Skoda Citigo - WSTĘP
Portfolio czeskiej marki poszerzyło się o najmniejszy segment A. Do tej pory w ofercie Skody nie było żadnego małego modelu miejskiego. W 2011 roku zaprezentowano na Salonie Samochodowym we Frankfurcie, równocześnie VW Up! oraz jego czeskie wcielenie - Skodę Citigo. Auto o nic innego, jak bliźniacza konstrukcja Volkswagena, która na dodatek jest jeszcze dzielona z Seatem Mii. Koncern grupy VAG wreszcie dał swoją odpowiedź na trojaczki z Kolina (Citroena C1, Peugeota 107 i Toyotę Aygo).
Autko z dodatkową parą tylnych drzwi, pokazano kilka miesięcy później na marcowym salonie Genewa 2012. Produkcja Citigo, która ma za zadanie podbić światowe rynki małych samochodów miejskich, odbywa się w Bratysławie. Na rodzimym czeskim rynku maluszek pojawił się jeszcze przed końcem 2011 roku, a do pozostałych europejskich krajów trafił dopiero wiosną 2012. Obecna oferta sprzedaży zawiera wersje trzydrzwiowe oraz odmiany pięciodrzwiowe.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Dla kogo przeznaczony jest mikrus Skody? Z oceny SuperAuto24.pl wynika, że model ten zadedykowano wszystkim, mimo iż autko jest głównie idealnym środkiem transportu do miasta. Citigo spełni wymagania młodych kierowców, którzy za sprawą niskiej ceny zakupu i niewielkich gabarytów, wybiorą mikro Skodę na swój pierwszy samochód. Autko także świetnie nada się dla rodzin ceniących sobie małe wozy, jako drugi samochód w domu, służący do podjazdów na krótkich dystansach. Citigo docenią też starsi klienci o racjonalnym podejściu do aut, poszukujący niedrogiego, małolitrażowego auta taniego w eksploatacji.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Skodę Citigo:
Skoda Citigo - STYLISTYKA
Citigo, Up! i Mii to w zasadzie trzy identyczne samochody o odmiennych cennikach. Autka zostały przystrojone różniącymi się od siebie zderzakami i reflektorami oraz paroma stylistycznymi detalami. Najmniej wyrafinowana z całej trójki jest Skoda, ale przy tym też jest najtańsza, przez co ma największe szanse na miano bestsellera. Auto nie ma za grosz finezji, w zestawieniu z Fiatem Pandą czy Renault Twingo. Pozbawione wszelkich ozdobników linie wozu są proste i proporcjonalne.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Citigo na pierwszy rzut oka mimo swojej prostoty, wygląda sympatycznie i zapowiada nową linię modelową Skody. Duży użebrowany grill, umieszczony w chromowanej ramce (w uboższych wersjach wyposażenia EASY i ACTIVE cały jest czarny), pokazuje jak będą wyglądać wloty powietrza we wszystkich kolejnych Skodach. Reflektory przednie zostały precyzyjnie uformowane i dobrze komponują się z grillem, nadając Citigo nowoczesnej prezencji. Lampy standardowo według najnowszych norm, wyposażone są w światła do jazdy dziennej. Na masce narysowane subtelne przetłoczenia po bokach. W zderzaku umieszczony został drugi wlot powietrza osłonięty kratką. Okrągłe światła przeciwmgielne niestety seryjne są tylko w wersji ELEGANCE. W modelach ACTIVE i AMBITION trzeba za nie dopłacić 800 zł. W najtańszej EASY nie ma ich wcale na liście opcji.
Jednobryłowe nadwozie jest bardzo pudełkowate. Przez tego typu styl karoserii, Skoda wcale nie wydaje się taka mała, gdy zaczniemy przyglądać się jej z bliska. Autko jest wysokie, jak na pojazd klasy A (1478 mm). Linia boczna cechuje się krótkim przodem, dość mocno nachyloną szybą i gładkimi blachami. Nadkola nie są mocno wyoblone, ale za to dostały wyraźne łuki podkreślające miejsce błotników zgrabnie połączonych ze zderzakami. Boczne okna są duże i zapewniają bardzo dobre oświetlenie kabiny. Karoseria posiada dwie biegnące wzdłuż linie. Pierwsza jest narysowana zaraz pod oknami, a druga została poprowadzona tuż na progiem i przecina drzwi i błotniki.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Łączenie dachu z nadwoziem i szerokie tylne słupki obrysowano delikatną linią. Klapa bagażnika ma dużą szybę i poziome przetłoczenie. Co ciekawe, by obniżyć koszty produkcji, klapa jest blaszana, w przeciwieństwie do tej wykonanej ze szkła w Upie!. Skoda różni się także od najmniejszego Volkswagena nieco innym wzorem podświetlenia tylnych zespolonych lamp oraz przetłoczeniem zderzaka. Citigo oferuje klientom jeszcze lepszą przestronność, za sprawą elektrycznie sterowanego, szklanego dużego okna w dachu. Koszt takiego dodatku to 2 900 zł poza wersją EASY. Można mieć też za dopłatą przyciemnione tylne szyby w cenie 250 zł. Trzecie światło STOP i tylna wycieraczka wraz z podgrzewaniem są w standardzie.
WZORY OBRĘCZY
Oferta Skody przewiduje dla małej Citigo cztery wzory obręczy. Podstawowymi kołami są stalówki z centralnym deklem, w rozmiarze 14-cali z oponami 165/70 R14. Drugi wzór felg stalowych jest już tradycyjny z pełnym kołpakiem. Dopełnieniem stylistycznym sylwetki autka mogą być jednak obręcze ze stopów lekkich. Pierwszy wzór alufelgi ma rozmiar 14" i opony 175/65 R14 - koszt takich kół to 1 500 zł dla wersji ACTIVE i AMBITION (w modelu ELEGANCE są seryjne). Większe 15-calowe alufelgi obute w opony 185/55 R 15, w wersji ACTIVE i AMBITION kosztują aż 2 100 zł. W najbogatszym ELEGANCE cena spada do 600 zł.
Skoda Citigo - KOLORY NADWOZIA
Czeskiego maluszka można kupić w jednym z 8 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne barwy do Biały Candy i Czerwień Tornado. Specjalny kolor Żółty Sunflowe kosztuje już 900 zł. Za pozostałe pięć lakierów metalizowanych trzeba zapłacić 1 400 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Wersje EASY i ACTIVE posiadają czarne klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne. Klamki i lusterka w barwie nadwozia są fabryczne dopiero w modelach AMBITION i ELEGANCE. Podobnie sprawa się mia w kwestii zewnętrznych obramowań chłodnicy w kolorze chromu - seryjne są tylko dwóch bogatszych wersjach modelowych.
Skoda Citigo - WYMIARY
Auto ma długość 3563 mm, szerokość 1641 mm, a wysokość wynosi 1478 mm. Rozstaw kół przednich to 1428 mm, a osi to 2420 mm. Pojemność bagażnika to aż 251 litrów. Przestrzeń ta po złożeniu oparć tylnych siedzeń może zostać powiększona do 951 litrów. Masa własna samochodu to 854 kg, a ładowność wynosi 436 kg. Auto jest przeznaczone dla 4 osób. Citigo jest jednym z najmniejszych samochodów w swoim segmencie, a jak na tę klasę oferuje niezwykle dużo miejsca wewnątrz.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Najnowsze dzieło Skody posiada w ofercie jeden silnik w dwóch wariantach mocy. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z mocniejszym motorem 1.0 MPI 75 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala maluszek w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowej Skody Citigo na SuperAuto24.pl.