Stylowe nadwozie
Peugeot wraz z wprowadzeniem nowej linii modelowej, na nowo zdefiniował swój język stylistyczny. Stało się tak również w przypadku najnowszego 308 SW, którego koncepcja zmieniła się mocno z porównaniu do poprzednika. Na pierwszy rzut oka samochód nie szokuje już wyglądem tak jak pierwsza generacja, która - choć ciekawa, praktyczna i solidnie wykonana, swoim oryginalnym designem zniechęcała do zakupu bardziej konserwatywną część klienteli.
Francuzi poważnie przemyśleli sprawę, aby tym razem trafić w gust klientów bez pudła. Przede wszystkim odeszli oni od awangardowej koncepcji wielkiej "paszczy lwa" z przodu z mocno rozciągniętymi reflektorami i od niemal pionowej klapy bagażnika. Nowe 308 SW jest mniej ekstrawaganckie, ale naprawdę dynamiczne. Peugeot osiągnął zamierzony cel, projektując samochód atrakcyjny, do którego stylistyki nie trzeba się przyzwyczajać. Wystarczy spojrzeć, by szybko przekonać się do jego wyglądu.
Pas przedni francuskiego kombi czaruje nas światłami LED-owymi, które w najbogatszej odmianie Allure wykonano w technologii full-LED. Każdy z reflektorów posiada wtedy zespół aż 31 diod, które są dwa razy bardziej energooszczędne, niż tradycyjne oświetlenie. Obramowany chromem grill dodaje eleganckiego wyglądu. Linia boczna jest smukła i płynna. Pomimo zwiększonego w porównaniu do hatchbacka o 11 cm rozstawu osi i o 22 cm zwisu tylnego, udało się zachować odpowiednie proporcje sylwetki. Udanym akcentem na koniec jest dynamicznie zaprojektowana tylna część nadwozia z obniżonym dachem i mocno pochyloną tylną szybą. W końcu dzisiaj kombi musi być nie tylko praktyczne, ale ma też świetnie wyglądać.
Nowoczesne i pojemne wnętrze
Projekt wnętrza 308 SW został żywcem przejęty z odmiany hatchback. Mamy tu więc zupełnie nową koncepcję nazwaną PEUGEOT i-Cockpit. Jej podstawowe założenia to mała kierownica, wysoko umieszczone zegary (pozwalające na obserwowanie wskazań bez odrywania wzroku od drogi), a także obsługa wszelkich funkcji za pomocą dużego dotykowego ekranu.
Aby docenić zamysł Peugeota, należy porzucić przyzwyczajenia z jazdy samochodami z tradycyjną deską rozdzielczą. Podstawową sprawą jest jak najniższe ustawienie kierownicy, która w takim położeniu jest po prostu najwygodniejsza w obsłudze. Dzięki takiemu rozwiązaniu podczas jazdy kierowca trzyma ręce wyraźnie niżej, co wpływa na mniejsze zmęczenie mięśni rąk. Taka pozycja "za kółkiem" daje też poczucie jazdy samochodem o sportowym charakterze. Faktycznie, za kierownicą 308 aż chce się dynamicznie jeździć. Rzeczą, która wymaga nieco przyzwyczajenia, jest brak tradycyjnych przyrządów do obsługi m.in. klimatyzacji. Niemal wszystkie funkcje są realizowane za pomocą ekranu dotykowego. Zwolennikom konwencjonalnych przycisków pozostaje podstawowa wersja wyposażenia Acces, w której mamy zwykłe przełączniki zamiast wielkiego ekranu.
Przeczytaj: Seat Leon vs Peugeot 308: hiszpański temperament kontra francuski styl
Tak jak pięciodrzwiowa odmiana, również kombi zostało zbudowane na najnowszej platformie modularnej EMP2 (Efficient Modular Platform). Dzięki jej zastosowaniu, konstruktorzy w łatwy sposób mogli zwiększyć rozstaw osi o 11 cm względem hatchbacka. Ta dodatkowa przestrzeń została przeznaczona na poprawę przestronności dla pasażerów w tylnym rzędzie siedzeń i zmaksymalizowanie pojemności bagażnika. Tylna kanapa została przesunięta do tyłu o 2,9 cm. W wygodniejszym wsiadaniu pomagają też szersze tylne drzwi.
