Renault Twingo II 1.2 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-04-24 23:22

Odmienione Twingo II nie funduje klientowi problemów w kwestii wyboru silnika. Renault wkłada pod maskę sprzedawanych w Polsce modeli, tylko jedną jednostkę napędową - to dobrze znany, benzynowy silnik 1.2 16V, stosowany m.in. w Daciach. Motor ten nie powala osiągami, ale jest wystarczający do napędzenia malucha. DRUGI ODCINEK dziennika Renault Twingo po liftingu, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Renault Twingo II - SILNIK

Decydując się na nowe Twingo w salonie, na starcie znika problem wyboru jednostki napędowej. W Polsce dostępny jest jeden benzynowiec. W opisie nie uwzględniamy sportowego modelu Twingo RS (Renault Sport) z agregatem 1.6 litra 16V o mocy 133 KM, gdyż ten samochód to zupełnie "inna bajka", nie mająca zbyt wiele wspólnego z cywilnym miejskim maluchem.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Pod maskę trafia motor znany z każdego mniejszego auta koncernu Renault - posiadają go m.in. Clio i Thalie, czy Dacie: Sandero i Logany. Silnik to odporny na intensywne użytkowanie 16-zaworowy czterocylindrowiec o pojemności 1.2 litra. Benzynowa jednostka cechuje się wielopunktowym wtryskiem paliwa i rozwija 75 KM i 107 Nm. Moc maksymalna jest osiągana przy 4250 Nm momentu obrotowego. Motor sprzężono z 5-biegową skrzynią mechaniczną. Automatyczna przekładnia na liście opcji nie występuje w ogóle.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Renault Twingo po liftingu:

Renault Twingo II 1.2 16V 75 KM - TEST

Przed zajęciem miejsca w fotelu kierowcy, przysłuchujemy się jednostce. Motor na wolnych obrotach nie jest głośny i pracuje równo. Podczas normalnej jazdy pomruk silnika dociera do uszu, ale przy wyższych obrotach robi się hałas, który zaczyna przeszkadzać. W temacie dźwigni zmiany biegów, mimo iż czujemy delikatny opór wybieranych poszczególnych przełożeń, to trzeba powiedzieć, że skrzynia pracuje z wystarczającą precyzją. Sam drążek nie zaskakuje wyglądem - jest kolejnym elementem łączącym Twingo z Daciami, gałka prezentuje się tak samo jak np. w modelu Sandero.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Małe Renault dzięki swojej wadze (939/994 kg - w zależności od wersji), całkiem przyzwoicie radzi sobie na drodze. Po wciśnięciu pedału gazu do oporu, "agregacik" zachowuje się dużo żwawiej, jak w innych cięższych modelach "Renówek". Autko potrafi szybko wystartować spod świateł i przyjemnie się rozpędza. Sprint do setki osiągamy już po 12,3 sekundach. To dobry wynik jak na miejskiego malucha. Moc 75 koni mechanicznych zadowalająco radzi sobie podczas jazdy w mieście. Maksymalna "stajnia" osiągana jest przy 4250 Nm momentu obrotowego. Niestety nie w każdym Twingo mamy szansę śledzenia poziomu obrotów - centralny wskaźnik obrotomierza nad kierownicą, dostajemy tylko w najbogatszej wersji DYNAMIQUE.

Ilość koni ma się trochę gorzej w trasie, gdzie niedobór mocy szybko zaczyna być odczuwalny. Dobrze należy za to ocenić elastyczność. Biegami nie trzeba zbyt często "mieszać", a wyprzedzanie nie jest aż tak męczące, jak mogłoby się to wydawać. Wysokie prędkości - jak to w małym aucie - są odczuwalne. Jazda powyżej 120 km/h skutkuje szumami powietrza i rosnącym hałasem. Do jakiej prędkości jesteśmy w stanie rozpędzić drugą generację Twingo z silnikiem 1.2 16V? Aż do 170 km/h!

Renault Twingo II 1.2 16V - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 40 litrów. Korek wlewu otwieramy w tradycyjny sposób kluczykiem. Według danych producenta testowany model 1.2 16V o mocy 75 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 185/55 R15 spala: 6,7 litra/100 km podczas jazdy po mieście. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,2 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,1 litra/100km.

>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo małego francuza. Według próby spalanie Twingo było większe. O ile w trasie autko zadowoliło się nieznacznie wyższą ilością 4,5 litra/100km, to do jazdy wyłącznie w mieście (stołeczne korki), potrzebowało sporo benzyny - spalanie wychodziło w granicach 8 l/100km. W cyklu mieszanym dawka Pb dla Twingo to 6,5 litra/100km.

Dużym plusem Twingo jest cyfrowy komputer pokładowy, który dostajemy w każdej wersji wyposażenia. Dostęp do danych o spalaniu mamy za pomocą obsługi guzika wkomponowanego w manetkę sterowania wycieraczkami. Informacje na temat stanu zużycia benzyny możemy systematycznie monitorować na głównym wyświetlaczu okrągłego prędkościomierza, umieszczonego centralnie na desce rozdzielczej.

Renault Twingo II 1.2 16V - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 / 16 zaworów
Paliwo Benzyna
Pojemność 1149 cm3
Moc maksymalna 55 kW/75 KM/5500 obr./min
Maks mom. obrotowy 107 Nm/4250 obr./min
Prędkość maksymalna
170 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,3 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 40 l
Masa własna/ładowność 994/1365 kg
Opony 185/55 R15
Emisja CO2 119 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 165-275 l/959 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego drugiej generacji Twingo. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu małego "francuzika" po liftingu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Renault Twingo II auta na SuperAuto24.pl.