Skoda Octavia II Tour Combi - PODSUMOWANIE
Współczesna Octavia to niezwykle popularne na rynku auto z pogranicza segmentu C (klasa niższa średnia) oraz segmentu D (klasa średnia). Samochód czeskiej produkcji dzieli konstrukcję płyty podłogowej z Golfem V-generacji. Auto dziś czerpie co najlepsze z niemieckiej technologii i można w nim znaleźć sporo elementów, montowanych w modelach Volkswagena. Aktualnie na rynku znajduje się odmiana Octavi II generacji po liftingu, a także równolegle sprzedawana wersja sprzed korekty nadwozia, pod nazwą Octavia II Tour. Ceny tego modelu są odpowiednio niższe niż od poliftowej odmiany, by mógł się nim zainteresować przeciętny Kowalski.
Auto choć nie jest stylistyczną rewelacją, wyglądaj ładnie i ma w sobie to coś, co budzi zaufanie, u klientów. Octavia II Tour często wybierana jest na pojazd flotowy, ale także na auto rodzinne. Cieszy się świetną opinią wśród użytkowników, za sprawą trwałości, niezwykle dużego kufra oraz wnętrza i relatywnie niskiej ceny. Tak obszerny, komfortowy i pojemny samochód można mieć za kwotę 46 900 zł.
Auto niską ceną deklasuje konkurencję, której skutecznie odbiera klientów. Za samochody z tej samej półki trzeba zapłacić (ceny modeli podstawowych): Opel Astra Sports Tourer - cena 65 850 zł, Peugeot 308 SW - cena 73 100 zł, Renault Megane Grandtour - 61 550 cena zł, Volkswagen Golf Variant - 64 790 zł, Ford Focus kombi - 65 200 zł, Kia Ceed SW - 55 800 zł.
Wraz z rozmiarami Octavii drugiej generacji (długość 4,57 m, szerokość 1,76 m, wysokość 1,46 m, rozstaw osi 2,57 m), urósł także bagażnik. Kufer ma aż 605 litrów pojemności - to o 57 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Nikt nie może się równać ze Skodą - taki rozmiar kufra to rekord pośród kompaktowych aut typu kombi segmentu C. Dla przykładu: Opel Astra Sports Tourer oferuje 500 l, Peugeot 308 SW posiada 573 l, Renault Megane Grandtour ma 524 l, Volkswagen Golf Variant dysponuje 505 l, Ford Focus kombi oferuje 490 l, Kia Ceed SW posiada 534 l.
STYLISTYKA
W przypadku stylistyki Octavii II trudno mówić o emocjach, bo samochód nie jest designerskim majstersztykiem. W linii nadwozia nie ma nic nadzwyczajnego. Karoseria została skonstruowana tak, by była przede wszystkim funkcjonalna i nie stwarzała problemów użytkowych. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, pojazd cechuje się klasycznymi obłymi kształtami. Przyznać jednak musimy, że na tle swojej poprzedniczki, Octavia stała się autem zdecydowanie bardziej dojrzałym.
Mimo niezwykle spokojnej sylwetki, można doszukać się detali w wyglądzie, nawiązujących do innych modeli Skody. Główne miejsce przedniej części zajmuje żebrowany grill z chromowanym wykończeniem. Na masce znalazły się natomiast charakterystyczne dla wszystkich czeskich modeli przetłoczenia, łączące się z dużym emblematem logo marki. Wygląd przednich reflektorów niestety trąci myszką, mimo iż lampy zostały zintegrowane z kierunkowskazami i zachodzą na błotniki. Tak samo przedni zderzak, w porównani z tym, jaki można znaleźć w modelu po liftingu, widać, że nie jest już pierwszej młodości.
Zwarte, zaokrąglone w każdym miejscu stonowane nadwozie, trafia jednak w gusta. Wyniki sprzedaży udowadniają, że stylistyczne bajery nie są wcale kluczem do sukcesu. Podstarzała sylwetka ogólna kompaktowego wozu oferowanego przez Skodę, do dziś budzi zaufanie i jest doceniana przez klientów. W końcu Octavia II wpisuje się w grono jednych z najchętniej kupowanych aut w Polsce.
