Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-10-17 3:30

Zestrojone po niemiecku zawieszenie Skody Fabii będące kompromisem pomiędzy wygodą a twardością, na dziurowych drogach stara się nie hałasować. Auto cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi i pewnie się prowadzi. Takie nastawy wzbudzają zaufanie u kierowcy, podobnie jak układ hamulcowy sprawdzony w licznych propozycjach grupy VAG. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jednego Skody. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Fabia - UKŁAD JEZDNY

Druga generacja Fabii odziedziczyła konstrukcję zawieszenia niemal w całości po swojej poprzedniczce. Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie belki skrętnej, na której pracują wahacze wleczone, z niezależnie montowanymi sprężynami i amortyzatorami. Ten zestaw jest dość odporny na dziury w polskich drogach. Przy naprawach koszt zakupu części zamiennych nie robi spustoszenia w kieszeni właściciela pojazdu, a wymiana elementów nie jest skomplikowana.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Auto o rozstawie osi wynoszącym 2,45 metra, zostało zaprogramowane na codzienny komfort. Zawieszenie jest typowo niemieckie - to połączenie niewielkiej twardości z odpowiednim resorowaniem. Wystarczająco miękka charakterystyka, bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, a przy tym pozwala raczej na cichą pracę układu. Jak na auto klasy B jest dość komfortowo i nie ma się do czego przyczepić.

Bardzo dobre wrażenie sprawia układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Oferuje precyzyjne kontrolowanie toru jazdy i pozwala czuć drogę za pośrednictwem steru. Auto nie ma tendencji do nerwowych zachowań, w trakcie prowadzenia jest stabilne i przewidywalne. Fabia daje się łatwo utrzymać w ryzach nawet w trakcie pokonywanie ostrych łuków. Koła na zakrętach nie tracą przyczepności, nadwozie jest stabilne i nie poddaje się przechyłom.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poruszanie po węższych uliczkach miasta, jak i manewrowanie na parkingach nie dostarcza problemów. Średnica zawracania między krawężnikami wynosząca 10.0 metra, pozwala na łatwe parkowanie. Auto całkiem nieźle przeszklono, a to ułatwia cofanie i robienie kopert. Jeżeli ktoś nie ufa swoim umiejętnościom, może sprawić sobie radary parkowania tyłem.

Skoda Fabia - HAMULCE

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce jednak nie we wszystkich wersjach silnikowych Fabii są identyczne. Różnice dotyczą przede wszystkim zestawu montowanego na tylnej osi. W testowej Fabii 1.2 TSI 85 KM znalazły się z tyłu hamulce bębnowe. Mocniejsze wersje (1.2 TSI 105 KM, 1.4 TSI 180 KM i 1.6 TDI 105 KM) wyposażone są w tarcze. Z przodu pracują wentylowane tarcze z zaciskami pływającymi. Układ hamulcowy jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) oraz Dual Rate (system podpowiedzi ruchu kierownicą, który pomaga zredukować dystans zatrzymania w krytycznych momentach.).

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą. W cenie 1 500 zł można otrzymać wraz ze wspomnianym ABS i MSR także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Natomiast za kwotę 2 000 zł, pakiet dodatkowo powiększa się jeszcze o: TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) i HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP).

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię po liftingu:

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Fabii w wersji wyposażenia AMBITION. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik hatchbacka? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody Fabii na SuperAuto24.