308 SW mierzy 4585 mm długości, 1804 mm szerokości i 1471 mm wysokości, co pozwoliło na wygospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca dla pasażerów. Cztery dorosłe osoby bez problemów mogą wybrać się francuskim kombi w długą podróż w naprawdę komfortowych warunkach. Przestrzeń bagażowa ma pojemność 660 litrów do wysokości rolety (590 litrów nad podłogą bagażnika, 70 litrów w schowkach pod podłogą). Po złożeniu tylnej kanapy, która dzięki systemowi Magic Flat tworzy z powierzchnią bagażnika zupełnie płaską powierzchnię, mamy do dyspozycji maksymalnie 1660 litrów. Warto tutaj dodać, że przestrzeń bagażnika jest ustawna i wygodna w użytkowaniu dzięki sporemu otworowi załadunkowemu i nadkolom, które wnikają w bagażnik tylko bardzo nieznacznie.
Paleta silników
Klienci zdecydowani na silniki benzynowe będą mogli wybrać pomiędzy dwoma wariantami nowej 1.2-litrowej jednostki PureTech z systemem Start&Stop i 6-stopniową skrzynią biegów. Pierwszy z wariantów ma 110 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Według danych producenta 308 SW z tym silnikiem przyspiesza do "setki" w 11,6 s i zużywa średnio 4,7 l/100 km. Mocniejsza odmiana o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm dostępna jest również z nową skrzynią automatyczną japońskiej firmy AISIN o sześciu przełożeniach. W połączeniu z manualną skrzynią ten wariant również zużywa średnio 4,7 l/100 km, przyspieszając do 100km/h w równe 10 s. Co ciekawe, z automatem 308 SW jest szybsze o 0,5 i ma apetyt na paliwo większy o jedynie 0,2 litra.
Sprawdź też: Nowy Peugeot 308 SW - polski CENNIK przestronnego kombi
Podstawowym dieslem w gamie jest 1.6 e-HDI o mocy 92 KM (230 Nm, przyspieszenie do "setki" - 11,9s) zużywający średnio 3,9 l. Ta sama jednostka występuje też w mocniejszej, 115-konnej odmianie (270 Nm). W tym przypadku 100 km/h pojawia się na liczniku po 10,6s, a zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi 3,8l. Najmocniejszy motor w całej gamie to 2.0 Blue-HDI generujący 150 KM z pokaźnym momentem obrotowym 370 Nm. Z tym silnikiem pojedziemy naprawdę szybko (0-100 km/h w 8,9s) i oszczędnie (średnie zużycie 3,8l/100km).
Kusząca propozycja
Peugeot znakomicie przygotował się do walki o klientów w klasie kompaktowych kombi. Francuska propozycja przekonuje do siebie miłym dla oka designem nadwozia, przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem i oszczędnymi jednostkami napędowymi, wśród których silniki benzynowe to zupełna nowość, a diesle zbierają powszechnie pozytywne opinie. Jeśli tylko jesteśmy osobami, których przekonuje koncepcja wnętrza i-Cockpit, to w zasadzie trudno będzie nam wytknąć 308 SW jakieś większe wady.
Bez wątpienia najnowszy Peugeot to propozycja warta rozważenia. Za najtańszą odmianę 1.2 e-THP 110 KM w podstawowej wersji zapłacimy Access 69 700 zł. Tak naprawdę już ten podstawowy wariant zapewnia wszystko co potrzebne w kompaktowym kombi - wystarczającą moc i wyposażenie obejmujące takie elementy jak klimatyzacja, system audio, elektryczne szyby przednie, komputer pokładowy, a nawet tempomat. No i jeszcze jest ten wielki bagażnik.