Renault Megane - WSTĘP
Renault Megane to popularne auto segmentu C, czyli klasy niższej średniej, zwanej też potocznie kompaktową. Jego nazwa pochodzi od prototypu zaprezentowanego przez francuską markę w 1988 roku. Pierwsza generacja po oficjalnej prezentacji na salonie we Frankfurcie, pojawiła się na rynku w 1995 roku, jako następca modelu Renault 19. Mimo rezygnacji z cyfrowego oznaczenia, pojazd nie był do końca taką nowością, bo konstrukcyjnie korzystał z płyty podłogowej i niektórych technicznych rozwiązań poprzednika. Ofertę kompaktowego Megane szybko rozwinięto o dodatkowe odmiany nadwoziowe (Megane Scenic, Megane Classic, Megane Coupe, Megane Cabrio oraz Megane Grandtour). W 1999 r. firma przeprowadziła wyraźny facelifting, poprawiający wygląd nadwozia oraz wnętrza.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
W 2002 roku Francuzi pokazali światu Renault Megane II, które było prawdziwą rewolucją. Auto wyróżniało się na tle poprzednika oraz konkurencji zarówno stylistycznie, jak i technicznie. Zbudowany od podstaw kompakt otrzymał kontrowersyjny design tylnej części nadwozia w odmianie hatchback, który przypadł do gustu klienteli. Światowe rynki tak dobrze przyjęły nietypową nowość z kraju bagietek, że sprzedaż przedstawiała się jeszcze lepiej, jak ta za czasów I generacji. Nowatorska bryła już rok po debiucie została uhonorowana prestiżowym tytułem "Samochód Roku 2003". W ofercie można było wybierać pomiędzy odmianami: 5-drzwiową, 3 drzwiową, sedanem, kombi oraz nowością z elektrycznie składanym twardym dachem Coupe-Cabrio.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Aktualnie na rynku dostępna jest III generacja Renault Megane. Do oficjalnej prezentacji doszło na Salonie Samochodowym Paryż 2008. Choć świat spodziewał jeszcze bardziej kuriozalnej bryły, nowy hatchback stał się znacznie "grzeczniejszy" stylistycznie oraz urósł w porównaniu z dwiema poprzednimi generacjami. Na rynku występuje w czterech wersjach nadwoziowych: 3 i 5-drzwiowym hatchbacku, kombi Grandtour oraz Coupe-Cabrio. Wersja sedan o nazwie Fluence, która dołączyła do oferty w 2009 roku, otrzymała odmienną stylistykę nadwozia. Po czterech latach produkcji w 2012 r. Megane przeszło lifting - zyskało odświeżony wygląd przodu ze światłami typu LED, nowe jednostki napędowe i elementy wykończenia wnętrza. Auto rywalizuje z takimi propozycjami segmentu C jak: Chevrolet Cruze, Citroen C4, Fiat Bravo, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308, Toyota Auris, Ford Focus, Mazda 3, Seat Leon, czy Mitsubishi Lancer Sportback.
WIDEO - zobacz z bliska Renault Megane III po liftingu:
Renault Megane III - STYLISTYKA
Porównując trzecią "Megankę" z dwójką od razu wiać, jaką zasadę przyjęli jej twórcy - samochód popularnej kompaktowej klasy miał wyglądać praktycznie, a nie kontrowersyjnie. Opływowe dynamiczne kształty najnowszego wcielenia nie wywołują więc mieszanych uczuć, lecz wzbudzają zaufanie. Wizerunek 5-drzwiowego wozu bardzo mocno wyewoluował - tworzą go płynne linie i zgrabne krągłości, które sprawiają, że obecna trzecia wersja jest ładniejsza od poprzedniczki, choć nieco brakuje jej charakteru. W projekcie zauważyć można skromną ilość załamań oraz łuków, co w sumie daje zgrabny profil sylwetki. Tylna część pojazdu nie skupia już na sobie całej uwagi, bo tym razem inwencja została spożytkowana na ogólnym obrazie francuskiego auta.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<
Kształtne obłe nadwozie od 4 lat wpisuje się w obowiązujące na rynku trendy. Obecna w salonach odświeżona w 2012 roku wersja Megane, niewiele się zmieniła. Patrząc na pojazd z boku nie znajdziemy żadnych nowości. Jedyny charakterystyczny element gładkiego stylu karoserii to ciągnące się przez całą długość auta przetłoczenie, biegnące powyżej linii klamek drzwiowych. Dodatkową zaznaczoną krechą na blachach są wypukłe listwy ochronne drzwi w dolnej części karoserii (czarne lub w kolorze nadwozia w zależności od wersji). Wyoblenia nadkoli nie są zbyt duże, ale uwydatniono je na tyle, by były wyraziste. Widoczne krawędzie łuków błotników pociągnięto w taki sposób, by tworzyły jedną całość ze zderzakami. Przyjazny widoczności kształt okien z czarnymi słupkami jest równie spokojny, jak zachowawcza bryła całego auta. W dachu może się znaleźć za dopłatą 3 200 zł (wersje PRIVILEGE i BOSE EDITION) przeszklony, elektrycznie otwierany dach panoramiczny. Przyciemnienie tylnych szyb wyceniono na 540 zł.
