Druga generacja fiata Panty debiutująca w 2003 roku, jest produkowana i wytwarzana do dziś przez spółkę Fiat Auto Poland, w fabryce w Tychach. Samochód ten zaliczył spektakularny sukces rynkowy, dlatego też wciąż pod nazwą Panda Classic, jest oferowana w polskich salonach. Panda II to pierwszy na świecie samochód segmentu A, który został wyróżniony tytułem "Car of the Year", przyznany w 2004 roku. Do dziś wyprodukowano łącznie ponad 6,4 miliona Pand, oferowanych przez producenta w kilku odmianach nadwoziowych.
Trzecia generacja popularnego malucha, zadebiutowała w 2011 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Najnowsza Panda została gruntowne odświeżena w stosunku do poprzedniczki. Produkcją tego modelu, w odróżnieniu od wcześniejszej generacji powstającej w Polsce, zajęła się włoska fabryka Pomigliano d'Arco usytuowana niedaleko Neapolu.
WYMIARY
Nowa odmiana Pandy nieznacznie urosła w stosunku do swojej poprzedniczki - jest dłuższa o 11 cm, szersza o 5 cm i wyższa o 1 centymetr. Maluch ma jedynie wciąż ten sam rozstaw osi wynoszący 2,30 m, szerokość rozstawu kół to 1,40 m. (Panda III - wymiary: 3,65 m długości, 1,64 metra szerokości i 1,55 m wysokości). (Panda II - wymiary: 3,54 m długości, 1,59 metra szerokości i 1,54 m wysokości).
STYLISTYKA
Nowym symbolem identyfikującym Pandę III jest unikalny kształt geometryczny "kwadrokoło". Niemal każdy detal małego włoskiego wozidełka został wpisany w zaokrąglony kwadrat. Patrząc na wygląd zewnętrzny Pandy III i porównując go do wcześniejszego modelu numer II, Fiacik przeszedł elegancką restylizację. Designerzy zaokrąglili znane dotąd kształty regularnej bryły nadwozia - w wyniku czego postało o wiele fajniejsze obłe "pudełko". Auto w zestawieniu z poprzedniczką wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką i bardzo dopracowanymi detalami.
Pokrywa komory silnikowej w nowej Pandzie jest bardziej wypukła, z centralnym przetłoczeniem. Kratka grilla całkiem zmieniła swój kształt - tylko logo marki pozostało identyczne. Wlot powietrza urósł i został wypełniony kratownicą skonstruowaną ze spłaszczonych prostokątów, al nie poziomych listew.
Reflektory w opozycji do Classica, teraz są zaokrąglone. Lampy zręcznie podkreślono umieszczonymi niżej kloszami świateł do jazdy dziennej, których nie miała poprzedniczka.
Kształt profilu Pandy został zachowany, ale nadwozie otrzymało znacznie mocniejsze wyoblenia blach, wpisane we wspomniany motyw "kwadrakoła". Wzdłuż dolnej linii drzwi biegnie teraz dużo szerszy pas czarnych litew ochronnych, podobnie jak na całej długości tylnego zderzaka.
Zespolone świetlne pasy z tyłu, które w Pandzie II biegły przez słupek aż do linii zderzaka, teraz wkomponowano tylko w słupki. Chromowany napis z nazwą modelu powędrował z lewej strony klapy, na sam środek, tuż pod okrągłe logo marki.
Relingi dachowe w Pandzie III są o wiele bardziej dyskretne, jak w poprzedniczce - model ten posiada ledwie wystające z dachu mocowania. Model Classic oferuje typowe mocowania, na których bez problemu można zamontować uniwersalny bagażnik dachowy.
Boczne lusterka Pandy III nie uległy zmianie - są takie same, jak we wciąż dostępnej w salonach Pandzie II Classic. W końcu po co poprawiać coś, co jest i ładne i funkcjonalne.
Innym identycznym element wykończeniowym nadwozia obu Pand, są boczne kierunkowskazy.
SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW
Pod maską Pandy III może zagościć jeden z trzech silników, z czego dwa to benzynowce. Pierwszy to dwucylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, o mocy 85 KM i 145 Nm, posiadający system Start&Stop. Drugi wolnossący silnik benzynowy to pojemność 1.2 litra 8V o mocy 69 KM i 102 Nm. Wysokoprężny silnik, to turbodoładowany motor 1.3 MultiJet II 16V o mocy 75 KM i 190 Nm. Jednostka ta wyposażona jest w dodatkowy fabryczny system Start&Stop.
