Renault Twingo II 1.2 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary

2012-04-23 3:00

Druga generacja Renault Twingo niesamowicie się zmieniła, w stosunku do fikuśnego poprzednika. Zaprezentowane w 2007 r. auto przez przeciętny projekt sylwetki, słabo wyróżniało się z tłumie. Na ratunek przyszli designerzy z istotnym liftingiem nadwozia, dzięki któremu francuski maluch wygląda teraz o wiele korzystniej. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki nowego Twingo II. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Renault Twingo - WSTĘP

Nazwa Twingo powstała z połączenia słów: twist, swing oraz tango. Samochód to najmniejsze auto w gamie Renault, zaliczające się do segmentu A, czyli aut klasy mini. Za projekt odpowiadał główny designer marki Patrick Le Quementa. Rynkowy debiut Twingo zaliczyło w 1993 roku, i szybko stało się bardzo popularne w Europie. Pojazd o "wyłupiastych" reflektorach przypadł do gustu szczególnie kobietom. Szokował nietypowym wyglądem, a przy tym wyróżniał się prostymi, funkcjonalnymi w użytkowaniu rozwiązaniami. Ciekawostką były m.in.: przesuwana wzdłuż nadwozia tylna kanapa, umożliwiająca powiększenie bagażnika, czy żywe kolory tapicerek i desek rozdzielczych. We wnętrzu jednak najbardziej zadziwiało centralne umieszczenie ciekłokrystalicznego wyświetlacza prędkościomierza. Auto w niemal niezmienionej formie stylistycznej, ale z wprowadzanymi systematycznie poprawkami, wytwarzano we Francji przez 13 lat.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W roku 2006 na Salonie Samochodowym w Paryżu, pokazano studyjną wersję drugiej generacji Twingo, a już rok później przyszedł czas na wprowadzenie jej do sprzedaży. Auto urosło w porównaniu do poprzednika i bardzo różni się stylistycznie od pierwotnej wersji. Nowe wcielenie nie jest już tak niepowtarzalne, jak protoplasta z 1993 roku, ale wciąż nie można mu odmówić stylu. W 2011 roku samochód zaliczył lifting, który pokazano na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Najmniejsza "Renówka" produkowana jest w miejscowości Nove Mesto w Słowenii.

Konkurentami rynkowymi francuskiego malucha są takie auta jak: Ford Ka, Fiat Panda, Kia Picanto, Chevrolet Spark, Suzuki Alto, VW up!, Skoda Citigo, czy trojaczki z Kolina - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Renault Twingo po liftingu:

Renault Twingo - STYLISTYKA

Zmiany wprowadzone w wyglądzie nadwozia, korzystnie wpłynęły na oferowane obecnie w salonach Renault Twingo drugiej generacji. Zgrabna bryła z pewnością nie jest nudna stylistycznie, a dzięki liftingowi nabrała trochę bardziej zadziornego charakteru. Przeprojektowano przede wszystkim przód auta oraz dodano wnętrzu i nadwoziu kilka detali i akcentów. O tym samochodzie zdecydowanie nie można powiedzieć, że jest wyłącznie kobiecy. Każdy może znaleźć coś dla siebie za sprawą bogatej palety kolorów i oklein karoserii. Małe Renault wygląda już w podstawowej wersji sportowo, nie mówiąc nawet o topowej odmianie Twingo RS.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przejdźmy jednak do istoty głównych zmian Twingo. Auto w przeciwieństwie do modelu przed korektami, teraz bije po oczach wyrazistym pasem czołowym. Widząc pojazd najpierw patrzymy na nowoczesne reflektory przednie, a później wzrok kierujemy na przekonstruowany zderzak. Teraz Twingo dzięki takiemu "dzióbkowi", znów stało się zauważalne, podobnie jak wspominany na wstępie protoplasta z początku lat 90-tych. Podwójne światła o wiele bardziej się nam podobają, od tych w kształcie łez stosowanych przed liftingiem. Większe części lamp o nieregularnych kształtach z czarnym wypełnieniem, rozstawiono po bokach. Okrągłe mniejsze elementy przeciwmgłowe wkomponowano nieco niżej. Kierunkowskazy znajdujące się wcześniej w głównych kloszach reflektorów teraz powędrowały nisko na zderzak, tam gdzie wcześniej były przeciwmgłowe. Przedliftingowa wersja była całkowicie pozbawili grilla - miała gładki płat czołowy z chromowanym logo marki "na nosie". Ten błąd skorygowano i autko otrzymało ładną czarną listwę atrapy. Centralny wlot powietrza do chłodnicy powiększono i zmieniono mu kształt - przez środek biegnie czarne wzmocnienie z miejscem pod tablicą rejestracyjną.

