Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-10-18 3:30

Fabia choć zaliczyła kurację odmładzającą karoserii, we wnętrzu wciąż pozostała dość surowa. Z tego powodu kokpit designersko zostaje daleko w tyle za konkurencją, ale za to nie można mu nic zarzucić w kwestii świetnej ergonomii, typowej dla aut koncernu VAG. Skoda nadrabia też przestrzenią na siedzeniach i pojemnym jak na klasę B bagażnikiem. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena kokpitu, kufra oraz wyposażenia hatchbacka. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, cena auta i podsumowanie.

Skoda Fabia - WNĘTRZE

Zdania na temat wyglądu wnętrza Skody Fabii są bardzo podzielone. Jednym prosty styl bardzo odpowiada, a innym w wyglądzie deski brakuje polotu. Fakt jest jednak taki, że użytkownik hatchbacka z Czech nie znajdzie w kabinie za grosz finezji i designerskich detali. Konkurenci rynkowi pod tym względem mają naprawdę o wiele więcej do zaoferowanie. Kokpit tego samochodu to natomiast bardzo funkcjonalnie urządzone miejsce. Wszystkie pokładowe instrumenty znajdują się dokładnie tam, gdzie we wszystkich pojazdach koncernu grupy VAG. Niektóre elementy prezentują się nawet identycznie, jak w innych modelach, co pozytywnie wpływa na obniżenie kosztów produkcyjnych.

Odporne na intensywne użytkowanie plastiki są spasowane z należytą starannością. Zastosowane tworzywa z twardych materiałów są dobrej jakości. Tylko czołowy element pokrywający do połowy deskę rozdzielczą został wykonany z tworzywa uginającego się pod palcami. W kwestii zalet drugiej generacji auta, projekt konsoli środkowej wygląda bardzo dobrze w porównaniu z tym, jaki prezentowała pierwsza generacja Fabii. Deska ma prosty, ale funkcjonalny kształt, a przy tym może być dwukolorowa, w zależności od opcji wyposażenia jaką wybierzemy (jaśniejsze odcienie plastików zdecydowanie rozweselają pokład). Nabywcy wersji AMBITION i ELEGANCE otrzymują pakiet chrom, przełamujący smutny czarny kolor. Chromowane elementy to: pierścień podstawy lewarka i pierścień gałki zmiany biegów, elementy kratek nawiewów, czy przycisk zwalniający hamulec ręczny.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Miejsce konsoli z radiem zostało poprowadzone po delikatnym skosie do góry. Powyżej wkomponowano pokrętła odpowiadające za funkcje wentylacji wozu. Koszt manualnie regulowanej klimatyzacji to 2 250 zł. Seryjnie klimę znajdziemy w wersji ELEGANCE. Klimatyzację automatyczną Climatronic z funkcją chłodzenia schowka można mieć za cenę 3 600 zł. W przypadku wersji ELEGANCE takie udogodnienie kosztuje 999 zł. Filtr przeciwpyłkowy/kabinowy to podstawa.

Na pochwałę zdecydowanie zasługują nowe czteroramienne i trójramienne kierownice. Stery wyglądają teraz jak te, które znamy z większych modeli Skody. Testowa Fabia posiadała ster z tworzywa, ale za dopłatą można mieć miłą w dotyku kierownicę ze skórzanym obiciem. Takie udogodnienie wraz z możliwością sterowania radiem to wydatek 1 100 zł. Dodatkowa obsługa telefonu to już koszt 1 200 zł. W przypadku sportowo prezentującej się trójramiennej kierownicy z pełnym sterowaniem koszt wzrasta do 1 600 zł.

Elektryczne sterowane i podgrzewane lusterka boczne otrzymujemy w modelach AMBITION i ELEGANCE. Elektryka szyb przednich wraz z centralnym zamkiem nie występuje w podstawie, w wersji ACTIVE wymaga dopłaty 1 850 zł. W pozostałych wersjach jest standardem. Elektrycznie sterowane szyby tylne to koszt 750 zł. Elektryczny szyberdach to całkiem spory wydatek (2 500 zł). Tempomat seryjnie dostajemy tylko w opcji ELEGANCE. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem na szczęście jest w podstawie.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zestaw zegarów tradycyjnie jest analogowy i otrzymał przyjazne dla oczu biało-zielone podświetlenie, podobnie jak przyrządy konsoli środkowej. Po środku wskaźników można mieć wyświetlacz Maxi-Dot z funkcjami rozbudowanego komputera pokładowego. Nie jest on jednak standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach AMBITION i ELEGANCE.

WIDEO - zobacz wnętrze Skody Fabii  II:

KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ

Wnętrze Fabii Combi jak na auto klasy B jest duże i przestronne. Osoby siedzące z przodu nie mogą narzekać na brak miejsca. Nabywcę z pewnością ucieszy fakt, że nie trzeba płacić za elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Także regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach jest podstawowa, dzięki której uzyskanie dogodnej pozycji za sterem jest o wiele łatwiejsze. W Fabii II polepszono konstrukcję przednich foteli. Są solidniejsze i zapewniają odpowiednią wygodę nawet podczas długich podróży. W opcji można dokupić za kwotę 2 200 zł sportowe fotele ze świetnym trzymaniem bocznym (pakiet DYNAMIC zawierający wraz z fotelami, skórzane dodatki i sportową kierownicę). W przypadku wersji ELEGANCE koszt pakietu DYNAMIC maleje do 1 200 zł.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Powiększenie rozstawu osi spowodowało zwiększenie miejsca w kabinie, co za tym idzie przybyło nieco przestrzeni dla osób siedzących z tyłu. Pasażerów zadowoli możliwość dość wygodnego umiejscowienia się na kanapie. Jak na klasę B, miejsca dla nóg jest dużo, podobnie jak na głowy i barki. Podróż w cztery dorosłe osoby może być komfortowa, ale w przypadku piątki już niestety nie. Wrażenie przestronności potęgują duże okna. Fabia jest odpowiednio przeszklona, dzięki czemu do kabiny wpada sporo światła.

