Sedany, które zestawiamy w tym teście wiele łączy i wiele dzieli. Choć grają w jednej lidze w kwestii wymiarów i grupy docelowej, to mają pod maskami zupełnie różne jednostki napędowe. Różnią się wyposażeniem i ceną. A ta ostatnia ma duże znaczenie w klasie kompaktowych sedanów.
Zobacz także pełny TEST Hyundai Elantra Style 1.6 MPI
Debiut hybrydy w sedanie
Toyota Corolla Sedan po raz pierwszy jest dostępna w wersji hybrydowej. W poprzedniej generacji hybryda była zarezerwowana dla Aurisa, czyli hatchbacka i kombi. Teraz, dobrze znana jednostka 1.8 w duecie z silnikiem elektrycznym może znaleźć się pod maską sedana. Względem hybrydy stosowanej w poprzedniej generacji Corolli (w Aurisie) jest o 10 KM słabsza, ale osiągi nie uległy pogorszeniu. Z napędzaniem sedana radzi sobie przyzwoicie, choć w trasie czuć niedobór mocy. Wyciskanie siódmych potów z zespołu napędowego sprawia, że silnik wyje, kiedy jest kręcony wysoko ze stałą prędkością obrotową. Winowajcą jest rzecz jasna przekładnia CVT. Ale nie o dynamicznej jeździe mieliśmy mówić - auto potrafi być bardzo oszczędne w mieście i wystarczająco oszczędne w trasie, choć zdecydowanie nie jest to ulubione środowisko hybrydy.
Dobrze znane rozwiązania
Hyundai Elantra ma pod maską staromodne, wolnossące 1.6. Taki typ silnika, coraz rzadziej występujący wśród konkurencji, z założenia ma charakteryzować się umiarkowanym spalaniem i takimi też osiągami. Hyundai spełnia oczekiwania z nawiązką, bo choć osiągi nie zaskakują ani pozytywnie, ani negatywnie, to zużycie paliwa zachwyca. Auto ze 126-konnym silnikiem pod maską jest szalenie ekonomiczne, zarówno w trasie jak i w mieście. Mieliśmy okazję przetestować je w każdych warunkach.
Spalanie w praktyce
Corolla lubi się z miejskim trybem jazdy. Gdy warunki są odpowiednie, bez problemu zejdziemy ze spalaniem poniżej pięciu litrów na setkę. Spokojna jazda po mieście kończyła się w naszym przypadku zużyciem około 4,5 l/100 km. Jest więc nieźle, przynajmniej dopóki spędzamy większość czasu w terenie zabudowanym. Drogi szybkiego ruchu wiążą się z niezbyt korzystnymi dla hybrydy warunkami.
Porównaliśmy: Hyundai i20 Active vs. Ford Fiesta Active
Corolla z 1.8-litrowym silnikiem nie dysponuje zbyt wielką mocą, a silnik elektryczny powyżej 100 km/h za wiele nie pomoże, dlatego wyposażona w bezstopniową przekładnię Corolla jest bardzo czuła na wiatr czołowy i nachylenie jezdni. Z tego powodu w trasie ciężko jest zejść poniżej szóstki. Jeśli nie chcemy wlec się z prędkościami poniżej 120 km/h, to musimy być przygotowani na zużycie oscylujące w granicach 5,8-6,2 l/100 km. Przepisowa jazda autostradą kończy się wynikiem tuż poniżej siódemki.
Elantra również została przez nas sprawdzona w trasie. Wyniki zachwycają - od 6 do 6,5 l/100 km w mieście, aż do 5-5,5 litra w trasie, z podobnymi prędkościami, przy których Corolla zużywała około pół litra więcej. Elantrą praktycznie nie da się zrobić wyniku powyżej 7,5 l/100 km, no chyba że jeździlibyśmy cały czas na zimnym silniku i w korkach. Niesamowicie ekonomiczna jednostka, w kwestii elastyczności nie może się równać z hybrydą Toyoty, ale jeśli chodzi o ekonomię, to błyszczy na tle swojej klasy. Na dodatek jest cicha i kulturalnie pracuje.
Dwa charaktery
Choć auta grają w jednej lidze, Hyundai ma bardziej budżetowy charakter niż nowa Corolla. Toyota chce pozycjonować sedana nieco wyżej od poprzednika. Sedan ma inny przód niż hatchback i kombi - wszystko po to, by przypominał większe Camry. W stosunku do pozostałych odmian w nowej gamie, zmieniono również nastawy zawieszenie - Corolla jako limuzyna ma być bardziej komfortowa.
Japońska propozycja oferuje również lepsze wyposażenie niż Elantra, choć nie ustrzeżono się wpadek, takich jak brak wsparcia dla Apple CarPlay w systemie multimedialnym Toyoty. Hyundai ze swoim niewielkim, 7-calowym ekranem ogarnia połączenie z telefonami Apple bez problemu. W koreańskim sedanie nie uświadczymy gadżetów w postaci cyfrowych zegarów czy head-up display, z których cieszyć się mogą posiadacze Corolli.