Jednobryłowe nadwozie wygląda z profilu trochę jak żelazko. Linia boczna cechuje się mocno nachyloną szybą i nisko opadającym przodem. Gładkie blachy otrzymały mocno wyoblone, wpisane w zaokrąglony motyw nadkola, zgrabnie łączące się ze zderzakami. Wzdłuż drzwi biegnie listwa ochronna, wchodząca na błotnik. Najbardziej oczywistym nawiązaniem do wcześniejszej wersji, są nietypowe klamki schowane w zagłębieniach drzwi, które obudowano motywem okręgu wytłoczonym w blasze. Boczne okna są duże i zapewniają bardzo dobre oświetlenie kabiny. Środkowy słupek dzielący od siebie powierzchnię szklaną, oklejono dodatkowo czarną matą, tak by imitowała złączenie ze sobą okien.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Tył Twingo ze specyficznie odgiętą klapą bagażnika, jest po przedniej części drugim elementem, dodającym drugiej generacji wyrazistości. Lampy nie są już już takie same, zmieniono delikatnie wygląd kloszy oraz przede wszystkim dodano na klapie dodatkowe mniejsze lampki. Ten zabieg nie dla każdej oceniającej osoby jest udany - opinie na temat dwóch "pryszczy" są podzielone. Warto przy tym zauważyć, że klapa otrzymała całkiem inne przetłoczenie, za to zderzak pozostał bez zmian.

Podstawowymi obręczami wersji ACCESS są stalowe 14-calowe felgi z kołpakiem o wzorze Maracaibo, a model WIND cechuje się stalówkami z kołpakiem Moai. Niestety nawet najbogatsza wersja DYNAMIQUE nie posiada standardowo felg aluminiowych, tylko kołpaki o wzorze Pirate. Obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 15" wraz z oponami 185/55 R15 to koszt 1 280 zł. Do wyboru mamy w katalogu dwa wzory alufelg, a do tego za kwotę 250 zł możemy wybierać różne kolory lakierów obręczy - w sumie wszystkiego jest aż 24 kombinacje.

Renault Twingo - KOLORY NADWOZIA

Twingo można kupić w salonie jednym z 9 kolorów nadwozia. Podstawową, bezpłatną barwą jest Biały Alpejska. Czerwień Rubinu, Waniliowy i Niebieski Lazurowy wymagają 500 zł dopłaty. Pozostałe cztery lakiery kosztują 1 510 zł. Lakierowane zderzaki i klamki drzwi w kolorze nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia. Obudowy lusterek i listwy ochronne drzwi są podstawowo czarne.

Personalizacja nadwozia

Renault oferuje liczną możliwość personalizacji Twingo. Można zamówić rozmaite wzory i kolory oklein umieszczanych w różnych miejscach nadwozia (koszt 500-650 zł ). Część naklejek może obejmować sporą część nadwozia, czy nawet cały dach. Dodatkowo można dołożyć takie detale jak kolorowe obudowy lusterek bocznych (cena 100 zł), listew bocznych i spoilera tylnej klapy (cena 500 zł).

Renault Twingo - WYMIARY

Twingo numer dwa urosło w stosunku do poprzednika. Jest o 17 cm dłuższe, szersze o 2 cm i wyższe o 5 cm. Rozstaw osi malucha wzrósł nieznacznie o 1,7 cm i teraz ma 2350 mm. Bagażnik w zależności od wersji może mieć pojemność: kanapa stała 230 l, kanapa przesuwana 168/285 l. Po złożeniu tylnych siedzeń wynik t 959 litrów. Renault Twingo mierzy: 3600 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1470 mm wysokości. Masa własna autka może się zmieniać w zależności od wyposażenia, od 939 kg do 994 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Twingo w salonach oferowane jest tylko z jednym silnikiem - popularnym benzynowcem 1.2 16V o mocy 75 KM. Jak silnik małego miejskiego autka reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala francuz na drodze? O tym w 2. odcinku dziennika testu Renault Twingo II na SuperAuto24.pl.

Szybko stał się popularny w Europie ze względu na swój nietypowy wygląd i prostotę obsługi