Wróćmy do klasycznej linii nadwozia. Wzdłuż karoserii, przez błotniki i drzwi przebiega tylko jedno, delikatne przetłoczenie blachy, tuż pod linią dużych okien. Po środku drzwi przyklejono czarne listwy. Takie same ochronne pasy z tworzywa są na zderzakach. Dzięki tym elementom przełamano nudę - gdyby nie listwy, sylwetka byłaby obła jak balon. Krągłości błotników również utrzymano w tym samym stylu - są po prostu gładkie, niemal w ogóle nie rzucające się oczy.
Na dachu mogą się znaleźć relingi stanowiące akcent nie tylko wykończeniowy, ale też funkcjonalny. Element ten w Octavii II Tour Combi występuje tylko w kolorze czarnym i kosztuje 700 zł. Tylną część wozu została tradycyjnie zwieńczona zaokrąglonym kufrem. Zespół świateł prezentuje się tak samo, jak w pozostałych modelach Skody - lampy mają charakterystyczne podświetlenie w kształcie litery C. Trzecie światło stopu i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard, tak samo jak lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami.
WNĘTRZE
Siedząc we wnętrzu Octavii II Tour, nawet przez chwilę nie odniesiemy wrażenia, że znajdujemy się w starszym modelu. I nic w tym dziwnego, bo design kokpitu został żywcem przeniesiony z nowszej wersji po liftingu. Jeżeli nie miało się wcześniej do czynienia z odmienioną Octavią, drobnych różnic w ogóle nie da się zauważyć. Doczepić się należy tylko wszechobecnej szarości, panującej w kabinie. Niestety auto z założenia ma być najtańszą wersją Octavii, dlatego zrezygnowano ze wszelkich ozdobników i dodatków.
Desce rozdzielczej brak skomplikowania. Czeszka w porównaniu z droższymi modelami, została pozbawiona chromowanych elementów wykończeniowych, a kolor plastików ujednolicono, i utrzymano w czarno-szarawych odcieniach. Ozdobne listwy konsoli i boczków drzwiowych oraz środkowy panel przełączników, także otrzymał ciemną barwę, która na szczęście nieco się wyróżnia swoim kolorem. Plastiki użyte do produkcji są dobrej jakości, tworzywo, z którego wykonano deskę i boczki jest miękkie i ugina się pod palcami.
Deska rozdzielcza jest poukładana, obsługa przyrządów bardzo intuicyjna (każdy przycisk i manetka jest pod ręką) a pozycja za kierownicą ergonomiczna. Praktyczność naprawdę zasługuje na szóstkę. W środkowej części konsoli znalazło się miejsce na radioodtwarzacz. Fabrycznie w prezentowanym w modelu Octavii nie znajdziemy jednak sprzętu grającego, gdyż na wyposażeniu jest tylko instalacja radiowa z głośnikami z przodu i anteną. Za dodatkowe 6 głośników trzeba zapłacić 600 zł, za oryginalny odtwarzacz CD/MP3 typu Blues - 1 200 zł. Jeszcze lepsze fabryczne radio z CD/MP3 typu Swing, to już koszt 1 600 zł.
Pod radiem wkomponowano panel sterowania wentylacją. Klimatyzacji nie znajdziemy w podstawowej ofercie. Manualnie regulowana klima "Climatic" wymaga sporej dopłaty - 4 500zł. Filtr przeciwpyłkowy/kabinowy to podstawa. Można ponarzekać też na elektrykę. Skoda by zejść z kosztów, ograniczyła wyposażenie swojego najtańszego modelu Octavii. W każdym egzemplarzu znajdą się automatyczne regulowane i podgrzewane lusterka boczne, ale elektryczne szyby już nie. Przednie wymagają dopłaty 900zł, podobnie jak tylne, których koszt także wynosi 900 zł. Centralny zamek włączono do wyposażenia podstawowego, ale zdalnego sterowanie ze składanego kluczyka nie - dopłata 600 zł. Skoro wymieniamy już pozycje z cennika, nie opuścimy ceny tempomatu (900 zł), podgrzewanych dyszy spryskiwaczy szyby (100 zł) oraz czujników parkowania tyłem (900 zł).
