Skoda Superb w chwili swojego debiutu na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2001 roku postawiła konkurencji bardzo wysoką poprzeczkę. Pojazd został zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Volkswagena Passata czy Audi A4. Od tamtej pory największym rywalem Superba z tej dwójki od zawsze był bliźniaczy Passat, który pomimo nieco większej ceny dysponował właściwie tymi samymi rozwiązaniami.
Sprawdź: TEST, OPINIA - Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 280 KM 4x4 DSG: czeska fantazja
Korzystanie w Superbie z jednostek napędowych znanych z Passata, dobrze dobranych materiałach wykończeniowych i elementów wyposażenia dodatkowego, nie jest żadną nową informacją. Oczywiście ze względu na hierarchę Skoda zawsze musiała być krok za Passatem, aby marki należące do jednego koncernu nie pozjadały się nawzajem. Można by powiedzieć, że po blisko dwudziestu latach nic w tym temacie się nie zmieniło. Czeski flagowiec po dzisiejszy dzień ma braki w wyposażeniu, w stosunku do rozwiązań stosowanych w Passacie, ale teraz pod maską Skody po raz pierwszy pojawia się napęd, który wcześniej dostępny był tylko w aucie niemieckim. Trzecia generacja Superba dostała hybrydę z Volkswagena Passata GTE.
WIDEO - taka jest Skoda Superb iV
Hybryda z wtyczką
Skoda Superb iV — bo takim oznaczeniem legitymuje się niskoemisyjny wariant — to nadal ten sam samochód, za którym szaleją ministrowie i przedstawiciele firm, z tym wyjątkiem, że pod jego maską zamiast 2-litrowego silnika benzynowego lub diesla pracuje uturbiony motor benzynowy TSI o pojemności 1.4-litra. Wydawałoby się, że to jakieś nieporozumienie, jednak 4-cylindrowa jednostka generująca moc 156 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego w połączeniu z silnikiem elektrycznym o sile 85 kW dysponuje łączną mocą systemową na poziomie 218 KM i 400 Nm. Całość za pomocą 6-biegowej przekładni automatycznej DSG została połączona z przednią osią, co pozwala na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy. Zważając na fakt, iż z taką mocą można pokonać sto kilometrów ze średnim spalaniem nawet 1,1 litra [według badania WLTP], wybór innego wariantu staje się bezpodstawny.
Zobacz: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA, WIDEO
Dodajmy do tego także, że wyłącznie na energii elektrycznej Superb jest w stanie pokonać do 62 kilometrów, a to oznacza, że na krótkich dystansach — przykładowo z pracy do domu i z powrotem — możemy podróżować całkowicie “za darmo”. Napisałem to w cudzysłowie, ponieważ energia elektryczna — podobnie jak benzyna czy ropa — kosztuje, jednak korzystając z darmowych punktów ładowania lub gniazda w pracy, wydatki związane z jazdą samochodem momentalnie znikają. Napędy elektryczne uzależnione są natomiast od kilku kwestii, jak warunki pogodowe i charakter kierowcy, natomiast niezależnie od stylu jazdy, elektryki potrafią odciążyć domowy budżet w zadowalającym tempie.
Nic za darmo
Superb to jednak duże, rodzinne auto, które idealnie nadaje się na długie, pozamiejskie trasy. W przypadku hybrydowego Superba iV nie trzeba z nich rezygnować, a wręcz przeciwnie. Układ napędowy jest naprawdę żwawy, o czym świadczy wysoki moment obrotowy, a kabina jest fenomenalnie wyciszona. Niestety, wszystko ma swoją cenę. Superb chcąc zadowolić klientów zasięgiem do nawet 930 kilometrów, musiał zrezygnować z przestrzeni w bagażniku, pod którego podłogą umieszczony został litowo-jonowy akumulator o pojemności 13 kWh. W efekcie przestrzeń załadunkowa zmalała z 625 do 485 litrów w przypadku sedana i z 660 do 510 litrów w przypadku wariantu kombi. Jakby nie było, to nadal całkiem sporo na rodzinne wakacje i w rzeczywistości jest to jedyny mankament, z którym przyjdzie się zmierzyć podczas zakupu.
Ładowanie akumulatorów
Ładowanie akumulatorów to druga z bolączek samochodów hybrydowych, jednak szybko rozwijająca się sieć publicznych ładowarek — darmowych oraz płatnych — sprawia, że życie z bezemisyjnym napędem jest coraz wygodniejsze. Superb iV jest natomiast przystosowany wyłącznie do ładowania prądem zmiennym (AC - alternating current), co oznacza, że baterie możemy naładować na dwa sposoby. Pierwszym rozwiązaniem jest skorzystanie z ładowarki ściennej (wallbox) lub publicznej stacji ładowania, które dysponują prędkością ładowania o 3,6 kW/h. Wówczas “zatankujemy” auto do pełna w 3 godz. i 30 minut. Drugim rozwiązaniem jest standardowe domowe gniazdko, którego moc wynosi 2,3 kW. Ta solucja pozwoli naładować akumulatory w około 5 godzin.
Hybrydowy nie znaczy gorszy
Hybrydowy Superb na tle rówieśników z gamy modelowej nie ma się czego wstydzić, ponieważ reakcja na gaz i czas w jakim nabiera prędkości, jest ponad normę. W warunkach miejskich z pewnością poradzi sobie z szybkim ruszaniem ze świateł, ponieważ od 0 do 60 km/h przyśpieszy w równe 5 sekund. Jakby tego było mało, nie ma też obaw o bezemisyjną jazdą na trasach szybkiego ruchu, gdyż na samym prądzie Superb iV jest w stanie rozpędzić się do 140 km/h, po czym najzwyczajniej przestaje reagować na gaz. Układ napędowy został zaprogramowany w ciekawy sposób - dopóki kierowca nie da autu jasnego sygnału, że potrzebne jest więcej mocy — co następuje przez pełne wciśnięcie pedału gazu (kickdown) - samochód w trybie E-Mode nie uruchomi silnika spalinowego.
