Renault Megane III - SILNIKI
Pod maską kompakta montowane są dobrze znane czterocylindrowe silniki sojuszu Nissan-Renault, które sprawdziły się już w licznych motoryzacyjnych propozycjach. Megane oferowane jest z bogatą paletą benzynowych i wysokoprężnych jednostek napędowych o różnych zakresach mocy. Benzynowy wolnossący motor z wielopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 1.6-litra dostarcza 100 KM i 148 Nm, a w mocniejszym wariancie 110 KM i 151 Nm. Kolejne benzynówki w ofercie, to zaawansowane technologicznie turbodoładowane nowości TCe z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Pierwsza o pojemności 1.2 rozwija 115 KM i 190 Nm momentu obrotowego, a druga mocniejsza 1.4 generuje 130 KM i 190 Nm.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Wysokoprężne silniki to przede wszystkim poczciwe 1.5 dCi. Ich cecha to 8 zaworów na cylinder, bezpośredni wielopunktowy wtrysk paliwa typu Common Rail, filtr cząstek stałych FAP i turbodoładowanie. Gamę otwiera wersja 90-konna, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Mocniejszy agregat generuje moc 110 KM i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Trzecia najmocniejsza wersja to nowy 16-zaworowy Diesel o pojemność 1.6 dCi, dostarczający moc 130 KM i 320 Nm. Wszystkie agregaty okraszono przy tym oznaczeniem ECO, co symbolizuje niską emisją CO2 na poziomie nie przekraczającym 114 g/km.
Megane w zależności od wersji silnikowej może być wyposażone w jedną z dwóch przekładni biegowych. Podstawowa benzynówka 1.6-litra 100 KM i najsłabszy Diesel dCi 90 KM, posiadają manualne skrzynie 5-biegowe. Wszystkie pozostałe wysokoprężne i benzynowe motory seryjnie zostały spięte z 6-biegową przekładnią manualną. Automatyczna skrzynia występuje w opcji jedynie w wariancie dCi 110 KM. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać wskaźnik optymalnego przełożenia, który dyskretnie wyświetla się na tarczy obrotomierza. By zmniejszyć zużycie benzyny dodatkowym systemem wpływającym na oszczędność jest Start&Stop wraz z systemem odzyskiwania energii z hamowania. S&S samoczynnie wyłączający i uruchamiający silnik przy częstych zatrzymywaniach, współpracuje seryjnie z silnikami 1.2 TCe 115 KM oraz 1.6 dCi 130 KM.
WIDEO - zobacz z bliska Renault Megane III po liftingu:
Renault Megane III 1.2 TCe 115 KM - TEST
Trzecie Renault Megane po wjechaniu do salonów w 2008 roku, przez ten czas zdążyło się mocno wpisać w krajobraz polskich dróg. Wóz sam w sobie jest dobrze znany, i nawet wprowadzone w bieżącym 2012 r. zmiany stylistyczne nie czynią z kompaktowego Renault nowości. Nawet "karta wejściówka" zamiast tradycyjnego kluczyka nie wzbudza już takiego zachwytu, bo niby wciąż jest symbolem nowoczesności marki, a jakoś wydaje się czymś powszechnym. Całkowitą niewiadomą jest za to wprowadzona do gamy silnikowej jednocześnie z liftingiem nadwozia, jednostka benzynowa 1.2 TCe (ta sama, którą umieszczono nawet w Dacii Lodgy). Motor ten jest na razie dużym znakiem zapytania, bo zbyt krótko gości na rynku, by mógł wyrobić sobie opinię.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Mając do czynienia w teście SuperAuto24.pl z małolitrażowym motorem, bez skrępowania napiszemy, że silnik wywarł na nas pozytywne wrażenie. Ogromną jego zaletę stanowi cicha praca. Odpalane na guzik auto pozostawione na biegu jałowym wydaje z siebie delikatne szmery, podobnie jak w czasie jazdy przy utrzymywaniu niskiego zakresu obrotowego. Gdy wskazówka wznosi się w wyższy zakres obrotów akustyka także nie dręczy uszu. Megane z 1.2 TCe pod maską posiada seryjny system Stop&Start, który dodatkowo nie pozwala na bezczynną pracę. Na każdym przestoju silnik automatycznie "się gasi" i samoczynnie uruchamia, w momencie gdy zamierzamy ruszyć z miejsca. Układ ten działał w testowanej "Renówce" bardzo sprawnie (starter nie wywinął ani jednego numeru, co oznacza, że perfekcyjnie zaskakiwał za każdym razem, przy wszystkich przestojach). Jeżeli ktoś nie jest entuzjastą S&S, można go dezaktywować przyciskiem w panelu środkowym. Z racji bardzo dobrego wygłuszenia kabiny i cichego motorku nie będziemy jednak nawet wiedzieli, że wóz jakby "sam sobą steruje".
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<
Ocena dynamiki zasługuje na pozytywne słowa. Francuz z TCe wstawionym miedzy przednią osią nie sprawia wrażenia ociężałego. Turbodoładowane konie mechaniczne pod stopą przyzwoicie poczynają sobie na ulicy. Jednostka dzięki sprężarce nie potrzebuje wysokich obrotów do zrywnej jazdy, bo maksymalny moment obrotowy 190 Nm, jest już dostarczany przy 2000 obr./min. Auto ochoczo napędza się z dołu i w zrównoważony sposób osiąga najwyższą moc 115 KM, gdy wskazówka zostaje wkręcona na poziom 4500 obr./min. Dzięki walorom turbiny "Meganki" absolutnie nie trzeba "zarzynać" w momencie chęci dynamiczniejszej jazdy. Nie ma tutaj oczywiście mowy o poczuciu wciskania w fotel, bo katalogowe 10,9 sekund "do setki" oraz maksymalna prędkość 190 km/h nie są danymi na miarę sportu, ale jak na tak niedużą moc silnika, to dobre osiągi w klasie kompakt. Do tego cieszy bardziej niż poprawna elastyczność. Jeżeli w zamiarze nie mamy pospiesznych zmian pasów, to sięganie do lewarka nie powinno być częste. Sama manualna skrzynia 6-biegowa pracuje gładko i precyzyjnie wybiera poszczególne przełożenia, a do tego pozwala na oszczędne poruszanie się w trasie.
Renault Megane III 1.2 TCe 115 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 60 litrów. Korek wlewu sprzężony z centralnym zamkiem rygluje się lub zwalnia blokadę automatycznie. Według danych producenta testowany model 1.2 TCe o mocy 115 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią oraz oponami w rozmiarze 205/50 R17 spala: 6,4 litra/100 km podczas jazdy po mieście, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,6 l/100km, a w cyklu mieszanym zapotrzebowanie to około 5,3 litra setkę.
>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowanie hatchbacka na benzynę. Jak łatwo się domyślić, według próby zużycie Pb było większe. O ile w trasie Megane zadowoliło się nieznacznie wyższą ilością 5 l/100km, to do jazdy wyłącznie w mieście potrzebowało dużo więcej benzyny - spalanie wychodziło w granicach 7,5 l/100km, przy raczej delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu. W cyklu mieszanym dawka Pb dla Megane z 115-konnym TCe wychodziła w granicach 6,6 l/100km.
Jak to w nowoczesnych autach bywa, dużym plusem jest seryjny komputer pokładowy. W nowym Renault Megane dostęp do danych o spalaniu dają dwa guziki wpasowane w zakończenie manetki sterowania wycieraczkami i spryskiwaczami. Informacje na temat przebiegu i stanu zużycia benzyny możemy systematycznie monitorować na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym po prawej stronie tablicy zegarów.
Renault Megane III 1.2 TCe - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 / 16 zaworów |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1198 cm3 |
Moc maksymalna | 85 kW/115 KM/4500 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 190 Nm/2000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,9 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Opony | 205/50 R17 |
Emisja CO2 | 119 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 377-403 l/1129 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Megane. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu francuskiego kompaktu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Renault na SuperAuto24.pl.