Co ciekawe za kwotę 2 050 zł można nabyć pakiet OPTIMUM, w skład którego wchodzą: klimatyzacja z elektryką szyb, zdalne sterowanie centralnego zamka, komputer pokładowy i zestaw 6 głośników. Najbardziej nieprzyjemnym elementem w aucie jest kierownica wykonana z porowatego tworzywa. Osoby przyzwyczajone do obitych skórą sterów, będą grymasić. Niestety na liście opcji "pakiet skórzany" nie występuje w ogóle. Czteroramienna kierownica z wyglądu jest niemal identyczna jak ta z Superb czy Yeti.
Zegary to tradycyjny, analogowy zestaw, który otrzymał przyjazne dla oczu białe podświetlenie, podobnie jak przyrządy konsoli środkowej. Całość podczas jazdy po zmroku można nawet wygasić - pozostają tylko widoczne wskazówki i pokrętła sterowania radiem. Po środku wskaźników można mieć wyświetlacz komputera pokładowego. Nie jest on jednak standardem wyposażeniowym - komputer dostaniemy po dopłacie 600 zł.
WIDEO - wnętrze i bagażnik Skody Octavii II Tour:
KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ
Solidny kokpit to wzór ergonomii, a wnętrze jest wszechstronne i przestronne. Z przodu miejsca jest aż nadto. Do tego całkiem niezły okazuje się komfort podróżowania dzięki obszerności oferowanej przez Octavię. Przednie siedzenia z długimi siedziskami są wygodne, nadają się nawet na najdłuższą trasę. Jeśli ktoś lubi podróżować, naprawdę będzie z przyjemnością zasiadał w tym aucie. Trzymanie boczne jest za to umiarkowane, ale wystarczające. Na liście dodatków pojawia się podgrzewanie przednich foteli w cenie 900 zł.
Odpowiednią pozycję za kierownicą można odnaleźć w ekspresowym tempie. Kolumna kierownicy otrzymała regulację w dwóch płaszczyznach, a fotele w trzech. Dodatkowy podłokietnik Jumbo Box 800 zł, jest dopełnieniem komfortu.
Sporo miejsca jest także z tyłu samochodu. Dzięki zwiększonemu o 66 cm rozstawowi osi, w stosunku do pierwszej generacji Octavii, przede wszystkim zagwarantowano pasażerom więcej miejsca na nogi. Przestrzeni nad głowami także jest dużo - nawet najwyżsi komfortowo zasiądą na kanapie. Podróż nawet w trzy dorosłe osoby nie będzie problemem, dzięki szerokiemu wnętrzu. Koloru tapicerki niestety sobie nie wybierzemy, w ofercie jest tylko taki, jak prezentowany na fotografiach.
SCHOWKI
Wszystkie podręczne rzeczy, butelki z napojami i przekąski na dłuższą podróż, znajdą dla siebie idealne miejsca. Każda Octavia II oferuje duży pakiet schowków. Największy jest ten w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Kierowca po swojej stronie także znajdzie niewielki schowek w desce, tuż pod włącznikiem świateł. Na szczycie konsoli jest jeszcze głęboka skrytka, a w konsoli środkowej, pod pokrętłami nawiewów umiejscowiono zamykaną półeczkę - jest idealna na portfel, dokumenty czy telefon komórkowy.
W tunelu przewidziano dwa miejsca na buteleczki czy kubki. W wersji bez podłokietnika są jeszcze inne przegródki. Opcja z regulowanym podłokietnikiem "Jumbo Box", który ma klimatyzowaną wnękę, oraz poprowadzony tunel nawiewu na tylną kanapę, to koszt 800 zł. W takim wypadku pasażerowie tylnego przedziału mają do wykorzystania schowek w tunelu na różności. Szeroki podłokietnik w tylnym przedziale, posiadający schowek i przejście do przestrzeni bagażowej wymaga dopłaty 700 zł.
W drzwiach przednich znalazły się bardzo pojemne kieszenie, z wyobleniami na duże butelki. Drzwi tylnego przedziału także mają półki. Przednie fotele w obudowach otrzymały małe przegródki. Przy szybie jest tradycyjny dla Skody uchwyt na kwity parkingowe, czy wjazdową przepustkę.