Wspomniany lifting Renault Megane III objął kosmetyczne zmiany, ograniczające się do przedniej części pojazdu. Samochód otrzymał przeprojektowany zderzak. Wlot powietrza zrobił się dużo większy - teraz został przeciągnięty przez całą jego długość i stracił pionowe przedzielające poprzeczki. Dodatkowy mniejszy otwór wentylacyjny nad tablicą rejestracyjną również nieco zmienił swój kształt. Ponadto tuż pod dużymi, rozciągającymi się na boki reflektorami soczewkowymi, znalazły się zgrabnie wkomponowane świetlne pasy świateł do jazdy dziennej typu LED (w bazowej odmianie EXPRESSION dopłata 540 zł). Wyraziste linie na pokrywie silnika pozostawiono bez zmian - przetłoczenie ciągnące się od przednich słupków, które zatacza łuk zahaczając o logo marki, rysuje się w kształt litery U. Lśniący chromowany znaczek na przodzie otoczono wąską szczeliną, tak by sprawiał wrażenie zawieszonego w powietrzu. Okrągłe lampki przeciwmgłowe po bokach zderzaka są podstawą wyposażenia. Chromowanych listew wykończeniowych wlotów i obwódek lamp przeciwmgłowych stanowiących uzupełnienie nowoczesnego wyglądu, nie ma tylko bazowa odmiana EXPRESSION.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Łagodny tył Megane stał się bardzo pospolity dzięki temu, że przybrał mocno zaokrągloną formę. Dużą część zajmują sporych rozmiarów nachodzące na boki światła, które przedzielono w połowie klapą bagażnika. Po zmroku ich podświetlenie wyróżnia się czterema wyraźnymi czerwonymi kwadratami. Klapa otrzymała sporych rozmiarów szybę wykończoną u góry delikatnym daszkiem, z trzecim światłem STOP. Centralne miejsce zajęło chromowane logo marki z oznaczeniem modelu. Napompowany zderzak, który został polakierowany tylko w połowie, nie sprawia wrażenia przyciężkawego tyłu. Pomocne w użytkowaniu okazuje się wcięcie przy klapie umożliwiające jej wygodne podniesienie. Rurę wydechową tak zamocowano, by nie była widoczna.
WZORY OBRĘCZY
Do wyboru z katalogu Renault jest kilka wzorów felg aluminiowych. Podstawowymi obręczami bazowej wersji ESPRESSION są stalowe 15-calowe felgi z kołpakiem (felgi stalowe 16" dopłata 250 zł, koła aluminiowe 16" dopłata 2120 zł). Kolejna wersja DYNAMIQUE posiada już standardowo felgi aluminiowe 16", podobnie jak następna odmiana PRIVILEGE. Specjalna wersja BOSE EDITION podstawowo natomiast oferuje obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 17".
Renault Megane III - KOLORY NADWOZIA
Nowe Megane po liftingu w wersji hatchback można kupić w salonie, w jednym z 13 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne barwy to Biały Alpejska i Błękit Królewski. Czerwień Rubinu wymaga dopłaty 540 zł, a kolejne metalizowane lakiery kosztują 2 010 zł. Koszt lakierów metalizowanych specjalnych Biała Perła i Błękit Malte rośnie do kwoty 2 710 zł. Zderzaki, klamki drzwi, obudowy lusterek w barwie nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia. Czarne lśniące elementy słupków bocznych i lusterek są atrybutem wersji BOSE EDITION.
Renault Megane III - WYMIARY
Nowa "Meganka" nieco urosła pod każdym względem w stosunku do poprzednika. Wymiary przedstawiają się następując: długość mierzy 4302 mm, szerokość wynosi 1808 mm, a wysokość to 1471 mm. Rozstaw osi hatchbacka to natomiast 2640 mm (II generacja posiadała rozstaw 2625 mm). Bagażnik również zyskał na pojemności - z 330 litrów teraz kufer jest w stanie przewieźć 377 l w konfiguracji z kołem zapasowym, a w odmianie ze schowkiem pod podłogą objętość rośnie do 402 l. Po rozłożeniu siedzeń przestrzeń wynosi 1129 l. Masa własna Renault Megane III mimo zwiększonych wymiarów, wcale się nie odbiła na negatywne na wadze, bo konstrukcja wozu jest lżejsza.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Renault Megane w salonach oferowane jest w kliku wersjach jednostek napędowych. Testowy egzemplarz posiadał pod maską benzynowy silnik 1.2 TCe o mocy 115 KM. Jak nowy w gamie modelowej motor popularnego kompaktowego auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o elastyczności i skrzyni begów? Ile benzyny spala francuz na drodze? O tym w 2. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Megane na SuperAuto24.pl.