Fabia oferuje klientowi bardzo dużo wersji kolorów tapicerki. Można wybierać spośród 7 przygotowanych wersji, nie licząc specjalnych tapicerek zarezerwowanych wyłącznie dla opcji RS czy Monte Carlo.

Kolorystyczne warianty tapicerki i deski rozdzielczej

MULTIMEDIA

Poza podstawową wersją EASY (dopłata 500 zł), jest przygotowany na montaż fabrycznego radia z czterema głośnikami z przodu i antenę dachową. Dodatkowe 4 głośniki z tyłu wymagają dopłaty 250 zł. Fabrycznie dostaniemy je tylko w najbogatszej wersji ELEGANCE. Do wyboru są dwa radioodtwarzacze samochodowe. Model Blues CD/MP3 kosztuje 900 zł. Model odtwarzacza Swing CD/MP3 (taki jak w testowanej wersji Fabii) to wydatek 1 300 zł, standardem jest jedynie w najwyższej wersji ELEGANCE.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

O wiele drożej wypada radio połączone z nawigacją samochodową. Zestaw marki Amundsen+ z mapami Europy i 5-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym, kosztuje 4 000 zł w wersji AMBITION. W najwyższej ELEGANCE cena nawigacji spada do 2 700 zł. Gniazdo AUX IN jest standardem w połączeniu z systemem nawigacji Amundsen+. Poręcznym udogodnieniem jest sterowanie funkcjami radia oraz komputerem pokładowym z kolumny kierowniczej. Niestety w podstawowej wersji wielofunkcyjność i komputer nie są dostępne. Wyświetlacz Maxi Dot komputera pokładowego umiejscowiony przy zegarach to koszt 650 zł. Wielofunkcyjna skórzana kierownica z obsługą radia i telefonu komórkowego to koszt 1 200 zł, a w przypadku wersji ELEGANCEe 400 zł.

Skoda Fabia - SCHOWKI

Sporo skrytek na pokładzie czeskiego auta to duży plus. Podstawowo Skoda oferuje dwa schowki (górny i dolny) w desce rozdzielczej po stronie pasażera. W zależności od wersji mogą być one niezabudowane (otwarte na kabinę) lub zamykane klapkami. Są one dość pojemne. Kierowca po swojej stronie także znajdzie niewielki schowek w desce, tuż pod włącznikiem świateł. W konsoli pod radiem przewidziano dwa miejsca na butelki, wraz z całkiem dużą półeczką. Popielniczka wraz z zapalniczką wymaga dopłaty 100 zł.

W tunelu środkowym wersja ELEGANCE posiada podłokietnik przedni z zamykanym schowkiem. Dopłata do podłokietnika w przypadku innych wersji wynosi 300 zł. W drzwiach przednich znalazły się w miarę pojemne półki, z wyobleniami na butelki. Drzwi tylnego przedziału mogą mieć półki tylko w przypadku najbogatszej opcji ELEGANCE, podobnie jak szuflady umiejscowione pod siedziskami foteli, czy schowek na okulary w podsufitce. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są cechą wersji wyposażenia AMBITION i ELEGANCE. Pasażerowie tylnego przedziału mogą korzystać z uchwytu na kubek lub butelkę wkomponowanego w końcową część tunelu. Do bagażnika można dołożyć elastyczny organizer, pozwalający na utrzymanie porządku.

Skoda Fabia - BAGAŻNIK

Wraz z rozmiarami Fabii drugiej generacji urósł bagażnik. Kufer z 260 l powiększył się do 300 litrów pojemności, a taki rozmiar należy do jednych największych wśród małych aut segmentu B. Dla przykładu: Chevrolet Aveo - 290 l, Kia Rio - 288 l, Peugeot 208 - 285 l, Suzuki Swift - 211 l, Toyota Yaris - 288 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l, Fiat Punto - 275 l, Citroen C3 - 300 l. Więcej oferuje tylko Dacia Sandero - aż 320 litrów.

Po otwarciu tylnej klapy mamy przestrzeń załadunkową o regularnych kształtach. Otwór jest duży i nie trzeba pokonywać wysokiego przodu załadunkowego. By drobniejsze rzeczy, czy pojedyncze torby zakupowe swawolnie nie przemieszczały się, można dołożyć funkcjonalny składany organizer. Kufer można ekspresowo powiększyć do 1163 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40 (poza ubogą wersją EASY). Składanie oparć wymaga najpierw podniesienia siedzisk, ale mimo tego nie otrzymujemy równej powierzchni.

Bagażnik ma praktyczną lampkę doświetlającą wnętrze. Są też przydatne składane haczyki przy bocznych ściankach, na których można wieszać reklamówki. Po bokach mogą też się znaleźć się przydatne kieszenie. Pod podłogą ulokowano bardzo dużą wnękę z zestawem naprawczym kół, lub pełnowymiarowym kołem zapasowym. Stalówka z oponą to koszt 150 zł, a obręcz aluminiową wyceniono na 500zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

Piąty odcinek zostanie poświęcony bezpieczeństwu Skody Fabii oraz cenom nowego auta oferowanego w salonach. Ile kosztuje podstawowa wersja EASY, a ile trzeba zapłacić za testowaną przez redakcję wersję AMBITION? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Które z systemów otrzymujemy w wyposażeniu seryjnym? O tym w 5. odcinku dziennika testu Fabii na SuperAuto24.