Toyota RAV4 Hybrid jest z nami już od jakiegoś czasu. Przy okazji jeżdżenia tym SUV-em postanowiliśmy zgłębić wiedzę na temat różnic między pełną hybrydą, a miękką hybrydą, skonfrontowaliśmy ten model z innym hybrydowym SUV-em, Mitsubishi Outlanderem, oraz sprawdziliśmy jaki sens ma napęd 4x4 w tego typu aucie. Wcieliliśmy też RAV4 w rolę auta typowo rodzinnego wyjeżdżając z dzieckiem i bagażami na 2-tygodniowy urlop.
Testując RAV-kę od strony osiągów dowiedliśmy, że jest nieco wolniejsza niż twierdzi sam producent. Dynamika nieco odbiega od deklaracji na papierze, ale jesteśmy za to pozytywnie zaskoczeni zużyciem paliwa. Udało się nam nawet osiągnąć wynik 4,9 litra na sto kilometrów w podmiejskich warunkach, bez specjalnych poświęceń. Nieźle jak na SUV-a z napędem 4x4, który waży prawie 1700 kilogramów i ma w sumie 197 koni mechanicznych mocy!
Zobacz też: Toyota RAV4 Hybrid z kolekcji Selection
Teraz, po przekroczeniu bariery 15 tysięcy kilometrów, przyszedł czas na zalecany przegląd w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Podczas takiej operacji auto najpierw dostaje foliowy kaftanik ochronny na fotel i kierownicę, a następnie trafia na ścieżkę diagnostyczną, gdzie sprawdzany jest układ hamulcowy oraz amortyzatory. Dodatkowo kontrolowane są takie aspekty jak: luz na kierownicy, światła zewnętrzne jak i te w kabinie, spryskiwacze szyb, pióra wycieraczek, stan koła zapasowego (lub zestaw naprawczy – data ważności, komplementacja), ewentualne wycieki w komorze, paski napędowe, filtr powietrza i stan opon. Dodatkowo osłuchuje się silnik i bezstopniową skrzynię biegów.
Najważniejszy pozostaje jednak olej silnikowy wraz z filtrem. Przy przebiegu 15 000 km producent w hybrydowym SUV-ie wskazuje ich wymianę. Ile kosztuje taki pierwszy przegląd auta w ASO? Olej 0W20 (4,4 litra) kosztował łącznie 325,69 złotych (cena brutto). Filtr wyniósł 46,74 złotych, a uszczelka korka spustowego jest wydatkiem wielkości 6,80 zł. Sam przegląd z kontrolą układów podniósł kwotę na rachunku jeszcze o 368,78 złotych. Łącznie więc pierwszy przegląd hybrydowego SUV-a wykonany w Warszawie kosztował 747,02 zł. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że koszt przeglądu może różnić się w zależności od stacji.
Pisaliśmy o: Toyota bije rekordy w sprzedaży aut hybrydowych
Pełny przegląd hybrydowej Toyoty wymagany jest co 30 000 kilometrów lub co dwa lata (w zależności co nastąpi pierwsze). Co rok lub – tak jak w naszym przypadku – co 15 000 kilometrów należy zmienić olej oraz filtr. Dokonywana jest też kontrola sprawności pojazdu. Toyota udziela gwarancji na swoje auta na trzy lata lub 100 000 kilometrów. Później można ją dodatkowo przedłużyć u dealera o rok lub dwa lata. Nadwozie z kolei objęte jest aż 12-letnią gwarancją.