Pod maską Pandy II Classic wkładany jest obecnie tylko jeden wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra 8V, generujący moc 69 KM i 102 Nm. W salonach jest dostępny już tylko taki model. W teście SuperAuto24.pl dysponowaliśmy modelem, który miał pod maską jednostkę 1.3 MultiJet 16V o mocy 70 KM i 145 Nm.
Panda III to dwa warianty przekładni biegowych. Podstawowa manualna skrzynia posiada 5 biegów i współpracuje ze wszystkimi jednostkami. Za dopłatą 4 000 zł klienci mogą dostać półautomatyczną skrzynię Dualogic dostępna dla silnika 0.9 8V TwinAir Turbo.
Panda II posiada tylko jedną, pięciobiegową skrzynię manualną. Lewarki w obu modelach Pand zostały identycznie umieszczone. Dźwignie są tuż pod ręką, ułożone wysoko w środkowej części kokpitu.
ZAWIESZENIE
Zawieszenie Pandy III niewiele się zmieniło. Samochód wykorzystuje wszystkie podstawowe rozwiązania mechaniczne Pandy II, gdyż został sbudowany na płycie podłogowej, którą dzieli już m.in. z: Fiatem 500, Fordem Ka II czt Lancią Ypsilon III. W nowej wersji tak samo postawiono na układ typu McPherson z wahaczami poprzecznymi, przymocowanymi do pomocniczej belki poprzecznej. Z tyłu pracuje tradycyjna belka skrętna z amortyzatorami i sprężynami.
Znacznie poprawiono pracę układu kierowniczego. Wykorzystuje on teraz nowy układ wspomagania elektrycznego Dualdrive, który zapewnia dużo większą precyzję działania. Auto jest wrażliwe na ruchy kierownicą i dobrze skręca. Dodatkowym udogodnieniem znanym z Fiatów jest tryb City, jeszcze bardziej podnoszący pracę wspomagania.
Lepsze jest jednak zachowanie nowej Pandy na zakrętach - nadwozie mniej się wychyla. To zasługa większej sztywności, delikatnie szerszego nadwozia i lepszego dostrojenia zawieszenia. Maluch w momencie szybciej pokonywanych łuków drogi nie traci przyczepności kół.
WNĘTRZE
Wszyscy, którzy już na początku zachwycą się estetyką nadwozia Pandy III, nie będą rozczarowani, gdy zasiądą w jej wnętrzu. Kokpit został naszpikowany bardzo dużą ilością detali, z których większość jest wpisana w zaokrąglony kwadrat. "Kwadrakółka" atakują ze wszystkich stron! Deska Pandy Classic była o wiele bardziej stonowana.
Tablica przyrządów mimo nowej stylistyki, zachowała stare, ergonomiczne rozmieszczenie. Główne przyciski sterowania nawiewem (lub pokrętła w uboższych wersjach wyposażenia), wyglądają prawie tak samo, jak w poprzedniej Pandzie. Przyciski trzeciej generacji bardziej jednak zbliżono do tych stosowanych w Fiacie 500.
Deska rozdzielcza Pandy III ujęta w swego rodzaju ramę, wygląda naprawdę uroczo, szczególnie w bogatszej wersji LOUNGE, gdzie jest dwukolorowa. Główna tablica przyrządów otrzymała połyskujący lakier, który wygląda ładnie, ale znać na nim każde każde odbicie palca i widać osiadający kurz. Utrzymanie kokpitu w czystości jest o wiele łatwiejsze w Pandzie Classic.
Panda III to totalnie odmieniony zestaw wskaźników, który na szczęście pozostał analogowy. Zegary osadzone są teraz w kwadratowych tubach, a nie pod owalnym daszkiem. Po środku jest podobnie wkomponowany elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego. Jest na nim pokazywana m.in. temperatura wody i poziom paliwa. W Pandzie Classic te wskazania znajdowały się na osobnych zegarach.
Komputerem pokładowym w obu Pandach, tak samo operujemy wygodnym guzikiem, umiejscowionym na manetce przełącznika wycieraczek.
