Renault Twingo II - UKŁAD JEZDNY
Druga generacja Twingo została oparta na płycie podłogowej Clio II. Z przodu zastosowano zawieszenie typu McPherson z amortyzatorami hydraulicznymi, sprężynami śrubowymi, dolnymi wahaczami prostokątnymi i stabilizatorem poprzecznym, pozytywnie wpływającym na przechyły boczne. Tylny układ to oś typu H, o programowanym ugięciu z pionowymi amortyzatorami oraz sprężynami śrubowymi o zmiennej sprężystości. Rozstaw osi pojazdu wynosi 2367 mm, rozstaw kół dla przodu to 1414 mm, a dla osi tylnej 1400 mm.
>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Układ kierowniczy oferuje elektryczne wspomaganie o zmiennej sile (poza wersją ACCESS). Testowy model DYNAMIQUE posiadał takie właśnie rozwiązanie, które zapewnia łatwość prowadzenia. Manewrowanie samochodem jest wygodne szczególnie w mieście i na ciasnych parkingach. Lekkie operowanie sterem zostało zaprojektowane szczególnie z myślą o kobietach, którym taka charakterystyka przypada do gustu. To rozwiązania wpływa jednak na gorszą precyzję - podczas testu SuperAuto24.pl brakowało nam bezpośredniego przełożenia na kierownicy impulsów dochodzących spod kół. Przyjemne manewry sterem niestety nie są już tak dobrze wspierane średnicą zawracania między krawężnikami. W wersji bez wspomagania średnica wynosi 10,5 m, a z układem 10,9 m - to dużo jak na malucha.
>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Zastrzeżeń nie budzi natomiast praca zawieszenia. Auto zestrojono tak, by odpowiadało użytkownikowi zarówno w miejskiej jeździe, jak i w momencie zapuszczenia się w trasę. Twingo oferuje niezłą stabilność prowadzenia jak na tak mały pojazd, trzyma się drogi co daje poczucie bezpieczeństwa. Przyczepność na szybciej pokonywanych łukach jest zadowalająca. Trzeba jednak pamiętać o umiarze - gdy nie ma się na pokładzie układu ESP, tył Twingo może sprawić niespodziankę i uciec na zewnątrz. Maluch to nie gokart, do sportowej jazdy przygotowano całkiem inaczej zestrojoną, sportową odmianę RS.
Podwozie miejskiej "Renówki" o niedużym rozstawie osi, dobrze tłumi nierówności. Mimo sztywności zawieszenia, drgania są wyłapywane, co wpływa na komfort. Odczuwalne są za to hałasy - w momencie pokonywanych wertepów, czy jazdy po bocznych drogach, dźwięki przenoszą się do wnętrza. Przejazdy przez garby, dziury, czy wyższe krawężniki nie są kłopotem, bez problemu radziliśmy sobie z nimi w teście. To zasługa odpowiedniej wysokości zawieszenia.
Renault Twingo II - HAMULCE
Układ hamulcowy to proste rozwiązanie. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 259 mm, a z tyłu bębny w rozmiarze 203 mm. Takie połączenia zapewnia na zimnych tarczach drogę hamowania ze 100hm/h wynoszącą 40 metrów. Na ciepłych wynik ten zmniejsza do 37 metrów.
>>> Renault Twingo II 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Kierowca dodatkowo ma w asyście mały pakiet systemów wspomagających jazdę. Seryjnie montowany jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z układem wspomagania nagłego hamowania. Jest też standardowo włącznik świateł awaryjnych w przypadku nagłego hamowania. W aucie za dopłatą 1 280 zł można mieć jeszcze ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (funkcja zapobiegania poślizgu kół napędzanych przy ruszaniu).
WIDEO z testu - zobacz z bliska Renault Twingo po liftingu:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Twingo II w wersji wyposażenia DYNAMIQUE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się po liftingu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu małego Renault na SuperAuto24.pl.