BAGAŻNIK
Druga generacji Octavii II wydoroślała na tle swojej poprzedniczki. Sporych rozmiarów bagażnik wersji Combi, który wynosił 548 l, teraz urósł do imponujących 605 litrów! Nikt nie może się równać ze Skodą - taki rozmiar kufra to rekord pośród kompaktowych aut typu kombi segmentu C. Dla przykładu: Opel Astry Sports Tourer oferuje 500 l, Peugeot 308 SW posiada 573 l, Renault Megane Grandtour ma 524 l, Volkswagen Golf Variant dysponuje 505 l, Ford Focus kombi oferuje 490 l, Kia Ceed SW posiada 534 l.
Do tego bagażnik ma regularny kształt, niezakłócany przez nadkola. Obszerna przestrzeń załadunkowa jest łatwo dostępna, dzięki szerokiemu otworowi wspomaganemu przez wysoko unoszoną klapę bagażnika. Zmieści się w nim wszystko na raz: wózek, torby podróżne, turystyczna lodówka i pakiet do grillowania. Na wyposażeniu kufra mogą się znaleźć siatki, stabilizujące przewożone przedmioty - dopłata 300 zł. Siatki w praktyce okazują się naprawdę przydatne, bo bez nich drobniejsze rzeczy "latają" po gigantycznym kufrze jak chcą. Wysuwane haczyki w ściankach do powieszenia toreb, oraz uchwyty do kotwiczenia bagaży, są podstawą. Tak samo fabrycznie otrzymujemy roletę, lampki doświetlające wnętrze, gniazdo 12V i uchwyt zamykania klapy.
Jak przystało w prawdziwym kombi, bagażnik można powiększyć do 1655 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40. Składanie oparć wymaga najpierw podniesienia siedzisk. Po opuszczeniu całości niestety nie otrzymujemy równej powierzchni, bo finalnie powstaje niewielki próg. W przypadku wycieczki na narty lub przewozu długich, ciężkich w transporcie przedmiotów, do wykorzystania może być otwór w tylnej kanapie zintegrowany z podłokietnikiem - tylko po dopłacie 700 zł. Pod podłogą znajdziemy wnękę z zestawem naprawczym kół. Pełnowymiarowa, stalowa zapasówka to koszt 150 zł.
SILNIKI i SKRZYNIA BIEGÓW
Oferowana do dziś w salonach Skoda Octavia II, w wersji przed liftingowej, z założenia ma być dużym i pojemnym samochodem, w niskiej cenie zakupu. Z tego powodu tak dobrano gamę jednostek napędowych, by klient nie miał zbyt dużo czasu do namysłu w przypadku wyboru jednostki, a po zakupie mógł cieszyć się optymalnie tanią i bezproblemową eksploatacją. Producent dodatkowo zachęca do fabrycznej instalacji gazowej, pozwalającej na większą oszczędność w utrzymaniu auta.
Do wyboru są zaledwie dwie wolnossące jednostki napędowe, zasilane wtryskiem wielopunktowym. Słabszy 16-zaworowy benzynowiec posiada pojemność 1.4 litra i legitymuje się 80 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 132 Nm. Mocniejsza 1.6 litrowa, 8-zaworowa jednostka, oferuje pod stopą 102 konie mechaniczne i 148 Nm. Podczas testu SuperAuto24.pl dysponowaliśmy właśnie taką 102-konną jednostką.
Octavia II Tour może być wyposażona tylko w jedną przekładnię biegową. Jest to mechaniczna skrzynia posiadają 5 przełożeń. Do tego, podobnie jak większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu może znaleźć się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę. Informacja jest pokazywana na wyświetlaczu komputera pokładowego. Komputera jednak nie ma na seryjnym wyposażeniu - koszt dopłaty wynosi 600 zł.
Skoda Octavia II Tour z instalacją LPG
Octavia II Tour MPI zasilana fabryczną instalacją gazową, pozwali utrzymać koszty użytkowania wozu na bardzo niskim poziomie. Układ LPG współpracuje z motorem 1.6. Auto oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda, otrzymuje dodatkowy zbiornik na gaz w miejscu koła zapasowego, a w samej instalacji technicy zminimalizowali różnice w dynamice i mocy, pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
Oryginalny włoski produkt marki Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.
Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM - TEST
Duże kombi Skody z silnikiem 1.6 zostało świetnie wyciszone wewnątrz. Pracującego silnika na biegu jałowym nie słychać, ani nie czuć po zajęciu miejsca w kabinie. Stojąc obok auta wrażenie jest jednak odwrotne - praca jednostki nie należy do najcichszych, ale za to pochwalić należy jej równą pracę.
Lewarkiem skrzyni biegów operuje się bardzo miło, został on osadzony w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym i jest krótki. Pozwala to na szybką zmianę biegów. Praca przekładni daje spore powody do zadowolenia, biegi wchodzą lekko i precyzyjnie. Skrzynia została zestopniowana na dłuższe przełożenia. Jedynie gałka pozostawia niedosyt, wprawdzie dobrze leży w dłoni, ale została wykonana z mało przyjemnego plastiku, podobnie jak kierownica.
Zasiadając w fotelu kierowcy, skupiliśmy się w trakcie testu na akustyce jednostki napędowej. Silnik podczas jazdy pracował umiarkowanie cicho na niskich obrotach. Słychać go było bardziej dopiero podczas przyspieszania. Podróżując z równą prędkością poziom hałasu utrzymywał się na niskim poziomie. Setka koni mechanicznych wystarcza do codziennej jazdy. Szybsze przemieszczanie się natomiast jest możliwe raczej w pojedynkę i to bez bagaży. Sprint od 0 do 100km/h wynosi wówczas według katalogu 12.4 sekundy, a prędkość maksymalna to 189km/h. Osiągi nie są może powalające, ale Octavii 1.6 nie można nazwać wolną. 8-zaworowy silnik cechuje się dość dobrą elastycznością w dolnym zakresie obrotów.
Opory zaczynają się, gdy mamy zamiar pojechać dynamicznej z zapakowanym kufrem i kompletem pasażerów - wówczas stado ledwo ponad stu rumaków pod maską, będzie niewystarczające. Moment obrotowy jest niski (148 Nm), a maksymalną moc silnika można osiągnąć dopiero po przy 5600 obr./min. Jak łatwo więc wyliczyć, rozpędzenie tak dużej, obciążonej gabloty znacząco się wydłuży". Autu niestety brakuje nieco elastyczności, przy wyprzedzaniach konieczna jest redukcja na niższy bieg i "ciągnięcia auta" na wyższych obrotach.
SPALANIE
Zbiornik paliwa wersji Combi nie różni się pojemnością od liftbacka - mieści tak samo 55 litrów. By odkręcić korek wlewu benzyny do baku, potrzebujemy kluczyka. Eksploatacja auta zasilanego benzyną nie jest droga, gdy w większości pokonuje się dłuższe trasy, lub porusza się w cyklu mieszanym. Z oczywistych względów o największym zapotrzebowaniu na Pb, przekonujemy się w mieście. Wniosek - Octavia nie należy do mistrzów oszczędzania. Według danych producenta testowane Combi 1.6 o mocy 102 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, powinna spalać: w cyklu miejskim 9,7 litra/100km. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym 7,2 litra/100 km. W teście SuperAuto24.pl, Skoda Octavia II Tour zaskoczyła nas niższym spalaniem miejskim, niż podaje producent.
SPALANIE - Test SuperAuto24.pl
* cykl mieszany - 7,0 litra/100km
* trasa - w granicach 5,7 l/100km
* cykl miejski - 8,6 l/100km
Jak wyżej wspominaliśmy, komputer pokładowy wymaga dopłaty 600zł. Warto jednak zainwestować te pieniądze, by mieć cały czas kontrolę nad apetytem auta na paliwo. Funkcjami komputera operujemy w tradycyjny dla aut grupy VAG sposób - używamy poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.
UKŁAD JEZDNY
Wykorzystanie płyty podłogowej Volkswagena Golfa V sprawia, że zawieszenie Octavii II Tour jest identyczne z zawieszeniem takich modeli jak: Golf V, Seat Leona II, czy Audi A3 II. Konstrukcja jest wystarczająco nowoczesna. Z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie oparto na wielowahaczu z wzdłużnymi i poprzecznymi wahaczami oraz stabilizatorem przechyłów (Octavia I bazowała na belce zespolonej). Ten zestaw jest dość trwały i odporny na dziury w polskich drogach.
