Pierwsza generacja Peugeota 308 pojawiła się w 2007 roku i była produkowana do roku 2013. Model ten zastępował wysłużoną trzysta-siódemkę. 308 drugiej generacji zadebiutował cztery lata temu i zerwał z francuskim schematem nadawania nowym modelom kolejnych cyfr w nazwach.
Delikatnie
Jeśli przyglądacie się zdjęciom odświeżonego 308 i nie za bardzo wiecie, co tak naprawdę się zmieniło, to nie jesteście jedyni. Stylistyczne zmiany są kosmetyczne i symboliczne. Co prawda dostrzegłem przemodelowany przedni zderzak, ale inne modyfikacje nadwozia musieli mi wskazać pracownicy Peugeota.
Zobacz też: TEST nowy Peugeot 5008: w końcu na dobrej drodze
Oprócz wspomnianego zderzaka nowy Peugeot 308 ma także bardziej pionowy przedni grill, w który wkomponowano lwa. Przyciemniono klosze tylnych reflektorów oraz dano możliwość wyposażenia auta w przednie światła w technologii Full LED. Zmianom poddano także... klapkę wlewu paliwa. Nie jest to jednak decyzja podyktowana innym podejściem do stylistyki lecz faktem wkomponowania dodatkowego wlewu czynnika AdBlue.
Czy więcej zmian odnajdziemy we wnętrzu? Nic z tych rzeczy. Tutaj również modyfikacje są kosmetyczne i praktycznie niewidzialne na pierwszy rzut oka. Odświeżony 308 otrzymał nową nawigację z trybem 3D Online. Zmienił się także układ wirtualnych przycisków funkcyjnych. Te częściej używane (radio, nawigacja, klimatyzacja) znalazły się bliżej kierowcy, a pozostałe ulokowano bliżej pasażera. Wymieniono również ekran z opornościowego na pojemnościowy. Szkoda, że nie zdecydowano się na przywrócenie tradycyjnego panelu klimatyzacji. Co prawda ograniczenie fizycznych przełączników do minimum wygląda nowocześnie, ale obsługa zmiany temperatury oraz siły nawiewu przez panel dotykowy nie jet najbardziej ergonomicznym i przyjaznym użytkownikowi rozwiązaniem.
Spotęgowana technologia?
Najwięcej zmian we francuskim kompakcie po liftingu zaszło w miejscach praktycznie nie widocznych gołym okiem. Wszystkie poważniejsze modyfikacje Peugeot nazywa spotęgowaną technologią. O co dokładnie chodzi?
Przeczytaj: TEST Peugeot 3008 1.6 THP Allure: efekt wow!
Nowy 308 otrzymał szereg systemów bezpieczeństwa. Od teraz na pokładzie mogą znaleźć się m.in. aktywny asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system rozpoznawania znaków, system automatycznej zmiany świateł, system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz awaryjny hamulec bezpieczeństwa. Wiele, żeby nie powiedzieć wszystkie z wyżej wymienionych rozwiązań nie brzmią innowacyjnie i są dostępne w większości aut konkurencji. Jednak w chwili debiutu Peugeota 308 tak zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie były dostępne w autach kompaktowych. Francuzi postanowili więc nadrobić zaległości.
Kolejnymi dużymi zmianami są nowe silniki. Benzynowa jednostka 1.2 PureTech otrzyma filtr cząstek stałych. Zabieg ten spowodowany jest koniecznością spełnienia wyśrubowanej normy Euro 6.2. Moc oraz maksymalny moment obrotowy nie zmienią się. Jedynie spalanie ma być nieco niższe.
Zmiany nie ominą także jednostki wysokoprężnej 1.6 BlueHDI, która zostanie zastąpiona silnikiem 1.5 BlueHDI. Nowy motor posiada aż 80% nowych części, zachowuje cztery cylindry i w przypadku odmiany 130-konnej zyskuje dodatkowe 10 KM mocy względem wersji 1.6 HDI 120 KM. Podobnie jak w przypadku odmiany benzynowej zmiany w "ropniaku" podyktowane są coraz ostrzejszymi normami emisji spalin. Nowością jest także automatyczna skrzynia EAT8, która ma zastąpić starszy 6-biegowy automat.
Klasę mniejsze: Peugeot 2008 1.2 PureTech i Honda HR-V 1.5 i-VTEC
Bardzo bym chciał podzielić się z Wami uwagami na temat tego jak jeździ 308 wyposażony w jeden z nowych silników oraz 8-biegowy automat, ale... takie auta nie były dostępne podczas prezentacji. Tak wyposażone egzemplarze pojawią się w Polsce pod koniec października.
Ceny Peugeota 308 rozpoczynają się od 68 000 zła za wersję Acces, ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech, a kończą na 139 900 zł za odmianę GTI. Nowością w cenniku jest wersja Bussiness Line (od 73 300 zł) stworzona z myślą o klientach flotowych, zawierająca m.in. komfortowe fotele oraz system multimedialny z ekranem dotykowym.
.
Peuget 308 po liftingu - polski cennik
.
Silnik/wersja | Access | Business line | Active | Allure |
1.2 Puretech 110 KM M5 | 68 000 zł |
73 300 zł |
72 500 zł |
- |
1.2 Puretech 130 KM M6 | - | - | 75 600 zł |
82 600 zł |
1.2 Puretech 130 KM EAT6 |
- | - | 81 600 zł |
88 600 zł |
1.6 BlueHDi 100 KM M5 | 74 400 zł |
79 700 zł |
78 900 zł |
- |
1.6 BlueHDi 120 KM M6 | - | 85 700 zł |
84 900 zł |
91 900 zł |
1.6 BlueHDi 120 KM EAT6 |
- | - | 90 000 zł |
97 900 zł |
2.0 BlueHDi 150 KM EAT6 | - | - | - | 99 700 zł |
.
Peuget 308 SW po liftingu - polski cennik
.
Silnik/wersja | Access | Business line | Active | Allure |
1.2 Puretech 110 KM M5 | 73 000 zł |
73 300 zł |
77 500 zł |
- |
1.2 Puretech 130 KM M6 | - | - | 80 600 zł |
88 300 zł |
1.2 Puretech 130 KM EAT6 |
- | - | 86 600 zł |
94 300 zł |
1.6 BlueHDi 100 KM M5 | 79 400 zł |
84 700 zł |
83 900 zł |
- |
1.6 BlueHDi 120 KM M6 | - | 90 700 zł |
89 900 zł |
97 600 zł |
1.6 BlueHDi 120 KM EAT6 |
- | - | 95 900 zł |
103 600 zł |
2.0 BlueHDi 150 KM EAT6 | - | - | - | 105 400 zł |
.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Olej napędowy |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM/ przy 3500 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 300 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,9 sekundy |
Skrzynia biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
4,5 l/ 3,3 l/ 3,8 l |
poziom emisji CO2 |
99 g/km |
Długość | 4585 mm |
Szerokość | 1804 mm |
Wysokość | 1461 mm |
Rozstaw osi |
2730 mm |
Masa własna |
1380 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1870 kg |
Pojemność bagażnika |
556 l/1606 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe went./ tarczowe |
Zawieszenie przód |
Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
195/55 R15 |