Skoda Fabia Combi - SILNIKI
Do wyboru jest aż osiem jednostek napędowych. Skoda Auto oferuje trzy oraz czterocylindrowe motory, wśród których znajdują się trzy diesle. Najsłabszy benzynowiec to trzycylindrowy 1.2 litra legitymujący się 60 KM. Kolejny nieco mocniejszy 1.2 dysponuje mocą 70 KM. Większa, czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka posiada pojemność 1.4 litra i 85 KM. Benzynowce oznaczone symbolem TSI, to turbodoładowane silniki czterocylindrowe o pojemnościach: 1.2 litra 85 KM oraz 1.2 litra 105 KM.
Wszystkie jednostki wysokoprężne TDI z systemem wtrysku paliwa common-ral, posiadają pojemność 1.6 litra. Te turbodoładowane motory są znane z wysokiej kultury pracy oraz niskiego spalania. Najsłabsza dysponuje mocą 75-koni mechanicznych, kolejna rozwija już 90 KM, a najmocniejsza jednostka posiada 105 KM. Podczas testu SuperAuto24.pl dysponowaliśmy jednostką 1.6 TDI o mocy 90 koni mechanicznych.
>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Fabia Combi może być wyposażona w jedną z dwóch oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia dla benzynowych i wysokoprężnych silników posiada 5 biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia DSG może wystąpić jedynie w połączeniu z silnikiem 1.2 TSI 105 KM. Na liście opcji diesla automat nie występuje. Fabia podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, może mieć na wyposażeniu wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.
Skoda Fabia Combi z instalacją LPG
Pod maską Fabii mogą znaleźć się też fabrycznie montowane instalacje gazowe. Układy LPG zasilają benzynowe motory 1.2 70 KM (cena 4 350 zł) oraz 1.4 16V 85 KM (cena 4 650 zł). Modele Skody z gazem oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo z dodatkowym zbiornikiem na gaz, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
System Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.
WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię II Combi:
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 KM - TEST
Małe kombi Skody z silnikiem 1.6 bardzo przyjemnie mruczało w trakcie testu. Czterocylindrowa jednostka cechuje się niskim poziomem hałasu, dzięki czemu w kabinie jest dość cicho. Auto pracując na biegu jałowym nie przenosiło wibracji do wnętrza kabiny. Kulturze pracy 90-konnego "ropniaka" nie możemy więc nic zarzucić. Pedał sprzęgła działa bardzo lekko, podobnie jak krótko zestopniowana manualna skrzynia biegów, której nie brakuje precyzji. Dźwignia lewarka głądko się prowadzi i przy tym dobrze leży w dłoni. Przy wyższych prędkościach odczuwalny jest brak szóstego przełożenia, by jednocześnie pojechać szybciej i wciąż oszczędnie.
>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Silnik podczas jazdy cicho pracuje na wolnych obrotach, słychać go bardziej dopiero podczas przyspieszania. Fabia z 90-konnym motorem mimo powiększenia do rozmiaru kombi, dzięki turbosprężarce cechuje się wystarczającą dynamiką. Auto nie jest zawalidrogą i poruszanie się nim na co dzień poza miastem jest komfortowe. Testowa czeszka ważąca około 1150 kg, z jedną osobą na pokładzie chętnie przyspieszała już od 1500 obr./min. Wyprzedzanie wbrew pozorom wcale nie było wyzwaniem. Elastyczność jest wystarczająca dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 230 Nm. O wiele gorzej z przyspieszeniem będzie po wypełnieniu wnętrza bagażami i kompletem pasażerów - wówczas w czasie dłuższej podróży pozostanie nam raczej prawy pas ruchy.
Przy dynamice 90-konnej jednostki TDI, liczyć się ma jednak najbardziej tania eksploatacja - największy plus to niskie spalanie dające powody do uśmiechów. Auto ma bardzo umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo, jeśli tylko umiejętnie operuje się gazem i przekładnią biegową.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa wersji Combi nie różni się pojemnością od hatchbacka - mieści tak samo 45 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.6 TDI o mocy 90 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, powinien spalać: 4,2 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,6 litra/100km, a w cyklu miejskim ilością 5,1 litra/100km.
>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Nie od dziś wiadomo, że silniki TDI montowane w samochodach grupy VAG, cechują się solidnością oraz należą do jednych z najoszczędniejszych motorów wysokoprężnych na rynku. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Skody Fabii Combi 1.6 TDI 90 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24, są zbliżone do katalogowych - musimy przyznać, że spalanie faktycznie jest niskie. W mieście Skoda zadowoliła się ilością 6,2 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazał wartość 5,4 litra/100km, a podczas wyprawy w trasę osiągnęliśmy spalanie w granicach 4.0 l/100km.
Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między zegarami. Komputer pokładowy nie jest standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach Ambition i Elegance.
Skoda Fabia - CENA za moto.gratka.pl
>>> Skoda Fabia Combi 2012 – CENA od 37 tys. zł
>>> Skoda Fabia Combi 2008 – CENA od 19 tys. zł
>>> Skoda Fabia Combi 2002 – CENA od 9,5 tys. zł
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1590 cm3 |
Moc maksymalna | 66 kW/90 KM/4200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 230 Nm/1500-2500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
177 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,7 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 45 |
Masa własna/ładowność | 1129/1659 kg |
Opony | 195/55 R15 |
Emisja CO2 | 109 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 505 l/1 485 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Fabii w wersji Combi. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.