Świetne wrażenie sprawia praca aktywnego, elektromechanicznego wspomagania kierownicy, ze zmienną siłą działania. Producent odpowiednio wyważył proporcje pomiędzy siłą wspomagania a jego precyzją. Ruchy sterem nie są zbyt lekkie, przez co kierowca ma poczucie kontaktu kół z ziemią nawet podczas szybszej jazdy. Samochód jak automat reaguje na polecenia - to podnosi pewność "za kółkiem" i wpływa na bezpieczeństwo. Podróżując Octavią II Tour, ciężko nam było doszukać się jakichś braków. Auto gwarantuje skuteczne tłumienie nierówności. Zawieszenie jest zestrojone typowo po niemiecku, nie jest za miękkie, ani za twarde. W teście SuperAuto24.pl doszliśmy do wniosku, że jest po prostu w sam raz. Samochód skonstruowano z myślą o wymaganiach przeciętnego Kowalskiego.
Skoda poza tym, że naprawdę dobrze radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, pozwala też na cichą pracę zawieszenia. Dobrze wytłumione wnętrze nie przepuszcza hałasów do kabiny. Przy wyższych prędkościach słyszalny jest szum toczących się opon. Na tłumienie nierówności znacznie wpływa wielkość kół - testowany model posiadał opony w rozmiarze 195/65 R15. Kompaktowe kombi jak na swoje gabaryty pewnie trzyma się też drogi. Prowadzenie jest stabilne i przewidywalne. W momencie pokonywania łuków odczuwalne są minimalne przechyły nadwozia. Octavia II próby wytrącenia z równowagi zaliczyła niemal wzorowo - nagłe zwroty akcji nie są jej straszne, dzięki asekuracji elektronicznych systemów zabezpieczających jazdę.
Wersja Combi za sprawą zawieszenia i sporych gabarytów, to idealny wóz na trasę i wczasy. Nieco gorzej jest jednak w momencie, gdy auto ma stanowić jedyny środek transportu w zatłoczonym mieście. Parkowanie będzie wymagać umiejętności od kierowcy, szczególnie, że średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10.8 metra. Na szczęście dobre przeszklenie karoserii nieco pomoże podczas takich manewrów. Mniej wprawne osoby mogą się posłużyć czujnikami parkowania z tyłu, ale takie udogodnienie wymaga dopłaty w salonie 800 zł.
Wycieczka Skodą Octavią II Tour Combi do Fortów Beniaminów
O tym ciekawym miejscu można przeczytać więceje na Podróże.pl
HAMULCE
System hamulcowy jest hydrauliczny ze wspomaganiem podciśnieniowym, a układ dwuobwodowy z diagonalnym podziałem obwodów. Z przodu pracują tarcze wewnętrznie wentylowane o średnicy 280 mm, z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi. Z tyłu znajdują się także tarcze hamulcowe, ich średnica to 256 mm. Układ jest sprawdzonym i funkcjonalnym zestawem - taki sam można często znaleźć w innych popularnych samochodach grupy VAG.
Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny system polepszający skuteczność hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania) oraz MBA (mechaniczny system wspomagania awaryjnego hamowania). Jest także system pokolizyjny ACS (system obejmuje: automatyczne odblokowanie centralnego zamka, włączenie oświetlenia wewnętrznego, włączenie świateł awaryjnych, odcięcie dopływu paliwa).
Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą 2 000zł. Wówczas wraz z ABS, ASR i MSR są także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania na oś przednią i tylną) i DSR (system podpowiedzi ruchu kierownicą).
BEZPIECZEŃSTWO
Octavia II w wersji Tour oferuje maksymalnie 6 poduszek powietrznych. Wyposażenie standardowe obejmuje przednie poduszki dla kierowcy i pasażera oraz boczne Air Bagi dla podróżujących z przodu. Na życzenie pojazd może być wyposażony także w kurtyny powietrzne - ich koszt wynosi 1 600zł. Każdy model posiada sygnalizację dźwiękową niezapiętego pasa bezpieczeństwa kierowcy, z kontrolką na wskaźnikach. Jest także sygnalizator niezamkniętych drzwi oraz klapy bagażnika.
