersji: ACCESS - grill czarny z szarą ramką, ACTIVE - grill czarny z chromowaną obwolutą, ALLURE - grill szary i lśniący z chromowaną obwódką.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Nowy Peugeot 208 w salonach oferowany jest z aż siedmioma silnikami. W rekach SuperAuto24.pl znalazł się model ALLURE z benzynowym motorem 1.4 VTI o mocy 95 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni skrzyni begów? Ile benzyny spala stylowy francuz w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego Peugeota 208 na SuperAuto24.pl.