Przeczytaj też: 7 powodów, dlaczego Toyota Corolla Touring Sports Hybrid jest lepsza od Aurisa Touring Sports Hybrid
Wykończenie wnętrza również wypada lepiej w Corolli, choć jego projekt to kwestia gustu. Nie każdemu spodoba się wystający z deski rozdzielczej tablet, ale każdy przyzna, że tworzywa użyte do wykończenia Toyoty są zwyczajnie lepsze.
W kwestii wyciszenia i wygody, oba auta zasługują na podobne noty. Można nimi wygodnie podróżować w trasie. Na pochwałę zasługują wygodne fotele Hyundaia. Corolla nieco lepiej izoluje od szumów wiatru. W obu sedanach zawodzi pokrywa bagażnika, której zawiasy wnikają do środka przestrzeni bagażowej. Pojemność samego kufra jest nieco większa w Corolli, mimo faktu, że jest to hybryda. 471 litrów w Toyocie wygrywa z 458 litrami przestrzeni w Elantrze. Hyundai za to potrafi automatycznie otworzyć klapę kufra, czego Toyota już nie zrobi.
Zobacz także: Zmiana wizerunku. Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT Selection - TEST, OPINIA
W tym, z grubsza wyrównanym, pojedynku czas przyjrzeć się również cenom. Z założenia budżetowa Elantra startuje od 64 900 zł i ma pod maską omawiany silnik benzynowy. Podstawowa Corolla z 1.6-litrową, 132-konną jednostką to sporo większy wydatek - 77 900 zł. Toyota ma jednak niezłe standardowe wyposażenie, w którym znajdzie się adaptacyjny tempomat, system wykrywania pieszych i rowerzystów czy LED-owe światła do jazdy dziennej. Elantra w najtańszej, bazowej odmianie m.in. kusi z kolei tylnymi czujnikami parkowania i skórzaną kierownicą.
Ceny i podsumowanie
Bazowa wersja Elantry wyceniona jest na 64 900 zł, a Corollę możemy mieć od 77 900 zł. Testowana odmiana Elantry (Style) to wydatek 84 900 zł. Corollę sprawdzaliśmy z kolei w wersji Executive za 115 400 zł (z silnikiem 1.6 kosztuje ona 103 400 zł). Co ciekawe, w przypadku topowych wersji, rozrzut cenowy nie jest już tak duży - w topowej odmianie, dostępnej jedynie z "automatem" Hyundai kosztuje 102 400 zł. Za Corollę w porównywalnej konfiguracji trzeba zapłacić 109 900 zł.
Testowaliśmy: Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 275 KM Performance
A które auto jest według nas lepsze? Hyundai cieszy niskim spalaniem, prostą konstrukcją i niewygórowaną ceną zakupu. Może sprawdzić się lepiej jako auto we flocie, do przewozu osób, czy dla tych, którzy boją się hybrydy. W ściśle określonej kategorii "auto do taniego przemieszczania się z punktu A do B" Elantra wygrywa.
Układu hybrydowego w Toyocie nie ma się jednak co bać. W mieście pozwala oszczędzić paliwo, poruszać się bezszelestnie w trybie EV, a na wielu rynkach oszczędzić również w chwili zakupu - na ulgach podatkowych przewidzianych dla osób, które zdecydują się na zakup hybrydy. Nowa Corolla zrobiła spory krok w porównaniu do poprzedniej generacji i inżynierom Toyoty należą się słowa uznania. Hyundai to natomiast świetna alternatywa dla poszukiwaczy klasycznych rozwiązań, których w motoryzacji jest dziś już, jak na lekarstwo.
Dane techniczne
Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT |
Hyundai Elantra Style 1.6 MPI 6MT |
|
---|---|---|
SILNIK | R4 16V + silnik elektryczny | R4 16V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1798 cm3 | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 122 KM przy 5200 obr./min. | 128 KM przy 6300 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 142 Nm przy 5600 obr./min. |
155 Nm przy 4850 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11 s | 10,1 s |
Skrzynia biegów | automatyczna bezstopniowa | manualna 6-biegowa |
Napęd | przedni (FWD) | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 50 l | 50 l |
Katalogowe zużycie paliwa (WLTP) |
od 4,3 do 5,2 l | od 5,8 do 9,2 l |
Poziom emisji CO2 (WLTP) | 98-119 g/km | 151-157 g/km |
Długość | 4630 mm | 4620 mm |
Szerokość | 1780 mm | 1800 mm |
Wysokość | 1435 mm | 1450 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm | 2700 mm |
Masa własna | 1309 kg | 1225 kg |
Pojemność bagażnika | 471 l | 458 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R17 | 205/55 R16 |
Odzież i obuwie w promocji? Sprawdź promocje na stronie Limango kody rabatowe.