Przedni przedział Octavii posiada regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. O bezpieczeństwo głowy i kręgosłupa dbają zagłówki z regulacją wysokości. Na tylnych siedzeniach znajdziemy mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych.
ZABEZPIECZENIE PRZED KRADZIEŻĄ
Każda Octavia II Tour ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Centralny zamek z systemem zabezpieczającym SAFE, z wewnętrznym przyciskiem odpowiedzialnym za ryglowanie zamków jest standardem. Zdalne sterowanie z pilota wbudowanego w kluczyk typu scyzoryk, wymaga dopłaty 600 zł.
Alarm z funkcją monitoringu wnętrza, czujnikiem przechyłu i zdalnym sterowaniem centralnego zamka kosztuje 1 700 zł. Posiada on dodatkową syrenę z niezależnym źródłem zasilania. Funkcja nadzoru wnętrza może być wyłączana specjalnym guzikiem, umiejscowionym w tapicerce słupka bocznego, tuż za fotelem kierowcy.
OŚWIETLENIE
Octavia II Tour znacznie różni się przednią częścią nadwozia, od nowej wersji po liftingu. Czołowe reflektory są znacznie mniejsze i mniej nowoczesne, od tych jakie zastosowano w o wiele droższej wersji kompakta. Ich wygląd nie ma jednak znaczenia dla klientów wymagających od auta niskiej ceny - ważne że dobrze oświetlają drogę. Lampy halogenowe są montowane seryjnie, a przeciwmgielne wymagają dopłaty 800 zł. Ksenony w Octavii II Tour nie występują w ogóle.
Zespół tylnych świateł to klasycznie wyglądające jak w pozostałych modelach Skody lampy, z charakterystycznym podświetleniem w kształcie litery C. W przednich drzwiach zamontowano lampki odblaskowe.
Skoda Octavia II Tour - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Testy zderzeniowe są głównym źródłem informacji o bezpieczeństwie aut. Strefy kontrolowanego zgniotu Skody Octavii II Tour dość dobrze absorbują siłę uderzenia. Bezpieczeństwo podróżujących osób zostało ocenione na cztery gwiazdki, w przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP.
Skoda Octavia II Tour - CENA
Skoda Octavia II Tour oferowana jest tylko w jednej wersji wyposażenia. Można nabyć ją natomiast w jednej z dwóch wersji nadwoziowych oraz silnikowych. Najtańszy liftback z silnikiem 1.4 litra 80 KM kosztuje 43 600 zł. Najtańsze Combi z tą samą jednostką 1.4 można kupić już za 46 900 zł. Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl, Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM, po doliczeniu dodatków, które znalazły się na pokładzie, to wydatek 66 030 zł.
SILNIK | Liftback | Combi |
1.4 MPI (80 KM) | 43 600 zł | 46 900 zł |
1.6 MPI (102 KM) | 48 600 zł | 51 900 zł |
1.6 MPI (102 KM) LPG |
52 899 zł | 56 199 zł |
.
Skoda Octavia - CENA za moto.gratka.pl
>>> Skoda Octavia II 2010 – CENA od 36 tys. zł
>>> Skoda Octavia II 2004 – CENA od 24 tys. zł
>>> Skoda Octavia 2000 – CENA od 8,5 tys. zł
>>> Skoda Octavia 1997 – CENA od 7 tys. zł
Skoda Octavia II Tour - GWARANCJA
Nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta. Gwarancja mechaniczna obejmuje zaledwie 2 lata.
Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1595 cm3 |
Moc maksymalna | 75 kW/102 KM/5600 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 148 Nm/3800 obr./min |
Prędkość maksymalna |
189 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,4 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 55 |
Masa własna/ładowność | 1285/1885 kg |
Opony | 195/55 R15 |
Emisja CO2 | 168 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 605 l/1655 l |
.
KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Specjalne lakiery perłowy Czerń Magic to także koszt 1 950 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lusterka zewnętrzne, klamki otwierania drzwi, listwy ochronne oraz relingi dachowe są w kolorze czarnym. Chromowana obwoluta atrapy grilla montowana jest seryjnie.