Skoda Citigo - SILNIKI
Decydując się na zakup najmniejszej "czeszki", nie ma zbyt wielkiego problemu w wyborze jednostki napędowej. W salonach oferowany jest jeden silnik o dwóch wariantach mocy. To trzycylindrowa, benzynowa jednostka napędowa oznaczona symbolem MPI, zasilana wielopunktowym wtryskiem paliwa. Pierwszy wariant generuje moc 60 KM, a drugi 75 KM. Oba cechują się takim samym momentem obrotowym wynoszącym maksymalnie 95 Nm. Motor ten pozwala na bardzo niską emisję spalin, która w Citigo wynosi 105 lum 108 CO2/km.
Silnik autka współpracuje z 5-biegową manualną skrzynię biegów, specjalnie przystosowaną do 3-cylindrowego motoru. Mechanizm jest połączony z komputerem pokładowym (o ile dana wersja go posiada) - na wyświetlaczu pokazuje się sygnał dla optymalnego wyboru przełożenia, co pozwala obniżyć spalanie. Dodatkową skrzynią w ofercie jest 5-biegowy automat.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Na liście dopłat widnieje za kwotę 1 460 zł, ekologiczny pakiet Green Tec, dla obu wersji silnika (tylko dla wersji AMBITION). Zawiera on seryjny system Start&Stop oraz układ rekuperacji energii. Samochody z tym pakietem mają mniejszy prześwit o 15 mm, a także inne ogumienie o zredukowanym oporze toczenia. Dzięki tym rozwiązaniom Citigo Green Tec ma zużywać o mniej paliwa, i generować mniejszą emisję spalin.
Skoda Citigo z instalacją LPG
Pod maską Citigo może się znaleźć się też fabrycznie montowana instalacja gazowa. Układ LPG dedykowany do słabszego silnika 1.0 MPI 60 KM, kosztuje 3 500 zł (w ofercie specjalnie TWIN POWER koszt maleje do 2 500 zł). Modele Skody z gazem oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo z dodatkowym zbiornikiem na gaz, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
System Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.
Skoda Citigo 1.0 MPI 75 KM - TEST
Trzycylindowiec posiada innowacyjny układ korbowy, pozbawiony wałków wyrównoważających, co owocuje całkiem przyzwoitą kulturą pracy, jak na silnik R3. Odczuć akustycznych jednak nie da się oszukać, przez charakterystyczny dźwięk - poruszając się autem czujemy i słyszymy, że mamy do czynienia z 3-cylindrowką. Jedno-litrowy silniczek na szczęście nie jest głośny, dzięki dobremu wyciszeniu kabiny. Dopiero przy mocniejszym wciśnięciu gazu i wyższych obrotach trochę bardziej słychać specyficzny warkot. Dźwignia lewarka skrzyni biegów dobrze leży w dłoni i gładko pracuje. Biegi mają krótki skok i wchodzą precyzyjnie.
Musimy przyznać, że 75 koni mechanicznych naprawdę nieźle sprawuje się na drodze. Dzięki niskiej wadze wozu wynoszącej trochę ponad 900 kilogramów, moc w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się szczególnie po mieście. Autko potrafi szybko wystartować spod świateł i nie ma problemów z rozpędzeniem, ale żeby wykrzesać z silnika względną dynamikę, trzeba go zmusić do pracy na średnich i wysokich obrotach. Od sprintu do setki Citigo wcale nie dostaje zadyszki - według producenta prędkość 100km/h jest osiągana po 13,2 s. Przemieszczanie się w metropolii z zakupami i pasażerami to prościzna. Małej trzycylindrówce na szczęście nie straszne są obroty - agregacik najbardziej żwawy jest w granicach 4000-4500 obr./min).
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Trochę gorzej ma się kwestia zapuszczenia w trasę z kompletem osób na pokładzie. O ile jazda w pojedynkę nie sprawia problemów i poganiana jednostka dostarcza subiektywne wrażenie dynamicznej, to już przy czterech podróżujących osobach, Skoda robi się ospała. Silnikowi wówczas zaczyna brakować wystarczającej elastyczności. Przyspieszenia na 4 i 5 biegu są trochę mozolne, dlatego lepiej wypatrywać na drodze dużych pustych odcinków, by wziąć się za skuteczne wyprzedzanie. Słabością czeskiego maluszka jest nieduży moment obrotowy, wynoszący 95 Nm, osiągany przy 3000-4300 obr./min.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Skodę Citigo:
Skoda Citigo 1.0 MPI 75 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 35 litrów. Według danych producenta testowane Citigo o mocy 75 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, powinien spalać: 5,6 litra/100 km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,9 litra/100km, a w cyklu mieszanym ilością 4,5 litra/100km.
Małolitrażowe ilniki grupy VAG, zwykle cechują się solidnością oraz należą do bardzo oszczędnych motorów. Po zbadaniu jednostki 1.0 MPI w teście SuperAuto24.pl, przyznajemy, że zapotrzebowanie na paliwo jest umiarkowane. Dane dotyczące spalania, jakie udało się nam zebrać, są zbliżone do katalogowych. W mieście mała Skoda zadowoliła się ilością 6,0 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazał wartość 5,0 litra/100km, a podczas wyprawy w trasę osiągnęliśmy spalanie 3.8 l/100km. Tak niski wynik był spowodowany jazdą w iście żółwim tempie, a to może irytować innych użytkowników dróg. Maksymalna prędkość na takie wyniki to około 90km/h, i utrzymywanie obrotów silnika w granicach 2500 obr./min.
>>> Skoda Citigo 1.0 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Informacje na temat spalania zdobywamy jak w każdej innej Skodzie. Używamy poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym pod prędkościomierzem. Komputer pokładowy niestety nie jest standardem - dostaniemy go tylko w wersjach AMBITION i ELEGANCE. Ciekawostka to podgląd temperatury wody w silniku. Zamiast tradycyjnego wskaźnika na blacie z zegarami, dane na temat temperatury pokazywane są na wyświetlaczu komputera (o ile jest na wyposażeniu).
Skoda Citigo 1.0 MPI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R3 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 55 kW/ 75 KM/6200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 95 Nm/3000-4300 obr./min |
Prędkość maksymalna |
171 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 13,2 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 35 l |
Masa własna | 929 kg |
Opony | 165/70 R14 |
Emisja CO2 | 108 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
251 l/951 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Citigo. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu najmniejszego autka z Czech? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Skody Citigo na SuperAuto24.pl.