Peugeot 301 - SILNIKI
Pod maską małego sedana lokowany jest jeden z trzech dostępnych w ofercie rzędowych silników. Małolitrażowe jednostki oparto na dwóch wariantach benzynowych i jednym wysokoprężnym. Silniki benzynowe posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa ze zmiennymi fazami rozrządu. Do wyboru jest trzycylindrowy motor o pojemności 1.2 VTi o mocy 72 KM i 110 Nm oraz czterocylindrowy 1.6 VTi generujący 115 KM i 150 Nm. Jedyny wysokoprężny motor o pojemności 1.6 HDi charakteryzuje się bezpośrednim wtryskiem typu Common-Rail i turbosprężarką. Układ ten dostarcza 92 KM i 230 Nm.
>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary taniego sedana <<<
W każdej wersji silniki spinane są z 5-biegowymi przekładniami manualnymi. Dla jednostki 1.6 VTi 115 KM dostępna jest jeszcze w ofercie automatyczna skrzynia 4-stopniowa. Oferuje ona kierowcy ustawienia pomiędzy trybem automatycznym dostosowującym się do trybu jazdy, a trybem sekwencyjnym pozwalającym na samodzielny wybór przełożenia. Moc przenoszona jest na koła przednie.
Peugeot 301 1.6 HDi 92 KM - TEST
Turbodiesel pracujący pod maską "trzystajedynki" jest dość cichą jednostką jak na "ropniaka". Wsłuchując się z kabiny w pracę motoru pozostawionego na biegu jałowym, do uszu owszem dochodzi pomruk diesla, ale nie jest on absolutnie uciążliwy. Gdyby nie oszczędności, przez które brakuje maty wygłuszającej pod maską, z pewnością sprawa akustyki przedstawiałaby się jeszcze lepiej. Przez cięcie kosztów zapomnijmy również o dolnej osłonie zabezpieczającej silnik. Wyraźnie bardziej słyszalny dźwięk motoru robi się w trakcie wkręcania go w wyższy zakres obrotowy oraz jazdy z większymi prędkościami. Nie ma za to natomiast mowy o jakichś nieprzyjemnych wibracjach odczuwalnych na karoserii. W temacie skrzyni biegów, mimo iż wyczuwa się delikatny opór wybieranych przełożeń, to trzeba powiedzieć, że 5-biegowa przekładnia działa jak trzeba. Ze względu na niewielką moc silnika, brak szóstego biegu wcale nie doskwiera.
>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Mimo niewielkiej mocy silnika sedan cechuje się przyzwoitą dynamiką. Stajnia 92 koni mechanicznych w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 230 Nm, osiąganym przy 1750 obr/min, wystarczająco radzi sobie z napędzeniami auta. Zasługą tego jest niewielka waga osobowego Peugeota, wynosząca 1090 kg. Kierowca w ruchliwym mieście nie musi obawiać się, że zostanie zatrąbiony przez innych użytkowników, bo szybsze wystartowanie spod świateł z towarzyszącym piskiem opon to nie problem. Oferowana moc jak ulał pasuje do zwykłej, codziennej eksploatacji. Pozamiejska jazda testowanym egzemplarzem również nie była wyzwaniem. Pracujący pod pokrywą "turbodieselek" osiąga większe prędkości gdy się tego bardzo chce, ale elastyczność nie jest już jego zbyt mocną stroną. Z kompletem osób na pokładzie wyprzedzanie tirów nie idzie tak łatwo, dlatego kierowca dwa razy musi się zastanowić nad wykonaniem pożądanego manewru. Po dociążeniu pokładu i bagażnika, przed zmianą biegu na wyższy warto pociągnąć obroty silnika w wyższy zakres 4000 obr/min.
>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Nieduże auto osiąga też sporą szybkość dochodzącą nawet do 180 km/h, ale wyższe prędkości niestety znacznie czuć na karoserii. Jazda powyżej 120 km/h skutkuje zwiększającym się hałasem i rosnącą świadomością zbyt szybkiego przemieszczania się, przez wkradające się do wnętrza szumy. Według danych katalogowych producenta, ze startu zatrzymanego przyspieszenie do 100 km/h, trwa 11,2 sekundy, co jest dobrym wynikiem. Trzeba jednak wziąć pod uwagę ważny aspekt - im szybciej, tym apetyt na ON miarowo rośnie, a zaletą 301-ki jest właśnie spokojna eksploatacja, a nie żyłowanie osiągów.
Peugeot 301 1.6 HDi 92 KM - SPALANIE
W zbiorniku mieści się 50 litrów paliwa. Klapka wlewu otwiera się jedynie za pomocą cięgna przymocowanego do łapki umieszczonej typowo przy fotelu kierowcy. Po jej otwarciu nie trzeba już używać kluczyka do korka. Według danych producenta testowany Diesel 1.6 litra HDi o mocy 92 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 185/65 R15 spala: 4,8 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowala się dawką 3,7 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 4,1 litra/100km.
Katalogowe dane dotyczące spalania podczas testu SuperAuto24.pl niewiele odbiegały od tych generowanych w rzeczywistości. Francuskie 1.6 HDi zalicza są do grona bardzo oszczędnych silników. Przy spokojnej ekonomicznej jeździe w trasie osiągnięcie fabrycznego wyniku nie jest problemem. Najniższe spalanie jakie uzyskaliśmy to 3,8 litra "na setkę", na dystansie 110 kilometrów z czterema osobami na pokładzie i włączoną klimatyzacją (świetny wynik). Nawet przy jeździe miejskiej obserwowaliśmy nieduże zapotrzebowanie na ON, które wynosiło 6 l/100 km. Średnie zużycie w trybie mieszanym oscylowało w granicach 5,0 l/100 km, przy podkreśleniu, że testy odbywały się przy statecznym przemieszczaniu się.
Komputer pokładowy z ekranem monochromatycznego wyświetlacza przy zegarach, to seryjne wyposażenie 301, co jest dużym plusem, jak na budżetowy pojazd. W najbogatszej odmianie ALLURE cechującej się zabudowanym radioodtwarzaczem, komputer jest przeniesiony z tablicy zegarów na obszerniejszy wyświetlacz graficzny w panelu centralnym (tak jak w teście). Informacje na temat spalania zdobywa się przy użyciu poręcznego przycisku wpasowanego w zakończenie manetki sterowania wycieraczkami. Komputer prezentuje następujące wartości: średnie zużycie paliwa, chwilowe zużycie paliwa, przebieg kilometrów, pokonany dystans podróży oraz pozostałą ilość kilometrów do przejechania. Jest też zegarek i termometr.
Peugeot 301 1.6 HDi - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 Turbo |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 68 kW/92 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
180 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,2 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 |
Masa własna/ładowność | 1090 kg |
Opony | 195/55 R16 |
Emisja CO2 | 108 g/km |
Bagażnik/ po złożeniu kanapy | 506 l/ 1332 |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowego francuskiego sedana. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak przedstawia się zwrotność wozu? O tym w 3. odcinku dziennika testu Peugeota 301 na SuperAuto24.