Peugeot 208 - WNĘTRZE
Nowy model Peugeota to nie tylko stylowe i eleganckie nadwozie, ale także niesamowite i zaskakujące wnętrze. Samochód jest po prostu tak samo ładny na zewnątrz, jak w kokpicie, a to niezwykle mocne argumenty, przemawiające za wyborem samochodu szczególnie u kobiet. Stylistyka deski rozdzielczej jest bardzo innowacyjna. Co ciekawe wyszła spod ręki Polaka - designera Adama Bazydło, który zaprojektował wcześniej pasażerski przedział 508-ki.
Przejdźmy więc do oceny testowanej przez SuperAuto24.pl 208-ki, w najbogatszej wersji wyposażenia ALLURE. W ofercie Peugeota poza opcją, którą mieliśmy okazję jeździć, są dostępne jeszcze dwie - ACCESS i ACTIVE. Estetykę widać we wszystkich elementach kokpitu. Zastosowane tworzywa są bardzo dobrej jakości i wyraźnie wyróżniają się na tle konkurencji. Czołowy element deski rozdzielczej został wykonany z miękkiego tworzywa uginającego się pod palcami. Plastiki cieszą zmysły i oczy, i co ważne zostały spasowane z należytą starannością.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Płynnie nakreślone linie deski, posiadają wiele ciekawych detali. Kanały powietrzne obudowano tworzywem w barwie lakieru fortepianowego. Podobnie sprawa się ma w przypadku nadbudówki z miejscem na radioodtwarzacz lub dotykowy ekran. Auto w miejscu z automatyczną klimatyzacją, zamiast pokręteł ma guziki i również posiada lśniący lakierowany panel. Boczki drzwiowe otrzymały masywne obudowy z grubym, lakierowanym uchwytem do zamykania, który w zależności od wersji, może być w różnym kolorze. Wykończenie standardowe wszystkich odmian to chromowana klamka drzwi. Nawet drążek lewarka skrzyni biegów ma niebanalny kształt.
We wnętrzu "dwieścieósemki" mamy przede wszystkim nadzwyczajny zestaw wskaźników, nietypowo umieszczony na szczycie deski rozdzielczej. Takie rozmieszczenie ma ułatwić przenoszenie wzroku z zegarów na drogę. Z tego powodu, by koło kierownicy nie zasłaniało wskaźników, zostało nieco spłaszczone i zmniejszone do średnicy zaledwie 32-34 cm (przeważnie kierownice posiadają średnice około 37-38 cm). Zakres regulacji kolumny i wysokości siedziska jest bardzo duży, dzięki czemu można znaleźć taką pozycję, by górna część steru nie przysłaniała zegarów. Trójramienna gruba kierownica, podstawowo wykonana jest z tworzywa sztucznego. Skórzane obicie koła z chromowanym wykończeniem, to wyłącznie cecha wersji ALLURE.
Spłaszczone tuby z cyferblatami obrotomierza i prędkościomierza przypominają nieco styl znany z nowych samochodów marki Audi. Czytelność zestawu jest bardzo dobra. W centralnym miejscu umieszczono monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego, który pokazuje ważne wskazania. Bardziej zaawansowany kolorowy wyświetlacz to cecha wersji ALLURE. Przyjazne białe podświetlenie nie męczy oczu w trakcie jazdy. Po przekręceniu kluczyka do pozycji zapłonu, wskazówki zegarów automatycznie zaliczają pełny obieg po tarczach. Niestety odczytywanie wskazań nie dla każdego będzie komfortowe. Podczas testu sprawdziliśmy, jak zapatrują się na pomysł wysoko osadzonych zegarów przypadkowe osoby, które zasiadały za kierownicą. Patrzenie na wskaźniki znad kierownicy nie wszystkim przypadło do gustu. Górna część steru według osób o niższym wzroście, zasłaniała nieco wskaźniki.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Kilka słów o układzie wentylacji. Niestety klimatyzacji nie ma w podstawowej wersji ACCESS - za manualną, sterowaną pokrętłami musimy zapłacić 2 000 zł. W modelach ACTIVE manualna klima jest standardem. Dopiero w najwyższej opcji ALLURE na pokładzie montowana jest klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, która w plasującej się poziom niżej wersji ACTIVE kosztuje 1 000 zł. Elektrycznie sterowane szyby przednie są standardem. Elektryka i podgrzewane lusterek bocznych ze zintegrowanymi kierunkowskazami, jest seryjne w ACTIVE i ALLURE. W najtańszym modelu ACCESS taki zestaw kosztuje 250 zł. Składane elektrycznie lusterka boczne w aucie to dopłata 250 zł. Styliści dużo uwagi poświęcili również oświetleniu wnętrza kabiny. Wybór padł na białe światło – dominujące na wyświetlaczach – oraz diodowe LED, które daje niebieską poświatę o różnych odcieniach. Bogatą wersję ALLURE opatrzono lampkami nie tylko w podsufitce, ale też w podnóżkach i w półce konsoli centralnej.
WIDEO - zobacz wnętrze Peugeota 208:
Komfort i przestronność
Designerzy wiele uwagi poświęcili poprawie rozplanowania wnętrza. Mimo zmniejszonych wymiarów auta, przestrzeń w kabinie jest większa. Osoby siedzące z przodu nie mogą narzekać na brak miejsca dla głów, nóg, czy ramion. Nabywcę z pewnością ucieszy fakt, że nie trzeba płacić za regulację kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach, która jest podstawowa. Dzięki dwustopniowemu położeniu niewielkiego koła steru, uzyskanie dogodnej pozycji "za kółkiem" jest o wiele łatwiejsze.
Siedzenie są duże i dają się łatwo regulować. Najbogatsza wersja ALLURE posiada mocno wyprofilowane fotele - właśnie w takie był wyposażony testowany przez SuperAuto24.pl model 208-ki. Siedziska są niesamowicie wygodnie i nie ma mowy o zmęczeniu się w nich nawet w długiej trasie. O komfort dba już w serii trzystopniowa regulacja (wzdłużna, pochylenia i na wysokość). Pozycja fotela mimo sporej możliwości regulacji, w najniższym położeniu i tak jest dość wysoka.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Więcej miejsca znajdą przede wszystkim pasażerowie tylnego przedziału. W porównaniu z modelem 207 jest o 5 centymetrów więcej przestrzeni na kolana. Kanapa i boczki drzwiowe są przyzwoicie wyprofilowane. Cieszą też wgłębienia w podsufitce, dzięki którym nawet osoba o wzroście 190 cm nie będzie narzekać na brak komfortu. Podróż w cztery dorosłe osoby jest naprawdę komfortowa. Barwione fabrycznie na niebiesko okna w 208-ce nie grzeszą wielkością, przez co kabina jest przyciemniona. O światło w kokpicie i wrażenie przestronności ma zadbać opcjonalny szklany dach panoramiczny, który kosztuje 1 600 zł. Szyby tylnego przedziału są przyciemnione fabrycznie w wersji ALLURE, a w modelu ACTIVE wymagają dopłaty 400 zł.
Podgrzewanie foteli kosztuje 700 zł, ale jest też oferowane w zestawie ze skórzanym obiciem siedzeń. W zależności od standardu wyposażenia fotele mogą mieć tapicerkę materiałową, materiałowo-skórzaną, skórzaną, a także połączenie skóry i alcantary. Dekoracje deski można otrzymać w różnych odcieniach: niebieskim, czarnym, szarym, chromowanym - pełna gama wykończeń daje duże możliwości personalizacji w nowoczesnym i wyrafinowanym stylu.
Kolorystyczne wersje tapicerki i deski
Peugeot 208 - RADIO i NAWIGACJA
Podstawowo w modelu ACCESS Peugeot oferuje tylko instalację do montażu radia. Dopiero za dopłatą 1 000 zł dostępny jest radioodtwarzacz CD/MP3 z 4 głośnikami z przodu, gniazdem AUX i sterowaniem z kolumny kierownicy. Taki zestaw jest już fabryczny w ACTIVE, a za dodatkową opłatą 700 zł, system może być rozszerzony o: Bluetooth, zestaw 6 głośników, gniazdo USB i AUX w desce rozdzielczej, zestaw głośnomówiący bluetooth i funkcję przesyłania muzyki Streaming Audio.
Bardziej nowoczesny design konsola 208-ki, można osiągnąć dzięki Multimedialnemu Ekranowi Dotykowemu o rozdzielczości 800×480 (wersja ALLURE - standard, wersja ACTIVE - dopłata 1 500 zł, wersja ACCESS - niedostępny). System ten jest połączony ze sterowaniem funkcjami auta, za sprawą ekranu dotykowego, co z kolei ułatwia komunikację między kierowcą a pojazdem. Zestaw Multimedialny zawiera: kolorowy dotykowy ekran LCD 7", radio z MP3, 6 głośników, gniazdo USB i AUX, sterowanie z kierownicy, zestaw głośnomówiący bluetooth, czy funkcję przesyłania muzyki Streaming Audio. Za dodatkowy odtwarzacz CD ukryty w schowku, trzeba dopłacić 400 zł.
