Porsche to symbol sportowej i luksusowej motoryzacji z 90-letnią historią. Ponad 20 lat temu Porsche wypełniło lukę na rynku, tworząc SUV-a o sportowych osiągach - Cayenne. W połowie 2024 roku do sprzedaży trafiło nowe Porsche Cayenne w wersji GTS, które testowaliśmy.
Nowe Porsche Cayenne GTS
Cayenne GTS to SUV doskonały - potężny 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 368 kW (500 KM) rozpędza to ponad 2-tonowe auto do pierwszej "setki" w zaledwie 4,4 sek. Osiągi te możliwe są także dzięki zaawansowanemu zawieszeniu - pokonywanie zakrętów przy wyższych prędkościach to czysta przyjemność, biorąc pod uwagę gabaryty, ta zwinność jest zjawiskowa (Cayenne ma skrętną tylną oś).
Cayenne GTS przyciąga uwagę i budzi podziw na ulicach, bo nawet laicy zwracają uwagę na dźwięk silnika i układu wydechowego. Wrażenie robią także reflektory LED HD Matrix - to dynamiczne światła, które w nocy doświetlają drogę, nie oślepiając przy tym innych kierowców (światła drogowe, tzw. długie, "wycinają" pojazd jadący z naprzeciwka lub tuż bezpośrednio przed nami).
Auto prowadzi się nie tylko rewelacyjnie, ale też bardzo komfortowo. Wysoka pozycja za kierownicą, bardzo dużo miejsca w środku, także na tylnej kanapie, przeszklony dach, a do tego wielki bagażnik - Cayenne to samochód rodzinny.
We wnętrzu nowego Cayenne GTS dominuje wysokiej jakości materiał Race-Tex. Ta przypominająca zamsz tkanina pokrywa podsufitkę, podłokietniki i "boczki" drzwi, a także środkowe panele sportowych foteli z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Lista standardowego wyposażenia obejmuje również sportową kierownicę GT z funkcją podgrzewania. Oprócz pakietu Sport Design, przyciemnianych reflektorów LED Matrix HD oraz pneumatycznego zawieszenia nowe Cayenne GTS jest seryjnie wyposażone w nagłośnienie przestrzenne Bose oraz ambientowe oświetlenie.
Nowy Cayenne ma już w pełni cyfrowe wskaźniki, klasyczny pozostał jedynie zegar w środkowej częściej deski rozdzielczej. Ciekawym rozwiązaniem jest dotykowy wyświetlacz dla pasażera (opcja).
Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie 12,9 litrów na 100 km (cykl mieszany). Przy dynamicznej jeździe będzie to zdecydowanie więcej.
Porsche Cayenne - cena
Nowe Porsche Cayenne GTS jest oferowane w cenie od 677 tys. zł. Testowana, bogato wyposażona wersja (m.in. lakier: Montego Blue Metallic - 18 tys. zł, dach panoramiczny - 10 tys. zł, hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z zaciskami lakierowanymi na kolor czarny - 50 tys. zł, system kontroli jakości powietrza - 2 tys. zł) to koszt blisko 900 tys. zł.
Co ciekawe, kolejny Cayenne (czwartej generacji) ma mieć jedynie napęd w pełni elektryczny.
Nowe Porsche Cayenne GTS, zdjęcia:
Źródło: Porsche Cayenne GTS: Sportowy, luksusowy i rodzinny SUV