Tunel środkowy biegnący miedzy siedzeniami, w Pandzie Classic ma zdecydowanie mniej przegródek na butelki, czy drobiazgi. Panda III została pod tym względem bardziej dopracowana. Nowością w trzeciej generacji jest nietypowa dźwignia hamulca ręcznego, która wygląda bardziej jak wajcha w samolocie.
Ciekawym detalem cieszącym oko jest faktura m.in. tapicerki drzwiowej, której powierzchnia posiada wzorek ułożony z literek tworzące słowa Panda. Przednie boczki podobnie jaj w Pandzie II, otrzymały fragment obicia z tkaniny. Półki na różności w drzwiach są o wiele większe.
Dodatkowo dołożono w Pandzie III schowek w boczku tylnym, którego nie było w Classicu. Użyte materiały wykończeniowe i tworzywa w obu Pandach, są tak samo twarde w dotyku. Jakość plastików w Pandzie III jest jednak lepsza w stosunku do poprzedniczki.
Figury "kwadrakółek" znajdziemy praktycznie wszędzie. Są one wpisane w: kierownicę, wskaźniki, klamki, maskownice głośników, przyciski, dźwignię regulacji wysokości fotela, panel sterowania radiem czy panel klimatyzacji. Nawet gałka zmiany biegów jest kwadratowa.
SIEDZENIA
Panda III to odchudzona konstrukcja foteli przednich typu "Slim". Zabieg ten przyczynił się do zwiększenia pola na nogi pasażerów z tyłu. Fotele w przednim przedniego przedziału Pandy III są nieco wygodniejsze, ale te w tylnym przedziale lepiej wypadały w Pandzie Classsic. To dlatego, że nowa Panda w przeciwieństwie do poprzedniej jest przeznaczona dla 5 podróżujących osób, a nie 4.
Panda III może mieć dzielone oparcie typu 60/40, a poprzednia Panda II oferowała dzielenie 50/50. Motywy geometryczne widnieją na obiciach tapicerki siedzeń obu generacji Pand.
RADIOODTWARZACZ
Wygląd fabrycznego radia Pandy III zmienił się diametralnie, podobnie jak położone w konsoli środkowej. Radio ze szczytu deski (jak to było w dwójce), powędrowało niżej, dzięki czemu jego obsługa jest o wiele wygodniejsza. Fiat zachował za to ten sam bursztynowy kolor wyświetlanych informacji na panelu radia, który ładnie prezentuje się po zmroku.
Na pokładzie Pandy III znalazła się jednak nowość niedostępna w poprzedniku - znany z droższych modeli Fiata czy Alfy Romeo zestaw Blue&Me (złącze typu AUX i port USB). Do tego oferowany jest system 10-przycisków sterujących radioodtwarzaczem i telefonem komórkowym z kierownicy, którego Panda II nigdy nie miała.
CENA w SALONIE
Niestety ceny Pandy III skalkulowano na dość wysokim poziomie. Podstawowy model Pandy Classic kosztuje już 26 900 zł. Najtańsza Panda III to natomiast wydatek 31 990 zł.
Wersja | Nowy Fiat Panda III | CENA | Wersja | Fiat Panda II Classic |
CENA |
FRESH | 1.2 8V 69KM | 31 990 zł | FRESH | 1.2 8V 69 KM ECO |
26 990 zł |
POP | 1.2 8V Fire 69 KM | 33 990 zł | CLASSIC | 1.2 8V 69 KM ECO | 30 990 zł |
POP | 1.3 16V MultiJet II 75 KM S&S | 43 990 zł | ACTUAL | 1.2 8V 69 KM ECO | 31 990 zł |
LOUNGE | 1.2 8V Fire 69 KM | 38 990 zł | MY LIFE | 1.2 8V 69 KM ECO | 33 990 zł |
LOUNGE | 0.9 Twinair Turbo 85 KM S&S | 46 990 zł | DYNAMIC | 1.2 8V 69 KM ECO | 37 990 zł |
.
BAGAŻNIK
Bagażnik stał się delikatnie obszerniejszy - z 205 litrów Pandy II, zrobiło się 225 litrów w Pandzie III. Klapa kufra jest tak samo jest szeroka, próg załadunkowy niski, a kształty regularne.
W wyniku złożenia oparć tylnych, pojemność w pandzie III rośnie do 870 litrów. Pojemność Pandy II po złożeniu wynosiła 855 litrów. Panda III może mieć dzielone oparcie typu 60/40, a poprzednia Panda II oferowała dzielenie 50/50.