>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Powyższy zestaw połączony z dodatkową nawigacją satelitarną i mapą Eurpy kosztuje: wersja ALLURE - 1 900 zł, wersja ACTIVE - 3 400 zł, wersja ACCESS - niedostępny. Audiofilski System Hi-Fi renomowanej marki JBL z 8 głośnikami i dodatkowym subwooferem w bagażniku, kosztuje 1 500 zł.
Obsługa dotykowego panela nie jest trudna. Wystarczy poświęcić kilkanaście minut na naukę obsługi sterowania na postoju, żeby później intuicyjnie korzystać z funkcji zestawu podczas jazdy. Ekran nie odciąga zbytnio kierowcy od prowadzenia samochodu, ponieważ znajduje się w zasięgu ręki oraz w polu widzenia. Dzięki temu zapewnia bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, nie zakłócając przy tym harmonii deski rozdzielczej.
Peugeot 208 - SCHOWKI
Ilość skrytek w kokpicie 208-ki nie jest porażająca. Podstawowo dostajemy duży zamykany schowek usytuowany w desce, przy kolanach pasażera. W wersjach ACITVE i ALLURE jest dodatkowo podświetlany, i chłodzony w wersjach z klimatyzacją. Drzwiczki schowka posiadają dodatkowy otwór przykładowo na okulary. W konsoli środkowej pod sterowaniem klimatyzacji znajduje się głęboka półeczka, idealna na portfel i telefon komórkowy. Bliżej lewarka usytuowano dwa uchwyty na butelki, czy kubki. Dostępny jest podłokietnik środkowy z otwieranym schowkiem - jego koszt to 300 zł. Tapicerki drzwi przednich posiadają obszerne kieszenie - zmieści się w nich naprawdę sporo. W konsoli centralnej uplasowano seryjne gniazdo 12V.
Tylne drzwi posiadają nieco mniejsze półki. Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami dla kierowcy i pasażera to cecha najbogatszego ALLURE. Standardowo w modelach bez podłokietnika, w zakończenie tunelu środkowego wkomponowano uchwyt na napój. Dopiero w tylnym przedziale w wersji z podłokietnikiem brakuje półeczki na drobnostki i butelkę. Oparcia sportowych foteli w wersji ALLURE oferują dodatkowo przydatne kieszenie na gazety.
Peugeot 208 - BAGAŻNIK
Pojemność kufra w stosunku do poprzedniego modelu 207, symbolicznie wzrosła o 15 litrów - teraz zamiast 270 l, jest ich 285. Wynik ten jest typowy dla auta segmentu B. Dla przykładu: Kia Rio oferuje 288 l, Fiat Punto - 275 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l, Toyota Yaris 288 l, Suzuki Swift - 211 l. Najwięcej ma Skoda Fabia II - 300 l i Citroen C3 - 300 l.
Bagażnik 208-ki jest wystarczający. Zmieszczą sie w nim spore zakupy, czy bagaże na rodzinny wyjazd weekendowy. Klapa drzwi unosi się wysoko nad głowę. Bardzo niskie osoby mogą mieć nawet problem z sięgnięciem do niej, po otwarciu. Podłoga ma regularne kształty, a otwór jest dość duży. Przestrzeń można lepiej zagospodarować dzięki składanej kanapie. Po złożeniu siedzeń przestrzeń zwiększa się do 1076 litrów. Niestety w najuboższym ACCESS oparcie nie jest dzielone. Asymetryczne składanie 60/40 występuje w wersjach ACTIVE i ALLURE. Po złożeniu nie dostajemy równej powierzchni, a na podłodze powstaje nieduży próg załadunkowy.
Lampka oświetlająca kufer jest standardem. Ścianka po lewej stronie posiada przydatna gumkę do mocowania różności. We wnęce pod podłogą standardowo kryje się pełnowymiarowe, stalowe koło zapasowe oraz narzędzia. W przypadku modeli z felgami aluminiowymi w rozmiarze 17", zapasówka jest 17-calową alufelgą.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego 208 oraz cenach auta. Ile kosztuje najtańszy model w salonie? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Peugeota 208 na SuperAuto24.pl.