Przeczytaj także: Wreszcie została uterenowiona. Skoda Superb Scout 2.0 TDI SCR 190 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Ciągłe poruszanie się w trybie elektrycznym może być z kolei niekorzystne dla benzyny w zbiorniku paliwa. Mianowicie powstaje w nim nadciśnienie, które po otwarciu klapki od wlewu paliwa może być dla użytkownika bardzo niebezpieczne. Na całe szczęście producent wziął to pod uwagę i zamontował na konsoli środkowej przycisk z ikoną dystrybutora, po którego wciśnięciu następuje automatycznie otwarcie klapki. Wszystko po to, aby nadmiar szkodliwych oparów wydostał się z baku, zanim kierowca rozpocznie tankowanie.
Sport i ekonomia
Na liście dostępnych trybów jest oczywiście tryb hybrydowy, którego aktywacja sprawia, że samochód przewidując działania kierowcy, samodzielnie decyduje, kiedy korzysta z energii elektrycznej, a kiedy potrzebuje wsparcia ze strony silnika spalinowego. Takie rozwiązanie pozwala na ekonomiczną jazdę w mieście bez konieczności częstych odwiedzin w punkcie ładowania. Niezależnie jednak od wybranego trybu jazdy, samochód będzie wykorzystywał każdą możliwą okazję do podładowania akumulatorów. Najwięcej energii hybrydy odzyskują podczas wytracania prędkości (rekuperacja), jednak kierowca również może się do tego przyczynić po ustawieniu wybieraka zmiany biegów w tryb B.
Nie przegap: To najtańszy samochód elektryczny na polskim rynku. Skoda CITIGOe iV - PIERWSZY TEST, WIDEO, CENA
Wówczas po opuszczeniu nogi z gazu pojazd zaczyna hamować ze zwiększoną siłą, jednak nie na tyle dużą, żeby bez użycia hamulców zatrzymać się przed sygnalizacją świetlną. Procedura trwa do ok. 20 km/h, później Skoda zaczyna powoli pełzać, jak każde inne auto ze skrzynią automatyczną. Taka technika wymaga przyzwyczajenia, jednak na dłuższą metę pozwala zaoszczędzić trochę pieniędzy. Poza tymi dwoma trybami Superb może pracować w trybie Sport, który w pierwszej kolejności stawia na osiągi. Oznacza to, że po wciśnięciu gazu kierowca może liczyć na błyskawiczną reakcję i pełne pokłady mocy. Na koniec warto dodać, że pomimo tak wysokiego momentu przednia oś nawet na śliskiej nawierzchni nie ma problemów z przyczepnością i do prędkości autostradowej przy kopnięciu w gaz możemy spodziewać się solidnego wbicia w fotel.
Wersje wyposażenia i cena
Zelektryfikowana Skoda Superb iV jest dostępna w Polsce od 151 850 zł. Auto występuje w czterech wersjach wyposażenia. W konfiguratorze nie brakuje wariantów Sportline czy Laurin & Klement, jakimi też przyszło mi podróżować podczas pierwszych jazd testowych w holenderskiej Hadze. Dla wielu klientów to świetna informacja, ponieważ na rzecz niskoemisyjnej jazdy nie będą musieli rezygnować z alcantary i sportowych detali czy luksusowych skór i eleganckich elementów wykończeniowych.
KLIKNIJ i POBIERZ - pełny cennik i wyposażenie PDF
Skoda Superb iV - polski CENNIK
Wersje | Limuzyna | Combi |
---|---|---|
Ambition | 151 850 zł | 154 550 zł |
Style | 159 150 zł | 161 850 zł |
Sportline | 166 250 zł | 169 950 zł |
Laurin & Klement | 176 350 zł | 179 100 zł |
*Ceny katalogowe bez uwzględnienia rabatów importera
Podsumowanie
Skoda Superb iV będąca pierwszą hybrydą w historii producenta zapowiada się naprawdę obiecująco. Zważając na to, że Superb już od dłuższego czasu jest jednym z częściej wybieranych pojazdów w klasie reprezentacyjnych aut klasy D, pojawienie się w ofercie oszczędnego i jednocześnie silnego wariantu zelektryfikowanego, jeszcze bardziej umocni pozycję Skody na rynku motoryzacyjnym. Następnym w kolejności autem z rodziny iV będzie nowa Octavia, która czerpie z technologii znanej już z Golfa GTE.
Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku
Skoda Superb iV - dane techniczne
Paliwo | benzyna +energia elektryczna |
Pojemność | 1395 cm3 |
Moc maksymalna | 156 KM przy 5000-6000 obr./min. +85 kW/ 115 KM silnik elektryczny łączna moc 218 KM |
Maks moment obrotowy | 250 Nm przy 1550-3500 obr./min. +330 Nm silnik elektryczny łączny moment obrotowy 400 Nm |
Prędkość maksymalna silnika elektrycznego |
140 km/h |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 6 biegowa (DSG6) |
Napęd | na przednią oś |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa (WLTP) |
1,1-1,9 l |
Poziom średniej emisji CO2 (WLTP) | 25-42 g/km |
Długość | 4869 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 1864 mm |
Wysokość | 1468 mm |
Rozstaw osi | 2841 mm |
Masa własna | 1730–1861kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2251 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń |
485–1610 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |